Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1490 ggr
[lottaeriksson]
0

Vad är det med honom?

Hej Hej

Jag behöver hjälp/råd angånde ett väldigt konstigt beteende som Tarox börjat med sen kanske 3-4 månader tillbaka!

Det är nämligen så att han måste följa med in på toaletten, han kan absolut inte vara kvar utanför. Men detta är endast då jag är ensam hemma med honom? Så nu har det blivit så att jag alltid måste ha dörren halvöppen så han kan se mig då jag är därinne. Bör tillägga att det endast rör sig om då jag är inne på toaletten också. Går jag in i ett annat rum och stänger dörren bryr han sig inte ett dugg.

Men dock är det värst då jag ska bada. Då står han bredvid badkaret, tokgnäller och ser helt vettskrämd ut. Och efter ett tag kutar han bara omkring och yrar, hämtar saker och lägger på badrumsgolvet?

För en stund sen tog jag mig ett bad, och han stod som vanligt bredvid med huvudet på badkarskanten och glodde med vettskrämda ögon på mig och gnydde. Jag hade skum i vattnet som täckte vattenytan, och så gled jag ner med huvudet under vattnet för att blöta ner håret, och när jag är under vattnet hör jag världens illvrål! Hundstackarn skrek världens mest hjärtskärande skrik!? Jag flög såklart rakt upp, och när jag lyckats torka bort allt skum och vatten ur ögonen ser jag Tarox stå med uppspärrade ögon och andas jättesnabbt, sådär chockartat liksom?

Jag vet att detta låter helt sjukt, och samtidigt är det ju väldigt komiskt Tungan ute Men vad kan det vara med honom? Jag fattar ingenting, och såklart borde man ju kunna ta sig ett bad utan att han dör på kuppen Tungan ute

Bör även tillägga igen att detta endast rör badrummet, inget annat rum, och när jag är ensam hemma med honom.

chrissan
0

Jag har inget svar men en hund med liknande beteende! Lite mer diskret bara. Vi har haft hand om hunden ofta det senaste året och äger den nu. Hon ska konstant följa med in på toaletten, men vi har lyckats vänja henne av med det någolunda. Hon förstår att vi kommer tillbaka nu. Hon har inte separationsångest annars så kanske har det något med just kissande etc att göra? Det är ju viktiga signalfunktioner hos en hund. Hon kissar på ställen där husse kissat ute på utflykter t ex.

Men hon har aldrig sett ett badkar, förra ägarna hade duschrum. När jag tog ett bad gick hon först och gömde sig när vattnet tappades upp, hon HATAR dusch och tvätt, men älskar bad ute i det fria. När jag låg i badkaret kom hon och var helt förvirrad över vad jag gjorde där, frivilligt bad med schampo? Eller var hon nervös för att jag försvann under vattnet?

Jag tror att hundar är oroade när man badar för att de tror att de delar av kroppen de inte ser är borta och det blir väldigt förvirrande för dem. Tarox reagerade tydligen väldigt starkt. Kanske han kan vänja sig, men man kan se samma sak när man badar ute med hundar som inte är vana. Doppar man sig så kommer hunden och hoppar och blir upprörd. Schampo tar ju bort en del av lukten också.

rulda
0

#0 har det hänt någonting i badrummet? Har någon gått in där och stannat väldigt länge?
Någon som har mått dåligt där inne på sistone?
Kan vara så att han blir orolig när du går in där just för att han tror att någontign ska hända dig?

Jag har liknande betende här hemma. Nåde mig om jag stänger dörren när jag ska gå på toaletten/bada. Då har jag både ylande hund och jamande katter utanför.
När jag badar brukar tusse stå och doppa tassarna i vattnet. Eller så sover han på golvet. Katterna ligger i handfatet.

Kanske är det helt enkelt så att djur inte tycker om badrum? Det ekar och låter underligt där inne ju!

maggan
0

Hur gamma är hunden? Började det plötsligt?

[lottaeriksson]
0

#1 Jo tydligen har din hund liknande beteende. Tarox tycker inte heller om att bli badad/duschad inomhus, och springer oftast och "gömmer" sig då vi ska bada honom. Men precis som din hund har han ingenting emot att bada ute.

Det där med lukten har jag själv funderat på, för han blir helt rabiat då han luktar på min arm eller så då jag försöker lugna honom.

[lottaeriksson]
0

#2 Nej jag kan inte komma ihåg att det hänt någonting alls där :/

Men det knepiga är ju att han bara beter sig såhär med mig. När Jonas går in bryr han sig inte, inte heller då han badar?

[lottaeriksson]
0

#3 Tarox fyller 2år nu den 11e februari. Och detta beteende började han bara med plötsligt, jag kommer ihåg att jag stod och skrattade åt honom, och förstod inte vad han höll på med första gången han gjorde på det här sättet.

Bleenda
0

Det kan vara så att han vill ha koll på dej. Kan vara att han tar över lite av ledarrollen.

Jag hade en tik som följde mej precis överallt. Även på toa. Jag kände mej väldigt omtyckt ända tills jag fick reda på att det var hon som hade koll på mej. Inte tvärtom. Det slutade med att hon gick i mellan mej och dom andra hundarna och började liksom styra allt här hemma utan att jag var medveten om det.

[lottaeriksson]
0

#7 Men det är inte så att han följer efter mig överallt, utan han blir bara jätteorolig då jag går in på toaletten, eller då jag vistas därinne. Som jag skrev kan jag gå in i andra rum och stänga efter mig utan att han beter sig så.

Det är verkligen jättekonstigt tycker jag Obestämd

chrissan
0

Om man tänker på att hundar är nos-styrda i huvudsak så kanske toaletten med sina lukter (för hunden, trots Ajax mm) är speciell på något sätt. De är ju väldigt kiss- och bajsfixerade! De får sin information om andra hundar, fiender eller ej, genom att lukta på kiss och bajs och ger själva signaler på det sättet. Dessutom tillkommer hat-produkterna nr 1, schampoo och andra parfymerade saker, som döljer hundens naturliga lukt - den som ger signalerna till andra hundar. Duschar etcetera - ännu värre. De kanske upplever toaletten som en fara och blir oroliga för matte/husse?

Luddesmatte
0

Det med att hämta leksaker och lägga på golvet låter för mig som trisstes dvs han talar om för dig att han får för lite motion sen vet jag ju inte hur mycket motion han får utan säger bara vad det låter som.

Det övriga kan vara som ovanstående säger att han börjar se sig som flockledare och eftersom du låter honom komma in i badrummet och inte lär honom vara utanför så tar han också automatiskt över ledarrollen genom att få sin vilja igenom.

[lottaeriksson]
0

#9 Ja du, jag vet inte. Jag tycker bara alltihop är väldigt knepigt :P

[lottaeriksson]
0

#10 Trisstes tror jag knappast det beror på. Isf snarare att han gör det för att få uppmärksamhet, dock ignorerar jag det beteendet helt och hållet.

Och det där med ledarollen vet jag inte heller, för i övrigt beter han sig helt normalt. Och han utstrålar knappast dominans. Han blir bara riktigt orolig, flåsar och springer med svansen längs magen.

Han blir helt enkelt riktigt ängslig då jag vistas därinne.

chrissan
0

Min hund hade en period när man inte fick öppna vinflaskor, då kom hon rusande, halvt på lek halvt på allvar och hoppade upp på en (speciellt sambon). Blev ganska hysterisk. Vi har lyckats förklara det hela med att hon har kopplat just det ljudet (flaska klingar, kork ploppar) med en CD med violinmusik som vi spelade när vi hade henne första gången och samtidigt öppnade en vinflaska. Då gick hon och gömde sig och lockades ut med massor av godis. Dvs rädd för violiner = godis! Violiner=vinflaska=rädd=godis! Vi har senare upptäckt att hon fullständigt hatar violinmusik, tydligen låter det som skrapande kritor för henne. Vi har ganska bra stereo med högt frekvensomfång, som inte vi kan höra men hon kan.

Hundar kopplar ibland annorlunda än vi!

Zebben
0

Låter som om han tycker det är osäkert inne i badrummet och att han helt enkelt är orolig för Dig. Att han plockar in saker i badrummet kan ju vara en lekinvit från hans sida och ett sätt för honom att få ut Dig från badrummet.

Har bara skummat igenom inläggen så jag kanske missar något. Har han alltid betet sig så här i badrummet eller blev det värre efter att Du stoppade ner huvudet i skummet?

[lottaeriksson]
0

#13 Jo de måste ju göra det :P

[lottaeriksson]
0

#14 Okej, ja orolig är han iaf! Och det där med att han försöker locka mig stämmer nog, men hittills har jag bara ignorerat honom då han gjort det.

Näe han började bete sig såhär för ca 3-4 månader sen. Men det var just när jag gled ner under vattnet som han blev helt chockad och bara skrek. Det blev inte värre utav det alltså, utan han blev bara räddare just då. Om du fattar? :P

Friida
0

Jag hade stängt ute han från badrummet. nonchalerat hans oro. Träna han ungefär som ensamhetsträning, in nån minut och kom ut, många gånger, förläng tiden och i slutet på veckan kan du ta dig ett bad i lugn och ro! Skrattande

[lottaeriksson]
0

#17 Jovisst har jag testat det, men grejen är att han blir så fruktansvärt ängslig. Han kryper ihop och skakar och så :( Och så ligger han utanför dörren tills jag kommer ut. Har gjort det ett 3 tal gånger, och eftersom inget händer och han är lika rädd/ängslig, tycker jag synd om honom :/

Det måste finnas nått annat sätt att gå tillväga på :/

Zebben
0

Vad händer om Du kastar ut ett godissök till honom samtidigt som Du går in på toaletten. Ignoerar han det eller börjar han leta godis?

Friida
0

#18 ja tre gånger är inte så mycket… Skrattande Jag menar alltså minst 15-20 gånger om dagen… Jag tror absolut att det skulle fungera, men var konsekvent, inte med in på toa någon gång.