lära min 5-åriga tik..
.. tricks - går det? Hon är en omplaceringshund och kan sen innan sitt, ligg, hämta bollen.. inte så jättemkt mer. Vore kul att lära henne spela död eller så.. Kanske dansa! Undrar bara om ni har några tips på hur man kan gå tillväga? Hon är 75%bordercollie, resten rottweiler förresten.
Det är klart det går :) Det går alldeles utmärkt och du kan lära henne i princip vad som helst.
Hur man går till väga? Är det något speciellt trick du tänker på och vill ha hjälp med eller undrar du hur du ska träna?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Så kul att höra!
Alltså jag är verkligen nybörjare så jag vill ha lite tips pm allt möjligt liksom… Vad är det enklaste man kan börja med t. ex? Kanske krypa eller spela död?
#2 googla på internet. Där har jag hittat en massa kul grejer.
Börja med småsaker.
Kanske att hon inte får äta maten innan du säger "varsågod"
Det började vi med Tusse och nu kan jag stå och laga mat och "tappa" värst godbiten på golvet. Han rör den inte innan jag säger varsegod.
Det finns massor med hundböcker, pröva att gå in på bibblan och låna någon. Där kan du få tips på hur du gör.
Lycka till!
Vad som är lättast av krypa och spela död beror på hunden. Min hund ålar hellre än kryper, så därför är det lite svårt ^^
För att lära in krypa kan det vara lätt att visa hunden med targetstick eller om man kör traditionellt, lura hunden att följa efter en godisbit man drar längs marken.
Spela död kan du lära in genom att shapa fram det, eller putta hunden i position eller lura den dit på annat sätt. Belöna när hunden ligger så som du vill ha den. När hunden vet vad den ska göra och gör det bra, först då lägger du på ett kommando.
Buga kan nog annars vara ännu lättare att börja med. Visa antingen med targetstick eller håll en hand under magen på hunden och sätt en godisbit mellan tassarna på hunden som du drar bakåt in mot bröstet. Hunden vill lägga sig ner men kan inte för dig hand. När hunden har en fin buga-position får hunden godiset.
Dansa, alltså snurra runt på bakbenen, kan vara svårt för lite större raser. Du kan visa med targetstick eller locka hunden upp till ståendes på bakbenen med en godis. Sedan för du godiset långsamt runt i en cirkel, ge godis ibland efter 1/4 cirlek, ibland efter 3/4, ibland efter 1/2 osv. Och så till slut för en hel cirkel :)
Annars kan du lära hunden att snurra, alltså att gå i en ring på alla 4. Brukar vara lätt. Visa med targetstick eller locka med godis. För den i en cirkel runt henne i höjd med hennes huvud så att hon följer med runt. Belöna då och då i cirkeln. När hon kan snurra 1 varv bra så lägger man på kommandot som annars också.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]