lära min 5-åriga tik..
.. tricks - går det? Hon är en omplaceringshund och kan sen innan sitt, ligg, hämta bollen.. inte så jättemkt mer. Vore kul att lära henne spela död eller så.. Kanske dansa! Undrar bara om ni har några tips på hur man kan gå tillväga? Hon är 75%bordercollie, resten rottweiler förresten.
Det är klart det går :) Det går alldeles utmärkt och du kan lära henne i princip vad som helst.
Hur man går till väga? Är det något speciellt trick du tänker på och vill ha hjälp med eller undrar du hur du ska träna?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Så kul att höra!
Alltså jag är verkligen nybörjare så jag vill ha lite tips pm allt möjligt liksom… Vad är det enklaste man kan börja med t. ex? Kanske krypa eller spela död?
#2 googla på internet. Där har jag hittat en massa kul grejer.
Börja med småsaker.
Kanske att hon inte får äta maten innan du säger "varsågod"
Det började vi med Tusse och nu kan jag stå och laga mat och "tappa" värst godbiten på golvet. Han rör den inte innan jag säger varsegod.
Det finns massor med hundböcker, pröva att gå in på bibblan och låna någon. Där kan du få tips på hur du gör.
Lycka till!
Vad som är lättast av krypa och spela död beror på hunden. Min hund ålar hellre än kryper, så därför är det lite svårt ^^
För att lära in krypa kan det vara lätt att visa hunden med targetstick eller om man kör traditionellt, lura hunden att följa efter en godisbit man drar längs marken.
Spela död kan du lära in genom att shapa fram det, eller putta hunden i position eller lura den dit på annat sätt. Belöna när hunden ligger så som du vill ha den. När hunden vet vad den ska göra och gör det bra, först då lägger du på ett kommando.