Agility för okunniga?
Är så stolt över den 3,5 åriga Curly jag tagit hand om nyligen. Varken hon eller jag kan något om Agility. Vi byggde en liten bana, 3 hopphinder (2 bommar och en stor låda), en rak balansgång samt 4 slalompinnar (hade inte fler). Det tog två försök på varje moment innan hon fattade vitsen. Nu kan hon till och med gå rätt i den korta slalombanan, med fart, utan detaljerad vägledning. Hon är jättemallig själv! Det svåraste är för matte att hänga med i farten, men hon hoppar själv i rätt ordning.
Är det någon som har tips på hur vi ska fortsätta? Vi bor långt från alla kurser så vi tänkte träna lite själva först.
Skulle gå en kurs om jag var du :) Speciellt om du har ambitioner att sedan kunna tävla :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Det är mest på skoj, åtminstone nu. (Om inte annat så måste nya matte träna kondition). Hon behöver hjärngymnastik. Hittar vi något hon är bra på och gillar så får vi se med tävling, då måste hon (och jag) träna i miljö med andra hundar och bra ledare på kurs. Tänkte testa några olika saker och sedan se vad som passar och vad hon blir glad av, men det verkade som hon gillar hinderbana, mer än jag trodde. Såg en video på you-tube med en Curly som var mer karakteristisk - de kan plötsligt få intelligenskvot=0 om de inte vill något. Hon har testats av en skicklig apporttränare för ett par veckor sedan och har tydligen bra anlag för det, även om de inte märkts hittills när vi prövat. Hon har prima nos, så spår är en annan gren.
Kul att det gått bra :) Finns det inga kurser osv som du beskriver så kan du köpa hinder (finns billiga på t.ex rusta) eller bygga själv så ni kna fortsätta. Sen finns där en del agilityböcker där det står om t.ex hur man tränar osv. Vill du inte tävla så kan du ju bygga lättare banor osv som du gör nu men vill du komma längre så är det bara att träna. Lycka till
Finns en del träningsmoment beskrivna på denna sidan.
http://team-ovik.agility.nu/?a=training
Lycka till

Tack för tipset!