Otrevliga svar
Är på vippen på väg tillsammans med de övriga
från min hundklubb men det blir kanske bättring.
Går ut med stor, svart hund, Annars lydig, tävlar i
lydnad I och är på gång till II. Kör även spår. Haft
hund i 20 år och alltid varit intresserad av lydnad.
Går ut. Snorhalt. Liten, liten hund kommer och jag
ropar vänligt, lite underförstått att inte komma
närmare p g a halkan. Icke, de bryr sig inte utan är
nu 4-5 meter ifrån. Mitt vänliga ropande gör att min
hund tror att vi känner varandra och det är ok.
Han voffar till och rusar fram och jag "tolkar"
efter honom dessa meter och tappar honom
dessutom då jag har tjocka lovikavantar.
Det händer inget, min hund viftar på svansen och
står helt stilla. Ägaren blir sur och lyfter genast upp
den lilla hunden.Jag ber tusen gånger om ursäkt
och tycker det är pinsamt då min hund är
5 år, och alltså lugn, både av åldersskäl och vi
tränar. Jag berättar det hela och hoppas att det ska
tas med lite humor. Men icke…
Att jag överhuvudtaget har hund ifrägasätts och jag
anses mer eller mindre som en idiot.
Men fick MÅNGA jättefina svar, som förstog.
Men VARFÖR komma med dessa svar ? Vad är det
för mening ? Kanske tror denna person att jag blir
så påverkad att jag genast lägger ut en annons på
blocket eller avlivar honom ?
Icke !
Visst tänker man ibland, men att skriva så här.
Tyckte tidigare att tråden var bra och alla höll
ihop.
Skriver mycket med dubbla mellanslag då det var
ett inlägg om att synskadade, och även de som har
läs- och skrivsvårigheter har svårt för dessa långa
inlägg om det står tätt. Så jag hoppas ingen tar
illa upp.
Har erfarenhet av att inläggen plösligt kan bli låsta
p g a regler (inläggen liknar varandra). Men jag
hoppas att detta kan få vara kvar då flera i hundklubben har dessa synpunkter.
Med varma hälsningar till er allihopa !
Nu hänger jag inte med riktigt. Vart menar du att du fått dessa otrevliga svar, på din hundklubb som du skriver om i början av inlägget eller härinne på sajten?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hej Eros ! Ursäkta, men jag förstår att det verkar lite konstigt
då det otrevliga inlägget visst är borttaget.
Tack det var snällt !
Jag var inne på lydnad och sedan inlägget hysterisk hund.
Jag berättade på #6 en liten incident som jag tyckte var så
pinsam och ville prata av mig. Ser att det otrevliga
inlägg är borttaget då det står #8 efter.
Så #7 måste alltså ha tagits bort av er då det inte finns längre.
Eller börjar jag bli gammal/behöver läsglasögon :)
Ännu ett TACK ! 
Hej!
Okej, då hänger jag med. Ja, jag såg inlägget du pratar om och det är jag som har tagit bort det ur tråden.
Som jag skrev i din andra tråd, om sådant här händer skicka gärna ett pm till någon av oss ansvariga för sajten. Vi blir jätteglada om vi meddelas när något är på tok, så vi får möjlighet att lösa det. Ibland har vi inte hunnit se det själva och ibland missar vi det helt enkelt.
Det här ger er massor av "poäng".
Nu kör vi vidare med glada och trevliga diskussioner !

Och vet du vad jag tycker! Förutom att ditt inlägg fick mig att skratta..Att när du berättar att du bad tusen gånger om ursäkt till den andra hundägaren så är det huvudsaken. Alla gör vi misstag, ber man sedan om ursäkt (är jättenoga med att göra det själv) så har man gjort sitt bästa tycker jag.
#4 Bra inställning!
#5 Precis. Olyckor händer alla ibland, hur noga man än är. Själv blev jag, husse och min vovve påhoppade av en grannhund häromdagen. Husse blev biten i handen och jag fick jackan sönderbiten, när vi ställde oss emellan den hunden och vår hund. Hunden ifråga var kopplad, men husse var inte beredd på hundens utfall och det var halt. En olycka händer så lätt.

Precis, det händer lätt. Vi som har stora hundar kan ha svårt att hålla dem ibland. Något som kan vara bra att tänka på, är att försöka träna in nödkommandon att ta till. Får man panik själv kanske man bara hänger med och släpas med, men ibland kan det faktiskt gå att få kontakt med sin hund och avbryta.
Jag gick med en golden på 30 kg, min stora huskyblandning på nästan 40 kg och en husky på straxt under 20 kg tidigare. Insåg en dag att jag inte hade en chans att hålla tillbaka dem om något hände. De kom på ett färskt rådjursspår och alla 3 tänkte spåra, i full fart. Jag drogs faktiskt med 1-2 meter, till jag kom på att säga åt dem, istället för att försöka streta mot. Kommandot fundgerade på de 2 största, lydigaste hundarna och jag var räddad från att släpas fram, genom skogen. Dock slutade jag gå med fler än 2 i taget efter det. Känner att jag vill kunna hålla dem om det händer något.
När det är halt kan tom en liten hund dra omkull en. Ibland händer det en olycka. Det enda man kan göra är väl att träna röstkommandon och vara alert så att man märker det mesta innan hunden gör det.
Sen här på forumet är det viktigt att man tänker efter ibland. Blir man upprörd och irriterad är det ännu viktigare att man tänker innan nman skriver, läser det man skrivit och ändrar det en aning så att det inte blir för hårt. Jag kollar ofta vem människan är, som jag svarar oxå. De som är yngre kan oftast lite mindre, då de har mindre erfarenhet, och de tar nästan alltid åt sig hårdare än äldre mer hårdhudade varelser.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack, tack allihopa " Nu kan jag fortsätta att skriva till
min man stora förargelse, sitter till lunch i morgonrock
och läser och skriver. Stänger jag en dörr så rullar det
fram dammråttor stora som en handflata. Jag städar
inte längre utan sitter bara här framför datorn och
diskuterar med er. Men mina älskade hundar blir
förstås inte bortglömda. Men städning,,,,,,,,,,,
No comments.
Nu så ska jag skriva ett inlägg just om detta med han-
hundar.
Kram till er allihopa !
På tal om att bli omkulldragen med hund.
Jag var 12år och gick ut med en blandras såg ut som en snouzer (stavas det ens så?) han var världens lydigaste, drog aldrig i koppel, lyssnade på allt man sa och totalt ignorerade andra hundar.
Det var en lerig dag och helt plötsligt får han syn på en plastpåse som cirklar över marken. Han får tokryck och rycker till, och där ligger jag i en lerpöl.
Han kom fram till mig och tittade på mig "vad håller du på med?"
Han var stark, om han hade dragit hade inte jag haft en chans. Turligt nog så lyssnade han på mig :)
#8 hmm din och min man kan bilda klubb. Har också besök av muterane dammråttor här hemma. Varför blir det så av djurhår?