Problem vid tävling
Jag har precis börjat tävla Fiffi. Hon är ju hyffsat duktig. Med det menar jag att hon hoppar hinder osv som jag ber henne om men hon vill BARA ut till min mamma. Fiffi är så rädd att hon ska försvinna.
Hur ska man lösa det problemet. Pga detta så koncentrerar inte Fiffi sig helt heller på banan och är långsam och vill inte riktigt utan blir diskad eller får tidsfel eftersom hon hela tiden ska sticka ut från banan till min mamma. Vet inte hur jag ska göra :(

Tränar ni inte för ngn klubb?

haha gud vad söt liten hund. Men har ni haft snö i år redan? 
Idé; Låt din mamma tävla med henne istället tills ni har fått bukt med problemet, så kanske Fiffi kan koncentrera sig bättre på uppgifterna.

Mamma kanske kan stå vid målet av banan?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Jo det gör vi. Men på träning är hon alltid super och gör sitt bästa. På tävling börjar hon krångla.
#2 Nä :P Bilden är från förra året
#3 Det går inte för mamma är inte intresserad + det är jag som ska tävla med henne. Det är jag som tränat henne under alla år och det är jag som har mest intresse så därför är det jag som ska tävla. Annars tror jag även det blir värre när jag börjar tävla igen.
#4 Hon har försökt, men det enda som händer är att Fiffi går i mål för tidigt XD

Mamma ska kanske inte vara med på tävling överhuvudtaget?
Skulle föreslå att om det finns möjlighet att din mamma inte ska vara med vid tävling, alls. Börja med att göra på det sättet vid träning. :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Är Din mamma med även på träning?
Det är bara ibland men inte så ofta
Du skall ställa ett högre krav på din hund och bli mer självsäker på att ni fixar det. Din hund Fiffi kännar av din oro på tävlingen och ert "mentala" band blir då lite löst. Vi hade samma problem med vår Russel under första säsongen, och vi löste en del av problemet med att vi som var med och tittade på gick till en annan del av tävlingsområdet så att tävlingekipaget kunde ladda själv.