Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2190 ggr
anaprincess
0

anfall pga hundgodis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår hände en väldigt hemsk sak hemma hos oss. Jag hade köpt Jell-O´s favorit godis Frieskis Dental Fresh. När han ätit upp den så började han bete sig konstigt, jag gick fram till honom och kände att buken var jätte uppsväld. Såg att han var på väg att bajsa och skyndade mig iväg med honom till dörren, innan jag fått på mig kläderna så började han kräkas, han kräktes flera gånger om. När han slutat kräkts så stod han som i trans med huvudet bortvänt från mig och jag fick ingen kontakt med han. Fick på han halsbandet och fick i princip tvinga ut honom vilket är jätte konstigt för att vara honom. Ute så satt han sig direkt och bajsade sen stod han bara där i snön och stirrade ut i intet, fick tvinga in honom igen.

Hans husse satt sig med honom på golvet och försökte prata med honom, hans huvud var alledels snett och han drog med huvudet in mot magen. Sen föll han ihop och fick kramper längsryggen som fick hans huvud och framben att sträcka sig raktframåt, här hände det en till konstig sak han började slicka sina framben väldigt intensivt varje gång huvudet var så utsträckt som det gick. Så här höll det på från halv åtta på kvällen till halv två inatt. Han somnade två gånger i 10 minuter för att sen vakna och allt börja igen.

Kan också säga att han har epelepsi men äter medicin för det och har inte haft anfall sen han började med dom för 130 dagar sen. Det som hände igår liknade hans anfall men ändå inte riktigt. Och ja jag försökte ringa en vetrinär men alla var stängda och jourveterinären var 30-35 mil härifrån.

Min fråga är nu är det nån annan här som märkt av att eran hund mått dåligt på dessa hundgodisar? Jell-O har förut kräkts en gång efter att ha ätit dom här men trodde då att det var åksjuka.

Bifogar en bild på dom så att ni ser vilka jag menar.

Luddesmatte
0

Kan vara så att han fick ett anfall eller också att han åkte på allergichock av godisarna. Om han kräkts tidigare av godisarna så skulle jag i alla fall byta godis. För mig låter det som en kraftig allergi.

anaprincess
0

Tror inte det var allergi då han kräktes i bilen vart han inte så här :/

Luddesmatte
0

#2 Möjligen ett anfall då. Våran hund och hundar jag haft har aldrig haft några svårigheter med Dental Fresh.

anaprincess
0

ingen annan som har nått att säga om dental fresh? Med tanke på att tråden har blivit låst 19 gånger redan och en har svarat!

Singo-Torpet
0

låst??

min hund äter dom nu och då både den sorten och av de andra 2 men han gillar denna bäst.. tror inte han mått nå konstikt av dem han hosta upp lite en gång men tror han slängde i sig de då, inget annat häne iaf..

för mig låter de som ett anfall(?)

amorosa
0

Hundarna här äter dem och har aldrig mått dåligt av dem,, Otäckt med sådana anfall

ingann
0

Åskar älskar dem och har aldrig blivit dålig….

hoppas du får veta vad hans agerande beror på!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Karmatarerskanise
0

Detta måste kollas upp!! Är inget definitvt inte någon reaktion på godiset, eftersom ni gett det innan. Jag tror tyvärrr detta beror på sjukdommen. Den kan eskalera och visa sig på olika sätt Rynkar på näsan

P.S Jag är ingen expert, så jag bara skriver det jag TROR!

LYCKA TILL!!

anaprincess
0

#5 mena läst :)

#8 Det är uppkollat och han äter medicin och innan jul var jag in och tog blodprover som visade att fenemal halten låg bra (medicinen)

Fick inte tag på nån veterinär idag, men han är helt normal nu.

Karmatarerskanise
0

#9 Vad bra

Friida
0

Ep anfall kan yttra sig på olika sätt, medicinhalten låg bra, men det innebär tyvärr inte att han säkert kommer att vara anfallsfri…. detta kan ju ha varit ett mildare men långdragnare anfall. Eller flera anfall på rad och att han inte hämtade sig emellan.

chrissan
0

Om han är allergisk (och det låter så) och kräks kraftigt kan medicinen verka för mycket (om han blir uttorkad) eller för litet om han nyss fått den. Då kan kräkningarna utlösa ett anfall eller en medicinöverdos, symptomen kan var lite lika. Eventuellt kan kräkningarna och den kram i magen han verkar ha fått i sig utlösa ett anfall.

Ett "mindre" epilepsianfall (sk Petit Mal) kan yttra sig på detta sätt.

Min hund, som tål allt annat konstigt, har kräkts av en sorts dentalben

anaprincess
0

#12 han hade inte fått sin medicin då han äter den morgon och kväll och det här var innan han skulle fått sin kvälls dos. han blev inte uttorkad då han drack vatten några gånger emellan.. Jag tror inte det var ett allergi anfall då han åt dom där bara veckan innan. Men att kräkningarna utlöste anfallet är jag övertygad om.

mabia
0

Hej!

Jag tror inte att det har med hundgodiset att göra, utan att det var EP-anfall….ett s.k status epilepticus…..flera anfall på varandra i följd!!

Jag tycker att du ska ta kontakt med hundens veterinär imorgon och berätta om dettta långdragna anfall.

Skönt att höra att vovven är som vanligt nu :)

Kram, Mabia