Att köpa hund.....
Hej alla, jag tittar in till er från Siames i fokus med anledning av att min 17 årdiga dotter vill ha en Pomeranian hund. Hon hittade en annons om sådana hunder på Blocket, jag ringde uppfödaren, som var mycket trevli.
Och tala om för mej att han hade två hanvalpar,som vid leverans skulle vara vet.besiktigde,chipade och vacc. pris 12000 kr stamtavla ingår ej .
jag har tyvärr inte fått någon stamtavla på mamman så jag kan inte regga valparna sa han.
Jag tycker att 12000 kr är lite väl mycket för en hund utan stamtavla .
jag tänker på att om vi vill ställa ut lill vovven någon gång då går inte det för vi har ingen stamtavla, jag vill bara fråga vad ni som är mer vana vid hundar tycker om detta ?????

jag tycker att om du överväger att ställa ut ska du absolut leta upp en uppföddare som regar sina valpar… annars finns risk att du/ni ångrar er.. jag vet inte vad en sådan hund brukar kosta men ja tycker de låter lite mycket för en oraegad hund men de är ja..
stamtavla från mamman, han borde väl äga mamman? fattar inte, eller fick han ingen när han köpte hunden? ja vet tyvärr många som köpt chiwawor (stavas) som folk påståt vara renrasiga men utan stamtavla men de har sedan visa sig vara påhitt för att "uppföddaren" skulle kunna ta mera betalt.. mina tankar sen är de upp till er att tänka vad ni vill ha hunden till om de är viktigt med stamtavla eller ej?!
Nej jag tycker det låter jättekonstigt. Men sen att hunden är hyfsat dyr kan jag därimot förtstå. Små hundar är ju som de flesta vet väldigt populära nu för tiden, och ses för många som accessoarer. Renrasiga Pomeranian-valpar brukar vad jag vet vara väldigt dyra, t.o.m kanske upp mot 16000kr? (Rätta mig om jag har fel) Jag har även sett korsningar med Pomeranian i som kostat hela 12000kr. Så är du/ni intresserade av att ställa ut er hund i framtiden ska ni nog skippa att ta en valp ifrån den personen.
Lycka till :)

Jag tycker det låter lite lurt det där med att han inte fått någon stamtavla på mamman. Du kanske ska se efter en uppfödare som är seriös om ni ska ställa ut. :) Det är såklart bra även om ni inte ska ställa ut.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Tack snälla ni för svaren jag tycker precis som ni att det verkar underligt, då jag har hållit på med kattavel i många år så vet jag ju lite hur det ska/brukar gå till i kattvärlden och jag inbillar mej att det är ungefär detsamma i hundvärlden
#1 jag har varit inne på samma tanke som du han borde ju äga mamman eller om han har tagit mamman på avbetalning och inte betalat henne fullt ut ännu och därför inte kan regga valparna eller om det är något höftfel, ej renrasig, smuggelhund tankarna är många.
#2 Vi min dotter och jag har bestämt att vi ska vänta och när vi får tillfälle tinga en pomerania hos någon seriös uppfödare, okey vi får betala mera men jag tror att det är värt det, för tänk om min dotter eller kanske jag själv vill ställa hunden någon gång….. utan samtavla står vi ju där då, och så vill vi ju inte ha det……:-)))))
Är ni intresserade av utställning rekommenderar jag att köpa en renrasig hund. oavsett vad säljaren säjer kan ni inte vara säkra på att det är en renrasig hund om den inte har stamtavla och den klassas officiellt som blandis utan stamtavla.
jag pesonligen skulle inte betala 12000 kr för en oregistrerad hund…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Nej #5 det tänker jag inte heller göra aldrig i livet…..
tycker absolut att det är ett överpris för en hund som räknas som blandras i tävlingssammanhang.
Jag tycker gott du kan fråga VARFÖR tiken till kullen inte har härstamningsbevis?
något bakomliggade problem är det ju ex. avelsspärr, blandras eller smuggelhund, parar man två rashundar utan avelsspärr finns ingen anledning till att inte få kullen reggad.
≧◔◡◔≦
#6 jag förstår dej
men det är en väldigt vacker ras din dotter fastnat för… om än lite liten *s* tom mina katter är större 
/Ingalill
#8 Ja jag tror nog att det är så själv har 5 katter, 4 raskatter och en stor sköldpadd/vit bondkatt som väger över 7 kg.
Hon kommer att slå denna lilla vovve med hästlängder i både storlek och vikt.
Hon är väldigt snäll men tyvärr så tror jag att hon har diabetes för hon äter inte mer än vad dom andra katterna gör, men hon dricker destomer vatten än vad dom andra gör. Men så länge hon inte far illa av det och verkar frisk och kry i övrigt så får hon hänga med. 

ja större lär katterna vara mina ragdolls och coonisen för den delen med är större än min jack russell och en JRT är ju betydligt större, men supper söt liten ulboll är ju den hunden du tänkt dig/er..

En hund utan äkta stamtavla räknas som en blandrashund och blandrashundar kan man aldrig försäkra för mer än 5000, något att tänka på när de begär 12000.
Något är lurt, jag råder dig att inte köpa hunden. En oreggad hund är absolut inte värd så mycket. Som någon annan nämnde så kan det ligga avelsspärr hos en förälder.
Inte skulle du köpa en siames utan stamtavla? En katt utan stamtavla är en huskatt, en hund utan stamtavla är en blandras.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
#10 är det en Maincoon du har så går det säkert minst 4 pomeranian hundar på en vuxen Maincoon hane. Jag sprang på en sådan katt i våras på en kattutställning i Varberg jag trodde först att det var en hund och då ingen liten hund utan en mellan stor, för jag tänkte det var en konstig hund undrar vad det är för en hund dom har tagit in i en utställningshall för katter hur ska detta gå om någon kattkommer loss, för sådant händer ibland.
Men det visade sig att denna "hund" var en STOR KATT av märket Maincoon och det var en jätte vacker katt jag blev MYCKET IMPONERAD,han gick dessutom i koppel precis lika fint som vilken hund som helst.
Min Siames har vi försökt lära gå i koppel men både katten och vi tröttnade så småningom på att Dosan som hon heter hela tiden dansade en konstig form av balett när hon gick i kopplet så vi gav upp .
Annars är ju just Siameser kända för att lätt kunna lära sig att gå i koppel, men inte hon inte, däremot har hon lärt sig massor med andra dumheter alldeles själv så visst är dom smarta dessa mesproppar som jag brukar kalla dom för…

12000 kan du få en pom med stamtavla för. Men pommarna är en dyr ras. Precis som många andra små hundar får de få valpar i kullarna.
Leta efter en seriös uppfödare. Jag skulle rekommendera dig att titta in på rasklubbens hemsida och sedan kika runt själv eller kontakta valpförmedlaren.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#13 ragdoll är inga små katter de heller 10kg väger min största hane, sen en på 6kg sen har vi Maine coonen som inte ens är ett år och han väger väl ca 7kg nu och lång som en tumstock =)
hitta en som säljer renrasiga och reggade för 14.500kr så tolv för oregade, de går bort för mig, en blandis bör kosta max 5 eftersom man vill ju kunna försäkra sin hund för de man betalt, eller?
Är hundarna renrasiga ser jag inget fel i att ta 12 000kr för dem men är man ute efter utställningmaterial så är ju stamtavla ett krav. Nu är det ju inte säkert att dessa hundvalpar är renrasiga eftersom han inte har stamtavlan på mamman så i det fall låter det skeptiskt. Men är mamman reggad i SKK och har stamtavla som han uppenbarligen menar att hon har så kan han ju alltid kolla upp hennes stam där om han vore minsta engagerad.
Men vill du ha en hund som du kan garantera är renrasig så köp en som verkligen har stamtavla och är reggad i SKK.
#16 de räknas som blandraser utan stamtavla oavsett hur fina föräldrar de har! de får inte tävla, inte ställas ut, försäkras som blandisar etc…
/Ingalill
tillägg till #17
du kan inte ens bevisa att de är renrasiga om de inte har stamtavla… för vem säger att uppfödaren talar sanning om pappan även om mamman har stam? det är lite väl dyrt att ta dna på både mamma, pappa och valp för att vara säker på det…
/Ingalill
#17 & #18 Det vet jag väll men som jag skrev har mamman stamtavla så är hon säkert reggad i SKK och då kan han kolla upp mammans stam ifall hon är renrasig och till och med få en ny stamtavla. Antog att hon var reggad i SKK eftersom han sagt att han inte kan regga ungarna pga avsaknad stamtavla så förmodligen är mamman reggad under hennes uppfödares namn. Pappan i detta fall vet jag inget om då det inte framgår i texten. Har själv en renrasig hos min far så jag vet hur det fungerar.
Jag pratade med en kompis i om köpet av denna "pomme", hon föder upp just blandras hundar och hon sa: 12.000 kr är du inte klok det tänker du väl ändå inte gå på , det spelar ingen roll hur renrasig han säger att valpen är följer det inte med en stamtavla så räknas hunden alltid som blandras och du kan inte ställa ur den om ni skulle vilja det.
Så vi har bestämt oss för att vänta och se oss omkring, Jag kontaktade i går en uppfödare i Värnamo som föder upp pommar, men hon verkade inte särskilt intresserad av att sälja någon hund till mej, och jag kände att jag vill nog inte köpa någon liten vovve från en uppfödare som jag från början kände att kemin inte stämde med…..:-))))
#19 för att få stam i efterhand måste dnaprov göras på mamma hund, pappa hund och ALLA valparna då du inte kan regga bara 1 hund ur en kull….
han kan möjligen få en ny stamtavla på mamman OM hon har en som äe bortslarvad, men han måste fortfarande bevisa vem pappan är genom dna… vilket görs på alla hundar…
/Ingalill
#20 då skulle jag med leta vidare… en bra kontakt med uppfödaren är alltid bra att ha:)
/Ingalill
Ja #22 det tycker jag också är ett MÅSTE… om man nu inte är jätte DUKTIG OCH MYCKET HUNDVAN men till och med jag som har mycket stor erfarenhet av raskatter både när det gäller skötsel och avel , vill hemsk gärna ha fortsatt kontakt med uppfödaren om jag köper en katt,det är ju en jätte trygghet för vem är det som faktiskt känner kattungen/valpen bäst….. jo det är ju uppfödaren eller hur!!! och ut i från detta kan man få många goda råd det tycker i allafall jag. :-))))