Pälsen förstörd
Har precis varit hos hundtrimmaren med Saga. Vi ska tävla agility på husdjursmässan och då vill jag att hon ska vara fin, såklart! Nu är det bara det att pälsen har blivit helt förstörd av skabben hon råkade ut för tidigare i höstas. Saga har varit så illa ansatt att hon har kliat bort all underull på framkroppen och det finns tom en och annan kal fläck. Trimmaren tog kortaste skäret för det är lika bra att det får växa ny päls. Saga var dessutom mjällig och torr. Jag har svampat henne med balsam och tänkte köpa något riktigt bra tillskott för pälsen. Är det någon som har något bra förslag på något medel som gör susen? Bilden är från tidigare klippning. Nu ser pälsen betydligt tråkigare ut!

Va, är det verkligen ingen som har några bra tips vad jag kan ge för att Saga ska få bättre päls?
Tyvärr har jag ingen erfarenhet alls av skabb på hund men flera härinne har ju tidigare skrivit om rävskabb så nån borde väl kunna ge dig tips…
Lycka till med agilityn när det är dags:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

vet bara ett par droppar man kan ge i nacken men har bara prövat på katt och det tar nog iaf 2mån innan ja såg resultat.. men de är en chansning då ena katten reagera med en kalfläck i nacken :( den andra har suppper mycket päls nu :9 supper glad för de så här lagom till alla utställningar drar igång nu… Bozita blötmat rek men de ä ju på långsikt… inget mirakelmedel vet ja om ?

Det här medlet rekomenderar jag strakt, inget som hjälper dig nu direkt för stunden men hunden får vacker päls efter ett tag :)
Skabben antar jag är borta och det bara är huden som är torr på din hund. Jag ger mina hundar och katter vetegroddsolja. Jag häller upp lite på ett kaffefat så de kan slicka i sig lite om de behöver. Det brukar fungera mycket bra de som "behöver" oljan slickar i sig den.
Mina rävskabb hundar droppade jag Stronghold på i nacken, helt otroligt försvann klådan på ett dygn. Den hunden som tokkliade kliande sig klia sig bara i två dygn så det han inte bli något pälsavfall.
Lycka till på tävlingen!

Vad ger du för foder? Kolla först upp att hon får ett köttbaserat bra foder, eller kör BARF ett tag för att hjälpa snabbt.
När Viodar åt lightfoder för att banta tappade han all underull, han behöver massor av protein och lite fett, med för lite protein blöev han rätt anskrämlig i pälsen. Då det var vinter, mitt under dragsäsong, ville vi skynda på. Han smygbarfades då. Grönskaer finhackat, standardts tillskott (immun för vitaminer och laxolja) och kycklingklubbor och kycklingvingar. Nån gång blev det lite lever.
Han blev bättre relativt snabbt, och slapp sedan lightfoder!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ja laxolja tycker ja är bra med, de ger ja min och han har fått så glansig och fin päls.. finns till kanon pris just nu på gammla axfood i norrtälje men nu heter de väl MT´s

Att bland vanlig matolja i maten brukar ge en fin päls. Ca 1 msk/två ggr om dagen för en hund av shäfers storlek, lite mindre för mindre raser och mer för större.

Tack far alla fina tips! Någon typ av olja skulle säker vara bra då hon verkar väldigt torr i huden. Rävskabben är borta nu men hon kliade sig väldigt länge efter första behandlingen. Hon hade nog åkt på det ordentlig helt enkelt.