Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 952 ggr
ElinLi
0

Är det okej ?

Vet ni om det e okej att lära en hund Buss på ? en på playahead har lärt sin amsaff / pittbull blandning det. Hon säger saker som : Om inte du slutar så säger jag Buss på åt min hund , han kommer bita ihjäl dig då. .. Jag tycker inte alls att det e okej .. vad tycker ni ?

Fuzzop
0

Att lära sin hund att på kommando försvara sin ägare borde man väl få göra, iaf så lärde jag min schäfer attack när jag va yngre.

Men att göra den sortens uttalanden däremot undrar jag om det inte kallas olaga hot och du kanske borde fråga nån polis istället.

spikes
0

det skulle aldrig falla mig in, det är inte därför jag har en hund,jag tror det faller under olaga hot….annars kan jag försvara mig självOskyldig

MagicPaws
0

Vi har aldrig lärt några hundar attack/buss på… när vi sagt buss på har det varit för att det kommit någon hunden känner och den kommer hoppa på personen för att slicka och krama personen… alltså i en helt annan mening.

Att en hund ska försvara sin ägare vid riktigt överfall tror jag alla hundar skulle försöka i alla fall utan komando.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

ElinLi
0

okk ^^ tack för era svar!

sagalisa
0

Jag tycker det är stor skillnad att lära in ett kommando och att sedan verkligen använda det. Enligt mig får man lära sin hund det mesta som är möjligt men att använda ett kommando som är farligt för allämnheten är ju strängt förbjudet. Sen kan man ju fundera på varför man vill lära sin hund buss på…..

SaraC
0

Det beror väl på i vilket avseende man lär in en sådan typ av kommando. Lär man en hund att attackera människor för att det är roligt och tufft, så har man ju inte många getter hemma…

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MagicPaws
0

#0 Det är ju sånna personer som ger stora hundar och hundar av kamp typ dåligt rykte… bara idioter i min menning.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

ingann
0

Lära in är tillåtet, använda det på det sättet är olaga hot och kan/bör polisanmälas.

Jag har lärt min "buss på" också, men i vårat fall betyder det att kliva på bussen Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

RobFrazie
0

Jag tycker också att man ska få lära hunden att buss på betyder attack!

Men det skall också bara användas när det böhövs, vilket förhoppningsvis aldrig inträffar.

Använder man det för att skrämma någon är det olaga hot och bör/skall polisanmälas.

Mischa
0

aldrig, jag skaffade inte hund som försvar, inte heller bör okunniga människor hålla på med "fulskydd" det kan gå snett.

Jag är säker på att skulle något hända kommer min hund vara där för mig, det är inget som behövs läras in "utifall att".

Är man så jävla skrajsen för överfall så skaffa pepparspray eller taiser, det är säkrare än hunden.

≧◔◡◔≦

ingann
0

#9 man får aldrig använda ett sådant kommando för att skada någon annan… inte ens i självförsvar. oavsett anledning till att din hund attackerar/biter någon är du ansvarig och kan dömas för det…

strikt ägaransvar kallas det.. blir du överfallen ute och den hund attackerar förövaren är det du som råkar värst ut tyvärr… slår någon din hund och den attackerar (försvarar sig) så är det du som åker på det…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

rulda
0

#8 haha buss på, rätt så smart :)

Elmis
0

Personligen anser jag att folk som skaffar hund för att ha som personlig livvakt utan att vara polishundförare eller väktardito borde uppsöka psykolog och inte en hunduppfödare.

Och visst är det sällan det är försvarbart att använda hund i nödvärn. Det måste finnas proportion mellan mål och medel. Om man tror sig hamna i sådana situationer som gör det försvarbart skall man nog byta sitt sociala umgänge!

Zebben
0

Min ena schäfer kan kommandot "Ta busen" Det hon gör på detta kommando är att göra skenutfall med ragg skäller rätt rejält i själva utfallet.

Tanken bakom var aldrig att lära henne detta, men hon har utvecklat det själv och jag har uppmuntrat henne. Det började för flera år sedan när jag försökte få igång henne med att fortsätta busa med sin hundkompis. Så genom att säga ta busen har hon helt enkelt fortsatt att leka. Sen har det utvecklats och nu kan jag faktiskt få henne att göra ett sånt här skenutfall även på människor. Har självklart aldrig använt det mer på skoj mot mina egna kompisar som vet om detta beteende. För hunden betyder det också bara en lek.

Men jag kan säga att det är rätt skönt att veta att jag har ett kommando på min hund som faktiskt skulle skrämma de flesta. Nu är det ju bara ett skenutfall och mer kommer det aldrig att bli, men vem vet…en vacker dag kanske jag är glad att jag "lärt in" eller snarare fångat detta beteende hos min hund.

RobFrazie
0

Jag själv lär inte min hund det.

Finns så mycket annat jag måste lära min 20 veckor gamla valp. så det finns inte plats för massa sånna inlärningar. Och man skaffar ju inte hunden enbart för detta syftet, men har man tid över och hunden är duktig och pålitlig så tycker jag man kan lära hunden dessa kommandon.