Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2841 ggr
Zebben
0

Berikning

Berikar Du Din hunds vardag och hur?  Varför har Du valt just den berikning som Du gjort och vilken ras har Du?

Har Du alltid pysslat med berikning när Du varit hundägare? Varför, varför inte?

Skriv alltså bara om just berikningen Du gör med Din hund, inte aktiveringen. Vore intressant att läsa…

Bleenda
0

Nja, vad ska jag börja med.

Jag lägger en pläd till hundarna som de själva får bädda med.

Jag köper pipleksaker som hundarna får "döda"

Här finns det stövare, Tax och norrbottenspets. Alltså är det jakthundar och får den naturliga berikningen en hund behöver.

Intressant trådSkrattande

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår Missy har 2 bäddar, en biabädd med en pläd o kudde i, ståendes i sovrummet och en bädd i vardagsrummet där det oxå står en väska brevid med hennes leksaker i, såsom: olika märgben, pipleksak, bollar, strumpa (!) och bitar av hennes tuggben. (som hon har sparat). När hon lämnas ensam, tar jag ett märgben o trycker i leverpastej som hon behagfullt smackar i sig under tiden man är borta (när man kommer hem sover hon djupt!) Hon har även sällskap av våra 30 råttor som står i vardagsrummet, hon verkar se dem som små minihundar verkar det som.

Till helgen får hon alltid grisöra el tjurmuskel el nåt annat gott att smaska på. Hon får även ligga i soffan o mysa med el utan oss. Ofta sitter jag då o masserar henne medans jag ex kollar på tv.

En promenad på kvällen per dag går hon alltid lös, så hon får rasa av sig o gå o nosa o drömma, ett måste för en hund som hon! Hundkompisar har hon oxå som hon träffar då o då för lek.

Hade en boxerhane tidigare som blev 11 år, han hade ett likadant liv ungefär som min Missy, jag vill göra det mysigt för dem, eftersom det krävs mycket av en hund i vårt samhälle i dag, så lite bortskämda tycker jag de kan få bli hemma, för de är ju ens familjemedlem!

Missy är 75% dogo argentino och 25% amstaff.

abulls-anton
0

bullterrier.

söka godis/mat hemma/ute, eller lägga maten i qulan eller boxerbollen.

viltspårar

han har filtar å kuddar att bädda med

isblock me olika grönsaker å köttbitar i

springa i kuperad terräng över stenar å stockar  

olika saker i maten, både som han tycker e goda å äckliga

bit leksaker som strumpstock osv

lite av det vi gör och tycker att han blir mer stimulerad av beriknings övningar än att bara "kasta boll" med honom.

[randi]
0

Mina ligger i sängen och myser med mig under vila på dagenFlört. Får en äggula i veckan, fredagsmyset. Ett tuggben i veckan. En dag i veckan(söndagar) har vi bara vila och gör ingenting, efter att aktiverats under veckan. Har 2 schäfrar och 1 sankt bernhard.

Zebben
0

Just nu är min motivation för berikning tyvärr inte så hög. Har fullt upp med renovering hemma, jobbet, aktivering av hundarna och familjen. Mina hundars berikning är:

Möjlighet till grävning, bobygge (vid skendräktighet)

De får möjlighet till vård av annan individ, så som annan hundkompis och mig. De har ett rätt stort behov av närhet och att få ge kroppsvård så som att tvätta öron, päls m.m.

De har ett oerhört stort socialt liv, då jag jobbar med hundar och dagligen träffar ca 40 olika invider som mina umgås med. Både en och en och i stora grupper på 10 lösa hundar som springer fritt i skog och mark.

Söka föda/godis några dagar i veckan. De får kött så de kan gnaga/slita.  Här skulle jag kunna utveckla det mkt mer.

Utlopp för att springa, hoppa, gräva, söka lösa i skog och mark. Få upp spår och i vissa fall följa spår. Jakt till en viss gräns. De får jaga bort kråkor, skator och en och annan hare. Hare är endast när dessa är i sån terräng att de verkligen har hunnit undan innan mina hundar får söka upp spåret och följa detta. Men då inom synhåll för mig hela tiden. Försvinner spåret så jag inte ser det, så avbryter jag hundarna. De får absolut inte jaga efter en springande hare och stressa denna.

Viltspår även om jag anser att det ligger på gränsen till aktivering. Må vara blod/skank i spåret men det är lika mkt människodoft som luktar.

Vakt/revir. De får vakta och tala om när det kommer någon hem till oss eller på mitt jobb.

Vi har även kört en hel del patrullstig men tiden har tyvärr inte räckt till på länge, så det ligger på is. Annars är det väldigt roligt! Viltspår har också legat lite på is senaste 2-3 månaderna, blir mest personspår. Men vi ska ta upp det igen…

Ras: Schäfrar 5 och 8 år.

[randi]
0

#5Vakt är väl ingen berikning? Det tycker jag är självklarhet att hunden skall försvara sitt revir. Hundskötsel är väl heller ingen berikning, det är väl en självklarhet, eller är det jag som inte fattar vad berikning är? Söka föda anser jag också är en aktivering. Berikning för mig att bara vara med mina hundar, och kunna göra roliga saker samt kunna koppla av tillsammans. Tyvärr är jag en motfalls kärring och tycker att en del saker du skrev är för mig aktivering.

Zebben
0

Läs gärna om Berikning.

Berikning är när ett djur får utlopp för sina naturliga beteenden. Vakt och söka föda är ett naturligt beteende för hunden liksom skötsel av sig och andra.

flikkan77
0

#7 Det där var en mycket bra länk!Glad

"You just have to belive…"

[randi]
0

Då får jag ändra mig, då berikar jag inte mina hundar. Defår absolut inte jaga mm. Trodde att när man borstade sina hundar och pysslade om dem med alla konstens regler var vanlig hundskötsel. Men i dagens läge skall ju alla saker ha ett fint och speciellet namn. Jag kan bli lite undrande för vi har ju i de flesta fall avlat vårahudar att bli tama och inte denursprungliga "instinkten, men nu skall man ta fram vilddjuret igenOskyldig. Jag tänker inte på att jag berikar mina hundar när jag sköter om dem vid tex borstning, öronrensning mm, utan vi har en "mysig" stund tillsammans. Sedan är spårning mm fortfarande aktiviteter för mig. Fortfarande en motfalls kärringSkrattande, men mycket är en naturlig förhållning till sina hundar. Även när folk börjar säga hur mycket tid som man skall läga ner på sina djur. Jag kan aldrig tänka så efter som jag umgås med mina hundar, både träning och i vila. Det är en naturlig umgänge med mina hundar som jag inte kan räkna i tid som läggs ned.

Zebben
0

Du lär nog berika Dina hundar även om Du inte tänker på det. Själv går jag inte runt och tänker att Hrm…vad ska vi köra för berikning för hundarna idag? Men mkt av det jag gör om dagarna med mina hundar räknas som berikning. Jag räknar inte heller tiden som jag lägger ner på mina hundar, jag räknar snarare den tid jag inte lägger ner. Mina är med mig mer eller mindre 24 h om dygnet då jag har fördelen att ha dem med mig på jobbet.

För många individer och för många raser så är aktivering fullt tillräckligt. Men sen finns det vissa individer och raser som kräver berikning i sin vardag.

abulls-anton
0

att HUNDEN tvättar sig själv är berikning, inte att människan gör det åt den, våran bullterrier har tillgång till mattor att rulla runt på och får rulla runt på gräsmattor eller i sand, det är så ett djur gör när den tvättar sig eller kliar sig.

berikningen handlar om att djuret ska kunna utföra för rasen naturliga beteenden, tex som zebben skrev så har dennes hundar tillgång till att gräva bo om dom är skendräktiga, det är ett för hundar naturligt beteende och att zebben stimulerar hundarnas sociala beteenden genom att låta dom vara med andra hundar.

exempel på naturligt beteende för olika hund raser: en golden och en rottis ligger på en gräsmatta, retrivern ligger där för att den tycker det är skönt medans rottisen ligger där för att vakta sitt revir, där blir rottisen berikad medans retrivern skulle bli berikad om den hadde något att ha i munnen då den är avlad för att hämta jaktbyten och därmed gillar att ha något i munnen.

berikning är något som kommer från djurparker där dom måste stimulera djurens naturliga beteenden för att motverka att djuren får "stereotypa" beteenden och försöker stimulera beteendena själva, för hundar kan det betyda att hundar med mycket jakt i sig börjar jaga grannens katt när dom är ute på promenad om dom inte blir stimulerade av människan genom tex viltspår. 

berikning är något som borde ingå i valpkursen då det är mycket viktigt för många hundar och löser många vardags problem, berikning är något man sällan eller aldrig hör något om på tv när "hundexperterna" ska lösa problem.

Anders 50
0

Har inte tänkt på detta med berikning förut. Tänk vad mina jakthundar måste känna sig berikade ofta.

Särskilt Basseten, som fick ruska om ett fällt rådjur som han drev fram till mig idag.

Kan det bli bättre berikning för en jakthund ?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Zebben
0

#12 Låter som en bra berikning ja… Glad

Bleenda
0

Jag tror att jakthundarna får den naturligaste berikningen.'

#13 Men det är en jätte bra tråd som får många att tänka till lite. Många goda tips. Du som jobbar med hundar har ju erfarenhet och kunskaper.

Mina hundar som till exempel ligger och putsar på varandra eller bara är i en flock.

#12 Grattis till en lyckad jakt dagSkrattande Själv hörde jag bara taxarna, men såg ingenting. Jo, en tjädertupp och tre orrhönor. Så jag blev också berikad. På upplevelserSkrattande

Anders 50
0

Tycker också att länken om berikning var intressant. Särskilt viktigt anser jag att det är med social berikning för hunden. En människa kan ju inte ersätta en hundkompis.

Jag har själv märkt vid något tillfälle, då jag under en kort tid endast haft en hund, hur mycket bättre hundar trivs när de har sällskap av andra hundar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Håller med till fullo! Vår tös blir så mycket gladare och mer "vaken" när vi har vår dagishund här hemma. När tanten (hon är 8, dagishunden) blir Missy kan man kalla det deppig..? o går o lägger sig. När ekonomin blir lite bättre, skaffar vi nog en vovve till, klart mycket roligare!Tungan ute

Gott Nytt År gott folk!Skrattande

smurfan-13
0

Det går i perioder. Födoberikning av olika slag försöker vi få in varje dag, då jag har en riktigt mat-tokig hund. Ofta blir det att de får jobba för maten. Maten kan spridas ut på tomten, gömmas i lägenheten, placeras i en kartong/gosedjur som de får slita upp, grävas ner i filtar/sand etc osv osv. Köttiga ben är även vanligt som berikning här.

Stort sett dagligen jagar mina större hundar sork, gräver upp deras gångar osv. Inte så poppis bland sorkarna gissar jag, men de blir iaf inte tagna av hundarna för så duktiga hundar har jag inte.

Sen så är det ju en massa man inte riktigt tänker på. Grabbarna vaktar (något som inte är poppis av matte, men som hon får finna sig i), för min tik är det viktigt att ha filtar och saker att bädda med hon har även en "koja" att krypa in i. Vi har både katter och gnagare som berikar på sina olika sätt. Sen så har de ju givetvis varandra.

Singo-Torpet
0

ja har faktiskt inte ens tänkt så mycket på detta innan, då ja bara sett de som självklarheter..

hmm ska försöka komma på vad vi berikar mollgan med, några saker: borstning och tvättning, korg med filtar att bädda i som han vill, han får bädda om i vår säng när överkastet är på..  söka föda/godis, springa lös och söka och hoppa & skutta i skogen fritt.. mycket gos i soffan för de kräver han, mycket närhet..  sen har han små kryp in och lungna platser som bara är hans där katterna inte får vara (och de vet de) de har egna platser de med där mollgan inte får vara..

SaraC
0

Vi har en kanonbra artikel här inne om berikning. Om ni inte läst den förut, tycker jag ni ska göra det. Skriven av Vattnadal, som Zebben länkade till högre upp här.

Länk till artikeln

Själv berikar jag genom bl.a:

Mat/godis i kong. Strör ut i olika miljöer. Ger honom "udda" saker i matskålen, t.ex. frukt och grönsaker. Märgben och liknande ben. Promenader i varierande miljöer. Filtar, bäddar, mattor att bädda med. Han har många "spaningsplatser" både ute och inne här hemma. Han får tvätta mig. Han får träffa hundkompisar i olika situationer.

Jag har alltid berikat, men innan jag stötte på begreppet "berikning" så visste jag väl inte om att jag gjorde det i den meningen Glad Efter att ha fått tagit del av innerbörden av det så har jag tänkt mer på det och förmodligen blivit noggrannare med att se till min hunds behov. Har en Japansk spets.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar