Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1150 ggr
Tina-A
0

Känner dom ej sin hund eller vad e det med folk?

Suckar.. Här försöker man lära Oliver att alla hundar är snälla. Jo, pyttsan.

Igår träffade vi på en cockerspaniel. På avstånd såg jag svansen vifta i stora drag långsamt från sida till sida. Nyfiken, glad. Såg genomsnäll ut helt enkelt. Ägaren frågar om han får hälsa.. Eftersom han inte visade några andra signaler än positiva, som jag uppfattade, så jag att det gick bra. De får nosa och genast slår det över och den andra hunden börjar morra, skälla och visa sig uppenbart arg och irriterad. Ägaren sliter tillbaka hunden men ler, samtidigt som hunden fortfarande morrar och skäller ilsket att "ja, han tycker om alla hundar! hanar och tikar".

Jag sa att jag hade bråttom och gick. Hon verkade ju helt snurrig.

Träffade sen en annan hane. Ägaren frågade om dom fick hälsa och jag såg åter igen att hunden hade vänligt kroppsspråk. Jag sa att det gick väl bra och det gjorde det. Toppen!

Och nu precis träffade vi en liten väldigt hårig hund. (Alltså vi träffar massvis med hundar hela dagarna här där jag bor, de jag skriver om nu har bara de som frågat om de fått hälsa då jag sagt att det varit okej).
Den lilla hunden visar sig nyfiken och viftar långsamt med svansen i stora svep. Svårt att se ansiktet eftersom den var så hårig. Husse såg också väldigt glad ut. Oliver var lös och vid min sida. Husse frågar om dom får hälsa. Jag frågar först vilket kön hans hund är, med tanke på gårdagens missöde. Han säger att det är en hane.
"Min är också en hane".
"Ja, men det går bra. Min hund tycker om alla andra hundar".
Happ. Husse känner väl hunden tänkte jag. Jag kunde då inte avläsa något annat.
Husse släpper lös sin hund, de nosar. Hunden ger ifrån sig ett dovt morr. Husse säger "Nej Lukas". Borde förstås tagit bort Oliver efter morret, men Husse känner väl hunden bäst. Stod precis brevid Oliver så jag var ju ändå nära till hands.
Ja, i vilket fall förstår ni nog att den här hunden, ytterligare en hund som "älskar alla" börjar bita mot Oliver och skälla galet. Tar tag i Oliver och föser undan honom och husse föser bort sin hund med foten, troligen för att han var rädd för att bli biten i fingrarna.

SUCK! Känner dom inte sina hundar? Hur kan man påstå att hunden tycker om hanhundar när de uppenbarligen INTE gör det? Oliver har än så länge inte något problem med någon ras/kön och hoppas verkligen att det inte börjar nu. Medan de gick iväg fick oliver söka godis på plats, sitta och ligga lite så han skulle få tankarna på annat. Han verkade inte speciellt traumatiserad.

Hur lär man hunden att även hanar är snälla när ägare släpper fram sina hanhundsaggresiva hundar hur som helst? Ja, ni. Det är inte lätt.
Känns ju som att man inte borde släppa fram sin hund till någon hund som man inte känner väl sen innan. Det vore dock lite tråkigt, men det är väl så man får göra! Även fast de säger att hunden fungerar med andra gör de uppenbarligen inte alltid det. Antagligen lär de sig aldrig de heller, utan dessa 2 hundar nu kommer antaligen vid nästa hundmöte "älska alla hundar" igen.

Träffar ni också på sånna här typer?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Karmatarerskanise
0

Det bästa är ju faktiskt att inte låta hunden hälsa på alla man träffar. Utan bara får leka med vänner. Då slipper man oftast det där.

Zebben
0

Nä, det är tråkigt att många har lite för blida tankar om just deras hundar.

Det jag reagerade på i Ditt inlägg är när Du skriver att hundarna du mött hade svansar som viftade från sida till sida. Man ska inte luras av dessa svansviftningar. En hög svans som viftar från sida till sida är inte direkt vänligt inställd.

En svans som viftar visar egentligen inte mer än att hunden är aktiv i ett beteende. Alltså den kan lika gärna vara glad som arg. Man måste läsa hela hunden för att få fram i vilken sinnesstämning hunden är aktiv i.

Tina-A
0

#1: Idag har han fått hälsa på 1 utav 9 hundar vi träffat. Vi hälsar väldigt sällan på hundar vi inte känner. Nu har det varit 3 nya hundar på 2 dagar, vilket är ganska mycket. Vi brukar hälsar väl i genomsnitt på 2 nya hundar i månaden kanske.

#2: Jag vet givetvis att om svansen är hög och viftar i korta, snabba viftningar (du vet nog var jag menar) så är det inte alls läge att närma sig. Men den lugna svansen lurade mig. Cockerspanieln såg bara nyfiken ut som jag kunde se, och den håriga hunden såg jag knappt alls ansiktet på såhär i mörkret. Men husse var ju tydligen övertygad. Konstigt nog!

:/

Zebben
0

Håller även med Hera. Även om man kanske vill ha nya hundkompisar, så skulle jag faktiskt inte riskera att mina hundar ska hälsa på främmande hundar ute. Mina är visserligen schäfrar och frågan om de får hälsa dyker upp max 2 ggr/år Tungan ute så undviker jag det. Nu har mina hundar så extremt stor kompiskrets då jag jobbar med hundar, så de behöver inte ha några fler. Men jag personligen tycker att man ska välja ut ett knippe hundkompisar åt sin hund och hålla sig till dem. Sen kan man göra undantag någon gång då och då. Men risken att hunden får smitta eller hamnar i bråk anser jag större än nyttan av dessa hundmöten med främmande.

Zebben
0

#3 Hög långsam viftning är mindre bra. Hög snabb kan betyda många saker.

Tina-A
0

#4: Ja, det är ju så man får göra.. Säga nej till alla man inte känner! Jag älskar folk och det finns så väldigt många trevliga hundägare, så det är lite tråkigt ;)

Men som ni förstår bor jag i ett väldigt hundtätt område, stöter på säkert en 5-10 hundar dagligen som vi inte hälsar på. Folk frågar dagligen och ibland släpper jag till som ni märker. Ibland går det bra och som ni ser ovan, ibland inte! Det är så tråkigt att man inte kan lita på folk tycker jag! Blä, blä, blä :P

#5: Jasså? Den här lilla frenetiska viftningen jag tänker har jag inte sett i andra sammanhang än hos icke vänligt inställda hundar. Vad tänker du på då? :)

anaprincess
0

Mina hundar får inte hälsa på andra hundar som vi träffar, jag litar inte på hundägare som jag inte känner sen tidigare har träffat så många "lögnare" nu så tänker inte riskera nånting, och hundar ryker ihop regelbundet här då folk inte håller varken koll eller koppel på sina "snälla" hundar.

Aribigga
0

Nu stod det visserligen att du hade din hund lös, men jag skulle aldrig våga låta min hund hälsa på andra hundar när hon eller dem var i koppel.

Är hon i koppel så tar hon stöd av mig och blir bra mycket tuffare än när hon är själv, samma kan vara med den andra hunden.

lurvponnyn.vimeddjur.se

ingann
0

Jag låter inte Åskar hälsa på så många nya hundar pga att flera har varit lite aggressiva mot honom tidigare trots att ägarna sagt att de är såå snälla. Han själv däremot älskar i princip alla hundar. Har bara reagerat på en hund med morr… den påminde lite om honom själv men var vit. Men man kan ju inte älska alla och dessutom har han tillräckligt med kompisar redan;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

SparklingTindra
0

Det är tråkigt när sånt händer. Har råkat ut för sånt själv.

Men jag låter mina hundar hälsa på andra ändå för jag tycker att det är viktigt att dom får hälsa på olika sorters hundar (olika utseende, storlek m.m.) så att dom inte blir oroliga runt vissa hundar.

ingann
0

#10 det är sant.. de behöver känna olika storlekar och raser:) Åskars kompisar är allt möjligt… chihuahua/pekines, nakenhund/chihuahua/mellanspets, Greyhound, aussie, rottis, tollare, shitzu/lhasa apso, schäferblandning, doberman/mellanpincher, cocker, finsk spets mm  så vi får in de flesta modeller:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mysan59
0

Men kan det inte vara så att bara för att dom går ihop med dom flesta, så finns det väl också dom som dom inte går ihop med?

Precis som med oss människor, så älskar vi inte alla.

Jag hade också en hanhund som gick ihop med både tikar och hanar, men han tålde inte alla hanhundar för det.

Så därför var det lite vanskligt att låta honom hälsa.

Min tik är likadan, hon gillar inte alla tikar och inte alla hanar heller för den delen, fast hon är lite misstänksam av sig förstås… Oskyldig

Fast å andra sidan brukar jag inte heller låta henne hälsa eftersom jag inte litar på henne.

pippa__
0

Har samma problem som #0.. många anser att deras hundar är jättesnälla, men när det väl gäller så är det deras hundar som sänder ut signaler, och min pitbull som får skulden för att ha morrat sedan.. :/

Ibland undrar man faktiskt om ägarna faktiskt känner sina hundar..

idisen95
0

min hund märta ryker nästan bara om honor men en hane gillar hon eller vad man säjer ior heter han och han är en bichon frisé och märta är en cotton de tuélear, dom ser ju nästan lika dana ut och det är säkert därför men märta gillar inte stora mörkhåriga hundar hon är rädd för dom men små svarta är inget problem eller iförsej hon är ganska blyg för mopsen eller vad dedt är för hund hihi men hon är inte rädd för yorkshire terriers

flikkan77
0

Jag hade lite tvärtom problem med en hund jag hade. Hon gillade ingen annan hund mer än de som tillhörde innersta familjekretsen. Så när folk frågade om deras hund fick hälsa så sa jag givetvis nej, men ändå så framhärdade och ville släppa fram sin hund för deras hund var ju sååå snäll. Riktigt skitjobbigt! Det hjälper inte hur snäll den ena hunden är om den andra hunden inte är det.

"You just have to belive…"

Mysan59
0

#15 Ja folk kan vara riktigt dumma! Det är så jobbigt när dom ska envisas med att deras hundar är snälla, men som sagt, det hjälper väl inte…

zoolatri
0

Jag är glad att folk åtminstone frågar om hundarka ska hälsa;) Råkade ut för en incident för ett par år sedan med en liten dvärgpudel. Jag och Tinka gick på en grusväg i en park, och på en parkbänk kanske 5 meter bort satt det två äldre damer med varsin rollator med en liten svart dvärgpudel. Plötsligt ser jag att tanten med flexikopplet i handen lyser upp i ansiktet och skickar i väg hunden mot oss. Utan att fråga.

Jag och Tinka ökade takten och gick raskt därifrån, med den lilla pudeln hack i häl. Väldigt väldigt otrevligt. Hon tyckte väl att min lilla hund såg ut som en lämplig lekkamrat, men hon hade ju faktiskt ingen aning om hur min hund är. Hade hon frågat hade jag antagligen sagt nej ändå, för jag låter oftast inte Tinka hälsa på främmande hundar.

Men jag blev så paff så jag kom mej inte för att säga något, jag hade nog inte kunnat vara tyst annars…

Singo-Torpet
0

#17 lite samma problem här där ja bor, folk tar bara förgivet att de ska hälsa på mollgan.. folk man kanske träffat på en gång släpper ALLTID fram sina hundat till oss, väldigt frustrerande.. visst mollgan älskar alla (hit tills iaf) men alla har inte vart skit glada på honom så ja vill betämma när och på vem han ska hälsa men när de ska nå fram till alla här de vet i gudarna!!

Marylojs
0

Här hälsas det aldrig, någonsin, på hundar jag inte känner och i förväg godkänt.

Maddepadde
0

Enligt min mening skulle vi Svenskar aldrig få för oss att sätta oss brevid någon på bussen om det fanns flera andra säten tomma.
Varför ska alla helt plötsligt vara så jäkla sociala när man har en hund i koppel?

Min hund hälsar inte på hundar på promenader, finns absolut ingen mening med det. Hon träffar mina kompisars hundar, det räcker.

Om man vill undvika sådana situationer som TS beskriver, låt bli att hälsa med hundarna, det är ett enkelt sätt att undvika konflikter.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Maddepadde
0

Som jag skrev tidigare, hundägare blir otroligt sociala.
Men det är väl bara att säga att din hund har skabb eller något annat trevligt. Den brukar jag dra till med när jag inte orkar tjafsa med andra hundägare om hundägar-vett.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com