Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3581 ggr
Singo-Torpet
0

Hund nr 2 ??

ja/vi vill skaffa oss en till hund, men funderar än på om det är bra att göra det än, våran JRT (mollgan) är bara 9½månad kanke är dumt jag vet inte då ja inte har erfarenhet av att ha 2 ung hundar samtidigt? någon här som har de?

Vår tanke är då en golden (ja kan ta kritik för ja vill verkligen ta reda på vad allt och alla tycker innan vi bestämmer oss) ?

Aktivering: just nu håller ja på mycket med lös träningen med mollgan och vi gör stora framsteg, går kurser när tillfällen ges ska även börja träna på klubben 1g/veckan framåt mitten på jan. utöver vanliga promenader som är ca 15min (morgonkiss) sedan minst 1h promenad efter ja jobbat klart ca kl 11. sedan en till på minst 1h med aktivering under den promenaden som sök och inkalling och andra övningar bl.a klicker. på kvällen ca 40-1h promenad i koppel. sedan ca 30min promenad efter sista kvälls maten. kvälls kiss, utöver de är mollgan med ute på tomten lite då och då och apporterar/leker. inomhus träning minst 4dag/veckan. tanken är väl lite samma med nästa hund.. vad tror ni om de?

jag är hemma mesta delen av dagen och kan alltid ta med mig hunden till jobbet om det behövs men är som mest borta 3h i sträck.

hur länge bör man annars vänta?

ni som har 2 hundar hur mycket mera jobb tycker ni det är, båda måste ju få enskilld träning/aktivering både fysiskt/mentalt?

Nikkis
0

Alltså det beror helt och hållet hur man är som person om vad man klarar av osv.

Men jag skulle inte rek. någon att ha två unghundar samtidigt såvida denne inte är bevisat riktigt duktig inom hund.

Det är dubbelt upp med jobb och risken med hundar som är i 'samma' ålder kommer tjafsa en del, är rätt stor.

Jag rek. 'alla' som vill ha en till hund är att ;
1) Skaffa en äldre hund än den man redan har
2) Vänta tills nuvarande hund passerat Minst 2 år innan man införskaffar en yngre hund.

Jag har för tillfället 3 hundar här hemma. Tiken är 9½ år, gamlingen(schäfer) är 10½ år och slyngen(också schäfer) är 19 månader.
Nu är tiken min första hund och gamlingen kom till oss vid 6 års ålder, så det var aldrig några problem mellan dom eftersom båda var fullt vuxna när dom hamnade under samma tak.

Jag kommer utöka min flock om ett år om allt går enligt planerna. *Hoppas*
Egentligen skulle jag lätt kunna ta hit en ny hund redan igår, men jag vill vänta tills min unghund har blivit äldre och mognare innan jag skaffar en till.
Så därför väntar jag tills han fyllt 2 år, vilket han gör i vår.
Valpen kommer isåfall komma i höst/vinter -09, vilket för mig är alldeles perfekt, för då är Nero 2½ år och jag vet att jag kommer klara av att styra upp mina hundar korrekt vid behov.

Singo-Torpet
0

Funderat på att ta en omplacering tidigare. men sen när vi titta på valparna så vart man ju sjuk.. men vi har i alla fall sagt ifrån oss valp av den kenneln nu, känns som ett bra beslut då mollgan kommer som prio ett nu…

Karmatarerskanise
0

Mina kompisar har två blandraser, Tax och någon terrier. Den första var under året tror jag då dom skaffade den andra. Det har gått bra. Men sen hade deras förstas hund också mognat väldigt mycket. Var under året eller ca ett år.

Men jag tror det är ett undantag.

Singo-Torpet
0

Ja mollgan kommer ju vara 1år bara… jag var många som har 2 ganska jämmn gammla hundar och de funkar bra men som sagt de kan ju vara ett undantag sedan vet ja inte om de är vana med det heller. jag är ju inte van med att ha 2 ung-hundar..

Åsa S
0

Om man kan få tag på en äldre hund som är bra och väluppfostrad tror jag det är det bästa, men det kanske inte är så lätt att få tag på en sådan.

Vi hade tur när vi fick våran vi hade precis varit tvugna att avliva en hund då vi fick frågan om vi kunde ta en hund som skulle avlivas (husse hade fått en svår stroke). Vi åkte för att kolla på hunden och hon var så kelen och trevlig att vi tog henne och hon har aldrig varit några problem utan en undebar, vänlig och trevig hund under de 8-år vi haft henne. Hon är troligtvis 50% golden och 50% schäfer. Utseendemässigt och hur hon beter sig är hon dock mest golden.

sagalisa
0

Jag hade en Tax på ca 2 år när jag skaffade min andra hund, en mindre blndras. Jag skulle inte rekommendera att köpa en till innan den första är ca 2-3 år, man har grumdlydnaden och sen får man igen mycket av det när man uppfostrar sin andra hund!

Zebben
0

Det är svårt att säga när det är rätt läge att skaffa hund nr 2. Ibland fungerar det med två unghundar och ibland blir det aldrig läge att skaffa hund nr 2.

Jag anser att det bästa är att rannsaka sig själv och sin hund. Det är aldrig eller mkt sällan läge att skaffa en till hund om den första redan har olater som man försöker jobba bort. Den hunden man har innan ska fungera i vardagen på ett bra sätt. För har man träning kvar, så har man oftast snart 2 hundar med samma felbeteenden.

Vill man ha två unghundar så är det oftast bäst att välja en tik och en hane. Att ha två jämngamla hundar av samma kön kan bli rätt jobbigt. Det är inte alls säkert att de kommer fungera ihop när de blivit könsmogna, trots att de växt upp tillsammans.

Att ha för stort glapp i ålder mellan sina hundar är inte heller alltid så bra. En krävande unghund som vill ha fart och fläkt och en äldre hund som vill trappa ner på tempot och ta det lugnt är inte alltid en så lyckad kombination. Det blir snabbt jobbigt när den yngre vill gå en 2 h promenad och den äldre är nöjd efter 30 min. Lätt hänt är att den äldre "glöms" bort och inte får samma uppmärksamhet längre. För även om benen är trötta på en gammal hund så vill de fortfarande känna sig lika delaktiga som de alltid gjort. En ung hund talar om att den är uttråkad och vill bli aktiverad. En äldre hund säger inte alltid så mkt utan fortsätter sin tupplur, trots att den gärna hade velat hänga med på lite lugna aktiviteter.

Själv har jag två tikar som är 5 och 7 år. Rätt lika i åldern men de har trots några slagsmål fungerat fint ihop. Nu är det över ett halvår sedan de slogs sist. Under deras 3½ år ihop så har de flygit träflis och gnistor vid ett flertal gånger. Har fått bryta dessa slagsmål och en gång trodde jag att det var kört, att de inte skulle kunna fungera ihop längre. Men som tur var löste vi det. Anledningen till deras bråk är inte åldern. Det är deras otroligt olika språk. Den äldre är otroligt språksäker medans den yngre (omplacering, tog henne som 1½ år)inte alls har fått lära sig hundspråk på ett bra sätt. Det har helt enkelt missförstått varann, men det tog nästan 3 år innan de faktiskt pratade samma språk. De blir fortfarande oense ibland, men vilka blir inte det som lever intill varann 24 h/dygn. Men de löser det utan närkontakt.

Så innan jag halkar iväg från ämnet helt Skäms så skulle jag nog säga att åldern på den första hunden inte är så jätteviktigt. Det viktiga är att hunden är harmonisk, utan olater och med en sån lydnad i vardagen att man känner sig nöjd över sin hund där den är idag. Är man det, så kan man skaffa hund nr 2. Sen är det självklart viktigt att veta vad man vill ha ut av att köpa hund nr 2. Varför inte nöja sig med en? Det finns många fördelar med att ha två hundar, men det finns dubbelt med nackdelar. Dessa två hundar man skaffar kanske inte alls blir lekkompisar och bästa vänner. De kanske accepterar och tycker om varann, men varken leker eller myser ihop. Man har faktiskt dubbelt med jobb. Speciellet i början, då det är otroligt viktigt att man delar upp promenaderna och inte går med dem två och två. Speciellt om man har en valp, då denna ska präglas och ty sig till ägaren och inte till den andra hunden på promenader.

Oj, nu börjar vi närma oss en uppsats. Avrundar här…. Tungan ute

Singo-Torpet
0

#7 tack för ditt svar… vi hade tänkt oss en tik, vi har ju en hane nu, dock är han kastrerad redan. ja ska tänka på det du skrev och fundera ordentligt.. mycket varför vi vill ha 2 hundar är för vi vill göra helt olika saker med hundarna och då skulle de passa bättre att ha varsinn, dock kommer jag vara den som skötter de mesta av de vardagliga för båddas del. sen att båda har en vän, som ja sa tidigare är ju mollgan prio ett eftersom vi redan har honom så ska vi ha en till så ska vi försöka träffa hund br 2 innan ett par ggr och kolla om de funkar dem i mellan..

ska tänka och överväga och tänka lite till… mer tips om någon har? ska tänka både på valp och en äldre hund.

Zebben
0

#8 Det är samma här. Skulle nog aldrig haft två hundar om jag inte "behövt" det för mitt eget tränings/tävlingsintresse. Den första hunden hade inte samma motor och tävlingsmotivation som jag. Hon är en jätteduktig hund i lydnad och bruks, men hon nöjer sig att hålla det på hobbynivå, jag vill tävla. Så då blev det till att köpa hund nr 2.

Men har man anledningen till varför man vill ha en nr 2 så är det bara att tänka vidare. Kommer jag orka och ha tid för två. Det tar faktiskt många gånger verkligen dubbelt så mkt tid som att ha en. Speciellt ibörjan. Mitt första år med min äldsta tik och hennes valp (nu avlivad) var delade promenader. Inte lätt. Den äldre tiken krävde flera timmars promenad och aktivering som valpen inte kunde hänga med på. Valpen i sin tur krävde mkt egen tid för att se mig som den trygga och pålitliga i familjen och inte min äldre hund. Det är inte lätt att konkurrera ut en annan hund vad gäller bus i skog och mark. Där ligger två ben rätt mkt i lä. Så då gäller det att dela upp promenaderna.

Som jag har idag med mina 5 och 7 åriga tikar så sker 95% av alla deras promenader gemensamt. Så just nu tar det inte dubbelt med tid. Men däremot krävs det ju dubbelt med träning, massage, klapp och kel m.m  Att tro att man kan sitta i soffan och mysa med en hund utan att ha dåligt samvete för att den andra ligger på golvet och ser avundsjuk ut är vardagsmat. Att sen sitta och massera hund nr 1 i 40 min medans den andra undrar, när sjutton det är dennes tur? Sen när 40 min gått och man börjar massera hund nr 2 så sitter sambon i soffan och ser sur ut? När ytterligare 40 min har gått så börjar sambon dra av sig tröjan och det är då man får hojta STOPP OCH BELÄGG!! NU får det vara nog! Tungan uteFlört  Ha ha… lite så är det att ha två hundar i min familj.

Singo-Torpet
0

#9 ditt sista problem har ja redan, har 3 raskatter som kräver pälsärd och det fars på utställningar m.m. och klor som ska vara väl klippta…

ska verkligen tänka ordentligt, om någon har andra tips är de välkommet, både om man ska/ska inte eller om ni tycker rasvalet är dåligt.. m.m….

[randi]
0

#0 Har en schäferhane som är 13 månader och en schäfertik på snart 11 månader. De går bra ihop. De får leka ihop och gå på promenader, men de får även gå en och en vid promenader för att få självkänsla. Tränar dem en och en. Man får även titta lite på hur hunden är d v s om det blir två hundar som är ranghöga för då blir det besvärligt. jag har träffat på en tik och hane  (syskon) och de tålde inte varandra. Valet av ras och om du skall ha två hundar kan bara du själv ta. Personligen tycker jag inte att det är besvärligt att jobba med mina hundar i 3 omgångar ( har en sankt bernhardtik på 5 år), men det är bara för att jag tycker det är kul att se hur hunden utvecklas i träningen. Lycka till med hur du gör.

Singo-Torpet
0

#11 ok, de var inte så stor ålder skillnad.. är de bara du som har hand om hundarna, promenader/träning??

Lottizz
0

Hej hej.. ja har en bostonterrier blandis på ett år å en bullmatiff valp på 14 veckor =)… Kände precis som du att ja ville utöka å skaffa en kompis till första tiken. Självklart så är de juh mycke jobb nu i början ut å in samtidigt som man måste aktivera å sysselsätta den äldre hunden. Men ja ser redan nu vilket utbyte dom har, dom busar å sover i hop… Ibland för mycke bus så då får man bryta. Ja har två tikar så ja är rätt hård på att de inte ska bli nån makt kamp. Men du ska ska ha både hane å tik där hanen e kastrerad kan ja inte se några större nackdelar, köper man valp då man har en"gammal" hund, är de inte säkert att dom får lika mycke utbyte med varanndra. Lycka till

[randi]
0

#japp, och det är inga problem. Tar alltid den yngste först.

Singo-Torpet
0

okej tack för era råd och tips… ska verkligen tänka efter ordentligt innan vi bestämmer oss eller framför allt jag, då ja kommer att ta huvud annsvaret..

Singo-Torpet
0

#14 ok