behöver råd ang foder
hej kan nån ge mig ett råd….jag har en sibirien husky/alaskan malamute som e 1 år men han e smal o vill ha upp honom lite i vikt.har provat massa grejjer även burkmat men utan direkt resultat…..nån som vet va ja ska göra???tack på förhand.ps han e avmaskad o är i bra form för övrigt :)ds

Har du avmaskat? Lämnar över foder frågan till ngn annan, det är en hel vetenskap det där
han e avmaskad …..de va mer ett råd jag e ute efter pga att allt ja provat inte gör direkt nytta….han e inte undernärd men smal.

Vad ger du för foder? Hur ofta får han mat? Hur stora portioner får han? Äter han alltid upp allt han får?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag rekommenderar Royal canin energy 4800.

Prova med färskfoder, finns att köpa i utvalda djuraffärer :)

Våra huskyn äter dåligt när de inte anser att de behöver äta, dvs när de inte fpått redigt med motion. Promenader räcker inte, utan de ska få jobba, dra cykel, 4-hjling eller släde, DÅ går maten i.
När de jobbar måste de ha ett kraftigt foder. Har man råd kan Royals energy 4800 vara toppen, det kraftigaste torrfodret tror jag. Annars rekommenderar jag ett köttbaserat energifoder, finns många att välja på. Är ekonomin sämre, fodax och ev i kombination med ett torrfoder.
Annars kan det vara så att du måste skaffa en till hund. De äter dåligt utan konkurrens. Vidare har de extrem flockkänsla och mår nog allra bäst om de har en rasfrände (dvs annan polarhund) att bo med. När du ändå är igång, skaffa ett helt gäng och en släde!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#6 Hrmpf, var menat att jag bara skulle ha EN polarhund själv. Men du tror inte jag sitter med tre stycken OCH en släde?
Jag kan med säkerhet säga att jag har drabbats svårt av "polarhundssjukan".

Vi drabbades en aning oxå, har 7 polarisar nu, 2 slädar, ett par pulkor, en 4-hjuling, ett släp med hundboxar, en bil med hundboxar, en stuga i Härjedalen där det finns snö, flyttade för 2 månader sedan till en STOR lantgård ute i skogen istället för att bo i en lagom villa i ett samhälle.
Jag tror alldeles bestämt att det finns 2 sätt att ha polarhund. Antingen skaffar man en och anpassar sitt liv efter den, dvs får polarhundssjukan. Man skaffar fler hundar, byter boende och skaffar ett helt nytt liv.
Eller så får hunden anpassa sig efter ens eget liv, och då blir det inga fler polarhundar, ens efter att den första gått bort. Möjligen att man kan ha samojed utan att drabbas…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#8 Men för att vara ärlig så har jag sådant kli i fingrarna att flytta till större boende och skaffa mig ännu flera. Dock får det vänta tills jag blir rik :)
För att återgå till tråden, har du provat med färskfoder TS?

angående att få en hund att öka i vikt
Hundstallet jag jobbade på fick in ett antal med hundar som var undernärda och smala pga vanvård, Vi fick som rekomendation från veterinären att ge valpfoder under en tid 3 ggr/ dag för att få upp vikten(var lite försiktig i början, de kan få magen att balla ur totalt). Sedan kan man sakta gå över till ett foder för att hålla vikten. min erfarenhet av polar hundar är att dom har lätt för att tappa i vikt, (så klart finns de undantag).
Så länge din hund inte tenderar att bli sjukligt smal såbehöver man oftast inte oroa sig. annars bör du kontakta vet. kan de va så att den inte tycker om maten du ger så kan de vara värt ett försök med Eukanuba lam och ris eller RC foder för känsliga hundar. De brukar vara extra gott.
Annrs är min rekomendation att du ringer en veterinär och får rådgivning, dom har utbildning i näringslära.
lycka till!

TS
Du skriver smal.. hur smal menar du då?
(ser han undernärd ut?)
Om han är ett år är han fortfarande ung, och växer kanske på höjden fortfarande?
Hundar av lite större raser växer sällan på bredden innan dom är vuxna (ca 2-3 år). Det tar mycket energi att växa.. och det blir sällan något kvar till "hull" och hunden kan se lite tanig ut.
Ta Mastiff ex som växer tills dom är tre år.
Min hane såg jätte töntig ut när han va 2 år. Nu väger han över 80 kilo.
När han slutade växa på höjden började han bygga sina muskler.
En ung hund av stor sort skall inte väga för mycket. Det tar på rygg och höfter. När hunden sen bygger muskler kan den hantera sin fullvuxna vikt.
Hellre lite smal än för stor.
Jag tycker inte att du skall ändra foder (om inte hunden är FÖR smal?)
Ge honom lite tid så växer han till sig.

Håller med #11.
Smal är inte på något sätt skadligt. Bara han inte är för smal eller blir smalare.

Att en ettårig husky inte är så biffig är helt normalt, vänta ett år eller två, då kommer den vara fin!

om du kastrerar honom kommer han gå upp i vikt

Håller med #11-13 få inte panik för att hunden ser lite smal ut i den åldern! Ger du för kraftigt foder till en växande hund så riskerar man leder och det är ju det sista man vill. Så länge han inte är mager och inte har nån energi så har du inget att oroa dig för idag.
Det man inte ska ge för mycket av när hunden växer är kolhydrater. Tyvärr är alla torrfoder uppbyggda med dessa som bas (säd, majs eller ris och i Orijen, som skryter mad att man inte har säd, är det potatis istället…). Det är kolhydraterna som gör att man (djur och människor!) "växer ifrån sig", med växtvärk och i värsta fall bestående skador på t ex leder som resultat. Fett och protein är det inget som helst fel att vara frikostig med! Valpfoder innehåller ju också mer av detta på bekostnad av kolhydraterna vilket gör det till bättre mat.
Man ska också veta att det i de allra flesta fall inte är veterinärerna som är experter på foder, utan djursjukvårdarna. Sin utbildning får de dock från foderföretagen, så det de kan leder garanter att till att de pekar på ett väldigt dyrt foder i sitt sortiment
. Likadant är det i zooaffärerna, så det enda som gäller är nog att läsa på och bli duktig själv så att man kan hitta något som passar de egna hundarna!