hunden bits
Hej!
Är helt ny på sajten men det verkar som jag hittat rätt äntligen. finns så många många hundforum på nåtet men många är väldigt förvirrande hehe.
Nu till mitt problem; Jag passar en hund som en bekant inte vill ha längre. Jag erbjöd mig att passa henne tills ägaren hittat ett permanent hem. Alternativet var avlivning och tiken är bara 3 år gammal.
Problemet är att denna tik är väldigt oberäknelig. Emellanåt är hon jättelugn och kelen, nästa sekund morrar hon och försöker bita mig. Hon har sin plats i hallen. En plats hon själv valt då hon puttat runt sin lilla bädd i hela lägenheten hehe. Hon är en blandning av Tax och nån annan terrier. Jag tycker det är oehört jobbigt när man inte vet var man har henne. plus att jag inte tror att någon ägare vill ha henne som hon e just nu. Jag undrar hur jag ska bete mig och om jag på något sätt kan "träna" bort det? Hur ska jag behandla henne när hon försöker bita?
Väldigt tacksam för svar. (vet inte om jag lade inlägget i rätt kategori)
Kan tillägga att jag har stor hundvana men detta är den första vuxna hunden jag tagit mig an plus att detta är den första tiken för mig. Har haft 4 hundar innan och alla har varit hanar. Har läst och hört att tikar kan vara,, ja helt enkelt bitchiga?
Sen har jag även funderat om det har med mig och göra och att jag är kvinna. Min sambo har ännu inte sett något annat än mys i tiken.
Både jag och sambon är ledartyper när det gäller hundar men ändå…
Det enda jag vet om hunden är att hon är uppväxt i hundhem innan en bekant tog sig an henne i ett halvår.

Jättesvårt att hjälpa Dig över nätet. Det bästa är om Du kan få hjälp av en instruktör på plats som ser beteendet och samspelet mellan er.
I vilka situationer bits hon? Hur pass bra kände Du henne innan hon kom till Dig? Fanns beteendet även hos förra ägaren, var det anledningen till att de inte längre vill ha henne? Har de försökt göra något åt saken?

Välkommen hit förresten!
Hoppas Du ska trivas hos oss…
Medarbetare Zebben
Hon som hade hunden innan är inte min favoritperson direkt. Hon borde aldrig skaffat hund för hon bryr sig inte direkt om uppfostran.
Jag talade mest ytligt med henne och det enda jag fick veta var att tiken växte upp på hundhem och då tog jag för givet att hon inte direkt blev tränad i lydnad och beteende.
Jag har bara haft henne ett par dagar och jag såg aldrig tiken hos förra ägaren förutom när jag hämtade henne.
Jag vet väldigt lite om denna hund när det gäller personligheten. Det enda jag kände var att hon förtjänade en chans istället för avlivning.
Och visst kan man lära en gammal hund att sitta ;)
Visst får det ta tid hehe.
Senast igår när jag gick mot henne i hallen där hon låg så gick hon till anfall. Jag har flera gånger liksom satt mig ner vid hennes bädd i hallen och klappat och kliat henne och det har inte varit några problem förräns igår. Hon låg ner och vilade (hon sov inte) och jag var på väg att sätta mig hos henne när hon utan morrande försökte bita mig. Jag fick bort handen fort och ställde mig upp. Då morrade hon som tusan och ställde sig i attack-position typ.
Jag vet att jag borde låta henne vara ifred när hon vilar men i och med att hon gillat det förr…
Jag kommer hädanefter lämna henne ifred när hon ligger i hennes bädd men jag tycker ändå att hon reagerade väldigt häftigt.
Tidigare har hon fösökt bita när vi ska gå ut och en gång när vi satt ner i vardagsrummet och kelade.
Ska jag bara gå där i från när hon vill bita eller ska jag "bita tillbaka", alltså säga till på skarpen och kanske ta henne i nacken?
Känns lite som att hon "vinner" om jag bara går där ifrån.

Det låter som om det saknas trygghet hos denna hund. Om jag vore Du skulle jag ta det väldigt lugnt. Hon har ju tydligen inte haft en så lätt uppväxt och haft fler hem.
Nu har hon precis kommit till Er och hon varken känner till miljön eller Er. Ge henne en plats där hon får vara helt ifred och där hon kan komma undan. Denna plats ska Ni aldrig gå till utan vill Ni hunden något så får Ni ropa den till Er. På så sätt så behöver Ni heller inte "ge Er" när hon morrar och vill vara ifred. Att hunden morrar har inget med aggression att göra. Det betyder bara att hon är osäker på Dig, och vill vara ifred. Men självklart lär hon sig också att det lönar sig att morra för att få någon att backa. Så händer situationen igen, så backa inte, men gå heller inte fram. Stå still, titta bort och när hunden slutar morra så gå lugnt därifrån.
Låt det ta tid. Det dröjer länge innan hunden bygger upp förtroende och känner sig trygga med Er. Under denna tid ska det mesta ske på hundens villkor. Hon bestämmer när hon vill komma och ligga nära. Att hon lägger sig intill betyder inte heller att hon vill bli klappad utan kanske bara känna närhet. Så låt bli att klappa. Man märker när hunden börjar känna att det är ok.
Att koppla hunden kan också vara en situation där hon kan känna sig hotad. Istället för att kanske gå fram till henne för att koppla, så locka på henne och erbjud en godbit samtidigt som Ni kopplar.
Låt henne bestämma tempot så ska Du se att hon snart känner förtroende för Er. När man tar hand om en hund som kanske inte haft det så bra är det lätt att gör lite för mycket. Även om man bara vill väl, så mår hunden bäst i om den får vara ifred men ändå vara med.
Skriver snabbt och hattigt, håller på att göra julgodis samtidigt, så jag springer ifrån mellan varje mening… 
Tack så hemskt mycket för ditt svar.
jag har inrett en liten hörna till henne i hallen nu där hon kan krypa in för total trygghet :) och hon verkar gilla det.
Får helt enkelt ta det lugnt.
:)
Är sååå frustrerad nu. Hon blir bara värre och värre. Hon verkar hata kvinnor/tjejer. Hon har attackerat både mig och mina två systrar.
Idag shoppade jag med mina systrar och när vi kom hem blev hon helt galen. (mina systrar hade sovit över och kelade med hunden hur mycket som helst igår) Hon bet och morrade och hon kissade ner hela hallen.
Hon älskar min sambo däremot. Det hela känns som ett svartsjukedrama för så fort jag närmar mig min sambo börjar hon morra.
Problemet är att jag inte vet någonting om hennes tidigare liv så att säga. Jag vet inte om kanske hennes kvinnliga (?) ägare var elak eller något liknande.
När tiken går till attack slutar det hela tiden med att jag "vinner", hon springer med svansen mellan benen till sin lilla hörna men sen en timme senare är hon redo för rond nr femtioelva!
Jag vill så gärna lösa detta men nu har det gått så långt att jag måste boka tid för stelkrampsspruta.
Allt för en liten 9-kilos tax-blandis!!!!!!

Taxarna är inte alltid så kul. och med lite terrier i så är saken biff.
Hon har uppenbarligen dålig erfarenhet av kvinnor, men det går att ändra på. Du skriver att det är Du som "vinner" efter varje attack. Berätta lite mer utförligt. Vad händer, hur gör hon och hur ser hon ut vid dessa attacker. Och hur agerar Du?
nej jag har hört att taxar kan vara jobbiga plus att jag har för mig att terriers kan vara väldigt envisa 
Första attacken vann jag inte för jag var chockad. Vi hade myst och helt plötsligt gick hon till attack. Jag gick bara där ifrån, var liksom helt mållös. Självklart var detta fel av mig men som sagt så var jag helt "oh my god va f*n hände nyss"
Efter detta var jag mer aktsam. Jag uppförde mig bestämt och självsäkert men främst kände jag mig mer beredd liksom.
De närmsta dagarna blev det tre-fyra anfall per dag och det skedde under två olika omständigheter. Antingen satt jag bara ner med min sambo och då rusade hon fram morrandes och försökte bita och då tog jag grepp om hennes nos och föste henne bort drastiskt samtidigt som jag bestämt sa nej. Hennes respons var alltid att med svansen mellan benen gå till hennes hörna. Omständighet nr två var när ja råkade gå förbi henne och lite för nära, då "reflex-bet" hon och sen morrade hon. Så här har det varit sen vi tog hem henne.
Idag blev det dock lite för mycket. När jag och mina systrar kom hem så var det min yngsta syster som gick in genom dörren först. Hon är bara 10 år gammal och blev väldigt rädd. Hunden hann som tur är inte fram för jag hann springa emellan. Jag tror inte att jag agerade riktigt rätt men jag gick på instinkt i och med att jag känt hennes bett förr och min syster har kunnat råka illa ut. Så ja, det blev att jag sparkade undan henne ganska ordentligt. Problemet var att detta inte hindrade henne, hon försökte då komma åt mig och då tog jag en hand runt hennes nos och en hand under kroppen och slängde in henne på sängen i sovrummet.
Jag vill såklart inte att hunden ska vara rädd för mig men som sagt handlade jag på instinkt och det var att hunden inte fick komma i närheten av mina systrar.
Vill bara snabbt säga att sparken inte var en fotbollspark så att säga. Jag har gränser men jag blev riktigt förbannad. Jag vet att jag inte skadade henne. Innan jag "sparkade" så kissade hon ner i hallen samtidigt som hon sprang morrandes mot min syster så adrenalinet i henne pumpar till 100…
Nu har mina systrar åkt hem så nu är det bara jag och sambon igen men hunden kan inte vara i samma rum som mig när jag sitter nära sambon för då blir hon galen.
Kort sagt (kanske inte jätte kort sagt hehe); det jag menar med att jag (tror att jag) vunnit är att jag förutom första gången nte varit den som gått ifrån först. Jag har stirrat ner henne till hon släppt blicken och jag har skarpt sagt nej när hon börjar morra samtigt som jag föser ut henne i hallen. Anledningen att jag trott att jag vunnit är just att hon med svansen mellan benen sprungit ifrån mig när jag föst henne ur vardagsrummet.
Nu är det lille julafton, jag och sambon myser framför en film samtidigt som vi slår in julklappar. Och han och jag sitter bredvid varandra……. Så vår super(inte så)snälla omplacerings-hund är inlåst i sovrummet.
Notis: Hennes bett gör så j*vla ont (ursäkta språket) och det jobbigaste är när hon biter i reflex. Då kan man verkligen inte vara beredd. Hon biter alltså utan varning. Svansen rakt upp precis som öronen och sen ett snabbt bett….
Visst låter hon som en underbar familjemedlem. Julklapp till dottern kanske? (lite humor måste jag få ha hehe)

Mitt allra första råd är att inte ha hennes "trygga" plats i hallen. hallen är ingen lugn plats som du ju märkte när du och dina systrar kom hem och hon attackerade. I inlägg #9 skriver du att hunden är instängd i sovrummet, alltså utstäng från sin "trygga" plats… så kan du inte göra, hon måste få ha tillgång till sin trygga plats hela tiden. Hunden är ju uppenbart rädd och behöver trygghet…kan hon få det hos er nu? Kanske skulle det vara bättre om hon kom till en ensam kille ett tag? För det verkar ju som det helt skurit sig mellan dig och hunden… Detta är INGEN kritik, bara ett konstaterande. Det kanske finns något hundhem som kan ta emot henne i värsta fall? Risken finns ju annars att det bara blir värre och värre och hunden lider ju som det är… Ja det var lite tankar så här på julaftonsnatten…

# 10 Håller med här. Utstängd från sin trygga plats som dessutom är i den del av lägenheten där det troligen är mest liv och rörelse. Folk kommer och går. Försök flytta hennes bädd till en hörna i vardagsrummet/sovrummet eller så.
När hon försöker gå emellan Dig och sambon är det sambon som ska säga ifrån till henne. Lägg ner tid på att det är Du som ska ge henne all mat, alla promenader, ge aktiviteter och allt gott. Få ner fokus på husse och höj Din. Be sambon att bli lite mer neutral mot hunden. Inte avisa henne, men inte vara den som tar kontakt med hunden. Gillar hon tuggben, grisöra så locka ¨på henne och sträck fram benent. Håll i, hon får inte ta det, men hon får gärna lägga sig ner och tugga medans Du håller i. När hon tuggar så låt henne vara, rör inte titta inte. När hon verkar som hon slappnar av lite, så släpp benet och se om hon ligger kvar vid dig och fortsätter tugga. Gör hon inte det, så är det ok låt henne gå. Vill hon ligga kvar så rör henne fortfarande inte, bara vara neutral.
Hur ser Er julafton ut? Kommer Ni gå bort eller kommer folk till Er?
Tack för tipset zebben det låter logiskt.
Ska försöka att komma närmare henne som ledare.
och det med att låsa in henne vara bara en snabb "lösning" tills mina systrar gick för dom blev ju jätte rädda.
Vi har försökt att flytta hennes hörna till en annan del av lägenheten men hon lägger sig vid ytterdörren i alla fall.
Julaftonen blev inte så bra hon bet både min sambos morfar (rejält så att det blödde) samt en annan släkting.
Vi var hemma hos sambons mamma och emellanåt gick det jättebra. Hon hade absolut inga problem att slappna av. Hon låg ner och vilade en hel del. Men vid två tillfällen gick hon till anfall, då mot sambons morfar och en annan.

Tråkigt, men kanske inte helt oväntat. Hon har precis bytt familj och så kommer julafton med släkt på det. Idealtet hade kanske att vara hemma med henne. Alt. låtit henne sitta i eget rum där ingen kan komma in och störa henne.
Anledningen till att hon ligger vid ytterdörren kan vara att hon inte kommit till sin rätt ännu hos Er. Även om en hund har sköts dåligt så har de ändå någon slags trygghet i platsen där de bor. Just nu har hon ingen trygghet alls och vet inte hur Era rutiner ser ut. Det händer ju rätt mycket i juletider och de rutiner man kanske har stämmer inte under dessa dagar.
En otrygg hund behöver snabbt få se och lära sig rutiner. Gärna att dagarna ser likadana ut. Promenad direkt efter att man ätit frukost tex. Att man efter promenaden varvar ner ordentligt och finner lite ro. Det kan vara jobbigt, men väldigt viktigt för hunden. När hunden lärt sig rutinerna och känner sig trygg och hemma, så kan man långsamt släppa lite på rutinerna.
Det är skitjobbigt att ta hand om en hund som tappat tryggheten och haft det dåligt. De är tyvärr inte alltid direkt tacksamma över att ha fått en ny chans i livet. Men med tid och tålamod så brukar de hitta tillbaka.

Kom på en sak, du borde nog ( om du inte redan gjort det) gå till veterinären med hunden och kolla att hon är helt frisk. En mycket vanlig orsak till aggresiviet är ju att de har ont någonstans.

Intressant tråd att läsa, även om man inte har sånna problem med sina hundar. Man lär sig mycket av era "samtal". :) Det är bra att ha inför framtiden om det nu skulle hända att man fick en hund som inte är säker.
Hoppas hunden kan få bättre självförtroende för dig. Det kanske är bäst för hunden om den slipper flytta igen? Eller att den flyttar på en gång? Så den får bygga upp sitt självförtroende och skapa trygghet där den sen kommer att bo? För när ni tycker den fått det så kanske ni tycker det är dags att sälja, eller t om innan det, då blir nog hunden ännu med förvirrad och otrygg…? Det är bara mina tankar runt det här.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Försök att inte ta kontakt med henne , när hon ligger, utan låt henne ta kontakt med dig när hon vill umgås. Om hon har råkat illa ut av kvinnor och inte har förtroende för dem, så blir hon osäker över var hon har dig (även om du är snäll och vänlig mot henne). Din sambo måste tala om för henne att han inte accepterar hennes beteende. Du kan när ni är ute träna lite lydnad med henne, det gör att ni blir mer som parnters. Du kanske även har din kroppshållning på ett visst sätt, som gör att hon tolkar dig fel. Taxar är väldigt envisa och terrier är ettriga
.

Har du försökt ta reda på lite om hennes historia?
Idag har vi börjat med ett schema som ska hållas strikt. Förhoppningsvis märker hon det som rutin snart.
Den enda saken vi har snart som kanske kommer bli lite jobbigt är på nyårsafton. Då ska vi ha fest här hemma.
För sista gången har vi flyttat hennes trygga plats till vardagsrummet, ett par meter ifrån där vi sitter. Det som är positivt med henne är att hon är väldigt lydig. När vi knäpper med fingrarna går hon automatiskt och lägger sig. Vi får helt enkelt vara vaksamma.
Igår försökte vi stänga in henne i ett sovrum efter det att hon bitit sambons 82-åriga morfar men hon klöser märken i dörren och hon ger verkligen inte upp. Det slutade med att vi fick ha henne kopplad bredvid oss.
En sak vi märkt är att hon bara attackerar den som kommer in sist i rummet hon är i. Innan var ju hennes plats i hallen, en meter bredvid hennes plats ligger toaletten. Så när jag entrade hallen var det som hennes revir. Samma sak gällde igår hos min sambos mamma. Vi satt alla i vardagsrummet och morfarn kom in sist efter att han vilat en stund efter maten. Då gick hunden på honom.
Så det kan ju inte bara vara kvinnor?! Så var det ju när jag och mina systrar shoppat. Även då var hunden i lägenheten före oss, alltså hennes revir kanske?
Nu har vi alltså lagt hennes bädd i en del av vardagsrummet där vi inte sitter. Lite avskilt men ändå i samma rum. Förhoppningsvis kan hon slappna av mer där.
Sen när vi ska gå ut så kallar vi oss till henne. då kommer hon till en plats där vi redan är. Så hennes plats är alltså off limits. Vi går inte dit.
Jag vet att hon inte kommer kunna slappna av i ett seperat rum så när vi får folk hit på nyår får hon ligga på sin plats och om något skulle gå fel så får vi koppla henne. När hon var kopplad igår mellan mig och sambon så slappna hon av jätte lätt. Då sov hon sig igenom kvällen.
Hon är friskförklarad hos veterinären. Det gjorde vi innan hon kom till oss.
Vi kämpar vidare hehe…. Tack för alla tips! Det skrivs säkerligen mer här snart :)

Ni ska helst inte stänga dörren när Ni sätter in henne i ett rum. Bäst är om Ni har en grind eller kompostgaller så hon har full koll på vad som händer, men ändå kan ligga lugnt och tryggt.
Lite synd med nyårsafton, men men… Om jag vore Ni skulle jag antingen sätta henne i Ert sovrum med kompostgaller för dörren. Se till att absolut ingen stör henne där. Inte ens stå utanför och titta eller prata med henne. Eller så skulle jag sätta kompostgaller runt hennes bädd där hon har som sin plats. Även här…absolut ingen ska gå i närheten. Har Ni möjlighet att sätta ett kompostgaller som tak på denna lilla inhägnad och sen lägga en handduk över så hon har "skydd" ovanför huvudet är det kalas! Hundar känner sig oftast trygga i mindre utrymmen som har tak. Låt sidogallren vara öppna så hon ser. Beroende på hur inhägnaden står. En sida ska i alla fall vara öppen och full synlighet för hunden. Annars kan det få bli som en koja för hunden. Kanske ingen vacker syn men hundar brukar älska dessa kojor. Det ger stor trygghet.
Jag skulle inte vänta på att "något går fel" på nyår. Se till att inget sker istället och förebygg med att hunden är bakom sin inhägnade bädd. Eller i sovrummet. Det är Ni som ska ta ansvaret för att inget händer, annars går hon där med folk hon inte känner och ska ta ett ansvar som hon i dagsläget inte kan hantera. Det är att lägga över ansvaret på henne och det är hon psykiskt inte mogen för.
Jag skulle även meddela alla nyårsgäster att det är totalt förbjudet att ta kontakt med hunden. Berätta för var och en, gärna innan nyår, hur viktigt det är att de respekterar detta. Hunden är absolut inte redo för någon fest och för varje gång hunden känner att den måste ta ansvar för en situation den inte kan hantera, så kommer träningen och rehabiliteringen för denna hund hoppa flera steg bakåt.
Lycka till!
Vi har redan prövat att skärma av ett rum och en del av ett rum med kompostgaller. Hon klättrar över hur lätt som helst. Strunt samma hur höga näten är hon klättrar och sen hoppar över.
Pratade precis med en vän som har en mega bur vi kan låna. Det är en stor gallerbur som använts till en sån där stor hund som kallas nallebjörn hehe. kommer inte ihåg rasen. foundland nånting nånting.
Den tänkte vi inreda mysigt och med en filt över taket. Då är hon fortfarande i samma rum som oss men när vi har folk här på Onsdag kan vi stänga buren. Då har hon en privat plats men hon kan ändå se oss så att säga.

Låter bra! Se till att få hem den buren så fort som möjligt, så hon hinner vänja sig vid den innan nyår. Låt grinden stå öppen i början och lägg in lite godis/tuggben så hon tycker platsen är mysig. Belöna henne när hon väljer att gå in där. Kasta in lite godis när hon går in.
#9 Jag föder upp taxar och har aldrig varit med om det du råkat ut för.
Men jag och några jägare satt och pratade om olika blandisar. Om vad det kunde bli om man blandade vad. Och då sa vi alla, att om man blandade en Tax med en terrier skulle vi få fram ett monster
Taxen är en egensinnig liten varelse och en terrier likaså.
Hemskt tråkigt att hunden är så otrygg. Du verkar göra ett kanon jobb.
Jag rekomenderar en bok som Jan Fenell (engelsk kvinna) skrivit om olika problemhundar. "Förstå din hund" tror jag den heter. Har den inte hemma just nu. Den tar upp olika situationer.
Lycka till. Jag håller tummarna.
låt grinden vara öppen hela tiden! känner hon sig otrygg stannar hon därinne i tryggheten hela kvällen, allra helst om hon har vatten och godis/tuggben där.
stänga buren så hon inte kan gå ut är emot lagen så det tycker jag inte ni ska göra… att förvara hundar i burar är endast tillåtet under transport och inför tävlingar och är även det tidsbegränsat….
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#23 Precis, grinden ska vara öppen. Men det var under nyår som jag anser att för hundens skull så ska den vara stängd om hunden nu hunnit finna ro i buren tills dess. Om hunden är opålitlig så är det för folks- och hundens bästa om hon inte kan komma ut och bita någon vilket har hänt flertal gånger sen de fick hem hunden.
Att lagen säger som den gör om förvaring i bur ska man respektera. Det är för hundens bästa denna lag finns, men ibland får man välja mellan pest eller kolera. Och då anser jag det bäst att skydda hunden och människorna under denna kväll.
#24 det finns andra alternativ…
om hunden klättrar över ett kompostgaller till sovrummet kan man tex sätta en genomskinlig hårdplast med gallret… jag har svårt att tänka mej att någon hund kan klättra på sånt;)
eller skaffa hundvakt/flytta festen… en redan orolig/nervös hund bör inte vistas på fest över huvud taget enligt mej…
jag förstår att det kan vara svårt att ta över en hund i dessa helgtider men gör man det måste man tänka på hundens bästa… att ha den med på en nyårsfest kommer inte att underlätta en omplacering då jag tror att det kommer göra hunden mer orolig/otrygg=(
/Ingalill

#25 Jo, jag har redan skrivit att idealet är att inte ha någon fest.
Men detta kan bara trådskaparen avgöra. Så då kommer jag med förslag som kan underlätta för dem denna kväll. Hårdplastskiva är också jättebra förslag. På så sätt ser hunden men kan ändå inte komma ut. Det finns många lösningar på att hålla en hund bakom galler. Så där är det bara fantasin som tar stopp.
#26 ja, i synnerhet då detta hemmet bara är en typ av jourhem… att bli utsatt för att först flytta, sen vara med på fest med okända personer för att sedan flytta igen när nytt hem hittas är inte bra för en hund oavsett om den är nervös eller inte.
TS: jag skulle hellre låsa in hunden i sovrummet under nyårsafton då hon kan gå runt i rummet, ha mat/vattenskålarna där, sova i lugn och ro och även slipper det mesta av ljudet från festen. Att stänga in den i en bur anser jag vara mycket värre. Även om det är en lugn fest blir sorlet från alla människor hemskt för en hunds känsliga öron och ni riskerar att hon blir ännu värre sedan…
/Ingalill
Det bästa för hunden är nog om hon slipper festen överhuvud taget.
Hon kan bita sönder eller kissa ner hela ert rum om hon blir tillräckligt rädd.
Försök att flytta festen någon annan stans i stället. Det jobb ni lagt ner på hunden kommer kastas bort. Höga ljud och alkohol stressar en hund extremt. Och har man en nyårsfest så hör ju raketer till.
Tyvärr utsätter ni hunden för en stor påfrestning.
Jag står absolut inte med något pekfinger, men jag tänker utifrån en liten rädd hund.
Jag tycker att de flesta gett mycket bra råd här, men jag måste absolut med bestämdhet avråda från att ha nyårsfest hos er! Har man tagit sig an en omplaceringshund av denna kalibern då är man också tvungen att anpassa sig efter det. Det är inte snällt mot hunden att utsätta den för ännu en folksamling och fest. Har ni koll på om hunden är skottfast? Nyår kan ju innebära en hel del smällar, och bara det kan ju bli en rejäl påfrestning för hunden…
Jag tycker f ö att ni ska ta er en rejäl funderare, har ni den kunskap, tid och engagemang som krävs att hjälpa den här hunden till ett bra liv? Det är oerhört behjärtansvärt av er att göra detta, men i vissa fall är avlivning faktiskt inte ett dåligt alternativ…
#29 Ja vi har tid, engagemang och när det gäller kunskapen så slutar man aldrig lära sig.
---
Jag jobbar hemifrån och spenderar ca tre timmar om dagen åt lydnad och fysisk träning. Tiken ser mig som ledare nu, utan tvekan. Hon lyder mig jättebra och har inte visat rädsla eller aggressivt beteende sen sist jag skrev.
Mina systrar kommer hit med någon dags mellanrum för att hunden ska bli van och det går jättebra. Hunden har en egen plats där ingen stör henne i vardagsrummet (mega bur som är täckt med filt ovanpå så hon ser det mer som skydd) men de senaste dagarna har hon valt att ligga utanför buren och sova.
Sen är detta en omplaceringshund. Från början sa vi att vi jättegärna tog hand om henne tills ett bra hem är hittat. Jag vet att hon inte kände sig trygg i sitt förra hem och där bodde hon i 6 månader. Hon har bott hos oss ett par veckor och gör stora framsteg.
Sen när det gäller nyår så är det inte en spritfest med massor av folk om ni tror det. det är fyra av våra kompisar som kommer hit på middag. Vi har pratat med dom ang hunden och igår kom två av dom hit bara för att hälsa på hunden och det gick bra. Sen hon hittade trygghet i vardagsrummet samt i mig och sambon är hon hur lugn som helst.
Vi tog oss an henne för att avlivning var det andra alternativet.
Jag har haft hundar hela livet men som sagt slutar man aldrig att lära sig. Trots hundinstruktörer i familjen var jag helt enkelt oförberedd på hundens reflexbitande och rädsla så jag vände mig hit för råd och hjälp och det har jag fått. De tips jag fått från zebben samt min mamma som är hundinstruktör har hjälpt otroligt mycket och nu ser jag faktiskt inga problem.
Nu ska vi gå ut och fyrverkeri-träna hunden. När någon smäller raketer kommer vi busa med henne för att distrahera henne samt ge henne lite gott. det har fungerat bra på våra tidigare hundar :)
När den dagen kommer och vi hittat ett bra hem till tiken så kommer överföringen ske gradvis. Vi börjar med täta besök och ser till att de nya ägarna är bra såklart. sen får ju de nya ägarna såklart behålla buren som tiken nu ser som "hem" på det sättet kan hon lättare hålla sig trygg. Sen när hunden börjar bo där så slutar ju inte vi att hälsa på. En av min mammas väninnor är intresserad så vi får se.

Skönt att höra att det gått bra. Lycka till imorgon med både gäster och fyrverkeri. Gjorde likadant med mina schäfrar. Nyårsraket = kamplek och bus för mina hundar.
#30 vad kul att det går så mycket bättre! Lycka till med raket-träningen:)
/Ingalill
Hunden läser ju av husse/matte. Är inte dom rädda utan hoppar leker och är glada, då är det nog ingen fara med raketerna tycker vovven
Lycka till