Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1592 ggr
zimzon
0

Artrosfoder och medicin?

Hej!

Min hund har artros och har ätit artrosfoder (Hill's J/D) och Rimadyl under en tid nu. För någon vecka sedan började han kräkas nästan varje dag så vi ringde vetten som sa att han troligen är allergisk mot Rimadyl och vi ska testa en ny medicin. Om man inte tål denna heller så kommer han få sprutor med jämna mellanrum och då måste man söva honom varje gång. Detta ät jag lite orolig för. Någon som vart med om detta?

Vi frågade samtidigt om fodret, om han ska fortsätta äta det. Vetten sa att det finns inga bevis för att sådant foder hjälper mot artros och han själv tror inte på det. Han tycker att det är bättre att min hund får ett Lightfoder eftersom att han är lite överviktig. Vad tycker ni om detta?

MeMyselfandI
0

Har själv en labbe (vad har du för ras? är det en schäfer/labbe eller ser jag fel, ber om ursäkt isåfall? han är väldigt fin!) som käkar Rimadyl, ibland, pga av osteochondros (som även har utvecklats till artros). Nu mår inte hon dåligt av Rimadyl… men jag tänkte jag kunde delge dig vad vi ger henne.

Jag ger inte henne något specialfoder, just min uppfattning är att jag tycker att det är för dyrt och det skiljer inte mycket i innehåll (men som sagt detta är just min uppfattning). Däremot så får hon följande varje morgon:

1st kapsel Glucovett (finns pulverform till hund också, men jag tycker det är bekvämare med kapslar)

1st 500 mg kapsel Omega-3 

1st 200 mg Ester-C

(detta blir ca. 100:-/månad)

Hon blev mycket bättre efter att vi började med detta. Men vänta dig inte mirakel, oftast blir tyvärr dessa ledbesvär värre med åldern… Men det är jätteviktigt att få ner din hund i normalvikt helst ett par kilo till under det.

Ja hur som helst hoppas det går bra för er.

zimzon
0

Hej!

Han är Labrador/Kelpie (men jag håller med om att han ser ut att ha lite schäfer i sig.) :)

Han får glucosamin också, men inte som glucovett utan jag har köpt en stor burk som är till både hästar och hundar, för det blir billigare.

Jag ska kolla upp det med omega3 och ester. Finns det tillhundar eller går det bra att ge sånt som är till människor?

Tack så mycket för tipsen. :)

MeMyselfandI
0

Aha - ja hade litelite rätt då :)

Jag kör med de som jag länkar till (och de är för människor).

Ja Glucovett blir dyrare (jag körde också med "häst-glukosamin" från Granngården förut). Jag kör med just Glucovett för att det innehåller glukosamin, kondroitin och Mentyl Sulfonyl Metan.

Just det här är klippt  är från Bodystore: "Glukosamin hjälper till att återuppbygga ledbrosket, Kondroitin hjälper till att förhindra enzymers nedbrytning av ledbrosket och MSM är ett naturligt svavelbaserat ämne som verkar både antiinflammatoriskt och smärtlindrande"

Men googlar man på kondroitin och Mentyl Sulfonyl Metan (MSM) så kan man hitta lite mer intressant info.

zimzon
0

Okej, då är nog glucovett bättre. Jag trodde att det bara innehöll glucosamin så jag tänkte att det var samma sak. Men då får jag köpa glucovett igen. :)