Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3367 ggr
rattoken
0

Hjälp! vår hund är ett monster!!

Jag behöver verkligen hjälp. Det är så att vår Labradorvalp (Hon är lite mer än ett halvår gammal) Hon hoppar upp med framtassarna på diskbänken och snor saker där ifrån. Hon tuggar sönder skor och alla våra saker. det hade facktis varit lättare att skriva vad hon inte tar. Mamma har nu börjat säga att hon kanske vill sälja eller lämna tillbaka Tilda. Vilket jag verkligen inte vill. Någon som har något förslag om hur vi kan få henne att sluta ta saker hela tiden? Tacksam för all hjälp

AnneN
0

Vid vilka tillfällen tar hon sakerna? Är det då hpn är ensam eller är det även mitt framför era ögon?

Vad får hon för aktivering (både fysiskt och mentalt)?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rattoken
0

Hon tar saker så fort vi riktar vår uppmärksamhet mot något annat

Singo-Torpet
0

ja undrara lite samma som #1 vad gör ni med henne på dagarna?

Åsa S
0

Är inte detta ganska normalt för en ung hund som ex. saknar sysselsättning. Hundar kräver mycket arbete och uppmärksamhet speciellt när de är unga, får de inte vad de behöver skaffar de sig utlopp för sin energi på annat sätt ex. genom att förstöra saker.

Valpar och unghundar är inte alltid så lätta i skötsel och uppfostran, och när de blir "tonåringar" kan det komma en tid då de kan vara riktigt odrägliga. Vi skaffade en vuxen hund sist det är lite enklare ifall det är en bra hund som fått bra uppfostran.

Och ett monster är det inte, har bekanta som är inne på sin andra hund tysk jaktterrier detta är monster då man inte kan hantera dem och ge dem den sysselsättning de kräver.

Hund nr1. dödade allt i sin väg när han inte fick sysselsättning, åtskilliga höns och katter strök med, när han attackrade barnen fick han gå ut på en sista tur med husse och bössan i skogen.

Hund nr 2 som är ganska nyinskaffad och ung slet nyligen itu familjens katt i stycken. Så det blir väl en repris av den förra hunden.

Zebben
0

Håller med ovanstående.

En sak att tänka på är att Ni inte belönar detta beteende. Nu menar jag inte att Ni kastar åt henne en köttbulle när Ni upptäcker att hon ligger och tuggar en sko. Det förstår Ni självklart är helt fel agerande.

Men en belöning för hunden kan vara att Ni helt enkelt bara ägnar henne uppmärksamhet när Ni ser att hon tuggar på en sko. Även om Ni skäller på henne så har hon fått uppmärksamhet och för vissa hundar så är det världens bästa belöning.

Så tänk efter hur Ni agerar när Ni ser henne hitta på hyss? Om hon står med tassarna på diskbänken, går Ni fram och puttar ner henne och kanske erbjuder henne en leksak istället? Då har Ni belönat beteendet att hon hoppade på diskbänken.

Drar Ni bort skon hon tuggar på och ger henne ett tuggben istället? Då har Ni belönat beteendet.

Har hon tråkigt när ni sitter och tittar på tv? Går hon då oc htuggar på en sko och Ni flyger upp och springer fram till henne om så även för att skälla på henne? Ja, då har Ni belönat beteendet att tugga sko.

Tänk på såna här små saker. Exakt hur gör Ni när Ni ser att hon gör bus?

Tips är att se till att hon inte kommer åt att tugga på skor. Ställ dem i en garderob eller bakom kompostgaller. Inte för alltid, men tills kliande tandkött och valptiden är förbi. Se till att det inte finns ätbart på diskbänken/bordet när Ni inte är där. Hon är labrador och matintresset är stort hos dessa. Det krävs mkt träning för att hon ska låta bli sånt som ligger på borden. För detta kan det behövas en instruktör som kommer hem till er för att visa hur Ni ska hantera detta. En labrador jag hjälpte räckte det med att lägga ut en korvbit på diskbänken. I denna korvbit satt det fast ett snöre med lite skrammlande tomma ölburkar i. När hon drog ner korvbiten följde ölbrukarna med. Hon har aldrig gått upp på diskbänken igen. MEN detta rekommenderas absolut inte på alla hundar. På fel hund kan man skrämma hunden rejält, vilket inte är meningen.

[randi]
0

Hade en labbe för ca 15 år sedan, han stal allt, trots att han aktiverades. En gång fick jag tips om att lägga vitpeppar runt köksbänken, detta gjorde jag och döm om min förvåning när jag får se hunden slicka i sig pepparen. Jag gjorde som föregående skrivare och gjorde en hög av tomma burkar, detta hjälpte på honom.

India
0

TS - en unghund är en unghund. Jag har en själv. Det ligger arbete bakom en väluppfostrad vuxen hund. "Rom byggdes inte på en dag" som man säger. När du använde ordet monster i rubriken trodde jag noga att det var lite värre än en busig unghund..

Min India har också lite hyss för sig, det hör till. En lagom avvägning av aktivering, fostran och kärlek kommer att göra susen, jag lovar.

Mvh Ylva

Aribigga
0

Vi har en golden som också är mycket duktig på att sno mat, när hon var yngre tuggade hon också i sig allt!

Vi har löst det genom att är det saker på bordet/bänkarna i köket så stänger vi henne ute. Kompostgaller. Hundsäkra hemmet, allt värt någonting (nyinköpta skor i vårt fall) ska upp högt över hennes räckvidd.

Ha extremt mycket leksaker, tuggsaker som hunden får ha och beröm när han tuggar på dem.

Han kommer kanske aldrig växa ifrån sitt beteende helt men på vår hund så har hon lugnat sig lite med åldern.

lurvponnyn.vimeddjur.se