Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 5734 ggr
gejsa
0

Inlärning "gå fot"!

Hur gör ni när lär in er hund att gå fot och titta på er samtidigt? Tycker det är så fint när dom går så.

Själv har jag inte lyckats så bra med det.

Vet att en del har mat i munnen så att hunden ska titta uppåt och gå och vänta på det. En del har det i ärmen vid axeln.

Ja, som sagt hur har ni gjort?

Såg Nikkis fina hemsida där går hennes schäfrar så i momenten.

AnneN
0

Jag lär in det med klicker. Då hunden går i rätt position och tittar upp på mig så klickar jag och ger godis/beröm/leksak.

Du kan läsa mer om hur jag gjort här.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[randi]
0

Boll eller leksak i högerhand som man "slänger " till hunden som beröm.

gejsa
0

#1# Tack! Denna länk har jag inte sett. Men jag har ju prövat att ge godis till bessie tycker hon blir så hoppig då. Och går snett framför mig. Har en klicker hemma. Ska testa om det fungerar.

AnneN
0

#3 om hon blir allt för eggad av godis så testa använda något annat som belöning, det kan vara allt från en leksak, klappar, ett hon får leka, ja det mesta går att använda som belöning så länge hunden ser det som en belöning.

_**/Mvh Anne

gejsa
0

Jag testade både leksak och klapp. Men hon blir ju så uppspelt och hoppig. Men jag ska testa klicker när jag får tid. Har ju två som bara ligger här hemma. :)

Zebben
0

Hur gör Du när Du går med godis,leksak? Om hon blir för hoppig eller uppspelt så uteblir ju belöningen, eftersom det är felaktigt beteende. Du får helt enkelt lära henne vad Du vill och det är ju att gå fot vid din sida. Hon måste lära sig att behärska sig och fundera ut på vad det är Du vill att hon ska utföra.

Ska Du använda klicker måste Du ju ändå ha godis, leksak eller någon sorts belöning, klickern utesluter ju inte det.

gejsa
0

#6# Nej, jag vet att man måste ge belöning efter klickern. Men om jag har godis framme så hoppar hon. Jag kan inte gå med godis framför henne eller i handen då går hon bara och väntar på det. Svårt att förklara.

Zebben
0

#7 Det skulle jag träna bort. Att hon fokuserar för mkt på godis. Klarar hon en sån övning som att hon sitter framför dig och så håller Du ut en knuten hand med godis i rakt ut åt sidan? Kan hon behålla ögonkontakten då?

gejsa
0

Haha ingen aning. Ska kolla det i morgon.

pippa__
0

Jag har ett annat problem vid fotgång, och det är att Locca ger ögonkontakt och får då beröm/godis. Efter detta så vänder hon bort blicken igen istället för att behålla ögonkontakten :/

Ursäkta jag lånade din tråd gejsa!

AnneN
0

#10 utöka tiden som humden ska hålla ögonkontakten innan berömmet succesivt

_**/Mvh Anne

Zebben
0

#10 Men har Du gett nytt kommando då efter beröm/godis? För beröm/godis betyder ju "slut". När jag kör fotgående med mina hundar så säger jag fot = rätt position och ögonkontakt. Sen kör jag på med raksträckor, svängar m.m tills jag klickar och belönar. Där är momentet slut. Vill jag att de ska återuppta position och ögonkontakt så kommenderar jag fot igen.

gejsa
0

#10# Gör inget petra. Det är ju i stort sett samma problem som jag har också så…..

:)

Bogart
0

#12 Beröm behöver väl inte betyda slut? Vill man inte att det ska betyda slut så gör det inte det. För mig och min hund finns det bara en sak som betyder slut, och det är slutkommandot jag använder. :/

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Zebben
0

#14 Nä, det är sant. När jag tänker efter är inte beröm alltid slut för mina hundar. Däremot betyder godis, kamp alltid slut för mina hundar.

Viktigt är att man innan man sätter igång med träning av hunden bestämmer hur man vill göra. Hunden ska veta när det är slut eller inte. Ett slutkommando är lika viktigt som ett startkommando.

gejsa
0

Upp och lek brukar jag säga när jag är klar.

Tina-A
0

Angående att hunden går snett framför vid fotgående..

Hunden strävar ju efter belöningen, så man får tänka på var man belönar. Klicka för beteende, belöna för position :)

Belöna hunden med vänster hand på hunden vänstra sida. Då får hunden vrida huvudet till vänster för att ta godiset (om det är vad du belönar med) och resultatet av det är att hundens rumpa kommer närmare dig och hunden går i finare position.
Tänkte själv att "jaja, detta är väl inte så viktigt" och belönade min hund kanske 5 gånger med att kasta belöningen framför. Sen började han plötsligt gå 2, 3 steg för långt fram! Han ville vara nära belöningen, givetvis. Så under inlärningen är belöningsplaceringen väldigt viktig.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

gejsa
0

Min hund går rätt så rakt men hon tittar inte upp. Det är problemet för mig. Jag tycker det ser så fint ut när hunden tittar upp. Men det är inget som jag kräver när vi är ute och går utan vid lydnadsmomenten på plan.

Tina-A
0

#18: Du skrev ju i #3 att hon börjar gå snett framför ibland ^^,

Tittar inte upp? Aldrig eller? Tar hon kontakt om du står framför henne?

pippa__
0

Ja, det är sant iofs att godis kan betyda slut.

Ytterligare ett problem är att hon är så liten så när hon ska få godis så blir det ett stopp i alltihop för jag ska böja mej och hålla på.. :/

gejsa
0

#19# Ja, men inte så snett framför som jag tror att du trodde. Det är ju så svårt att förklara med ord.

Har inte prövat allt som ni frågar nu. Hon går ju mest utan koppel här hemma. Måste sätta fart med lydnaden när valpen åker i morgon.

Marylojs
0

#0 Jag tycker det låter som att mer grundläggande kontaktövningar behövs. Jag började inte ens med fot förrän min hund kunde se mig i ögonen trots att jag hade köttbullar i handen eller på marken framför honom. Tror det är mycket enklare att börja i den änden, än att försöka lära in både position och ögonkontakt samtidigt.

gejsa
0

#22# Nu förstår jag inte vad du menar. Att din hund inte kunde se dig i ögonen trots att du hade köttbullar i handen.

Att gå fot måste man ju börja med först. Har du inte gått valpkurser tex. Inte kräver man att hunden ska gå och se in i ögonen det allra första man gör.

Katti
0

Efter att jag har klickat in en hund brukar jag ha godis i handen och kräva att hunden tittar mig i ögonen (i början snabb blick i riktning mot mig). Då kommer klicket! Målet är att få hunden att fatta att det som ger godis är kontakt med mig. Målet är ju inte en hund som har kanionkontakt med köttbullarna i min ficka Flört. En senare variant är att stå med händerna med godis i rakt ut och hunden framför sig. Det är då min blick hunden ska söka för att få belöningen!

I början, när man har handen med godis i framför hunden, kommer den säkert försöka få upp handen med både nos, tassar och kanske tänder. Men när väl den första blicken har belönats brukar det gå fort att få hunden att fatta!

Det är säkert detta #22 menar!

Början till fot-övningar kör jag så fort jag har klickat in valpen. D v s jag klickar och belönar när hunden är på min vänstra sida och tittar på mig. Väldigt snart får man svårt att få bort hunden därifrån Skrattande.

[randi]
0

Det finns hundar som har full uppmärksamhet på sin förare utan att de tittar på en. När man skall ha hunden att gå lite före en och titta på en så belönar man ur höger hand, ¨så hunden går egentligen och "tittar" efter belöningen.

gejsa
0

Ja, jag ska pröva klicka i morgon om jag hinner. Nu har ju valpen åkt tillbaka i kväll så jag har lite mer tid över att ägna mig åt Bessie.

Katti
0

# 25, det kommer man snabbt ifrån med klickerträning!

[randi]
0

#27 inom t ex bhp så tränar vi våra hundar att gå på det viset. Vi använder inte klicker. Förästen vilket tränar man bort med klicker menar du? Att hunden inte tittar eller att den går lite snett före?

Marylojs
0

#24 Precis så menade jag, att ögonkontakten lär man in innan man börjar med momentinlärning överhuvudtaget. Det blir liksom självklart att man får ögonkontakt under fritt följ och linförighet då.

Tina-A
0

#28: Tror katti menar att du lätt lär den att faktiskt se dig i ögonen och inte titta efter godiset.

Katti
0

Ja, det var att hunden börjar titta på dig som jag menade. Men sedan är steget inte långt att rätta till läget också Skrattande.

Den unghund jag har just nu skuttar vid "här-kommando" snett framför mig, men med full kontakt (tänk bordercollie, fast hon är en finsk lapphund!). Hela hunden är vinklad 45 grader för att kunna se på mig! Det får hon gärna göra eftersom jag

1. Tycker att kontakten är det viktigaste.

2. Tycker att hundar som släpar är det tråkigaste som finns. Jag är övertygad om att det här blir bra när vi väl börjar träna fot!

Zebben
0

Sen måste man ju ha i åtankte i vilken situation hunden ska gå fot. Är det i tävling eller till vardags? Skillnaden på krav är ju rätt stort. Till vardags behöver ju hunden inte ha en perfekt position.

gejsa
0

#32# Nej, det menar jag inte. Utan på planen när vi kör. Absolut inte i skogen. Stackars vovve skulle väl få nackspärr annars. haha

Nikkis
0

Har inte läst alla svaren ännu, men kan iaf beskriva lite kort om min inlärning till kontakt och fotgåendet.

Började träna Nero redan när han var 10-11 veckor, kontakten var det första jag lärde in. Körde inte med klicker utan godis/lek enbart-vilket funkar minst lika bra.

Berömde all spontan kontakt han gav/sökte och ökade succesivt tiden för hur länge han kunde hålla den, i början inte alls länge då han ändå var såpass ung.
Men du får nog också tänka 'valpstadie' med din tik, då hon inte kan detta ännu och är väldigt ung = koncentrationsförmågan är inte på topp.

Sedan kom positionen/ingång, visade tydligt vart jag ville ha honom och berömde alltid vid rätt tillfälle. Sedan när detta sitter, inte gå ett enda steg framåt, förens hunden kan sidoförflyttningar.
Du ska kunna snurra på stället med hunden 'slickad' vid din sida.
Du kan tex ta ett steg till höger, vända till vänster, göra helt om osv osv. Dock inte allt på en och samma gång såklart,lära en sak i taget. Och samma sak här, visa/locka på hunden åt den 'riktining' ni ska och belöna när hunden gör rätt. Under inlärning är det inte perfektion som gäller, utan att få hunden att förstå och göra rätt och belöna det.
När hunden sedan är följsam under sidoförflyttningarna, så kan man ta fåtal steg framåt. Lära att hunden ska sätta sig illakvickt när man stannar. "Fot-sitt-fot-sitt".
När detta sitter så har man mer eller mindre hela linförigheten 'klar/gratis'.

Jag gjorde lite av den missen med Nero, att jag gick lite för fort fram, började med linförigheten för tidigt. Vilket resulterade i att jag fick gå tillbaka till grunden och fixa sidoförflyttningarna och sättandet.

Till vardgas använder jag knappt tävlingskommandon, beroende på vad givetvis.
Detta för att jag inte vill förstöra innebörden av dessa, på plan är det allvar som gäller, till vardags inte så noga med perfektionen sas.
'Fot' är utbytt till 'Här', Inkallningen är 'Kom' - på plan är det 'hit', stanna är 'stanna' och på plan är det 'stå', typ dom viktigaste kommandon (som jag kan komma på nu)  för mig som inte får förlora sin innebörd/bli uttjatat.

Om din tik blir så till sig vid belöning, så får du dämpa henne. Inget kul/gott kommer om det bara är flams och trams. Kräv koncentration om så bara i 1 minut(till en början såklart).
Dock skulle jag inte dämpa hunden allt för mkt, för den ska ändå ha en bra motor och kunna komma snabbt upp i drift, för i vissa moment behövs det lite mer 'fart och fläkt'.

Ja-a, det var det som jag kunde komma på nu. Är det ngt som är oklart så fråga bara. Lycka tillGlad

(Tack förresten för att du tyckte att min hemsida är snyggFlört )

gejsa
0

Tack Nikkis för ditt långa svar.

Klart den var snygg. :) Måste börja med henne nu. Är lite sen med allt. Men det beror på att jag inte visste om hon skulle överleva eller inte. Det var så mycket sjukdomar hit och dit. Vet väl eg inte det nu heller. För går det inte över vid löpet så får hon äta medicin tills hennes kropp inte pallar mer. Och det är ju inte så länge antar jag.

Men jag har hoppet iaf eftersom hon klarat sig ända till nu med all medicin.

Nikkis
0

Det var så lite så, bara roligt att hjälpa till. =)

Jag förstår dig fullt ut, man prioriterar andra -viktigare- saker i såna situationer, jag håller tummar och tår (och mitt gäng sina tassar) att hon kommer klara sig.

Gör hon det *hoppas* så är det bara att hugga in och börja träna, vi har ju den fördelen att ha världens bästa rasFlört

gejsa
0

#36# Tack! Ja, vi har ju det. Skrattande