vad för preparat är lugnande för hundar?
Undrar om någon vet vad för medicin man ger skotträdda hundar. Mina "flyktplaner" från storstan har gått om intet och nu hinner jag inte ta hunden till veterinär för att få något utskrivet. Men kan ev snika till mig någon tablett på jobbet.
Så lämpligt preparat och styrka, någon som vet?
D.A.P. kanske funkar för din hund?

Har läst om det men nu hnner jag inte riktigt utvärdera det känns det som, så skulle vilja ha en tablett att ta till, då vet man ju ändå att du får en effekt inom någon timme. Hunden är väldigt rädd, och jag oroar mig dels för henne naturligtvis, men också att det ska smitta till min lilla valp, än så länge har valpen förvisso inte reagerat på den räddas beteende (ute) men tror att när vi sitter inne under värsta pangandet så kan hon ju inte undå att märka att hennes bästis är livrädd.
När jag hade en skotträdd hund så fick vi tabletter utskrivna av en vetrinär. Hon blev väldigt dåsig (kunde inte gå utan man fick stödja henne), men reagerade ändå på smällarna. Så jag vet inte hur stor chans det är att hon inte skall reagera alls. Varför hinner du inte till vet?

Hinner inte till vet för att jag arbetar. Du minns inte vilket preparat det var då?
Neurol (valeriana) finns receptfritt på apotek. Rekommenderas bl a av hundpsykologer (även att ta det efter att hunden blivit chockad ska ge effekt). Det finns fler, gör en sökning på t ex skotträdsla hund* eller "skotträdd hund" så kommer en hel del tips. Fetvadd i öronen (träna innan!) och radio/stereo på ganska hög volym är några.
valeriana och d.a.p, har användt båda under sommaren för att "stressa av" min hund. vi kommer ha dap som man sätter i väggen för att han ska hålla sig lugn, är inte skotträdd men det är bättre å förbereda sig ifall det blir mycket smälla.
våran kommun ville förbjuda smällare å raketer till att bara få användas på nyårsafton, påsk och valborg men fick avslag från regeringen.
Nej jag minns inte. Och det känns inte riktigt ok att laborera med saker som kan ge biefekter om det inte skulle fungera eller om hunden skulle vara allargisk.
Då skulle jag tagit ledigt från jobbet för hundens skull (en halv dag eller kanske bara någon timme?), min hund betyder så mycket mera än jobbet för min del och eftersom det gäller hundens allmäntillstånd under nyårsafton så skulle jag aldrig blinka, men vi är olika vi människor…. Hoppas det löser sig till det bästa!