Bordercollie
Ja, vad ska jag säga? Jag är helt frälst av den rasen.
Om jag någonsin ens skulle kunna drömma om att ha en skulle det vara när jag har köpt ett hus med stor trädgård på landet och har utbildat mig färdigt och har ett stadigt företag. Så kanske om 7-10 år :P Men att leta information och ta reda på fakta redan nu kan ju verkligen inte skada, då kan man säga att jag verkligen är förberedd om dagen kommer då jag får min alldeles egna bordercollievalp :)
En stor fråga är om jag måste äga ett antal får för att hålla min bc nöjd? Jag kommer säkert att få påhopp nu om varför jag vill ha en bordercollie men inte använda den som vallhund men det struntar jag i :) Jag har sett med egna ögon att en bc har förmågor utöver dem vanliga i många av grenarna inom hundsporten och mycket av det tror jag har med deras smidiga kroppar och deras stora intelligens att göra.
Jag vill främst syssla med lydnad, agility och freestyle, men även andra grenar, men dessa tre blir förmodligen de jag kommer att satsa på mest. Men rapport, kantarellsök, rallylydnad m.m. kommer att provas på och se om detta är något för den hund jag kommer att få. Om så är fallet fortsätter vi ju såklart =) Jag kommer förmodligen att gå vallkurser med min bc men jag har inga planer på att hålla boskap, men däremot kanske få låna grannens får/kor och valla någon gång i veckan för att stilla behovet om det är nödvändigt.
Räcker det jag har skrivit som aktivering för min framtida bc? Eller måste hon/han få valla? Blir hon/han olycklig annars?
Det finns de som har bc som ren sällis utan problem (fast jag tycker ju att de ska få jobba), så med de aktiviteter du tänker göra tror jag inte det blir något problem:) äga får är absolut inget måste utan kör du på grannens:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

De är såna utpräglade vallhundar att de mår bäst av att få valla. De är säkert fungerande på att bara jobba massor med annat, men den som sen låter sin BC valla, förstår plötsligt att detta fattats i hundens liv.
Hur ofta den måste få valla är nog lite från hund till hund. Håller med #1, ragga upp nån annan med får, eller gäss, att valla ibland. Har du en sån lång framtidsplan hinner du säkert lösa den saken oxå, för att få en überlycklig hund!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Det finns bordercollies och så finns det bordercollies
. Får du en sån som måste valla så verkar du ju inte främmande för att låta den valla. Andra klarar sig bra utan vallningen under förutsättning att de får en massa annan mental stimulans. Till ganska stor del kan man ju veta vad man får genom att välja från vilken kull man köper valp, men ibland stämmer det inte helt.
Jag känner en som har en BC som måste valla. Hon har löst det genom att ibland låna ut hunden till en fårfarmare som inte vill ha egen hund. En kanonlösning för alla!

Men BC måste väl ha godkänt vallprov för att få avlas på. Det säger en hel del om rasen.
Jag är en sån där dryg perosn som anser att vissa raser måste få jobba med det de är gjprda till för att må riktigt bra. Har sett BC som vallar krusningar i vattenpölar, för att de måste få valla. Detta fast de får jobba med lydnad, agility och annat.
En som tänker som TS gör helt rätt. Vill man ha en BC ska den få jobba med saker, och även få valla. Tror nog att man kan hitta annans djur att valla, eller så blir man frälst och skaffar några gäss eller får, för att man bara älskar det själv.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Själv skulle jag nog inte ha valt en border collie om jag inte hade haft egna får. Min India är nio månader nu och man ser hur stark vallningsdriften är. Du har ju tydligen möjlighet att valla hos grannen så det låter väl som en utmärkt möjlighet. Går du en kurs med din BC som kommer du att upptäcka att det är KUL att valla
.
Med våran bc har det fungerat utmärkt att ha som sällskapshund. Självklart har det blivit mycket agility, lydnad och låååånga skogspromenader istället. Men han har aldrig någonsin varit understimulerad. Men visst hade det varit kul att valla med honom. Men vi har aldrig sett det som något problem att inte ha kunnat valla med honom. Nu är han för gammal för att hålla på med agility och lydnad och allt vad det innebär. Men han har fått ett fint liv även utan vallningen =)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ska man skaffa en BC som inte skall valla så leta efter en omplacering som kanske inte har vad som krävs på vallfronten till det i förstahand.
Tycker heller inte att man ska sponsra dom som säger sig föda upp "lugnare" BC för sällskap, det är sånna som förstör rastypiska egenskaper.
≧◔◡◔≦

#7 absolut! Man ska bevara rasen!
Jag har inga problem att ta en omplacering, eller en blandras heller för den delen, däremot skulle jag aldrig köpa en valp av en person som sålde oreggade renrasiga valpar av någon anledning, icke taget vallprov i bordercolliens fall.
Om hunden var trevlig kanske jag tar en ex. bordercollie/labbe, bara bordercollietemperamentet slagit störst så att säga.
Jag kommer förmodligen ta en hund över 6 månader också eftersom jag gillar att kunna se tydligt vad hunden har för personlighet, jag ska ju leva ihop med hunden i kanske 15 år sen!
Min syster har en korthårig Bordercollie som hon har tävlat massa i agility med. Och hon är så duktig så hon är i den översta klassen nu, riktigt snabb på banan!! Vallning har hon aldrig testat på men det räcker gott och väl med all de agilityträning hon får, fastdå är det ju många timmar i veckan hon lägger ner. Det är en underbar ras som är lugn och fin inomhus och aktiv ute.
Nu är hon snart 12 år och har trappat ner på agiltiyn en del men hon kan fortfarande=)
jag har två border collies, var av den ena är en vallande liten jäkel. hon är inte så stor, kanske som en engelsk cocker. hon är helt underbar att valla med på alla sorters djur :) medan den andra som är en omplacerings bc inte har något intresse alls att valla under kontrolerade former. de som hade henne innan tyckte att hon var söt, det var enda anledningen att hon var hos dem.
men så länge du aktiverar din bc på ett ordentligt sätt, så kan man ha en utan att man låter de valla. men jag tycker inte att de är shysst att lära dem valla och sedan inte hålla på med vallning som jag mött personer som gjort. då har de uppmuntrat deras starkaste beteende och sen tvingat dem att inte göra så.
våran ena bc har dessutom fått en kull med valpar nu den 25 dec.
en tjuvparning, men med tack och lov en reg. hane som är godkänd och med fina meriter. så nu lär det väll komma en massa människor på besök som ska kolla på de små undrerna :)