Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2763 ggr
female
0

valpbitande

Hej! Vad ska jag göra för att min valp ska sluta bita i händer / fötter mm. Provat att ge honom leksaker i stället, men han tar chansen att gnaga så fort han får. Några iddeer?

Dieseldoris
0

Har du provat att så fort han/hon biter elle är på väg att bita  , att du tar just då fram en leksak , och busar ? :)

Det kan hjälpa .. Det funka på min :) Mne du kan provat putta till lite på höften/magen , och att säga ett tydligt nej ? Det kan du prova ;)

Zebben
1

Jag skulle inte erbjuda en leksak när valpen börjat nafsa efter ens händer. Det är ju en belöning och bekräftan på att valpen gjort rätt. Den lär sig snabbt att bita/nafsa i händer/fötter betyder att leken kommer.

Om valpen kommer och nafsar så skulle jag gnälla till och säga AJ! rätt rejält och gå därifrån. Valpen lär sig oftast snabbt att den gjort fel och att det inte händer något roligt då matte gått iväg. Om man sitter och leker med valpen på golvet och den börjar nafsas, så gnäll till och gå därifrån =leken slutar. Detta är så det fungerar i en valpkull. Blir någon för hårdhänt så bryts leken och det roliga slutar.

En valp som kommer in i en familj har ju i 8 v tid lekt och lärt sig sina syskons gränser. Alla syskon är olika individer och tål olika mkt och detta har den lilla valpen lärt sig skilja på. Nu när den kommer in i en familj med tvåbenta så måste den på nytt lära sig vad dessa individer tål eller inte tål. Människors händer är dessutom mer känsliga än vad valphullet är på syskonen så det är väldigt lätt att det blir lite för hårdhänt i början. Detta måste valpen få lära sig på ett vänligt men bestämt sätt.

Lycka till med Din lilla…