Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 8170 ggr
NinaToy
0

Hur man börjar träna agility?

Jag har en chihuahuavalp på snart 6 månader som är väldigt framåt och lättlärd! Jag skulle vilja börja träna henne på lite olika agilitymoment hemma (inte hoppmomenten). Har heller inte nån agilityutrustning hemma förutom tunnel. Vi har gått valpkurs och hon är en väldigt lydig valp. I vår tänkte vi börja på en grundkurs i agility. Har nån något tips på var man ska börja och vad man kan träna i början? Kanske nån tips på en bra bok eller dvd? Jag kan absolut inget om agility.

Tina-A
1

Jag skulle lära in slalom mellan benen och även hopp. Hoppa genom armar, ben, över armar, över ben.. Det är en bra introduktion.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

rulda
0

Jag ska också träna agility så fort jag har gått lite lydnadskurser med mitt vildjur här hemma.
Det jag har börjat med för att träna att han ska lyssna på mig och att han ska vara uppmärksam på nya saker är så kallade "cirkustrix" googla efter det och det kommer en massa tips på vad man kan göra och hur man gör det.
Just nu håller vi på att lära honom att snurra runt på komando. Rulla runt har vi tränat med framgång och sen ska vi göra lite svårare saker som att spola på toaletten.

sagalisa
0

Kommer inte riktigt svara på din fråga men kom på en annan sak=) Jag tycker det är kul att ägare till mindre raser går kurser och lydnad och liknande. Där jag bor (växjö) har jag gått allmänlydnad med min Tax ch det är 90% stroa hundar på kurserna, precis som om man inte behöver fostra en liten hund!! Så det var bara det jag ville säga, kul att man går kurser med alla raser!!! Lycka tillmed agilityn

[Malin3033]
0

#1 hopp tycker inte jag man ska börja med föränns hunden har växt klart, alltså ungefär vid 1års ålder för små hundar. stora hundar bör man vänta ännu längre med.

du kan träna torrhandling och som du skerv, tunnel. tunnlar som är böjda, raka  osv

Tina-A
0

#4: Det är nog ingen större fara om man inte hoppar så ofta ska du se. Det finns ju även valpagilitykurser, dock vet jag inte om dom går igenom hopp men dom bekantar sig ju ändå med hindrerna. Och att bekanta sig med begreppet hopp är ju bra. Man behöver ju inte hoppa högt alls.

Även saker i naturen kan du använda dig av att hoppa över och ta sig under och igenom, gå mellan osv. Inne i skogen kan man hitta mycket skoj!

[Malin3033]
0

#5 det är nog svårt att inte få det högt för en Chihuahua. ;) däremot om man har en stor hund och lär den hoppa på små höjder som 20-30cm så ser jag inga problem i det.

Tina-A
0

#6: Om du låter den hoppa mellan dina ben som en ring, exemelt att du står med hälarna ihop och sedan tar ut knäna till sidan - då måste hudnen bara hoppa i fothöjd. Det fixar även en Chihuahua :)

Blir ca 3-5 cm högt att hoppa.

Sätter du din ena fot på det andra benets fotknöl blir det lite högre, ca 10. Så det kan man anpassa lite.

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket för era tips!
Hon kan redan "gå fint" på båda sidor om mig och stanna kan hon, även gå sicksack mellan mina ben och snurra runt.
Hon älskar att arbeta och göra rätt så det är så roligt att lära henne tricks:) Vi har 4a katter i hemmet också, hon har apat efter dem och hoppar upp och ner i höga soffor och sängar och igår hittade jag henne på fönsterkarmen:O…. hon är helt galen, och älskar att hoppa så det blir inga problem att lära henne:) Det finns grundutbildningar där man inte övar på hoppmomenten. Fast nu fram till våren/sommaren kanske jag bara ska fortsätta och aktivera o träna henne på det jag redan lärt henne:)

Yessica
0

Innan agilitykursen så kan man ju också träna massor kontakt, med störning och så. Så man får mer nytta av träningen om hunden är mera med dig och inte vill till andra hundar hela tiden :) Känns som om lydnaden kan vara bra att få in först, då ger säkert agilityn mera :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

NinaToy
0

Japp kontakt kan hon hur bra som helst, jag kan säga det när som helst så tittar hon på mig. I februari ska jag gå en lydnadskurs till med henne. :) Men man kan alltid förbättra, tränar det hela tiden!

Tussebus
0

Hur tränar man med en större hund då? Har en beardedCollie.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Tina-A
0

#11: Samma saker, det spelar ingen egentlig roll hur stor hunden är.

Singo-Torpet
0

Vad bör hunden kunna innan man börjar gå kurser min pojk blir ett i mars och ja skulle vilja prova på, men vet inte alls om de passar oss, ja vet ja måste öva mycket mera på störningar bland andra hundar (alltså inkalningen då) får han hela tiden ett jobb lyssnar han till 100% de är om ja slappnar av han hittar en lek kompis.

ja hoppas kuna gå en kurs i vår.