Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1257 ggr
Bim
0

Valpfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och pappa satt och pratade när vi åt om att vi jättegärna skulle vilja skaffa valpar med Zora (och föra vidare ett underbart temperament!) men om vi skulle göra det hur skulle syrran Zelda reagera då? Blir hon avundsjuk och göra illa valparna? Eller blir hon som en extramamma? Skulle hon bry sig alls?
Zora och Zelda är syskon och vi skulle gärna vilja ha svar på frågan! :D Än så länge är dom ju bara 7 månader så det lär ju dröja 1-2 år innan något händer ;) Men dela gärna med er om er kunskap! :D

Memsan
0

Hör med uppfödaren, hon/han borde kunna råda er. Vidare är det lämpligt att prata med avelsrådet för rasen, de kan absolut säga om det är lämpligt och om tiken uppfyller kraven som finns. De kan också ge rekommendationer på hanar.

Maddepadde
0

Avelsråd och uppfödare? Vad jag ser så är det blandraser.

Personligen så skulle jag inte bara avla på ett lynne, särskilt inte när man dömer efter en VALP på 7 månader. Jag har ganska mycket åsikter om planerad blandrasavel, men ska inte dra upp det här, utan av respekt för dig försöka hålla mig till tråden.

Det finns nog en viss risk för att er andra tik kommer bli avundsjuk, dels för att ni förmodligen kommer att "glömma bort" henne en aning när valparna kommer o.s.v.
Är ingen expert på det här med "praktisk avel" eftersom detta inte är något som egentligen inte intresserar mig…

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Tazzar
0

Hur Zelda skulle reagera kan inte någon annan svara på, för det första vet bara Zelda det till 100% och sedan känner nog du henne bättre än någon här på hundar iFokus.

Något annat som skulle vara bra att ni gör när de vuxit färdigt är att höftleds- ooch armbågsröntga båda tikarna + eventuellt också ögonlysa dom + hunden som ska bli pappa till valparna.

Så att man vet att föräldrarna är friska och valparna inte blir sjuka (dock kan valparna bli sjuka i alla fall, men det är mindre risk).

Sedan är det bra att leta valpköpare redan nu så att ni inte antingen får oseriösa efter er som bara är ute efter en gullig valp de sedan tröttnar på (vanligt tyvärr när det är blandrasvalpar), eller så att ni tvärt om inte får sitta där med ett flertal osålda valpar.

Bim
0

#1 okej, det kan vi göra! :D

#2 Asså som det ser ut nu så skulle vi vilja avla på henne, men det är bara fantasier mest. Det är liksom absolut inte säkert än! Vi ville mest bara höra vad som skulle kunna hända om vi skulle skaffa valpar med henne.. :)

#3 jadå, men det där gör vi när allt är "klar" och det är bestämt att det ska bli valpar, det kanske inte blir några ens… :) Och joo ioförsig så känner vi Zelda bäst men jag tänkte att om 90 av 100 hundar blir avundsjuka och gör något med valparna så kanske inte vi ska ens tänka på det.. det var mest bara den frågan jag ville ha svaar på mest för skojjs skull. :)

Bim
0

#1 okej, det kan vi göra! :D

#2 Asså som det ser ut nu så skulle vi vilja avla på henne, men det är bara fantasier mest. Det är liksom absolut inte säkert än! Vi ville mest bara höra vad som skulle kunna hända om vi skulle skaffa valpar med henne.. :)

#3 jadå, men det där gör vi när allt är "klart" och det är bestämt att det ska bli valpar, det kanske inte blir några ens… :) Och joo ioförsig så känner vi Zelda bäst men jag tänkte att om 90 av 100 hundar blir avundsjuka och gör något med valparna så kanske inte vi ska ens tänka på det.. det var mest bara den frågan jag ville ha svaar på mest för skojjs skull. :)

Tazzar
0

#4/5 De flesta hundar brukar acceptera valpar. Om inte annat så ser nog mamman till att valparna inte far illa. Finns ju uppfödare som sitter hemma med ett 10-tal vuxna hundar utan problem. ;)

Därav inte sagt dock att det inte kan bli problem.

rackartyg
0

TS - vad är det för ras/raser?

SparklingTindra
0

#7 Jag har för mig att jag har läst nånstans att Zelda och Zora är blandning av Dansk/Svensk Gårdshund, JRT och Dvärgschnauzer.

(Hoppas att det inte gjorde något att jag svarade i Bim's ställe Glad)

#0 Måste bara komma med en liten OT-sak, dom är så himla fina dina hundar! =)

Vattnadal
0

Har ni tur så kommer systern att vara extramamma och allt fungerar toppen. Har ni otur så kan de bli rivaler sluta tycka om varandra, tom slåss på allvar.

Jag har hört om båda fallen, så det är ju en chansning. Allt hänger ju på hur hundarna är mot varandra, det ser ni vid löp och när de blir mer vuxna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mischa
0

Vänta med dom fantasierna till efter minst 2 års åldern, hon är inte färdig varken fysiskt eller mentalt och går inte att utvärdera för avel ännu.

Dessutom är jag skeptiskt till varför man vill sätta en hel kull till livet när man (oftast) är ute efter en valp,  bara ett "underbart temprament" gör ingen hund avelsduglig, dessutom nerärvs intte allt från tiken utan det skall finnas en hanhund i bilden också.

Mitt råd är snarare i såfall att skaffa en valp utifrån (när hon är färdigvuxen) och låta den valpen se upp till henne, dom apar efter varandra mer än man tror oavsett om det är ett biologiskt band mellan dom.

≧◔◡◔≦

Bim
0

#7 haha, #8 svarde helt rätt! :D

#8 haha, vad kul att du kom ihåg raserna! :) det göt verkligen ingenting att du svarade… Zora och zelda tackar så mkt för komplimangen.. ^^

#9 joo, det skulle ju vara hemskt om dom blev rivaler, men vi lär ju se lite bättre sen när dom blir äldre och när dom börjar löpa hur dom kanske skulle reagera :)

#10 Joo, vi ska inte derekt para henne nu ;) utan vi väntar tills vi, zora och zelda är redo om det skulle hända något.

Jo, självklart så ska vi inte gå och para henne med vilken hanhund som helst! Det är fortfarande fantasier att para Zora och det kommer säkert inte ens bli av. Och det här var en tråd för att vi bara pratade om det pch det dkulle mest vara kul att veta.. ^^