Vad betyder språng avgift?
Hej.
Sett endel annonser där folk lånar ut sin hane till avel så står det ex 3000:- i språngavgift o sen inget mer, vad menas med det?
Språngavgiften är ju för att de lånar ut sin hane, visa kallar det för städavgift och tar sedan en avgift per levande valp. Finns många sätt att ta betalt för hanen ;) Men det är iaf för att du får para med honom.

Om det bara står endast 3000kr i språngavgift så kostar det alltså så för dig att få din tik parad med den hanen…vanligtvis kostar det först 1000kr i språng o sedan en valp eller 1000kr per valp…

#2 jag förstår att det kostar det att få tiken parad, men menas språngavgift att dom oxå ska ha pengar per valp?

#3, Det bästa är att kanske fråga hanhundsägaren dirrekt om hur hon/han egentligen menar..
När vi parar så betalar vi en "språngavgift". Och sen betalar vi si och så mycket per levande valp. Eller att hanhundsägaren vill ha en parningsvalp i stället för pengar.
Innan man parar MÅSTE man ha papper skrivet hur man kommit överens. Det finns så många bluffmakare. Dom kan till exempel säga att hela kullen var dödfödda. Och då slipper dom undan med betalningen och kan sälja valpar ändå.
Se upp med såna här annonser. Det är det här som är så tryggt med renras. Det finns "typer där också, men det är mer kontroll ändå. På renrasiga måste hanhund ägaren skriva på "faderskaps papper". Annars blir inte valparna reggade.
När såna här annonser kommer ut kan ni ju tänka er vad pengar dom tror att dom ska tjäna. Det kostar ju mer att ha tiken än hanen.

har nu pratat med ägaren till hanhunden och hon sa direkt att hon ville skria papper på det direkt.
Priset var för parning plus en parning 2 dagar senare för säkerhetens skull sen omparning om tiken går tom.
Hon ville inte ha nått för valparna sen, vi ska träffa dom i veckan nu.

Vad spännande, då måste du berätta sedan hur det går..

Ok är det renrasiga hundar? Jag skall para min Tiara och hanhundens ägare skall ha 1000 i språng + 1000kr/valp det är vad nästan alla kennlar tar…

#7 självklart.
#8 nej det är det inte, eller pappan är renrasig mamman är 75% av samma och 25% av en annan ras.
tänk på att du ska ha en omparning om det bara blir 1 valp oxå, inte bara om hon går tom… annars kan det bli väldigt dyrt för dig med språngavg 3000 + valpens omkostnader innan försäljning…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#1 kan man kräva det?
det normala är 1000 kr språng + 1000 kr valp vid minst 2 levande valpar. vid fast språng utan valpersättning brukar avgiften ligga på ungefär vad en valp kostar i försäljningsvärde och då ska det ingå omparning vid mindre än 2 levande valpar:)
men kom ihåg att skriva in det i avtalet och få det bevittnat av 2 personer (du och motparten bör ha varsin som bevittnar så minskar det risken för bråk senare)…
/Ingalill
Varför ska ni para er hund? Har ni tillräcklig kunskap kring detta? Avel är inte för kreti och pleti.
#13 varför måste du alltid komma med elaka kommentarer? skriv något snällt nån gång som omväxling,tack!
/Ingalill
#14 Varför ska jag tycka att det är bra och gulligt att en nybörjare ska para hundar som inte borde paras och skriva snälla saker om det? Jag bryr mig mer om hundarna än ev. upprörda känslor på ett forum.
#15 då hade det räckt med dina frågor… sista meningen hade du kunnat utesluta både här och i den andra tråden du skrev det i… vad vet du om, om någon av dessa hundar bör eller inte bör paras?
alla är väl nybörjare nån gång? tror inte det finns en enda uppfödare som var fullärd första gången de parade…
/Ingalill
Ingen är fulllärd direkt. Därav att jag rekomenderade en uppfödar kurs. Sen lär man sej av andra och av erfarenhet. Men man måste kunna en hel del innan man startar.
#16 Blandraser skall inte paras. Hundar med bettfel ska inte paras. Svårare än så är det inte. Givetvis blir ingen någonsin fullärd, men vissa elementära kunskaper skall man ha innan man ger sig på avel. Rådet om en uppfödarkurs är det absolut bästa i den här tråden.

#18 Det har funnits uppfödning i min sambos släckt, men dom hade egna hundar.
Varför ska man inte kunna få ställa lite frågor utan att bli påhoppad?
Att blandrashundar inte ska paras är ju vissas åsikt och den får dom ha, inte mej imot. Men det här är ju ett eget val an gör.
Jag önskar ex att vissa människor inte fanns… Men tyvärr kan man inte göra så mycket år det.

Om en språngavgift är på tex 1000 kr och man parar hunden en gång och sedan tex två dagar senare igen, räknas detta som att man som hanhundägare gjort "sin plikt" trots att det visar sig att det inte blir några valpar? Får man som tikägare tillbaka pengarna eller blir det omparning eller hur är det? Hur är vanligast att göra?
#20 Det är olika, en del får para igen om det inte blir något men oftast så får man betala en gång till isåfall. Det finns inte några krav på att man ska få para igen gratis om det inte blir något. Pengarna tillbaka har jag aldrig hört någon som har fått.

Ahh, tack för svar :) Lite krångligt dethär med avel, utställning och så, jag hittar ju absolut ingen information alls på skk hemsida :(
#20 Det vanligaste är nog att de tar 1000 kr i språngavgift + 1000 kr/levande valp upp till ett visst tak (en del väljer istället att ta en valp) eller en fast språngavgift som kan ligga på 3000 kr och uppåt… det vanligaste är att man får en gratis omparning om det inte skulle ta sig eller om det bara blir 1 levande valp.
men vad man vill göra skall skrivas in i ett parningsavtal så att bägge parter blir nöjda. utan skrivet avtal är det svårt att hävda sin rätt oavsett vad man kommit överrens om muntligt:)
/Ingalill