Zelda biter på tassen
Som rubriken säger, vad kan det vara=? hon ligger och biter på tassen hela tiden och hon kan ligga och göra det länge tills man stoppar henne på ett eller annat sätt! det är ingen speciell tass utan det är alla.. Varför gör hon så? hon har massor av andra saker att tugga på..

TS
Om hon biter sig själv i tassen är det förmodligen för att något irriterar henne.
Kan hon ha "såriga" trapdynor? Det är inte helt ovanligt nu när vintern kommer..

#1 ´ne, dom är inte såriga… :/ hmm, kan det vara nåt man inte ser

Har hon rött mellan tårna så kan det vara svamp, en del hundar kan börja bita på tassar/benen av tristess/understimulering
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Har hon alltid hållt på så här?
Det kan absolut vara något som man inte ser med blotta ögat.
Min hund börjar bita på sina tassar när han har tråkigt, om jag har varit dålig på att aktivera honom den dagen eller under några dagar. Det kan vara en orsak till bitandet, men kolla först om det är något med tassarna.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
De gånger Åskar inte får riktiga långpromenader (typ om jag är sjuk och barnen går ut) biter han på tassarna/benen. Så tristess är en trolig orsak men man bör ändå kolla så det inte är något sår eller liknande.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Min kompis hund bet på sina tassar när analsäckarna behövde tömmas…istället för att vara i baken så blev det tassarna som blev lidande.

Det kan också bli en tvångstanke hos hunden. Om dom gör det ofta så kan huden bli ireeterad och så fortsätter dom tills det blir ett sår, min jackrussel har gjort så flera gånger och då har han fått haft tratt i en vecka sen ha han slutat med det.

Som nummer 7 skriver så är det vanligt att dom tuggar både här och där när analsäckarna behöver tömmas.
Jag var iväg med min tik för några månader sedan och opererade bort hennes analsäckar, men innan dess hade hon gnagit bort päls på låren i bak och hon låg ofta och slickade på framtassarna.
Jag tror det beror på frustration för att det gör ont när det blir fullt där bak.
Det kan även vara allergi, min schäfer började så när hennes matallergi bröt ut…men då brukar man se att huden är lite irriterad under pälsen.

Min förra schäfer gjorde också så. Det var svamp och sedemera blev det allergi mot husdamskvalster. Vi bytte foder i samma veva så jag inbillar mig att det var fodret hon inte tålde. Men jag fick iaf någon salva att smeta på när det var rött mellan tassarna och så fick man se till att hunden inte slickade där. Det blev ju sämre när det blev fuktigt hela tiden. Mycket pyssel men det går.

Hmm, okej, vi ser inget mellan tårna eller på trampdynorna.. :/ vi får kanske avvakta? ni får gärna skribva lte mer! :)
Vår hund bet ofta på tassarna. Vi hörde (vet inte om det stämmer) att det kan klia om de kommer i kontakt med ull. Vi tog bort vår ullfilt och han slutade faktiskt.

Det kan klia av svamp, allergier, småsår od. Sen som ovan, om analsäöckar krånglar, av tristess, stereotypa beteenden pga stress od.
Har det börjat nu, gå till en bra veterinär och kolla upp, om ni inte själva kan säga säkert att hon är understimulerad motför vad hon brukar vara. Då är boten att göra mer.
Kollar man med en veterinär kan man utesluta sjukdom, vilket är bäst både för dig och hunden.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter