Ang. avlivning.
Undrar en sak, får man som uppfödare (registrerad i skk) av hundar avliva sina hundar på andra sätt än avlivning hos veterinär? (tex, skjuta hunden)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Varför skulle man inte få det?
Ja inte vet jag, det är därför jag frågar om det är tillåtet.

Jag har för mig att man måste ha nått speciellt tillstånd för det + att det ska vara en jägare med licens som skjuter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Avlivning som avlivning. Så länge det görs på rätt sätt och är tillåtet i lag. Varför skulle SKK bry sig om på vilket sätt jag avlivar mina hundar ?
Jag har då inte hört talas om någon sådan bestämmelse från SKK.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
okej, men då vet jag. Tack för svaren. Är man själv inte så insatt är det inte lätt att veta.
Vem som helst får väl avliva sin hund om det görs på rätt sätt? Man måste inte vara uppfödare eller något sådant. Självklart måste den som skjuter djuret ha licens för det. Min moster avlivade sin gamla labrador genom att skjuta den. Tror det kan vara väldigt bra för vissa djur, att slippa resan till veterinär till exempel.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2004:7
råd om avlivning av hundar, katter och vissa
pälsdjur;
Saknr L 24
Utkom från trycket
den 27 oktober
2004.
beslutade den 12 oktober 2004.
Djurskyddsmyndigheten föreskriver, med stöd av 32 § djurskyddsförordningen
(1988:539), följande samt beslutar följande allmänna råd:
Allmänt
**
1 §
Dessa föreskrifter ska tillämpas vid avlivning av hundar, katter, minkar,**
rävar och chinchillor.
2 §
Den som ska utföra avlivningen ska vara väl förtrogen med den aktuella
avlivningsmetoden samt förvissa sig om att djuret är dött innan vidare åtgärder
företas med kroppen.
Hund och katt
**
3 §
Avlivning av hundar och katter ska ske genom en överdos av narkosmedel,**
genom skjutning med ett vapen eller genom slag mot huvudet i enlighet med
4-6 §§.
4 §
Avlivning med narkosmedel ska utföras av en veterinär eller, under
veterinärt ansvar, av en i metoden särskilt utbildad lekman. Tillförseln av
preparatet ska ske genom intravenös eller intraperitoneal (i buken) injektion.
Den beredning som används får inte innehålla preparat med specifik
muskelrelaxerande (curareliknande) effekt.
Allmänna råd till 4 §
_
Vävnadsretande preparat bör tillföras intravenöst.
5 §
av kaliber 7,65 eller grövre användas. Skottet ska avfyras mot bakhuvudet
(nackregionen) på högst tre meters avstånd. Avlivning med pistol får dock
endast ske om vapnets mynning bringas i direkt kontakt med djurets bakhuvud.
Allmänna råd till 5 §
_
Det lämpligaste vapnet är hagelgevär för jaktbruk med kaliber 20
eller grövre. I andra hand kan kulgevär för jaktbruk användas.
DFS 2004:7
Saknr L 24
2
6 §
Avlivning av hundvalpar och kattungar upp till åtta dagars ålder får utföras
genom slag mot huvudet. Slaget ska utföras med sådan precision att det medför
omedelbar medvetslöshet och död.
Allmänna råd till 6 §
_
Djuret bör inte vara större än att det kan fattas med en hand, varefter
djurets huvud med ett hårt, snärtigt slag slås mot ett fast förankrat, hårt
föremål.
___Vid avlivning med skjutvapen får endast vapen tillåtet för jakt samt pistol
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Enligt lagen får du inte skjuta hundan för att avliva den
#8 jo, enligt reglerna jag klistrade in i #7 får man det…. om det görs på rätt sätt
/Ingalill

Nya djurlagen från 1 maj 2008
Nya regler för hund och katt (från DN-seien)
Hundar och katter ska få tillsyn minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare. Hundar och katter ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett.
Hundar som hålls inomhus ska regelbundet rastas utomhus och hänsyn ska tas till hundens ålder och hälsotillstånd. Hundar som permanent hålls i rastgårdar ska dagligen rastas på annan plats.
Hundar får inte hållas bundna inomhus. Utomhus får hundar inte hållas i löplina permanent. Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid vissa specifika tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband med jakt och i samband med transport).
Boxar, rastgårdar och andra förvaringsutrymmen för katter ska ha miljöberikning såsom hyllor, klösanordningar och gömställen.
Hittar ingenting om avlivning i det du klistrade in?
Peka gärna :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#10 jag hittar heller inget om avlivning i det du klistrade in.
/Ingalill

SKK har aldrig något att säga till om när det gäller lagen.
SKK är en "hobbyklubb", alltså en intresseorganisation och har på sin höjd stadgar.
De lagar och föreskrifter som reglerar djurskyddet i Sverige är förutom djurskyddslagen, djurskyddsförordningen samt djurskyddsföreskrifter. Dessutom finns EU-förordningar och EU-direktiv som påverkar våra svenska djurskyddsregler
Idag är det jordbruksverket som är ansvarig myndighet.
Men från och med 2009 kommer länsstyrelsen ha ansvaret för djurskyddskontrollen.

vetrinärerna säger ju det oxå att det är skönast egentligen för hundarna o blir skjutna..
Det handlar väl mycket om försäkringar med. om jag skjuter min hund för att den blivit skadad i trfikolycka så illa att det inte fanns en annan utväg så måste jag ha påskrift av opartisk person för att få livbeloppet. skjuter jag den för att den är gammal och dålig så gäller inte försäkringen ändå. skjuter jag hunden för att den bet grannen får jag ingen ersättning alls, men hade jag gått till vet och de kollat in hunden om den kanske hade ont i höfter eller annat fel så får jag ersättning.
En del hundar är så rädda för vetrinärer att de får stora självan där, då kan det väl vara mera rätt mot djuret att det får gå bort på en skogspromenad utan att känna vad som komma skall.
men det är bäst att säga att det är så jag tänker..

Om inte djuret är rädd geväret

Va? Får man "slå ihjäl" hundvalpar och kattungar upp till 8 dagar? Fyfan va hemskt!! Trodde det var klassats som djurplågeri?!?!??!!??

Ja, men det är sjukt med tanke på att det kan bli smärtsamt.
Det är inte så svårt att "misslyckas" ex att man inte tar i hårt nog.
Folk vrider fortfarande nacken av och dränker kattungar…
Galet!
Ska du avliva ditt älskingsdjur---GÅ TILL VETERINÄREN,först då får du ro i sinnet,Det är så lätt gjort att det blir fel,tro mej,det är ett elände,har varit slaktare i över 30 år ,jag har avlivat hundratals kanske tusen djur,då i första hand kor och grisar,det är så lätt gjort att det går snett,Jag använder slaktmask,men pistolen hänger innom räckhåll,för att vara lättåtkommlig vid "snedskott"att ladda om masken tar för lång tid.
#18 Det kan verka hemskt, men jag var själv tvungen att avliva en nyfödd kattunge, hoppas jag aldrig behöver göra det igen.
Hade tagit in en hemlösing som var dräktig, första ungen hon fick hade ett stort öppet navelbråck (alltså tarmarna utanför magen) honan morrade och vägrade dia ungen och den hade svält/frysit ihjäl om jag inget gjort och det hade tagit mycket längre tid och varit betydligt plågsammare för ungen, efter 2 timmar samlade jag styrka och slog nacken/bakhuvudet mot kanten på en stentrappa, sen in i frysen när jag var säker på att den var död.
Honan kunde inte lämnas ensam och hon födde sammanlagt 7 ungar (inkl denna defekta ungen) under många många timmar, hade jag inte avlivat ungen själv hade det varit djurplågeri, man ska inte flytta en hona som håller på att föda, och dessutom en otrygg hemlösing, hade kunnat sluta med att hon blivit så stressad att hon förkastat hela kullen och alla ungarna hade dött.
Självklart vill man ju hellre låta en veterinär avliva men i vissa lägen är det inte praktiskt det bästa alternativet, och även om jag aldrig vill göra om det så kommer jag göra det om det föds en till unge med en så grav defekt som gör att den inte kan överleva. Bättre att ta dem ur sitt lidande så fort som möjligt då.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Det finns såklart undantag.
#22 Självklart, allt är olika från fall till fall, men jag kände själv inte att jag hade något val, och jag är ändå "glad" att jag tog beslutet och lät den stackars ungen lida, och honan fick 6 friskare ungar som överlevde och klarade sig jättebra.
Men jag vet inte om det hade gått så bra om jag börjat flytta på henne medans hon höll på att föda, hon var en ganska otrygg hona och jag hade flera katter hemma och de hade inte accepterat henne ännu, hon hade bara bott hos mig knappt 2 månader och kände sig inte SÅ trygg med varken mig eller hemmet.

Jag menade att i fall som du beskriver är det såklart det bästa att göra som du gjorde. Det är ju pest eller kolera liksom.
Men att "välja" att avliva en kattunge genom slag mot huvudet kännns inte rätt.
Ett kattunge som är akut sjuk eller skadad kan man såklart avliva på plats.
MEn att man inom 8 dagar efter födseln har rätten att "nacka" en kattunge känns galet.

#21, Precis håller med # 24.
Skulle jag kört på en katt eller själv varit i din situation vet jag inte om jag klarat det, men det är man ju som djurägare tvungen att klara, att sätta djuren framför sig själv.
Men det här med att "ha rätt" att slå ihjäl dom, jag menar, har man osteliriserade katter och får ungar får man a, skylla sig själv, b, ta hand om situationen och c, i sista fall, avliva dom humant (hos vetrinär) i mitt tycke, tycker allt annat är absurt och förstår inte om att folk på 2000 talet har det valet.
När vi var tvugna att ta bort vår älskade tervhane fick han följa med ut i skogen och äta god korv ur handen medan vår granne (pensionerad slaktare) sköt honom med pistol i huvudet.
Hunden hann inte ens märka att det var något pågång. Enligt mig var det en mycket lyckad avlivning och jag är glad över hur min vän fick sluta sina dagar.
Om man tar med hunden till vetrinären för att avliva den där, så känner ju hunden att det är något som är på tok.
Det är ju förstås något som skiljer sig från fall till fall, men jag vill bara peka på att det är faktiskt inte alltid det humanaste att ta hunden (djuret) till veterinär för att avliva den där, utan har man möjligheten att ta bort djuret på hemmaplan (om man känner någon som kan skjuta djuret och som man litar på/har bra hand om djur) är det inget fel alls med att göra det.
Självklart är det inte heller fel att avliva djuret hos veterinär!

Håller med dig.
En veterinär eller en jägare ser jag egentligen inte skillnad på.
Det är när okunniga försöker sig på att avliva sina djur som jag ogillar det.
#25 Nä men om man vet vad man gör och det är långt till veterinär eller som i mitt fall jag inte kunde/ville flytta en hona som höll på att föda så tycker jag det är bra att man kan… men självklart ska man först och främst fara till veterinär för avlivning, det tycker även jag.
Men denna gången var den som sagt en hemlösing jag bara haft hemma i 2 månader och detta var den första ungen hon fick (av 7st) och hade jag väntat med att hon skulle föda klart hade det varit frågan om 5-7 timmar. Och plus stressa honan genom att ta med henne då jag inte heller kunnat lämna henne helt ensam då heller eftersom man aldrig vet vilka komplikationer som kan komma efter en förlossning.
Men lagen är nog mer till för uppfödare för att de ska ha rätt att avliva defekta djur så dessa slipper onödigt lidande men som med ALLA lagar kan/kommer det finnas de som missbrukar det, det kommer man aldrig ifrån tyvärr.
OM jag, gud förbjude, skulle bli tvungen att avliva min älskade hund så skulle jag aldrig gå till veterinären! Skulle i sådant fall ta en veterinär hem till mig, eller låta någon skjuta henne. Usch, vill inte ens tänka tanken.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Jag avlivar definitivt mina djur hos veterinären då jag anser det humanast att få somna in lugnt. Där får jag ju sitta med mitt djur tills sprutan verkat klart och djuret gått vidare.
Jag låter kremera djuren också så de hamnar på en jättefin minnesäng utanför Enköping. (som dessutom min syster numera sköter om genom sitt arbete på Smådjurspraktiken)
Nu blir det lite krångligare att få till det när jag bor 20 mil därifrån menför mig kommer det vara värt att be någon köra mig dit.
/Ingalill
humant har väl med mänsklighet att göra.. och djur känner våra känslor innan vi gör det. jag orkar inte sitta där och grina så ögonen rinner ut och se hur hunden tittar på mig och förstår vad som händer när han börjar somna in. jag orkar bara inte med det en gång till att hunden precis visste vad jag gjorde och vägrade somna in… var med sambon på promenad nästa gång det var aktuellt och hunden fick som den brukar leta godis på marken. sen var det klart. då kunde jag gråta..
men det är min åsikt…
Jag brukar ställa upp när folk behöver hjälp med detta, och så länge jag kan och har vapnen kvar så tänker jag inte be veterinär om hjälp med mina hundar.
När jag gör det på mitt sätt ute i skogen, så vet jag att den sista sekunden hunden upplever, är att vara där han trivs bäst.
Men jag har full förståelse för att folk vill lösa detta hos veterinären och inte har något annat alternativ.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jag har avlivat både hos veterinär och med jägare. Får jag välja så använder jag helst jägare. Det tog direkt och hon stod och åt kattmat precis innan. Hos veterinären så har jag haft en hund som de fick ge dubbelt dos för att hon överhuvudtaget skulle lägga sig ner och en hund som blev aggressiv av sömnmedelt. Det var inte så roligt att se en snäll hund som aldrig skulle göra någon illa börja hugga omkring sig.
Sen har jag avlivat hos veterinär där det gått lugnt och bra till med. Hunden har somnat i mitt knä, men jag tycker nästan det utdragna insomnandet är jobbigast för mig.
"You just have to belive…"

Jag vet så många som misslyckats med att skjuta sin hund, hundar som blivit skadade och ett till skott måste avlösas. Min kompis sköt sin hund vilket resulterade i ett misslyckat skott först, hunden vände sig om och tittade på henne och undrade vad hon höll på med ungefär. Min kompis har fortfarande svåra mardrömmar om hennes älskade hund. Jag skulle aldrig skjuta eller låta mina hundar bli skjuten, aldrig i livet! Men nu har jag hundar som trivs hos veterinären oxå, annars vore det annat. Men som sagt det finns veterinärer som kommer hem till en oxå men då får man ta reda på kroppen själv. Hittills har jag avlivat en hund och det var i sommras och han fick lugnt och stilla somna in hos vetrinären.
Jag vill nog göra på samma sätt som mina föräldrar gjort med sina hundar, ringt ut distriktsveterinären. Det har gått lugnt och fridfullt till. Hunden har fått somna in i si hemmilljö och som ägare kan man vara ledsen utana tt behöva köra hem eller möta andra människor i väntrummet efteråt. Jag har inga erfarenheter av att skjuta hunden. Men det känns som ett bra alternativ om jag känner en jägare jag litar på, att jag vet att första skottet är direkt dödande.

#26 Håller helt med. Ser absolut inget fel med att skjuta hunden i skogen. Hade en kompis som avlivade sin hund så. En gammal jakthund, som älskade när bössan kom fram. De gick på "jakt" och när hunden fick syn på haren, i första språnget som hunden tog så sa det pang. Hunden avled omedelbart med ett skott i huvudet och det sista hunden allra troligast hade på näthinnan var en hare och i kroppen ett lyckorus över den kommande jakten. Kan inte bli bättre tycker jag.
Ska jag göra på annat vis så skulle veterinären få komma hem till mig och ge spruta. Men tycker dessa sprutor ger för seg verkan. Det krävs 3 stora sprutor som ska sprutas in långsamt långsamt. Inte kul!