Fördomar
Hej alla!
Har skrivit lite här förut på forumet om att jag går i hundtankar. Den ras jag fastnat mest för är pudel. Men det finns ett problem som stör mig. Det känns som att många har fördommar mot pudlar. Hur ska jag hantera det? Hur gör ni som har mer "provocerande" raser?
(Till saken hör att jag har iller, så jag borde vara van eftersom det nog inte finns något djur som fler människor har fördommar om. Men när vi är ute med dem (2-4 ggr i veckan) så träffar man inte lika mycket folk)
När man skaffar en ras som man vet med sig att människor har mer fördomar om än andra raser, får man ju tyvärr vara beredd på det. Men samtidigt finns det alltid någon som har fördomar, oavsett vad man skaffar för ras.
Hur man hanterar det varierar väl beroende på hur man är som person och på hur fördomarna yttrar sig. Tycker jag.
Förmodligen är bästa taktiken att lugnt och vänligt svara på personens kommentarer och förklara hur det egentligen ligger till. Förhoppningsvis upptäcker personen att den faktiskt haft fel. Skäller man ut någon fortsätter förmodligen personen att sitta på sina fördomar, men samtidigt blir man väl kanske förbannad ibland också och det är väl inget fel med det. Orkar man inte ta en diskussion kan man ju bara skaka på huvudet och gå därifrån.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag och pojkvännen har en rottweiler, och dessa finns det som bekant många fördomar emot.
Finns egentligen inte så mycket att göra, än att lugnt försöka förklara hur fel fördomarna egentligen är.
Jag svarar gärna om någon kommer och frågar lite om rottweilers och sådant.
Hade en äldre man som kom fram mig och Balder (hunden) när han var mindre och frågade om det var en "sån där rottweiler".
När han fick ett ja till svar blev han genast mer intresserad och frågade om medias fördomar stämmer.
Han kom fram till sen att media måste överdriva mycket, och att alla rottweilers inte är farliga.
"Den här var ju inte farlig alls, han var ju jättesnäll", var kommentaren jag fick om valpen innan han gick vidare.
Dock är det svårare att göra någonting åt fördomarna som visar sig genom onda blickar, folk som tar omvägar m.m.
Det går ju tyvärr inte att ändra alla på en gång.
Man får helt enkelt ta en person åt gången och hoppas att denna sprider vidare sina nya positiva tankar och upplevelser till andra.

Jag har både huskys och schäfer, får höra negativitet väldigt ofta, men det är bara försöka att bortse ifrån det. Man får ju oftast höra fördomar oavsett ras man väljer.

Man får allt som oftast höra fördomar för att man har en blandras också tyvärr. Vilken värld !
jag har ju collie och brukar ju få höra att dom ska vara nervösa osvosv…..lugnt o stilla frågar jag personen då om denne tycker snodden är det…..
Ja, jag kan bara bli lite trött på mig själv för att jag hela tiden faller för djur som kanske inte så många andra gillar :) Jag har inga problem med människor som tycker att illrarna är otäcka, stinkande monster som bara bits. Men många vet ju inte ens vad det är för djur man har eller har hört talas om att det finns tamillrar man kan ha som husdjur. Men Pudel (Amstaff, Rottweiler, Collie osv) känner de flesta människor till, och har en åsikt/fördom om dem.
Frågan är bara hur tärande det blir med alla kommentarer och blickar. Fördelen med hund (som man verkligen INTE kan räkna med om man har iller), är att vilken ras man än har så har de flesta veterinärer mycket goda kundksaper om djuret och är inte rädd för den. (Vissa veterinärer/djursjukvårdare vågar knappt känna igenom illrarna ordentligt).
Det finns fördomar mot alla raser. Min man sägher till exempel att det finns hundar, sen finns det pudlar också
Men i ärlighetens namn så är pudeln en mycket trevlig och inteligent hund.
Mycket beror ju på hur ägaren fostrar sin hund.
Bry dej inte om vad folk säger. Jag har bland annat taxar. De flesta säger till mej att bitska lömska taxar är ingenting att ha. Än så länge har jag inte träffat någon elaking. Helt underbara till både sätt och mentalitet.

Jag har en blandis med bla pitbull och då får ju folk för sig ibland att min lilla puss- & kramsjuka hund ska vara en livsfarlig mördarhund. OBS!!! Detta är alltså efter att de gosat med henne en stund och sedan fråga vad hon är för ras!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vi har haft storpudlar, och visst har många haft fördomar om dom, helst eftersom att dom har haft utställningsfrisyr. Men bara just därför känns det otroligt bra när dom sen får se att deras fördomar inte stämmer! =D Det är många som säger att storpudlar är elaka, helst mot barn (vet inte riktigt vart det kommer ifrån) och när dom sen får hälsa på ens hund som är hur snäll och go och glad som helst så blir dom helförvånade. Det tycker jag är jättekul. =P
Jag har haft greyhounds kapplöpnings modellen. Där finns det många fördomar. Men många blir förvånade över hur trevliga de är och hur mjuka de är i pälsen. Fördomarna kommer av okunskap!
När jag var ute och gick med mina hundar (3 hannar och två tikar) Mötte jag en med två mindre hundar. Han stannade på avstånd och frågade mig om jag kunde klara av mina hundar. Jag klarar mina, klarar du dina frågade jag och gick förbi. Ingen av mina hundar varken vände huvudet eller drog i kopplet, medans han hade fullt upp med att hålla i sina två små hundar.
Det är synd om vissa raser som får skit för att andra inte vet något om dem.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
jag hört ständigt att taxar är gapiga och inte går att ha lösa på grund av jakten i dem men det är ren lögn enligt mig, esther är inte alls gapig o lös har jag henne mycket varje dag, hon går så fint vid min sida om jag kräver det av henne. så visst finns det nog en liten fördom mot varje ras
Min Bella 10 v, är en blandning mellan schäfer, dobberman och labrador och det har redan fällts många kommentarer ang. detta. Ex: OJOJDÅ! Schäfer och dobberman!
Vad ska det bli av henne! Etc, etc….Ja det återstår att se, men så är det ju med alla raser. Ingen vet ju med säkerhet hur en hund kommer att bli, utan det beror ju i första hand på hur man behandlar och uppfostrar sin hund, samt psyket på föräldrarna.
Pudlar har vi alltid haft hemma när jag var barn, och de har varit hur mysiga som helst! Väldigt lättlärda dessutom, och vi har haft mycket glädje av dom. Sen att de inte fäller hår är ju en stor fördel och gör dom väldigt lättskötta. Lycka till med ditt val av hund!

jag möter mkt fördomar om min greyhoundhane.tom .min mamma var rädd att släppa sin västgötatik med honom i början då hennes västgötatik var så lik en hare????. sen att dom skulle högga allt som springer,att dom dödar småhundar,är olärbara,ect..jag bara nonchalerar det.ang "harhändelsen brukar jag säga till mamma att hon ska säga till hennes hund att sluta hoppa som en hare.andra småhunds ägare som undrar säger jag att det går bra så länge dom inte tar på hunden kaninöron
mvh tira
Hej.
Skit i vad alla säger, välj den den som DU vill ha. Det är ändå du som ska leva med den sen.. Huvudsaken är väl att ni tycker om varandra?
Jag och min pojkvän har en blandning mellan schäfer,doberman och rottis. Det är bara skarpa raser i henne. detta var heller INTE populärt, men Vi sket i det och tog hem henne. :)
Mvh Sara
#15 så VACKER!! :)
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#15 Håller verkligen med #16, vilken vacker hund! =)

Jag har 2 mördarhundar.. haha.. bara det att den ena än så länge är liten o gullig o ALLA vill klappa o pussa henne…
vilket jag vet att INGEN kommer vilja göra när hon växt klart, o är stor o tuff, men fortf lika snäll.. då komemr folk att ta omvägar runt mej för att slippa bli uppättna..
för jag lovar, mina hundar hugger direkt, dom är livsfarliga, det ser man ju på dom!!

så nu har jag faktikst slutat låta folk hälsa på henne.. allafall folk som vi aldrig mer kommer att träffa.. känns bara fånigt att hon ska "lära" sej att folk gillar henne o sen blir dom rädda för henne..
o det gör inte matte nånting alls…
Jag köpte inte mina hundar för att andra skulle gilla dom, o jag känner mej trygg när jag är ute m Roxie, o kommer känna mej dubbelt så trygg sen när Bella har växt upp..
Innan tog jag åt mej av vad folk tyckte o tänkte, men jag har slutat med det nu… tom min svämor sa till mej när jag köpte Bella - ska du ha en till mördarhund! hmm, såvitt jag vet har Roxie aldrig mördat ngn…
jag trivs m mina hundar o det är det viktigaste!
p.s jag hade en pudel när jag va lite.. sååå rolig hund! lättlärd o alldeles underbar…

#10 är inte kungspudeln 8tror den stora heter så inte hemma på puddel) fram avlad av hitler, kanske därför många är rädda.. ja hörde de häromdagen har inte kollat upp om de är saninge bakom det eller ej.
#19 Nej, det är inte sant. =) Det har jag aldrig hört. Storpudeln är "originalstorleken" hos pudlar och på engelska heter storpudel Standard poodle och pudeln har funnits långt innan Hitler ens var född.
Men det kanske har gått såna rykten, han kanske har ägt en storpudel, vad vet jag. Det kan ju vara grunden till det kanske, om han hade en sån eller nåt.

#20 kungspudel hete dom hundarna han avlade på..
#21 Kungspudel = Storpudel. Egentligen finns det inget som heter kungspudel, den rätta benämningen är storpudel. Det berätta vår första storpudels uppfödare när vi ringde och förhörde henne om hennes valpkull. =P
Är uppvuxen med storpudel (förr i tiden hette det faktiskt kungspudel därav lever benämningen kvar liksom dvärgcollie ist för sheltie)
Så jag har fått min del av fördomar, pudlar är ju som nämnt inga hundar, du kan ju inte ha dom till något och alla vet ju att det bara är tanter som har dom, bitska och skälliga är dom också….yeah riiight våran storpudel konverterade minst 2 hundrädda, grävde fram skit ur gödselstackar, tror aldrig jag hört henne skälla förutom på äldre dar då hon blev döv.
Har nu jack russell terrier som även dom har en del fördomar, även där är det främst ettrighet och aggressivitet som står högst på listan en dålig familj/barnras (hundar måste läras att umgås med barn och tvärtom), men även motsatsen….dom är ju så små, behändiga och kan väl knappast kräva något(?)
finns väl ingen ras som är fri från förutfattade meningar, alla har sån åsikt och skall göra sig hörd…störst och värst är den oftast från dom som inte har någon erfarenhet av rasen i fråga.
≧◔◡◔≦

Har haft pudel förut, både liten och stor. Får nog säga att jag aldrig har haft något i kopplet som drar till sig så mycket uppmärksamhet. Folk blev alldeles till sig i trasorna av mina vackra pudlar. Det heter "ush pudel" men reaktionen blir en helt annan när de väl träffar en av dessa helt fantastiska hundar. Klart du ska ha en pudel!

Pudlar som är så himla mysiga hundar, jag skulle kunna tänka mig att ha en pudel för jag gillar dom hundarna.
Annars är ju min ras Whippets & jag gillar alla vinthundar väldigt mycket, och just vinthundar finns det väldigt mycket fördomar om vilket är så tråkigt för vinthundar är ju helt underbara hundar..
Förr tog jag åt mig när folk sa/skrek ngt dumt om/till mina Whippets men numera bryr jag mig inte, visserligen kan jag bli lite förbannad ibland för att en del folk bara häver ur sig en massa skit om min hund, men det är bara att svälja ilskan och gå vidare….

#26 Men visst är det väl konstigt att fold ids ägna sig åt sådant! Jag fick en otrevlig kommentar om min lilla hund för ett tag sedan "åh, det där är en sådan där som fastnar i käftarna på RIKTIGA hundar". Det var väl TREVLIGT sagt! Undrar varför man håller på så?

Lär dej allt om rasen, så när någon säger nån såndär vanlig fördom eller elakt har du alltid ett bra svar.
Får folk att känna sej dumma och tänker sej kanske för nästa gång dom öppnar mun.
Själv får jag ofta höra dumheter om båda min hundar, men mest Spencer såklart..
Men som sagt ta inget elakt, säg emot. "kunskap är makt"
och fördommar har folk utan kunskap

#27, ja det är konstigt att folk ens orkar hålla på så där, det är folk som har pekat på min hund & undrat vad det där är, och folk som har frågat om det där verkligen är en hund?? Ser dom inte att det är en hund så kanske det är dax för dom att skaffa glasögon.. Fast folk som tycker en del brukar bli tysta när dom får se Whippets in action, för Whippets som ger järnet & springer är bland det häftigaste som finns att se..
Här i området, sen jag tog över min Spike (vit storpudel hane på 4år), för typ 3 veckor sen är många som blir chockade när jag säger att han är en pudel, eftersom han är nerklippt ser han inte ut som en typisk pudel.
Och när de ser hur lugn, lydig och helt underbar hund han är blir de chockade när jag säger att han är en pudel, de tror att pudlar bara är tanthundar (främst de mindre) och att de BARA är till för utställning p.g.a. pälsen.
Men jag vet pudlar som använts till bl.a: Drag, jakt, lydnad, agility, freestyle, vakt (endast hemma dock), och nästan lite vallhund oxå om man tränar dem. De är äkta allround hundar som kan användas till så gott som vad som helt just p.g.a. att de är så smarta och lättlärda, lätta och snabba och alltid villig att lära sig nya saker.
Dock det jag tycker är det bästa är att de är inte en "stressad" hund, många brukshundar kräver aktivering av sin ägare, det gör inte min Spike, han kan aktivera sig själv i många sammanhang och blir inte okontrollerad när man legat sjuk och inte varit så aktiv på flera dagar som de flesta hundar jag träffat blir. Och han kan vara en enorm soffpotatis när han känner för det och kan ligga i soffan i timmar med benen i luften och bara slappar.
Dock kan ju även dessa hundar bli jobbiga med fel ägare, om man inte håller kontrollen på hunden kan de lätt lära sig rackartyg och är INTE sena på att utnyttja svagheter i ledarskapet hos sin ägare, men det är ju många hundar. Så som sagt pudeln är lättlärd, och det är lätt att lära dem fel saker oxå, varesig medvetet eller omedvetet.
Men jag måste ju säga att för mig är Pudeln nummer ett!! enda rasen jag verkligen vill ha även om jag älskar nästan alla hundar och tycker de är söta och charmiga, men för mig passar pudeln bäst för min livsstil och mitt arbetssätt.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
#31 ja, jag trodde ju du satt in fel kort förut haha
jag är ingen pudelmänniska men jag tyckte Spike var grymt fin nedklippt:)
även min har lite pudel i sig… 6,75 % dvärgpudel men det syns inte;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner