Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1287 ggr
Diana19
0

Aktivering

Hej allihopaCool

Jag har en liten powderpuff som gillar att använda hjärnan, men nu är det så att jag är så dålig på att hitta på roliga mental lekar, jag kommer bara på det här med sök och gömma godis.

Det vore kul om några vill dela med sig av lite annat kul, så att man kan variera lite så att man har en garanterat slut hund på kvällarna Tungan ute

Jag märker på honom att när man kör tex att jag kastar ut godisen så får han söka reda på dom, efter en stund är han helt färdig, han söker så man riktigt ser hur hjärnan arbetar på honom. Tillslut början han flåsa och tappar intresset och går och lägger sig, sen sover han ett bra tag. Men som sagt så vore det kul med lite variation så att han inte ledsnar på det. Vilket han kanske inte gör på ett tag eftersom att han älskar godis, men det är ju bättre om han får göra lite olika saker och aktivera olika delar i hjärnan:)

RobFrazie
0

ja jag har bara hittat på liknande aktiviteter för min hund!

Så bra att du frågade jag vill nämligen oxå veta lite mer :D

Diana19
0

Vad roligt att flera också är intresserade. Hoppas på många roliga svarKyss

flikkan77
0

Min Lillskrutta, Cane Corso, på ett år får ibland ett helt mål på gräsmattan. Fast hon blir inte så trött av sånt, näsan är hon super på att använda. Ibland har jag petat in frolic i barken på ett träd. Det tycker hon är lite jobbigare än att leta på marken.

Jag brukar lägga in lite godisbitar i t.ex. en tom pizzakartong eller ett pastapaket och sen får hon själv försöka komma in till godiset. Det gör jag till mina kaniner och möss med. Där kan man variera med paket och tejp och göra olika svårghetsgrader, fast man får nog tänka på lite vilken tejp man använder om hunden tänker äta upp kartongen med. Jag använder maskeringstejp känns inte som om hon kan skära sig eller nått i munnen på den heller, plasttejp tycker jag kan kännas vasst.

Ibland gömmer jag godis inne i huset med. Lägger på stolar, under soffboret och lagom högt upp i bokhyllan och på sådana lite kluriga ställen. Det brukar vara populärt även för katterna. Vår ena katt älskar är med så fort det är nått med frolic, annat godis är inte lika roligt.Flört

Kommer inte på mer saker just nu…

"You just have to belive…"

flikkan77
0

Kom på en sak till!

Man kan gömma godis under saker med. Har köpt, hmm svårt att förklara nu, men på en leksaksaffär hade det nått i plast man bygger torn av. Ungefär som plastmuggar också blir de mindre och minde efterhand.

Lägger en godisbit under varje mugg och låter hunden leta. Har haft en hund som lyfte på varje mugg med munnen och ställde ner den jämte godisen innan hon åt och en annan hund som välta alla muggarna med tassen först, sen hade hon tid att äta godiset.

"You just have to belive…"