Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1238 ggr
MannyClue
0

Skaffa hund?

Hejsan Hejsan :)
det är så att jag sitter och småfunderar på att skaffa hund.

Lite om mig (så får ni bedömma);
Jag är 19 år och bor ensam i en etta.
Jag går i skola som andra ungdomar en liten del utav dagen, sedan rakt hem då jag inte är så pepp på att umgås med människor (djur är ju en annan sak). Helgerna spenderar jag oftast ensam, ibland kan det hända att jag träffar någon, men jag går sällan på fester osv.

Som ni ser så är det ju ganska ensamt liv jag lever och jag har mycket tid för hunden. Skolan är ju ungefär den enda tiden jag är borta.
Värt att tillägga är att jag är hundvan.

Så, jag har dessa frågor:

1. **Hur mycket kostar det i månaden?
*Alla säger ju inprincip hela tiden att det är väldigt dyrt._ Jag menar_; _Låt oss säga att det är en lugn månad, hunden har inte behövt någon medicinsk hjälp och har inte heller haft sönder något._ Vad är det som kostar d*å mer än försäkring och foder?

**

2. Rasen Engelsk Bullterrier, skulle den vara lämplig att ha?
Jag blev förälskad i rasen som liten och gillar den väldigt mycket. Men jag undrar var ni tycker om att ha en Engelsk Bullterrier som första egna hund (ibland kan man ju vara trångsynt och inte se om man gör ett misstag eller ej.)

Och den viktigaste frågan;
3. Är det lämpligt att jag skaffar hund nu, eller borde jag vänta? Jag vill höra vad NI tycker, inte vad jag känner. Jag känner att jag vill ha en vän, som inte är en människa och det finns tid, samt ekonomi.

/ / MajsDet blev ganska mycket att läsa, tack till er som har tålamod och är snälla och svarar :)

KindredCold
0

1. Vad en hund kostar i månaden beror ju på vilket foder hunden äter och framförallt på storlek och ras.. Kan ju dra vad vår tik kostade i månaden. Foder gick på ca 400/månad (15-kilos säck).
Försäkringen ca 120/månad. Annat över det om hunden inte var på vet.besök så var det mest godis som kostade.. Sen så får man ju ränka med engångskostanderna.. Matskål/vattenskål, bädd/fäll (Ja, sovplats), koppel, halsband, eller sele om man vill ha det, reflexer.. mm..

2. Överlåter jag till någon annan att svara på. Det är en ras jag vet har mycket problem, men hur det är som hund har jag ingen erfarenhet av.

3. Hur länge är du i skolan om dagarna? Är du i skolan alla dagar? Vill du ha en valp, unghund eller vuxen hund?
Sen kan jag svara vad jag tycker :)

empan-hampus
0

#1 Får jag fråga vem eller ja vilekt "bolag" eller vad man nu säger x) är eran hund försäkrad hos? :)

MannyClue
0

Jag är i skolan mån-fre 9.00/11.00 - 16.00.
unghund-vuxen tror jag.  :)

sokka
0

Efter skolan då? Ska du jobba då? Engelsk bullterrier är en krävande ras vad det gäller motion och kommer behöva mycket promenader etc. trots sin "lilla" storlek.

Vad har du för planer om 1, 3, 10 år? Efter skolan då? Hunden måste passa i vardagen och om du jobbar 8-16 plus färdväg så blir det många timmar, är det hunddagis som gäller då? Då drar priserna iväg på många tusen..

Tycker absolut du ska skaffa hund om du vill, men du är än ganska ung, jag var 22 och tyckte det var ungt, vill bara vara objektiv så man planerar in hunden på sikt och inte bara för det passar för stunden. :)

Annars är en hund en perfekt kompis!

KindredCold
0

#2 Javisst får du det :)

Hon var försäkrad i Folksam.
20.000 försäkring - Självrisk på 1500.

#3 Det är många timmar. Du får välja alternativ om du absolut vill skaffa hund. Personligen skulle jag vänta med att skaffa hund, om det såg ut så för mig.
1 -3 år kan du se hur det ligger till. 5 år kanske.
10 år är väldigt svårt att se planerna. Du kan ju planera, men 10 år är en lång tid. En hund kan man ha en väldigt lång tid, men har man någorlunda koll hur det ser ut 1-5 år framåt, och tycker att det passar. Skulle något ändras efter säg 7 år så brukar det lösa sig. Det finns många alternativ  :)
Du är ung och det är svårt att veta exakt hur det kommer se ut i framtiden..
Lycka till och hoppas det löser sig :)

abulls-anton
0

gå in på bulleforum.se och ställ samma frågor där istället. då får du svar från människor som kan rasen. lycka till!

Eilien
0

Jag skaffade en Chihuahua valp för någon månad sedan, och jag kan inte tänka mig bättre hund, han är lättlärd, superglad, busig och lättsam.

Han blev trampad på av ett barn någon vecka efter att jag fått hem honom, så redan där skenade det iväg med en häftig räkning, sen blev han förkyld/noskvalster (han behandlades mot båda), men sen dess har det gått bra, och om jag ska räkna bort de sakerna så kostar han väl i foder 150 kr i månaden ca, han äter royal canin Chihuahua junior, och det är ju ganska dyrt. sen betalade jag hela årspremien för försäkringen på en gång och det gick på 2000-2600 eller något sånt, minns inte riktigt. Sen har jag ju köpt lite saker åt honom under tiden, leksaker, tuggisar, ny bädd, koppel, så det är så olika, man måste ju räkna på de saker man måste skaffa inför hundköpet också.

Men som sagt JAg hade aldrig kunnat tänka mig en bättre hund när man bor i en 2:a på tredje våningen.

Du ska nog egentligen inte skaffa hund nu då du inte är klar med skolan än, men du kan ju börja leta efter seriösa kennlar, jag kollade runt på kennlar i 3 år innan jag hittade en seriös kennel som skulle ha valpar då jag hade tid med valp, så du behöver inte ha bråttom, men kika in kennlar redan nu som sagt.

Mulla
0

Ja jag skriver som föregående! Jag skulle nog oxå vänta om jag vore du!
Det går självklart att hitta dagmatte/husse men man skaffar ju ändå hund för att man själv vill ha en och inte för att den ska få fara runt till folk när man jobbar eller går i skolan!

Dessutom så får hunden inte vara ensam mer än 4 timmar längre (var 6 förut om ja inte minns fel!).

Jag var jätteorolig att inte tiden skulle räcka till för lilla Arrak när jag fick jobb! Men jag hade tur och har möjlighet att ha med honom på jobbet (jobbar i stall), han har dessutom en kompis, hunden Zumo. Dom sköter sej själva större delen av dagen! Men jag finns där och han får röra sej fritt, busa, söka, leka, mm. mm.
Hade jag inte kunnat lösa det såhär så hade jag nog fått ringa återbud till min uppfödare då jag vill kunna ge min hund det han förtjänar!

Du vet aldrig hur ditt liv kommer se ut om 8-10år! Så på så sätt så får man nog chansa lite! MEN du måste ju iallafall tänka 10 år framåt! Vill du ha barn? När? Hund+Barn? Passar min tänkta hund till min livsstil? Kan jag ge min hund det den behöver för att må bra?

Singo-Torpet
0

#4h trodde det var 5h? men ja har inte behov av att veta då min pojk är ensam max 2h..

jag har min första hund nu men jag har iofs slutat skolan men har man tid med en hund och kan försöka spå att man har de 5-10år framåt, men kan omöjligt säga att man har tid 20år framåt allt kan ändra sig.. ja satte mig ner tänkte efter ordentligt att ja verkligen inte planerat in något som gör att ja inte har tid de närmaste åren ca 5 men man kan ju aldrig veta om ja får sparken m.m. då ändras ju allt…. ex.

min hund kostar 1000kr om året i försäkring ca. mat ca 200kr/mån. vacc ca 300kr/året. leksaker, godis, koppel, sele, täcke, halsband m.m. kan man ju styra ganska mycket själv, ja lägger nog onödigt mycket pengar där minst 500kr/mån men de är som sagt onödigt mycket. jag har en jack russell på ca 5kg.

rasen vet ja inget om…

om du har tid för en hund och dens liv ut så varför inte skafa en nu..

sokka
0

#9, VA?

ingann
0

#8 en vuxen hund får vara ensam max 6 timmar…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Maddepadde
0

Vad har du ens tänkt att hitta på med din hund? :)

Inte för att vara "sån" men Bullterrier är enligt mig inget bra val om man vill jobba med sin hund, jag menar, tänk om du för upp ögonen för hundträning och då sitter du där med en hund envis som en åsna.

Men det är bara min åsikt.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Singo-Torpet
0

#10 vaddå va??

oj nu såg ja att de var #8 som skrev om tiderna..

abulls-anton
0

en bullterrier är en perfekt första hund, om du inte har haft någon hund innan då det är en mycket speciell ras med många egenheter som inte ska jämföras med andra raser, då tycker du bara att allt dom gör är konstigt eller fel.

du kan träna precis samma saker som vilken annan ras, vet en bulleägare som tävlar i lydnad med sin tik och fått väldigt bra placeringar. man måste vara envis som bulleägare och om du bygger upp ett bra och starkt samarbete med din hund kan du göra vad som helst. så länge bullen tycker det är kul ger dom 110 procent, deras envishet och starka vilja att kämpa kommer fram i mycket av det du tränar med den och gör att resultatet blir väldigt bra. kampen finns där inne och kommer fram när den får träna, oavsett om det är agility eller viltspår!

en bulle som spårar gör det ofta med högt tempo och med en stor nogranhet.

något du ska tänka på är att rasen har mycket sjukdomar, vissa hundar blir väldigt sjuka och andra inte mer än någon annan ras eller klarar sig helt från att få någon sjukdom. så man ska tänka på att ha en god ekonomi innan man skaffar bulle ifall det skulle hända något. tänk även på att en bulle kostar mellan 3 000kr till 17 000kr beroende på ifall du köper en äldre omplacering eller en valp med väl meriterade föräldrar. KÖP INGEN BLOCKEN BULLE!!! dom är inte renrasiga om dom inte har stamtavla och är oftast insmugglade från någon öst stat, du kommer bara få problem med en sån hund.

det är en otroligt trevlig och stabil ras med mycket humor och stark vilja.

som jag skrev innan: gå in på bulleforum.se eller svbtk.com

"är det inte en bullterrier är det bara en hund"

[lillbrun]
0

Jag var 16 och bodde ensam när jag köpte Bengt. Har aldrig varit några större problem

skolan kan man lösa så att man tar vissa kurser på distans, om det går bra för skolan såklart då!

Har man en hund så gör man sina val efter vad som passar, och då spelar ingen roll hur gammal man är.

Välj en hund som passar att ha i en liten lägenhet bara!

Men se till att du har någon som kan ta hunden någon dag om det skulle behövas!

Mina hundar kostar

ca 100kr försäkring i månaden

ca 100kr mat

per hund då. 9kg och 5kg

Mischa
0

#14 ganska lustigt att du nämner att det är en bra förstahund,  hade förväntat mig ett halt annat svar i tråden om just den frågan då rasen inte anses som "lätt".

Jag tycker dock att det inte finns några självklart bra/dåliga förstahundar sålänge man vet mycket väl vad man skaffar sig och att rasen passar ens livsstil och syfte med hundägarskap.

≧◔◡◔≦

abulls-anton
0

en bullterrier anses vara svår om man skaffar hund bara för att ha en, det funkar inte med bullar, att skaffa bulle är precis som att skaffa barn! om du inte bryr dig om att uppfostra barnet på ett sätt som passar individen och tidigt visar vad som är rätt och fel blir det problem, samma sak med bullar.

jag har en omplacerings bulle på fem år som varit med om mycket dåligt som liten och inte fått den hjälp han behövt så jag vet vad jag pratar om.