Vad ger du för mat?
Jag diskuterade foder med karln häromdagen. Jag sa att man borde bara ge sin hund riktigt fint foder från djuraffären (låt säga 500 kr för 15 kilo). Han säger att massor av uppfödare köper sitt foder på ÖB. Jag blev lite fundersam… Hur tänker ni i foderfrågan? Vad äter din hund?
Jag ville ha ett foder som är köttbaserat och inte spannmålsbaserat. Kör nu med Carrier Lamm & Ris, som är bra för t.ex. kräsna eller allergiska hundar. Det är ett svensktillverkat foder och det tycker jag också är trevligt.
Kostnaden spelar ingen roll för mig, viktigast är att hitta ett bra foder som passar för hunden och som den tycker om. Mitt kostar dock inte så mkt, 15 kg för 300 kr.
Att tänka på är även att ett dyrare foder inte behöver bli dyrare i längden. Skulle jag ge min hund t.ex. Doggy ska han äta ca 6-7 dl varje dag. Ger jag RC ska han äta ca 3 dl varje dag. De dyrare fodren är ofta drygare än de billigare alltså.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Just nu ger jag RC men ska nog prova Orijen vid nästa köp. Åskar kliar sig en del, så nu tänkte jag prova ett foder utan spannmål få se om det hjälper.
Att jag började med kvalitetsfoder till honom var för att jag tycker han ska ha minst samma foderkvalitet som mina katter (hos uppfödaren åt han doggy):)
Fördelen med ett kvalitetsfoder är väl att det ofta är mera näringsbalanserat och att näringen tas upp bättre i kroppen, vilket medför att det kommer ut mindre "bakvägen";) Jag märker det speciellt på katterna där jag inte får så mycket bajs i lådorna jämfört med när jag körde med affärens billiga foder…
Och iom att de ska ha mindre mängd av ett kvalitetsfoder tycker jag oxå att det blir billigare i längden eftersom säcken räcker mycket längre än en billigare säck…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Min hund är allergiker och jag har fått leta och testa mig fram till ett foder som passar henne, efter X-antal olika foder på 2 års tid så hittade vi det enda som inte ger henne klåda, Orijen Adult.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tycker att det här med foder är så oerhört svårt. Det råder väldigt delade meningar verkar det som. Finns många som tycker att man bara kan ge ett foder man har köpt i djuraffären. Tycker man det har man då sannerligen inte varit i en mataffär med bra foderutbud… Där jag bor kan man köpa Doggy i djuraffären, och på Maxi kan man köpa Magnussons som är ett dyrare foder.
Jag tycker att man kan testa sig fram. Mår hunden bra av fodret du ger, så kör på det.
Själv så ger jag just nu Carrier Original, men jag är inte helt nöjd, ska därför testa Magnussons snart. Funkar inte det så funderar jag på att testa Brit som finns på foderbilen.se, verkar vara bra men också billigt. Är själv väldigt sugen på att BARFa eller ge färskfoder, men det är inte så aktuellt eftersom min mamma gör inköpen.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Min Jack russel äter åter igen Magnusson meat & biscuit. För tillfället är det godast med lite varmt vatten på precis innan maten serveras.
Helst skulle jag dock önska att bitarna var lite mindre då jag har en liten hund.

Men är inte Carrier i högsta grad spannmålsbaserat? Lamm och ris innehåller ju 30% ris, 14% lammkött, korn och majs. Ris, korn och majs är ju alla spannmål.

Jag kör på Doggy och jag är nöjd :) Tycker påsen räcker jättelänge, fast iofs äter inte min hund så mycket. Ändå räcker en påse ca 2 månader till min hund på 24 kg. Fast hon äter bara runt hälften av vad hon ska äta, så säg att den skulle räcka 1 månad annars. Doggy är också f.ö. det enda fodret hon tycker om. En 14 kilos säck på Coop kostar mellan 150-175 kr. Jättebilligt och bra. Hon har jätteglansig päls och är pigg och frisk i övrigt så det känns som ett bra val :) Där finns ju också små och stora kulor att välja mellan. Min hund gillar bara dem små kulorna.

Om man följer utfodringsråden och ökar eller minskar lite, så fungerar det bra. Att tänka på är att de vitaminer och annat hunden måste få i sig, är ju beräknat på att de äter den rekommenderade fodergivan. Om en 30 kgs hund ska äta 15 dl om dagen, och bara får i sig 6 dl, så får den troligen inte i sig allt den behöver.
En annan sak att räkna på, är dagskostnaden. Om en hund måste äta 15 dl av ett billigare foder, men klarar sig på 5 dl av ett dyrare köttbaserat, kanske det inte skiljer så mycket i pris per dag, även om säckarna kostar olika mycket.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

^ Sant. Det där med dagskostnader…
Mår hunden (och plånboken) väl med ett billigt foder då är det väl helt okej…
Har dock alltid själv litat på "bättre" (?) brancher; just nu käkar hundarna Eukanuba, men har även gett Hill's, James Wellbeloved och Nutro Choise.
Av billigare foder testade jag Nutra Nuggets, problemet blev när Alli inte orkade käka så mycket hon behövde. Det fanns inte plats i hennes mage. Hon åt mycket och var jättehungrig, och spydde, och blev allt smalare. Sen testade jag Best in Show, det funkade skapligt.
Om hunden inte är allergisk då är det bara att testa på :)
Tack frö era svar. Man får väl ockå börja med det uppfödaren körde med…
Vi ger vår ZaZZiE Pedigree valp foder .. har skickat efter ett prov paket från Eukanuba .. ska väl vara bra .. har jag hört ..

Var får man tag på Eukanuba?

#12 eukaneuba brukar finnas i de flesta djuraffärer
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vi hade Eukanuba när Tjatte va valp, det rykte dock efter ett halvår då Tjatte blir riktigt dålig i magen av fodret, det höll i sej i 4 mån :S
Nu är det Royal Canin som gäller.

Mina får nutra nuggets
vi använder kronch, ett torrfoder tillverkat på färsk lax, helst rent och med hög smältbarhet.
det som jag tycker är viktigt är att fodret är rent, alltså iinga tillsatser som typ kyckling mjöl som finns i dom flesta fodren. och att det har hög smältbarhet, att kroppen kan ta upp så mycket som möjligt av näringsämnena i fodret istället för att bara gå rakt igenom.
doggy är ett bra foder i lågpris klassen, lantmännen som tillverkar doggy lägger ner mycket resurser på forskning för att förbättre fodret hela tiden. det har oxå hög smältbarhet. dock innehåller det mycket spannmål vilket många hundar med kännslig mage inte klarar av.

min JRT äter RC för små raser, han går på fri tillgång då han äter så himmla dåligt just för tillfället, men han äter även klass mjuk mat och annan mjuk mat 1gång om dagen… en säck kostar väl ca 500kr tror ja men ja har rabbatt så ja vett inte riktigt vad ja betalar köper katt och hund mat på samma gång så ja har ingen större koll men en påse räcker ca 2-3mån.

Mina jack russllar äter Axess.Vi hade RC och Hills till att börja med men de var ganska smala då.Faktiskt så bajsade de ganska mycke.Dotterns dåvarande hund var mycket svår i maten så vi provade Axess på henne vilket hon åt så även mina fick smaka och se det var populärt nu är de lite för runda men på vintern behöver de lite extra hull.De förbränner detta fodret mycket bra.
Jag håller på att prova mig fram till ett passande foder på min lilla hund. Jag har bara haft henne i ett par månader så ännu vet jag inte vad vi kommer landa på. Det lutar åt färsk foder men det måste vara någelunda realistiskt att få tag på oxå. (vi bor ju lite dumt till)
har provar RC , doggy och nu provar vi orijen.
Inget av det har hon varit speciellt villig att äta.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag ger Purina till Esther som man kan köpa på ica-affären, det fungerar perfekt, hon älskar det och pälsen blir otroligt fin av det. Majsan går på valpfoder ännu och hon får Hills. Det är ju dyrare men det har bara fallit sig så då hon tycker om det bäst, får se om hon fortsätter med det när hon är vuxen eller om det blir Purina där med, smidigt med samma foder när man har två hundar.