Stamtavla
Är det någon som vet om man kan starta en ny stamtavla eller något på sin hund?
När jag köpte min valp så skulle inte stamtavlan följa med, hon hade satt ner priset på valparna i stället.
Men sen när jag ville ha stamtavlan så skulle jag få betala 5000 till.
Men hon vill inte sälja den.
Därför undrar jag om man på något sätt kan skapa en ny stamtavla?
Jag har en renrasig powder puff och skulle vilja ställa ut honom senare.
Det var dumt av mig att gå med på att få köpa stamtavlan senare och sen så gick hon inte med på det.
Om du är registrerad ägare till hunden så kan du beställa en ny stamtavla från SKK. Tror det kostar en liten summa pengar.
Har du dock blivit lurad, och hunden inte är reggad i SKK, finns det inget att göra. Tycker hela historien låter jättekonstig, så jag skulle inte bli förvånad om du har blivit lurad. Det enda som finns att göra då är väl att polisanmäla uppfödaren.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Jag tycker precis som Bogart att det låter som att du blivit lurad, och mitt råd är att du genast kontrollerar saken med SKK.
Har du reg.numret på din hund? Om du vill kan jag kolla upp om den verkar vara reggad om du PM:ar mig numret. Eller kolla på fullständiga namnet kanske.
Du blev väl informerad om att du inte skulle få med någon stamtavla som jag förstår. Då kan du nog inte göra någon anmälan.
Det finns nog inte "rent mjöl i påsen" låter det som. Och inte kostar det 5000 att ordna fram den heller.
Kolla upp med skk som Bogart skrev. Berätta vem uppfödaren är mm. Du måste ha reg nr eller chipnr på hunden också, så att det går att spåra den.
Berätta gärna hur det går.
Lycka till Bleenda
Kan bara hålla med alla andra, verkar vara en luring till "uppfödare". Så där får det inte gå till bara!!
Besök mig gärna på Ronias matte

Jag kollade och han var intre Reggad i Skk utab henne. men kan man inte fixa det själv på något vis?
#5 hela kullen skall registreras av uppfödaren från start OM nu föräldrardjuren är registrerade.
≧◔◡◔≦

Hahaha - det låter som att du har blivit blåst!
En stamtavla kostar inte fem tusen kronor.
#7 Vad var det för roligt med det???
Tyck synd om flickstackaren i stället.

A sant - roligt vet jag inte.
Men skrattretande!
#9 Du har en väldigt underlig attityd?
Vad tråkigt! Stamtavlan ska alltid följa med vid valpköpet om det är renrasiga hundar, så antagligen är inte uppfödaren ansluten till SKK..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Nej jag hörde mig för lite bättre, föräldrarna är reggade, men nu kröp det fram utav henne att hon inte har reggat kullen, fast hon sa det från början. Lite konstigt tycker jag då förstås, det kunde hon ha sagt från början och inte hålla på att ge en massa falska förhoppningar.
Hon sa att hon skulle ha sålt valparna för 5000:- till från början men ändrade sig sen och sänkte priset istället.
Men när jag var där och skulle hämta hunden så frågade jag efter stamtavla och hon sa att han hade en jätte fin tavla men om jag skulle få den med så skulle hon ha 5000:- till. Och då tänkte jag att äsch, jag kanske kan fixa den på annat håll.
Men nu kom det ju fram att hon inte ens har reggat dom hoss skk och ljög från första början.
Jaja hunden är helt underbar och jag ångar inte att jag fick just honom, men hela historien är ju lite tråkig.
#13 Det är väldigt tråkigt. Men det är tydligen väldigt vanligt. Jag har för mej att en stamtavla kostar ca 1200 kr och det tycker en del "uppfödare" är ganska mycket pengar om man kanske har en kull på ca 6 st. Många vill tjäna så mycket pengar som möjligt.-
Men du har ju ialla fall en liten goding, som du säger
#12 föräldrardjuren är inget uppfödaren själv skall ha reggat om dom nu var det, hon/han kan bara regga kullarna, men man kan ju undra VARFÖR föräldrardjuren inte var reggade, finns det exempelvis en avelsspärr som ligger och lurar är det ju inte så kul att kanske få reda på det sedan som ovetande valpköpare.
≧◔◡◔≦
#14 föräldradjuren var reggade;) däremot inte kullen…
/Ingalill
#15 ok, uppfattade det som att ingen var reggad, men i vilket fall finns risken för ev. avelsspärr som gör att kullen inte ens går att regga.
≧◔◡◔≦

Japp det är sant som du säger att det finns en avelsspärr.
Min kusin har också en puff men hennes är köpt av en seriös uppfödare, en utav de bästa uppfödaren, henne kan jag rekomendera :)
Men iaf så har ju jag köpt min i närheten där hon bor, och hon kännde till hon jag köpte valpen av.
Hon är tydligen en ljugare, och lurar folk till höger och vänster.
Hon hade tilloch med lurat sin egen pappa och sagt innan hon hade parat hundarna att hon HADE testikeltestat pappan, men det har hon inte så hon får inte avla på honom egentligen, det var därför kullen inte är reggad. För att hon inte får.
Hon hade försökt sålt valparna för hela 15000:- från början och har hållit på och småsänkt priserna hela tiden tills hon fick dom sålda.
Hel ding kärring.
Men min kusins uppfödare kollade upp stamtavlorna på föräldrarna och sa att jag har fått en "jäkligt" fin hund för det fínns jätte fina papper.
Så jag får nöja mig med en sällskaps kines och skaffa något mer seriöst nästa gång och köpa från min kusins uppfödare istället.
#17 ja, huvudsaken är ju att du fått en go vovve;)
Lycka till med den!
/Ingalill

#17 det där tycker jag du ska anmäla. så får man inte göra och det ska inte accepteras.

Ta reda på vad föräldrarna till din valp heter och ring sedan till SKK - om hon har en registrerad uppfödning är det inte OK att göra så.