Hur få tyst på hunden?
hehe känner verkligen igen mig!
Här har vi också en liten Sheltie(valp) :P, så fort man är någonstans där han kommer förbi eller så ska han skälla..=P

#1 Jag kräver att få se bilder!! ;)
Färg? Hur gammal? Vill ha en full rapport om din hund.
Sheltien ligger nära mitt hjärta som du förstår

Många jag vet brukar kunna ha en sådan där blomspruta och spruta då hund börjar skälla och då klämma i med ett nej, har aldrig prövat det själv men dom skriver att det funkar.Men det får ju ej bli för ofta att ta till den och bara endast ett litet sprut och känner hunden ett obehag ska man nog ej använda den metoden . Många försöker finna det hunden skäller på och tar bort dessa situationer som ex ett fönster den tittar ut igenom och skäller ,då drar dom för en gardin. Kanske man kan ha radio på så hunden ej lyssnar så intensivt på främmande ljud. Lite ideer från mig
#3 "känner hunden ett obehag ska man nog ej använda den metoden"
Själva meningen med metoden är ju att hunden ska få en obehaglig upplevelse när den skäller, i form av vatten som sprutas på den.. Eller missuppfattade jag dig, det var kanske inte så du menade?
I alla fall har jag använt den metoden på Mexx, fungerade väldigt bra! Han gav sig direkt vattnet sprutade, och sen så räckte det med ett "nej" så lät han bli/gav sig att skälla. Tyvärr så tränade jag inte värst länge, och la av med träningen av någon anledning, så det höll ju inte i sig..
Men det funkade i alla fall. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#4 Vattensprutan ska inte vara "obehaglig" utan den ska bara påkalla uppmärksamheten. Bryta betendet så man kan rätta hunden, det är inget straff. Vi använder den också när vi tillrättavisar vår valp när hon hoppas på bord.

Har nu prövat detta. Han blev förvånad, sprang en bit bort och fortsatte skälla
Han är olidlig med detta skällande. Vet ni något annat man kan göra?

Sussi, kan du utnyttja ögonblicket av förvåning till att ge ett kommando (ex. gå och lägg dig på din plats) och sedan berömma, det brukar ha en bra effekt.

#7 Ska pröva det! Varför kommer man aldrig på sånt själv

#8 Det brukar vara så att man blir lite låst när man verkligen behöver komma på något, medan man lätt kan fundera ut en massa när det gäller andras problem, så är det för alla :)
Grunden i all inlärning är -Beröm önskat beteende -Ignorera oönskat. Korrigera ALDRIG förrän hunden vet vad den korrigeras för. En hund som skäller får i hennes/hans ögon uppmärksamhet varje gång den skäller även om husse/matte blir arg.
Beröm när den är tyst, där den tidigare skällt. Ignorera när den skäller. Efter hand lär du in ett kommando. Ofta är ordet "Tyst" redan så negativt laddat att det kan vara bra att välja något annat. Mina hundar lyssnar på "Nu räcker det", bara helt tyst sagt.
Det går inte på en dag dock. Som alltid när det handlar om hundar….tålamod.

Läst på ett annat forum att de använt klickern när hunden skällt och gett hunden ett annat kommando , ävem efter klicken om hunden tystnat gett beröm vet ej exakt hur det funkar men det kanske finns andra här med erfarenhet
Hej på er allihopa!
Jag håller med om att lära mera hunden att va tyst på kommando.
Och TÅLAMOD är nyckeln! 
Kram/flower

skulle ønske min granne leste dette. de har en dobermann som står og bråker hele tiden. bare man åpner et fønster så begyner han å skãlle. men der virker det ikke som at de bryr seg. har kun hørt de har snakket til hunden en gang. og det var når den endelig ble stille.
Min granne har ett anti-skäll halsband, varför har ingen tagit upp sånna? Sånna är ganska vanliga vad jag förstått, hört om många som använder dom.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Antiskallhalsband funkar bara om de sitter rätt, sitter de fel, eller man tar av det så kan hunden skälla igen utan problem, och det lär hundarna sig oftast snabbt också. De straffar urskiljningslöst, utan hänsyn till om det kan vara bra att hunden säger till vid vissa tillfällen men inte andra.
Dessutom är det alla gånger bättre att först ta reda på varför hunden skäller, och sedan arbeta med problemet. Att arbeta med hunden ger förståelse och kontakt, vilket underlättar generellt och ger ett bättre utgångsläge ifall andra problem dyker upp.

att få en hund att vara tyst, så får man först lära den och skälla!

Atilla: Kan bara hålla med. Varför bestraffa en hund när man kan belöna den. Tänk positivt, belöna när hunden gör rätt och är duktig = tyst.
#15: Okej :) Vad jag har förstått så skäller hunden på alla människor, bilar, cyklar ja allt som går förbi tomten. Hela tiden. Det är ju upp till dom hur dom vill lösa det tycker jag.
Har aldrig själv haft hund så vet inte så mycket om saken :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#14, jag har antiskall-halsband på min hund när jag inte är hemma på nätterna eftersom hon annars tokskäller på allt som rör sig utanför fönstren. Lördagsnätter mitt i stan är en höjdare för en dobermann som vill vakta sitt hus när inte matte är hemma. Alla som skriker och sparkar på ölburkar ute på gatan är potentiella inbrottstjuvar och seriemördare.. ;) Har provat det mesta med henne, men har kommit på att enklaste, och bästa, lösningen är att ha ett sådant halsband på henne när jag inte är hemma. Tyvärr kan jag inte träna med henne på nätterna när hon skäller eftersom grannarna inte blir så glada då.. Men det är ingen bra lösning om man har en hund som skäller åt en när man tillrättavisar den, då behöver man istället jobba med hunden och komma på varför den skäller, och berömma när den är tyst. Enligt mig. :)
Ajdå, då är jag nog tvungen att ha med mig en duschflaska ut
Men undrar om jag inte skulle bli tagen för förargelseväckande beteende i stället. Nej, skämt åsido en duschflaska skulle aldrig fungera på min vattenrädde hund, det skulle bli som en hård bestraffning och inte en tillrättavisning. Men testa #19's ide om antiskall-halsband. Värt ett försök!
K.J.