Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2333 ggr
NathalieW
0

Biter i saker!

Hej!

Jag är ny här och hoppas på att jag ska få hjälpa med mina problem eller det är inte mina, det är min hunds problem,

Jag har en liten blandras på 7 månader, hoppas ni kan hjälpa mig här inne!

1. Biter på saker när jag inte är hemma

Det är den första saken jag behöver hjälp med, finns några till men tar dom sen. Vill börja med en sak i taget

/Nathalie

NathalieW
0

Nån som kan hjälpa

spikes
0

hej och välkommenGlad

hur har du ensam tränat hunden från början?,hur länge är den själv?,hur gör du och ger du den något när du går,det är nåra frågor som jag skulle vilja ha svar på först innan man kan ge tips och rådFlört

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej och välkommen!

Ser det ut så här hemma hos dig också?

Jag har bara konstaterat att Marodören är pigg och utvilad de gånger han blir ensam på morgonen. Full av energi!

Aktiverad blir han, men inte på morgonen. Jag går upp 5.30 för att hinna med en rejäl promenad med killen. Annan aktivering hinns inte med på morgonen.

Sedan lämnas han med diverse tuggben och aktiveringsboll. Men inget är så bra som det förbjudna.

Han har sammankopplat att jag sätter upp grinden till vardagsrummet med att "nu är det fritt fram".

Snart har han nog tagit sig ut!Obestämd För hålet är större!

Kerstin 

parisjetaime
0

Förlåt, #3, men jag är full i skratt över hur din vägg ser ut Skrattande

Hoppas bara inte att vår hund som kommer hit på lördag kommer vara lika dan Förvånad. Vi som har nyrenoverat! Flört

spikes
0

4,de e nog ingen faraCool,kerstin är en speciell person,och då kan man bara fövänta sig att hon har en väldigt speciell labbe flabbeSkrattande,annat är det med snoddar dom är ordningsamma domSkrattande

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 *fnys* Man kan inte säga annat än att jag har ett orginellt hem!

Med mycket orginella möbler. Byrån i hallen är verkligen orginell och unik! Undrar vad det kan vara för samlarvärde på den?

Jösses, det var inte länge sedan han bara nådde upp till understa handtagen. Hur ska det gå med mina taklampor?Obestämd

#4 Jag tror att marodören Amos kan lära lille valpen ett och annat matnyttigt. Hon är välkommen hit på en PRAO-vecka.

FörvånadVet ni? Mina ouppfostrade barn har döpt om godingen till Lucifer!

Kerstin 

NathalieW
0

SPIKES

1. Ja jag har tränat som vanligt?! hon kan väldigt mycket när det gäller lydnat för att vara så liten, Förstår inte riktigt hur du menar!

2. Jag lämnar hon alldeles för länge från 07:00 på morgonen till 16:00-18:00 på kvällen.. Men en av mina nära är och rastar hon där i mellan och ger mat.. Tar med  hem till henne ett tag och ibland får jag hämta hunden hemma hos henne..

3 . Hon har 6-7 ben i hela lägenheten, sen massor med leksaker och en boll med ett hål så hon får lösa gåtan att få ut godis

4. Nä jag ger henne inget när jag går och inget när jag kommer tillbaka

/Nathalie

NathalieW
0

KRISTINJO

1. hinner bara släppa lös hunden på gården så den får pissa bajsa sen måste jag gå..

2. På kvällen är jag för trött för en promenad.. Så det blir bara en kort tripp in i skogskanten utanför,

/Nathalie

spikes
0

7,jo jag menar just ensamhets träningen från valp….har man inte tränat in den på rätt sätt från grunden kan det oftast visa sig på dessa sätt,när dom blir äldre,din hund är trots allt bara 7 månader och jag skulle nog säga att det inte räcker med ett någon går hem till den en stund heller,det är ändå för lång tid borta ifrån den, eftersom den fortfarande är så ung,har du ingen som kan ta den största delen av dagen…eller har du kanske ett hund-dagis i närheten,om du inte kan komma loss från jobbet tidigare.Fast jag tycker att det är bra att hon har någon som tittar till henne.

Din hund behöver när du e hemma aktivering både psykiskt och fysiskt,minst ett par timmar varje dag,det kan lösa en hel del av problemen, för det hjälper inte att lämna den med leksaker och tro att den aktiverar sig själv,hunden blir frustrerad om den inte får aktivering från dig varje dag……har man skaffat hund så får man ta skeden i vacker hand trots att man är trött,annars har man problem snart….de e du som är flocken och som hunden ska knyta an till och det är ett stort ansvar.

ingann
0

#7 hur länge går den som rastar henne under dagen?

är det också bara korta rastningar tror jag det beror på att den får för lite motion…

varför inte gå upp lite tidigare på morgonen så du hinner gå en runda? när man skaffar hund måste man vara beredd på lite uppoffringar för att se till att hunden får sina behov tillgodosedda…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zebben
0

Har faktiskt inte orkat läsa igenom inläggen. Mer än till #3.

Och i det inlägget läste jag en ska som faktiskt många gör fel. Lägg inte energi på att promenera med hunden på morgonen. Det enda man gör då är att ha en hund som är uppe i varv och som inte är trött i huvudet när man lämnar den ensam några timmar.

Det allra bästa i de flesta fall är att heller köra 20 min lydnadspass än tex 1 h promenad. Hinner man vanligtvis gå i 1 h på morgonen, så börja med att lämna hunden hemma. Gå till skogen, ängen eller vad man nu har, lägg ut ett spår på några hundra meter. Ät frukost. Ta ut hunden, rasta, gå spåret och så på vägen hem kör man kontakt, lydnadsövningar m.m så har man större förutsättning för att hunden kommer hålla sig lugn under dagen.

Även detta med tuggben. Det drar många gånger igång hunden istället för att lugna den. Den får igång en energi av att få jobba med benet och det är inte direkt tröttsamt för en vuxen hund att tugga ben. Bättre då att lägga ut mjuka godisar i ett godissök i hela lägenheten. Då får hunden jobba med hjärnan plus att mjukt godis dämpar istället för triggar som hårt godis/tugg gör.

Karmatarerskanise
0

Zebben; det där med hårda och mjuka godisar visste jag inte. Bra tips.

Tina-A
0

Alternativt kan man ta en lite längre promenad på morgonen, ca 30-40 minuter, och sedan vara hemma med hunden och köra någon hjärnövning och varva ner. Man ska inte ta ut hunden och direkt när man kommer hem lämna den ensan, eftersom zebben säger är hunden uppe i varv då. Slappna av med hunden ca 30-60 minuter innan du går så hunden får chans att varva ner.

#7: Hon menade ensamhetsträning. Hur har du ensamhetstränat din hund?
Du verkar inte aktivera din hund varken på morgonen eller kvällen. Gå upp mist 1h tidigare på morgonen så du hinner vara lite med din hund och aktivera hjärnan och gå en liten sväng, eller låt din vän komma över direkt på morgonen i några timmar.
Och ta en långis på kvällen när du kommer hem! Kommer du hem 18 har du ju gott om tid att ta en långpromenad direkt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

NathalieW
0

TINA-A

det kanske är lätt för dej att säga att man har tid med en lång promenad efter 18:00 men tyvärr har jag inte det..  och sen kan jag inte börja kliva upp 05:00 för att gå ut med hunden det går bara inte.

Personen som hämtar min hund varje dag och vad hon gör med den har jag ingen aning om.. den kan mycket den är väldig lydig.. jag tränar den på dagarna hemma med olika nya och gamla kommandon.

/Nathalie

NathalieW
0

TINA-A

det kanske är lätt för dej att säga att man har tid med en lång promenad efter 18:00 men tyvärr har jag inte det..  och sen kan jag inte börja kliva upp 05:00 för att gå ut med hunden det går bara inte.

Personen som hämtar min hund varje dag och vad hon gör med den har jag ingen aning om.. den kan mycket den är väldig lydig.. jag tränar den på dagarna hemma med olika nya och gamla kommandon.

/Nathalie

NathalieW
0

TINA-A

/Nathalie

Karmatarerskanise
0

#16 Lätt för henne att säga?

Skaffar man hund har man ett ansvar. Hunden går före din sovmorgon. Hunden mår ju inte bra eftersom den biter sönder saker, alltså behöver den mer från dig. Kan du inte ge den det?
Då kanskde du bör fundera på andra lösningar.

Sånt här tänker man på innan man skaffar hund.

ingann
0

#16 Jag har en liten undran… Varför har du hund alls om du inte har tid med den? En hund kräver en hel del och vad jag kan utläsa av dina inlägg så har du varken tiden eller engagementet för hunden…

/Ingalill

kerstinjo
0

Jag har tid med min Marodör och har rättat väckarklockan efter honom. Vi har m.a.o. gott om tid tillsammans på morgonen.

De dagar jag jobbar "dag" börjar jag 07, men jag går alltid upp 05.

Men likt förbaskat Skäms så har han ruskigt tråkigt när han är själv. Vilket han, som ni vet, verkligen visar.

Men idag har han inte letat mögel, underligt nog och jag är en tålmodig människa. Så jag väntar ut honom.

Kerstin 

NathalieW
0

HERA

Vad var det för fel med det? Det kanske är lätt för henne att säga, att man har tid efter 18:00 vissa har inte det och vissa har, "vadå sov morgon" kliva upp 05:30- 06:00 varje morgon.. och 20 min på morgonen räcker för en promenad. Sen kommer tjejen som ska ta hand om hunden och hämtar henne eller tittar till henne på morgonen. på kvällen kommer jag hem (under tiden är hunden hos henne)

idag har jag varit ute med henne 1½-2 timmar  en liten tripp ute i skogen.. mer hinner jag inte.. jag kom in på den har sidan för att få hjälp att hon biter på saker.. kan ni inte ge råd? vad jag kan göra.. Promenad är väll inte allt?! Hade dag matte men det gick inte alls bra. Det är där alla problemen kommer ifrån.. hon har börjat bita på saker  m.m som kommer upp senare..

/Nathalie

Mischa
0

"jag kom in på den har sidan för att få hjälp att hon biter på saker.. kan ni inte ge råd? vad jag kan göra.."

Du har fått en hel del råd även utöver fysisk motion, att vara hundägare är inte en dans på rosor, du kan inte bara förvänta dig att folk ska säga något simpelt och bevämt som får hunden att sluta sin ovana efter 5 min.

Även jag är mer inne på mental stimulans än fysiskt då det är mer uttröttande, samt att en valp som gör något sådan destruktivt när du försvinner tyder på separationsångest.

Vill du ha konkreta råd för eran träning så kontakta ett proffs för att utreda orsaken och rådgivning på plats.

IMMI

≧◔◡◔≦

Tina-A
0

#20: Råden du får är att stimulera henne mer, det är vad väldigt många i tråden sagt. Även se över din ensamhetsträning. Att tugga sönder saker är väldigt lugnane för hunden, och då kan man ju dra slusatsen att din hund antagligen är väldigt stressad och orolig.

Kanske dags att börja om med ensamhetsträningen? Har du ens tränat henne på att vara ensam?

Om du inte har tid att stimulera henne mer kanske du ska ha en dagmatte som passar henne under hela den tiden du inte är hemma. Kostar lite, men så farligt behöver det inte bli om du hittar någon billig. Eller hunddagis kanske?

Karmatarerskanise
0

#20 Du har fått tips?
Mer mental träning, dagmatte, jobba mindre, gå upp tidigare är några exempel.

NathalieW
0

Jobba mindre går tyvärr inte.. ni kanske missade en mening  "Hade dagmatte men det gick inte alls bra. Det är där alla problemen kommer ifrån.. Hon har börjat bita på saker  m.m som kommer upp senare"

Sammanlagt, går jag ut med henne 2½ timme om dagen som minst.

Sen tränar jag lydnad inomhus..

Men snälla någon.. jag vet hur man tränar hundar och jag har haft hund i mina år. JA jag har tränat henne att vara ensam vad tror ni egentligen.

Men jag vet inte hur jag ska få henne att sluta att bita på saker, därför tipsade en väninna mig att gå in här..

'

/Nathalie

spikes
0

24 Natalie jag förstår ditt problem, men du har fått en del tips här som är bra,immi är jätte bra att ta hjälp av om man behöver förlsag också…..

nu frågar jag dig bara vänligt….har du en hundvakt nu? eller har du ingen,jag får det inte att gå ihop i dina inlägg?,ta gärna reda på vad din hundvakt gör med din hund och fråga om denne i så fall kan tänka sig att aktivera hunden lite också.

Du säger att du tar en lång prommis på minst 2och en halv timme,där skulle jag vilja föreslå att du kombinera motion med träning av olika slag, sök lydnad osv osv….att bara träna lydnad inomhus ger ju inte så mycketFlört

Lena

mittpyre
0

Hej Nathalie!

Inte kul när man blir missförstådd, men ska se om jag kan hjälpa dig lite på vägen. Du har fått en del bra tips hittills. Har  egen erfarenhet av hundar som äter allt när man  inte är hemma. Din hund är ung och börjar dels komma in i "slyngelåldern" när alla regler ska testas mm, men dels börjar hunden även känna ansvar för att vakta och det kommer inte att underlätta.

Har du något rum som du kan avvara för hunden när du inte är hemma, ex tvättstuga? Annars kan du dela av ett rum med kompostgaller. Tanken är att du ska ge din hund ett mindre utrymme att känna sig trygg i och dels får hon mindre yta att vakta. Träna henne lite i att vara i utrummet du tilldelat henne och lägg ditt något från dig själv, ex en tröja.

Ta hunden på kissrunda på morgonen, göm godis i tomma toarullar, kartonger etc som hon får leta reda på när ni kommer in. Stimma inte med henne utan prata lugnt o stilla så hon inte går upp i varv. Lämna henne i utrymmet med ett ben eller vad hon gillar redan innan du behöver lämna huset. Använd samma "hej då" till henne när du går hemifrån, så du inte smyger ifrån henne. Ge henne lite tid att acceptera innan du ger upp.

Min egna hund som åt väggar och tavlor och mattor mm mm mm lugnade ner sig och lade sig och sov i sitt utrymme till slut. Det här blev långt men jag hoppas det hjälper dig! Lycka till!

ingann
0

Nathalie, jag får inte dina inlägg att gå ihop riktigt… i inlägg #8 skriver du:

1. hinner bara släppa lös hunden på gården så den får pissa bajsa sen måste jag gå..

2. På kvällen är jag för trött för en promenad.. Så det blir bara en kort tripp in i skogskanten utanför,

sen kommer du till inlägg #20

och 20 min på morgonen räcker för en promenad. Sen kommer tjejen som ska ta hand om hunden och hämtar henne eller tittar till henne på morgonen.

och #24

Sammanlagt, går jag ut med henne 2½ timme om dagen som minst.

Vilket menar du? att gå i skogen 1,5-2 timmar är för mig ingen kort tripp…

en sak du kan prova (om du inte redan provat det) är att skärma av med tex ett kompostgaller så hon inte har för stort utrymme att vara på. låt henne vara i tex köket och ha nån hård leksak typ kalebass eller kong eller nåt som hon inte kan bita sönder… En del hundar blir oroliga av att ha för stort utrymme när de är ensamma.

Lycka till med att få henne "bitfri"!

/Ingalill

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
0

Jag hoppas admin tar bort inlägg #28 då det är personangrepp och lögner. Dessutom ger det ingenting till TS.

Tack på förhand!

ingann
0

#28 om hon haft samma problem med Hades och blivit av med problemet är väl hon den som ska uttala sig? hur tror du man blir kunnig om det inte är av erfarenhet?

hur får du din kunskap om hundar och deras beteenden?

Helt otroligt att en som är Medarbetare på en sajt och borde veta hur man beter sej, kan hoppa på folk med såna uttalanden på andra sajter… samma regler gäller på hela iFokus!

/Ingalill

NathalieW
0

Ja 20 minuter på morgonen då hinner man ju bara släppa ut den.. (eller kallar ni det en långpromenad)

vad tror du att jag rastar den på morgonen 2 minuter eller?

Ja en tripp in i skogen jag sa inte hur långe, 1 timme 2 upp i skogen. JA det är lite enligt mig.. Annars går jag 1mil om dan men inte nu mer.. Efter som jag fick jobb

Försöker du få det att låta som om jag sitter här och ljuger?

Ja har avspärrning hon är bara i vardagsrummet,

nu bör ni veta nog för att k unna hjälpa mig.. Ska man spraya fy sprej eller. Men det är så att hon hoppar och biter sönder saker som tv kontroller har satt undan allt sånt, men aa vet inte riktigt :( möbler går ju inte att sätta undan.

/Nathalie

NathalieW
0

Jaa nu börjar jag tro att ni tror att min hund är en riktig vilde hemma, men det är hon inte.. små små små gnager i saker gör hon, inget mer.. vill får bort det innan det blir som bilderna ovan, Jag klappar henne och säger hej då vare dag.. säger hej när jag kommer hem.. och då blir hon som en virrhöna. Ursäkta att jag har skrivit och förklarat så dåligt

/Nathalie

spikes
0

31 försök skriv siffran på den du svarar, man kan lätt bli osäker annars….vill gärna hjälpa dig om du vill kan du pm,a så slipper du känna dig påhoppad av vissaFlört

ingann
0

#31 jag antar att det var mej du svarade…

jag undrade bara hur du menade… och nu svarar du igen annorlunda… att släppa ut hunden är inte en 20 minuters promenad..

om du tycker 1,5-2 timmar är lite kunde du skrivit det från början istället för att skriva att du inte orkar gå ut med hunden på kvällen…

jag tror nog att det var fler än jag som tolkade det som att du inte går mer än kissrunda med uttrycket att "du är för trött på kvällen för att gå en promenad så det bara blir en kort tripp in i skogskanten utanför"!

så om du tror jag försöker få dej att se ut som en lögnare får du nog skriva så folk förstår, annars bäddar du för att det tolkas så!  Jag har bara skrivit utifrån dina egna inlägg….

/Ingalill

Tina-A
0

#31: Fy-spray dämpar ju bara symptomen men det löser ju inte problemet. Men det kan ju "funka", men det löser ju inte problemet med att din hund är väldigt stressad och orolig när den är ensam. Det är där du måste jobba med att bygga upp trygget. Är hon tyst när hon är själv? Ensamhetsträna mer. Lämna lampor på, lämna radion och tvn på när du går.

Sen att du skriver att du brukade gå minst 1 mil innan du fick jobb låter inte alls bra med tanke på att din hund bara är 7 månader. Vet inte hur länge sedan du gick milslånga prommenader med din valp, men unga valpar ska inte övermotioneras och definitivt inte gå milslånga prommenader som små.

Zebben
0

#32 Håller med ingann här. Det är väldigt olika uppfattningar man får från Dig. Ibland är Du för trött för att gå ut och på vissa ställen skriver Du att Du går långa promenader på kvällarna.

Att hunden tuggar sönder saker när Du är borta tyder på en stress hos hunden. Antingen klarar hon inte av att vara ensam, eller så är hon uttråkad.

NathalieW
0

34 Ja tar henne inte i koppel och är ute och går.. helt rak på sak så du kanske förstår.. jag släpper ut henne men givetvis går jag omkring med henne lite där ute tills hon gjort allt..

Börjar bli lite små less på alla upprepade frågor och diskussioner..  :)

/Nathalie

NathalieW
0

Hon går lite sen bar jag henne mycket.. gick  mest för min egen skull..

Men jag tycker att 20 min och 1½ timme är lite och där därför skiver jag en kort tripp.. för att jag tycker det är en kort tripp..

Men orkar inte vara på det här Hund sidan..  ni hjälper ju inga ni klagar ju bara rent ut sagt.. Hojja för er..

/Nathalie

NathalieW
0

Ni verkar inte tro att jag klarar av en hund. jag vet precis hur man ska träna dom och hur man tar hand  om dom.

Behövde bara hjälpa att få henne att sluta bita på saker.. det har inte bara med motionen att göra och vem säger att hon är stressad det är hon inte alls, Fan kom och se hunden innan ni börja dra era jävla slutsatser. hon biter väll bara för att hon har  mjölk tänder vi säger väll så, så är alla diskussioner på den har tråden slut!

sen går jag från den har konstiga sidan med massor med besserwisser som tror dom är bättre än alla andra.

För klagar ni på att jag går för långt.. sen klagar ni för att det är för kort.. ni läser liksom inte mellan raderna.. vad fan tror ni att jag tar en 8 veckors  10,v 11, v 12. v  mm valp på 1 mils promenad .. ni är ju inte riktigt friska här inne

Hej då

/Nathalie

NathalieW
0

jag tar gärna och pratar med dej över privatmeddelande spikes,

/Nathalie

NathalieW
0

Hej då och tack för den lilla ytterst lilla hjälp man fick..

/Nathalie

Zebben
0

Är hunden 8 veckor nu helt plötsligt?

Jag förstår faktiskt inte någonting av vad Du skriver.

Karmatarerskanise
0

Det är upp till dig att inte ta emot hjälpen du fått. För du har fått många bra råd. Synd att du inte förstår att det är hjälp och att ingen är otrevlig mot dig.

Sen kan vi inte hjälpa att det är svårt att läsa ut vad du menar. Det är ju därför folk frågar, för att förstå. Inte av någon annan anledning.
För att ge bästa hjälp behöver man fråga frågor, just eftersom ingen här träffat din hund.

spikes
0

nathalie du har pm…..

Zebben
0

#39 Du är välkommen tillbaka med en trevligare attityd.

Folk försöker hjälpa till, för att kunna göra det måste vi ställa frågor. När alla uppfattar Dina inlägg som osammanhängande så blir frågorna desto fler.

Om Du inte inser att Din hund känner en stress och att hon av den anledningen tuggar sönder inredningen så får Du gärna förklara varför hon tuggar. För inte är det för att hon känner sig trygg, lugn och harmonisk i all fall. Hade det bara varit för mjölktänderna skull så har Du ju svaret själv, då kommer hon snart sluta, när nya tänder är på plats. Tills dess får Du helt enkelt erbjuda goda tuggben, leksaker och hålla henne borta från sånt hon inte får tugga på.

Tina-A
0

#38: Du har ju fått mssa tips och råd på hur du ska få din hund att bita på saker. Ser du inte det?

Om du trodde att rådet skulle vara "varje gång hon biter, gör så" eller "spruta bara fy-spray så slutar hon" så har du fel, men du har fått massa andra jättebra råd. Det borde du väl inse.

spikes
0

44,du pm,ade igår och ville ha hjälp, och du fick svar, men sedan har jag inte hört nått?…..nu undrar jag om du verkligen vill ha hjälp??

rackartyg
0

Oj, j*vlar.

Att bedömma av din vägg så har du en och uttråkad hund?

kerstinjo
0

Fastän han får sig en rejäl promenad på morgonen och inte är ensam länge. Fjompen!

Han har sovit hela natten och är pigg och alert…..och har vansinnigt tråkigt!

Men det är världsliga ting så jag överlever. Lite orginellt är det i alla fall.

Kerstin 

rackartyg
0

Du tar det inte på alvar menar du?

En hund som beter sig så mår inte bra.

Denna kommentar har tagits bort.
Dieseldoris
0

Min hund bär ofta runt på mina skor på natten ..

Jag har lagat dem 1 gg , men är väldigt trött på det , vad ska jag göra  ? Snälla , skulle hjälpa mig mkt ….

// moa

AnneN
0

#52 förslagsvis så ställer du skorna där hunden inte kommer åt dem =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

NathalieW
0

Spikes

jag kan inte läsa dina pm det står att jag fått ett pm men när jag går in finns det inget :)

#45 zebben jaa du,, det är inte knäna felet sitter!!

"vad fan tror ni att jag tar en 8 veckors 10,v 11, v 12. v  mm valp på 1 mils promenad .. ni är ju inte riktigt friska här inne"

ja menar att spelar ingen roll vilken ålder/vecka hon är i, jag vet hur man går med hundar.. och inte går hon sjävl en hel mil..jag gick för min egen skull bar henne för det mästa..

/Nathalie

spikes
0

54,vad konstigtFörvånad,jag ska se om jag hittar det igen annars får jag skriva ett nytt,det var ju några dagar sedan nuFlört

Katti
0

Har man attityden att man redan vet allt så kan man inte få hjälp, så enkelt är det!

Vi tror att din hund är undrstimulerad (för enligt dina första inlägg är hunden svårt understimulerad) och ger dig tips på hur du kan stimulera din hund för att få den att må bättre.

Då skriver du att du går massor med hunden, så att vi blir oroliga att hunden istället är övermotionerad (motion och stimulans är väldigt olika saker). Vi tycker att det låter konstigt så vi ställer kompletterande frågor för aatt få hela bilden klar för oss. Då är vi dumma i huvet och vill inte hjälpa.

Sedan får vi höra att vi inte har en aning om hur din hund är och att vi komma och titta på den innan vi uttalar oss. Varför i allsin dar ställer du en fråga på ett hundforum? Det är en privat tränare du vill ha alltså! Men det får man betala för.

NathalieW
0

#55 nu har jag 2 privatmeddelanden men kan inte läsa dom :(

spikes
0

57,svarar snabbt härinne skriver inte här längreFlört….men jag skickar ett pm till….pröva du med för nått konstigt är det eftersom det drösar in pm annars hos migSkrattande

spikes
0

57, jag gick in på din sida nu och tog kontakt….det är ivägskickat så du kan svara via pm om du fått det eller ej.

Amoz
0

Jag orkar tyvärr inte läsa igenom allt ^^' Vad är den blandning mellan?

Jag har inte haft sådana problem med min hund, däremot lät min hund väldigt mycket men det är något han "växt ifrån" kanske blir det samma med din hund, att h*n växer ifrån bitandet.

Har du radio på? Sedan skulle jag råda dig att gå långpromenad med hunden innan, och innan du ska gå ge den en aktiveringsboll med godis i, som sagt min hund har aldrig bitit på saker utan detta är vad vi gör så han inte låter (tur att han lärt sig vara själv innan han blev sjuk! Det skulle inte funka annars nu då han inte får gå långa promenader eller äta godis o.s.v. han är ju frisk nu men han ska fortfarande följa vad veterinären sagt)

rackartyg
0

Radio?

Amoz
0

Ja, radio.

rackartyg
0

Vad har radio med saken att göra?
Förklara gärna.

Amoz
0

Man ska gärna ha radio på för hundar och katter när de är själva.

rackartyg
0

Varför skulle man ha det?

Emaljoh4
0

#65 för då hör de röster och blir kanske inte lika ensama..

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Amoz
0

Som #66 sa, för att de ska höra röster från någon när man inte är hemma, eller ja, ljud överhuvudtaget

rackartyg
0

#67 och #65

Att höra främmande röster från en radio har ingen bevisad effekt på en hund.

Tråden handlar om hundar som är understimulerade och stressade.
Att sätta på en radio när man lämnar hunden ensam hjälper inte. Så enkelt är det inte.

En hund som förstör saker när den lämnas ensam är stressad och understimulerad - ett sånt problem fixar man inte med en radio.

Amoz
0

Du kanske borde läsa vad jag skrev?

rackartyg
0

jag har läst dina inlägg.

rackartyg
0

jag har läst dina inlägg.

ingann
0

#68 Om man har radion på när man är hemma så är det ett invant ljud hos hunden.

Jag lämnar alltid radion på när jag går nånstans och Åskar är jättelugn. Ett par gånger har jag glömt det och då har grannarna talat om att han skällt vilket han inte gjort när den varit på, så jag tror det har en viss inverkan:)

/Ingalill

rackartyg
0

Hundar som reagerar på ljud kan det fungera på - eftersom det aldrig är tyst om radion är på. Alltså hundar som skäller på alla som passerar huset eller går i trappen om man bor i lägenhet. Har man radion på är det inte säkert att hunden hör och bryr sig om alla ljuden utanför.

Men jag tror inte att det har någon effekt på en hund som är stressad och understimulerad och biter på inredningen.

ingann
0

#73 Hör tror jag de gör men de bryr sig nog inte på sammasätt.

Däremot håller jag med om att det nog inte hjälper mot bitande…

/Ingalill