amstaff pittbull
startar en ny tråd om det där alla är välkomna att skriva vad dom anser
….
jag vill hävda att amstaff och pittbull är 2 olika raser,vad säger ni?……..

Ja jag kan bara hålla med…
Visst tillhör dom samma grund.. men det är som att likställa en grossen sennen med en berner sennen.
å det är ju samma eller??
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Jag är nog benägen att hålla med, labrador och newfoundland har ju samma grund men de är långt ifrån samma ras längre. Även om det ännu inte är så stor skillnad mellan pb och amstaff så ser jag de som 2 skilda raser även om amstaffen är tagen från pb från början.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
det är just dit jag vill komma,men ni som vet mera vilken av dessa raser var först innan dom blev 2 olika?,och när jag ändå är igång,från början avlades dom då fam som vakthundar?,jag har hört olika vad säger ni???

#3 vad jag läst så kom pb först och sedan togs några pb till en annan kennelklubb och reggades under namnet amstaff.
Vad jag hört så var de från början avlade till gårdshundar som hade som uppgift att bla vakta gården och och familjemedlemarna.
(minns ej vart jag läst det så jag kan för tf inte uppge någon källa)
_**/Mvh Anne
4,de e precis vad jag hart hört och läst också,det innebär ju att det borde vara en hel del vall i dem också?,samtidigt ställer jag mig gång på gång och åter igen frågan….varför kallar en del uppfödare på rasen och även privat ägare dessa för #tuffa# hundar,jag tycker det är fel ordbegrepp på dem……

#5 de amstaffar jag träffat har vart väldigt veka hundar, en tuff hund för mig är en extremt självständig hund som inte vill lyssna på någon förare. Sen att de kanske ser tuffa ut pga sin kroppsbyggnad är en helt annan femma
_**/Mvh Anne
6,ja dom jag har träffat också så därför reagerar jag när ordet "tuffa" raser nämns,alltså snodden har 2 kompisar amstaff och en pittbull, inte för att dom leker nämnvärt med varandra,men många ggr upplever nog jag att snodden tar för sig mera än dessa 2,de e så kul att se motsatsen bevisas inför ögonen också…nu är det ju bara två av dem men det är ändå roligt att studera dem när dom är lösa, en är hane och en är tik.

Dessa som finns här på forumet! som nu påstår sig ha dubbelregistrerade eller USA reggade Pitbullar!, kan ju lägga upp reggnummret på dessa så man kan få se det med egna ögon?!
Annars är det ju bara skitsnack precis som så vanligt av folk som tror och påstår sig!
Men den som inte vågar stå för sin hund och hundras! Är jag helt övertygad om att denne är så FULL av SKIT, så att ögonvitorna blir bruna vid bara tanken på att denne ens har Hund! möjligen något kramdjur.. men det är nog allt!
Hälsn. Freke

Jag anser att det är två skilda raser. Pitbullen kom först som AnneN skriver. Sen togs några pb och reggades på annat ställe under amstaff. Raserna har använts till otroligt mkt, de är gårshundar som skulle fungerar i all typ av arbete på gården. Valla djur, vakta djur/gård/familj, passa familjen barn, jaga bort rovdjur, ställa tjurar, tjäna in pengar till familjen via hundfigther m.m m.m
8, håller med skulle vara intressant att se det
.
9,men det här med hunfighter som är så hemskt…varför just en pittbull egentligen, finns ju långt mera kraftfulla hundar än en sådan,och kom inte detta med fighter rätt sent angående dessa raser?,jag menar dom var väl gårdshundar länge innan någon dumskalle fick för sig att använda dom i fighter…bara lite tankar från mig….någon som vet?
#10: Antagligen har det med storleken att göra.
De är kraftfulla, men ändå relativt små (beroende på vad man jämför med).
Ägaren ska ju kunna gå emellan hundarna när de är mitt i en fight, utan att riskera att bli skadad.
Stor hund = jobbigare att dra isär från den andra hunden.
Det är iaf min teori.
Sen om den stämmer eller ej, vet jag inte.
Men det är som sagt vad jag tror.
11,låter inte som en helt omöjlig teori tycker jag….men om man nu ska se till storleken så finns det ju kraft fulla terriers tex som man kan få minst lika aggresiva också….detta är bara tankar från mig alltså…..

Vad jag läst om Amstaff och Pitbulls.
Så kommer dessa ifrån Engelsk Staffordshire Bull terrier och Irish Staffordshire Bull terrier och den vanliga Bull terriern men sen blev det en utavling och en linje avel på dessa för att som vanligt i Amerika.. Ska det vara stort.. Dom behöll dom största av varje typ för att sedan få fram en Pit Dogs som endast hade syftet att underhålla människan iform av hund fighter..
Och detta redan på början av 1800 talet.. med imigranterna och i början fanns det ingen PitBull terrier.. Det var bara PIT DOGS.. dvs alla hundar som fightades i gropar.. Oftast då terrier eftersom desa visade sig ettrigast..
Och fram till 1972 var det samma.. PitBull, AmStaff och BritishStaff därefter delades raserna upp definitivt
Hälsn. Freke
14,tack för svaret nu när du säger det så har jag läst det men glömt det
#14 Nybyggarna tog med sig hundar från england och bla. staffordshire (altså inte nödvändigtvis staffar)
Storleken har ingen betydelse sålänge hunden klarade av sina uppgifter, snarare var det viktigt att hunden fungerade på flera sätt och mer ekonomiskt med en mindre hund är en stor.
Ser man dessutom ur kampperspektiv och dom spelregler som gäller är det oftast inte en bra sak att vara stor och därmed inte lika vig, dom flesta bull and terriers är rätt små.
Irländsk staff är bara benämningen på staffar som härstammar från dom 4 linjer där rasens förflutna ligger närmre.
≧◔◡◔≦
Det finns en organisation som stamboksför amstaff och pitbull som samma ras, vad jag vet kan du även regga bully där som pitbull.
Dom flesta andra som vill påstå att det är samma ras är oftast dom som antingen föder upp eller har valpar av påstådd pitbullhärkomst och i efterhand vill visa sin hund som "renrasig" genom att påstå diverse saker som att amstaff/pitbull är samma sak, pitbulls registreras inte i sverige och behöver därför inte ha något härstamningsbevis.
Så nej, jag anser att det är två skilda raser när den ena varianten avlas uteslutande för prestation (utseende är ej av intresse) medans den andra är en framtagen förgrening till just sällskap och avlas efter showmeriter.
≧◔◡◔≦
17 tack för ett utförligt svar,och jag har smma tankar som dig angående om det är samma ras eller ej

Nu måste jag fråga dig hur man tänker när manresonerar som dig.
Pitbullen reggades första gången 1898 i den näst största kennelklubben i USA, UKC.
Långt senare, år 1936 valde man ut 50 renrasiga Pitbulls från UKC och reggade om dem ¨till Amstaff i AKC American Kenel Club, USA.s största kennelklubb.
Menar du alltså att dom 50 hundarna, renrasiga Pitbulls plötligt blev Amstaffar - en helt ny ras?
En vecka innan var dom stammade renrasiga Pitbulls - och bara helt plötsligt blev det Amstaffar…?
Hur får du ihop det?!
Sen skall du veta att man har blandat "Pibull" med "Amstaff" lite hur som helst under åren i USA - man lånar och reggar om hundarna alltså.
Om du har missat det så har jag en renrasig Amstaff - godkänd och reggad i SKK.
Hennes mamma är en stammad Pitbull - i UKC
OCh som bonus är min tik är mamma till flera reggade ( i SKK) Amstaffar.
Förklara gärna hur du tänker….

Zebben…
Nu blir jag faktiskt AVIS på DIG!!
Allt du skriver - låter så klokt!
Vart har du köpt din klokhet?? Ellos postorder??
Skyll inte på att det beror på att du har 2 shaffrar..men det är klart…dem är ju inte kloka…så det får matte stå för….

Mot andra här inne som har mist förståndet…om dem nu har haft med någon variant av "stånd" och göra innan ….
20,zebben är klok som en bok, fast hon har shaffrar

#20 *asg*
_**/Mvh Anne

hups…vad sa jag innan….

#19 Your words! eller?
Om man citerar ska man inte då referera källa??
Om man inte kan härröra så kanske man inte ska låta?
Skulle gärna se att du förklarat dina hundar och din tik.. då gärna med ett chipnr eller tattuering? så vi som inte tror dig någonstans själva kan få se om dina hundar verkligen exisisterar!!
Och att du gärna svarar på varför om det är samma hundar, varför har då din "kompis" två forum? Pitbull.se och amstaff.se??
verkar onödigt om det är samma???
Hälsn. Freke

#19, Precis, har man hängt med ett tag i hundvärlden så vet man ju att det faktiskt är så som du säger, dom som inte vill tro på det blundar väll hellre än erkänner att dom faktiskt kan ha fel.
Det är ju länge känt att dom i alla fall förr om åren reggade om Pitbulls i USA innan dom importerades som Amstaff till Sverige.
25,kan kanske du referera till en källa?…skulle vara kul att se

Ja källor finns det säkert men just nu kan jag inte hitta ngt sådant, om inte annat så pratades det vida brett bland hundfolk om detta fenomen bla på 80-90-talet, jag har för mig att det fanns att läsa om i ngn hundtidning också, vilken det vad minns jag tyvärr inte för det är ju några år sedan.

Freke…en sak är klart…Rackatyg existerar…räcker inte det….vill vi ens veta om hun har några stackars hundar?? 
varför hennes kompis har två forum - har inte du hört talas om skitsofreni?? 
#24 du kan läsa exakt vad rackartyg säjer här: www.amstaff-fakta.info.se/
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
27,det är ju synd eftersom det snackas om det så borde det ju finnas någonstans…för hur kan man annars vara så säker

Jag tycker det osar mobbing här i tråden, ni får väll acceptera det rackartyg skriver och inte hålla på och larva er som om ni gick i småskolan.. Fortsätter ni att larva er så här så kommer jag att lämna hundar i fokus, det är ju värsta sandlådenivån bland en del av er. Mobbing är det värsta jag vet, oavsett om det är bland barn eller vuxna så skärp er och väx upp……

#30, Om inte annat så är ju internet ett enda stort uppslagsverk så vill man ta reda på ngt så är det bara att leta, Vilket jag skall göra nu så ni får det svart på vitt..
29, skulle det vara hennes kennel det där eller?,är det bara fakta hon hittat i andra böcker och så?….det står ju inget om hennes konsultande och sånt där heller menar jag…alltså tror jag fortfarande inte ett skvatt på att hon har varken det ena eller det andra……och varför lade hon inte in den själv??……
#33 det är någon kille som forskat i ämnet och skrivit en artikel om det. är det inte bättre du läser sidan istället för att tro att den har något med rackartyg att göra mer än att den verifierar hennes uppgifter? den handlar uteslutande om amstaff och kamphundar!
men jag antar att ni inte vill läsa det för då måste ni ju erkänna att rackartyg skrivit fakta… och det vore ju hemskt…
/Ingalill
hedbrant detta är min tråd och här förekommer inte mobbing,vill du inte skriva eller läsa i denna tråd så låt bli det är upp till dig…….jag kan inte se att jag har mobbat någon, gå in på i fokus mobbing så får du veta vad mobbing innebär……
34,men du skrev ju själv….du kan läsa exakt vad rackartyg säger här….hur tycker du vi ska tolka det??och för din info så finns det inget som heter kamphundar,du får den hund du gör den till…den dagen hon kan bevisa det hon snackar om att hon kan och har, den dagen kan jag börja tro på vad hon säger,inte en sekund innan thats it!

Det finns skrivet på bla SKK:s sida om amtaffen, om dess uppkomst & hur dom härstammar från pitbulls, och det finns att läsa om att man inte får regga amstaff om dom inte är id-märkta och DNA-testade. Att dom ska vara DNA-testade är för att det inte ska få finnas pitbulls i Amstaffen, hur det nu ska gå till eftesom att Amstaffen i grund & botten är pitbulls ifrån början.
Tyvärr vet jag inte hur man gör för att kunna klistra in PDF-filen här, men den finns i alla fall på SKK:s sida om ni orkar leta..
36,tack för din info

#35, Det är inte bara i den här tråden utan även i den andra pitbull/amstaff-tråden som en del personer verkar vara snabba att tracka ner på Rackartyg, Men jag har nog blandat ihop dessa trådar lite för i den andra tråden är det verkligen illa;), Jag läser det hon har skrivet, och det hon har skrivit om sina hundar & om Pitbull-Amstaff så tror jag faktiskt på det hon skriver. Visst jag kanske inte håller med i allt hon skriver men just dessa saker tror jag på..
Men jag gillar ändå inte mobbing, oavsett om det är i verkliga livet eller via internet.
Och jag tycker att det är några som har gått över gränsen för vad som är acceptabelt om hur man behandlar andra människor. Det spelar ingen roll om man är oense om det mesta för man kan ändå försöka vara trevlig & acceptera att alla inte tycker lika.
Jag vet vad mobbing är, oavsett om det är fysisk eller psykisk, det är lika illa vilket som..
#35 ja, extkt de orden rackartyg skriver om de 50 hundarna står i länken jag skrev så troligtvis har hon hämtat infon där…
och din info om begreppet kamphundar kan du lämna till de ansvariga för den länksidan… länken till historien om amstaff heter nämligen "Amstaff och kamphundar"…
men om hon ljuger så ljuger väl Conny Bergman också då eftersom det är hans artikel… tur att du vet bättre iaf 
/Ingalill
Olika.
Orkar inte förklara. Många har gett bra argument och jag håller med de flesta av dem.
Anser inte att det är samma ras :)
38,helt ok att du säger vad du tycker,men acceptera att vi tycker olika vilket så är fallet här……
39,ja vilken tur va
..En sak kan jag säga.
Många raser härstammar från en annan ras, men inte är det samma raser idag?
Avel och vips får man en egen ras, hur omöjligt det nu kan låta.
Därför anser jag att det är olika raser.
Amstaffen idag är inte densamma som pitbull… Det har avel sett till…
Håller med AnneN också.. NF och labrador är inte samma ras..
De har samma bakgrund… Hmm.. nu vart jag förvirrad!
*Sarkasm*
Alla raser, som kommer från samma bakgrund är samma ras.. Egentligen?
..Så då kan man hårddraget säga.
Jag har en varg? Vildhund?
Min schäfer, och dobermann är samma ras?
Då finna inga blandraser? För alla hundar har ju samma bakgrund..
Egentligen.. Visst verkar det logiskt?
- Ja, ursäkta mig, men att hålla på och dilla om APBT och Am.Staff är samma ras.. Det kommer inte funka, det kan man dilla om i evigheter.
Änsålänge har ingen kommit med ett svart-på-vitt-bevis på hur det ligger till. SKK-artikeln säger inte så mycket alls..
Finns det ingen som kan hitta ett bevis på hur det ligger till?
Alla har åsikter, men att säga att det är rätt eller fel.. Tror jag ingen kan, då ingen har, riktiga, konkreta, exicternade bevis!
42,håller helt med dig där

#34 Det är inget som någon svensk forskat i, det som står är en direkt översättning ifrån ett antal sidor som om du vill kan få orginal sidorna till..
Och visst är det så att intenet är en näst intill outtömlig källa för information.. Men det är oxå en lika står källa till en massa skitsnack och ordbajseri..
Och sen är det upp till var och en att evaluera kunskap kontar skitsnack..
Och det som rackartyg skriver är i mina ögon bara skitsnack då hon inte kan påvisa att hon inte ljuger vid en ifrågasättning..
Och kan du som hundägare inte prestera ett reg.nummer på din egen hund så har du ingen hund i min värld. Punkt..
Svårt?? Nej inte direkt eller??
Har man något att dölja kanske man inte ska låta så mycket om det kan bli kontroversiellt och ifrågasatt för då får man räkna med att någon vill se bevis..
Om jag säger att jag är hjärnkirurg! Är det någon som vill lägga sig på bordet och låta mig operera??
Hälsn. Freke

HAHA…jag brukar "skrämma" utlänningarna med att vänligt och bestämt att "ja, vi har 2 vargar!" 

Jag läste precis på Amstaff-forumet att SKK:s krav på DNA nu är borta sedan ett tag tillbaka så numera är det frivilligt att DNA-testa sina avelsdjur & valpar (Amstaff).
Jag läste lite om en hanhund som heter AM CH- S UCH
Cloverhils the Raindancer, Men jag hängde inte riktigt med där om den hunden nu var en ren Amstaff eller om han var en reggad Pitbull från början och som sedan reggades om till Amstaff för att kunna bli godkänd här. Eller fattade jag fel där??

man kan snart garva, som mina 2 hundar gör, på kortet åt folk här inne….
#44 forskat eller samlat fakta och erfarenheter… spelar det nån större roll? du påstår alltså att det är ett plagiat? och du har orginalet?
Fotnoten till artikeln:
Artikelförfattaren Conny Bergman är 33 år och har arbetat på Svenska Hundskyddsföreningen i Hundstall (SHF) i Stockholm mellan maj 1998 och augusti 2002. Hundstallets huvudsakliga uppgift är att stalla upp Stockholmspolisens omhändertagna hundar (mellan 250-450 st per år). Genom sitt arbete har han där kommit i kontakt med många av de sk "kamphundar" som figurerat i media, dvs. hundar som varit inblandade i "bit-incidenter". Han har även medverkat som hundförare när omhändertagna hundar genomgått lämplighetstest enl. 19 § Djurskyddsförordningen (1998:539) av kriminalpolisens hundförarenhet på F18. Han har med sin artikel inte haft för avsikt att leverera någon lösning på problematiken med sk "kamphundar", utan endast velat förmedla något av den kunskap han erhållit genom sitt arbete, samt försökt att ge en opartisk bild av "Pitbull-hunden".
det finns säkert nån här som tror på att du är hjärnkirurg… du jobbar ju med så mycket annat också så varför inte 
/Ingalill

Har väl slagit in huvudet på en och annan.. men kan knappast kalla det för hjärnkirurgi..
Och ja att jag tillygga lagt ett antal år i jämförelse… sen att vissa inte kommer längre pga okunskap eller inget intresse är inte upp till mig att döma..
Det är du rätt duktig på
Hälsn. Freke

Ja där hjärnan tar slut där tar nävarna vid..:)

Vill bara gå in och be alla hålla sig till ämnet och uppföra sig som vuxna. Jag har redan låst den andra tråden i samma ämne. Låt inte denna tråd hamna i sandlådan också.
Nu tycker jag nivån på denna sajt delvis varit låg. Jag hoppas på en förbättring för att vi ska kunna fortsätta kunna ha en trevlig, rolig sajt med mkt kunskap att delge varann.
Medarbetare Zebben

#50 Haha om du bara visst i vilka situationer det varit och är gällande…
Men det är lätt att låta när man inget vet!
Säg samma sak till de som har skjutvapen, senaste incidenten nere på gotland! Varför använde inte NI hjärnan??
Hälsn. Freke
51,ingen fara det kommer den inte att göra zebben
,även jag hoppas på en förbättring på sajten, även om jag inte tar illa vid mig så finns det andra som gör det…..
åter till tråden…….

Vadå citat?! Jag citerade väl ingen i mitt inlägg?!
Lämna ut chipnummer på mina hundar?! 
HAHAHA, skulle inte tro det.
Håll dig till ämnet nu. Tråden handlar inte om mig eller mina hundar.

Det är INTE min sajt.
54,näe men eftersom du har dessa raser så borde du ju kunna svara på en hel del om dem, och även bevisa att du verkligen har hund alls….eller hur?det finns ju bilder tex behöver ju inte vara chipnr,det finns ju kanske dom som vill ha mera kontakt med dig eftersom du säger att du har kennel också, och då kan det ju vara bara att ha i alla fall bilder på sina hundar så man kan visa……..

Jag har haft ett stort intresse för Pibulls och Amstaff i flera år och är väl insatt i kennelverksamheten i USA.
Att det togs 50 stammade pitbulls från UKC som reggades om till amstaff i AKC är välkänt.

Jag säljer inte mina valpar till vem som helst spikes 
Den som är seriöst intresserad av Amstaff och Pitbull känner till mig.
Så jag tänker absolut inte göra någon "reklam" för mig.
Varför jag inte lägger ut bilder på mina hundar har jag redan förklarat.
Och vadå regnummer?! Varför i hela friden skulle jag lägga upp mina hundars regnummer på ett forum?!
OM du vill diskutera MINA hundar kan du ta det i ett Pm.
58, vem har begärt regnummer av dig??????????inte jag i alla fall,javisst kan vi ta det via pm, är du beredd på det nu då med tanke på att du inte var det förut
? ,jag tycker inte det är seriöst att inte kunna visa vad man har och vem man egentligen är…….

Det gjorde Freke i inlägg 24
"Skulle gärna se att du förklarat dina hundar och din tik.. då gärna med ett chipnr eller tattuering? så vi som inte tror dig någonstans själva kan få se om dina hundar verkligen exisisterar!!"
Sedan skriver du i 56 "54,näe men eftersom du har dessa raser så borde du ju kunna svara på en hel del om dem, och även bevisa att du verkligen har hund alls….eller hur?det finns ju bilder tex behöver ju inte vara chipnr,"
Om du vill diskutera privat med mig är det väl rimligt att du tar det privat med mig? Eller?
Min åsikt..
ALLA hundar är ju olika, det är ju därför dom har sina namn därför dom är sina egna raser.. PUNKT SLUT
60, ja freke ja, men inte jag det var ju mig du svarade….men herregud jag har ju försökt ta det privat med dig,men det vill du ju inte eller?…..jag besvara gärna ett pm från dig om jag får svar på de frågor jag ställer inget konstigt i det….jag frågade ju nu om du var beredd på det…..

Ah ok, du skrev inte regnummer utan chipnummer.
Samma skit.
"näe men eftersom du har dessa raser så borde du ju kunna svara på en hel del om dem, och även bevisa att du verkligen har hund alls….eller hur?det finns ju bilder tex behöver ju inte vara chipnr"
Misstolkade dig kanske?
OM du vill diskutera mig får du ta det i PM.
Jag tänker inte lämna någon garanti att du svar. Det beror såklart helt på vad du frågar. Förstår du inte det själv?

#60 Ja det gjorde jag eftersom när jag frågade dig via Pm så ville du inte svara då heller där av öppenheten..
OT: Med du har problem med att stå för vad och vem du är! Vilket inte är mitt problem då jag inte har några som helst problem med vem och vad jag är.. till skillnad..
Och personligen tror jag inte på att du har några hundar alls..
Men det är ju bara min tro… för du lär ju aldrig bevisa motsaten
Hälsn. Freke

Dags för en påminnelse igen. Håll Er till trådens ämne annars kan vi lika gärna låsa denna. Dessa inlägg kan Ni sköta via Pm, det är inget vi andra vill ta del av.
63,nej jag kan inte förstå att man i ena sekunden vill ta det via pm som sig bör,men i andra inte svara,så jag överlåter pm,et till dig…

# 64
Undra varför SKK vill DNA-test amstaffar??
Dem gör dessa stickprov enbart för att dem inte vill ha in skit från PB…
så jag undrar hur mycket kennel hon har…
*skakar på huvudet* Har folk inget bättre för sig än att klanka ner på andra? Inte konstigt att stämningen på forumet sjunkigt… Man (både jag och säkerligen flera andra) vågar ju knappt skriva någonting längre, med rädsla för att bli ifrågasatt för varenda ord man skrivit (eller ens tänkt).
Jag trodde detta var en diskussion om amstaff och pitbull.
Inte huruvida en person har hund eller inte, eller varför denne inte vill lägga ut bild på sin/sina hund/-ar.
(Ja, är det någon som har något att påpeka om mitt inlägg, så ta det i sådana fall via PM. För det här blir mitt sista inlägg i tråden.)
68 men det är det ju, inget blir ju bättre av att du skriver så heller….du har pm….

#69 Jag tycker det är bra att folk skriver och talar om vad de tycker om sajten. För så länge ingen säger vad det tycker så kommer allt bara fortsätta i samma tråkiga stämning.
70,sant men det ger också upphov till sämre stämning,det kan man inte komma ifrån.man kan ju ta det via pm också,men det är ju inte så kul när man inte får ett svar på pm som man skickar, utan att folk väljer att gå ut i trådarna med allt,men om jag nu ska säga vad jag tycker så gillar inte jag att vissa blir anklagade för allt och vissa går fria pgr av att dom tar kontakt med Medarbetare och andra..det är att favorisera tycker jag och så ska det inte vara….
nu ska jag sova godnatt…..
åter till tråden…….
Herregud, nu har det verkligen urartat på det här forumet. Folk beter sig som småungar och jag kan inte göra annat än att skaka på huvudet.
Man har faktiskt ett val att vara anonym på den här sajten, och rackartyg har påpekat flera gånger varför hon inte vill publicera bilder på sina hundar, varför bara då inte bara acceptera det? Jag fattar inte vad som är så j*vla svårt!? Och att hon inte vill ge ut chipnummer på sina hundar kan jag verkligen förstå, varför ska hon göra det liksom? För att "bevisa" för er att hon har hund i huvudtaget? Omg.. Och som någon ovan har skrivit så har det här tjabblet urartat till nätmobbing tammefan, och det är ju jättemoget av personer på 30 & 40+? Haha..
Ge er nån gång, för ni har redan förstört stämningen tillräckligt många gånger nu.

Jag förstår inte varför alla ska vara på Rackartyg, vill hon inte visa sina hundar så vill hon inte. Och detta är sista inlägget från mig på hundar.ifokus då i mina ögon har det blivit väldigt barnsligt.
Vill ni någonting så får ni PMa, men ser jag er ointressant så svarar jag inte.

Har inte orkat läsa igen alla inlägg i denhär tråden!
Jag har hört att anledningen att Amstaff och Pitbull är så populära som kamphundar är för att dom är så grymt lojala mot sina ägare! Hur skadade, slagna, bitna, missköta mm.mm. dom än är/blir/har blivit så skulle dom aldrig ge sej på sin ägare!
Lägger in lite text taget från amstaff.se
Jag har många gånger blivit glad när jag besiktigat en omhändertagen "Pitbull"-liknande hund. Även om hunden kanske har blivit både knivskuren, misshandlad och använd i gäng-slagsmål, så har det aldrig varit några problem i hanteringen.
Hundarna har, trots allt de genomgått, haft kvar sitt fötroende för oss människor. Och däri ligger också den stora anledningen till att alla olämpliga hundägare inte har större problem med sina "Pitbull-liknande" hundar; det handlar om en väldigt förarvek hund som inte ifrågasätter gränser.
Jag vill som avslutning citera ur Hjalmar Söderbergs Doktor Glas;
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brits därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad…
Dom hundar som används för hundkamp med dom regler som oftast används i västvärlden, är det renrasiga pitbulls avlade för sin gameness inget annat, därför håller inte heller alla apbt måttet.
Amstaffar används knappast inom prof. sammanhang det hade varit som att bruka en bullterrier eller eng. bulldogg.
≧◔◡◔≦
72 och 73 jag hänvisar till 71….och tycker ni att det är så hopplöst så skriv då inte i tråden, och definitivt INTE om ni inte kan ta det via pm!….åter till tråden!……
74,mycket hemsk men mycket sann text
75, vad är gameness?

#76 Eller så kan man ta till sig och sluta tjafsa om sånt som är orelevant i trådarna. Respektera nu att Rackartyg inte vill lämna ut reg nr på sina hundar. Det skulle jag inte heller göra på mina, även om det är lätt att spåra upp dessa. Med reg nr så kommer oftast även namn, adress och telefonnr. till ägaren. Varför skulle man vilja lägga ut det öppet på ett forum?
Tar någon upp detta ämne igen om att Rackartyg ska lämna ut uppgifter på sina hundar eller bilder på dessa så låser jag tråden. Vill inte läsa ett ord till om detta uttjatade ämne. Nu får det vara skärpning!
Medarbetare Zebben som gärna lägger sin tid på forumet att diskutera hund istället för att ägna tiden åt att läsa och gå igenom trådar i jakt på otrevliga inlägg.
# 77 Håller med!
Det är verkligen ingen trevlig stämning här inne på forumet och jag överväger att hoppa av pga det.
77 och 78 hänvisar till min ot tråd…lås tråden då om du vill mig kvittar det faktiskt,jag är så förbannat trött på vissa….men jag ger mig inte för det

Hälsn. Freke

En hund som besitter stor Gameness ger aldrig upp.
Den dör hellre än att ge vika.
En fajt mellan två pitbulls med mycket gameness kan pågå i timmar -eftersom ingen av dem ger upp - trotts stora skador och trötthet
Enkelt kan man allså säga att en pitbull med hör gamenes slåss till sden dör.

VAD är direkt översatt från molosser?
82,ser du inte det??……

Jo, jag ser ju vad som står under länkarna, men jag förstår inte vad han menar skulle vara översatt därifrån.
Du kanske skall låta Freke svar på den frågan, eftersom inte du heller verkar veta?
84,vad jag vet och inte vet har du ingen aning om, i denna tråden kan alla svara på allt….det gjorde även du nyss
.
åter till tråden nu………

"Gameness
Termen är svår att definiera. En hund med mycket "game" ska ha en otrolig förmåga att aldrig ge sig, att kämpa mot alla odds trots smärta och utmattning. Kanske man kan åskådliggöra begreppet med liknelsen om myran som ger sig på elefanten i akt och mening att besegra denna. Genom avel, inlärning och ibland hets har vi människor lyckats att förstärka kamplusten hos den här typen av hund, så att den inte ger sig ens när motståndet blir så övermäktigt att alternativet är att duka under. Motstånd, oavsett relativ styrka, möts i dessa sammanhang med ytterligare kämpaglöd. Något så onaturligt beteende skulle aldrig kunnats utvecklats utan en mänsklig inblandning.
En skällig, nervös hund med dåliga nerver ansågs inte ha game och sållades direkt bort (avlivades), när man förr avlade fram kamphundar. Detsamma gällde hundar som riktade aggressivitet mot människor, vilket ju gjorde dem ohanterliga under tävlingsförfarandet. Vid senare års avel har man oftast inte brytt sig om game-aspekterna. Eftersom gameness numera inte har någon positiv betydelse för bull- och terrierraserna är det inte något som man betraktar som viktigt inom den seriösa hundaveln."
Källa: SKK´s kamphundslexikon
_**/Mvh Anne
tack anne för informativt svar

#87 så lite så =)
_**/Mvh Anne

#79 Det handlar inte om att ge sig. Det handlar om att visa respekt för övriga medlemmar och att dessutom följa reglerna som faktiskt är satta på sajten.
Börjar bli rätt trött på att ägna tid åt att medla mellan vuxna människor. Ska man behöva låsa var och varannan tråd för att Du är trött på vissa medlemmar. Sluta läs deras inlägg eller ignorera dem. Man kan inte älska alla och det är helt ok. Men man kan bete sig som en vuxen.

Kan man inte låsa medlemmen som förstör alla trådar istället för att låsa trådarna?
89,hänvisar till pm
90,jovisst kan man det,det borde ju du veta

Den här tråden verkar vara till för skitkastning rent ut sagt så jag ser ingen mening med att den får fortsätta.
Jag kan inte förstå hur vuxna människor kan bete sig så illa. Går det inte att resonera utan att vara sarkastisk,ironisk eller elak tycker jag man ska låta bli att kommentera.
KerstinP/sajtvärd
92,känns som ett bra beslut kerstin…..