Ras tips tack!
Till våren blir det en valp, men rasen är ej bestämd. Eller jo jag vil ha en springer spaniel igen, men sambon sätter sig på tvären. Han vill ha en rottis.
Tänkte därför be om lite tips på raser som passar till detta:
- Agility/lydnad/spår/ev utställning.
- Lugn men änd lite fart och fläkt.
- Pälsvård, ja då det är helt okej, men inga jätte pälsar.
- Bra familjehund.
- Ska kunna hänga med i skog och mark, kankse ev lte jakt.
- Mankhöjd runt 40-50 cm.
Vad tror ni har ni några tips att dela med er eller tycker ni som jag att springern passar in på detta?
Mvh / Springertjej.
Rottweiler är ju en väldigt trevlig, och bra hund, om man har kunskapen :)
Det är en mångsidig ras dessutom.
Vet att det är svårt när båda inte kommer överens, hehe..
Har tyvärr ingen ras att komma med, utam rottisen då som din sambo ville ha.
Men det finns ju många här på iFokus som säkert kan komma med många tips. Det finns mycket kunnit folk här :)
Lycka til!

Curly Coated Retriever:
Nackdelar:
Envis, egensinnig (själv tycker jag det är charmen)
Ganska vild som valp, mognar sent
Fördelar:
Bra nos, smart som bara den
Kan jakttränas, apport, eftersök etc
Jagar nära föraren, springer inte bort
Snabb och mycket vig, kan klättra
Superb i skog och mark, går i all terräng, gillar tuff mark
Bär 10 kg i packväska, drar skidåkare i fjällen
Ingen, eller mycket lite pälsvård
Låg aggressivitet (speciellt tikar), bra med barn (om den lärt sig det)
Gosig till tusen, sitter gärna i knä (!), ska inte bo i hundgård utan inne med familj
Lite vaktig men som alla hundar behöver den tränas i att vara social och bete sig rätt. Har Rottis-skall! Gillas även av män som annars bara gillar doberman och rottis (testat!)
Se bild på "Ser jag farlig ut" tråden här.

Låter som en utmärkt beskrivning på aktivering/sysselsättning för en springer. Du kan inte övertala Din sambo? Antar att det är Du som kan hund i familjen och inte han, eller? Låt han träffa lite rottisar och berätta vilket jobb det är för att få en som är trevlig och lydig. Vad är det hos rottisen som lockar honom?
Jag hade ju gärna förespråkat Tax men ni verkar vilja ha något större. Annars är det mycket hund i liten behändig förpackning som man kan ha till jakt, spår, utställning och den orkar mkt motion.
Tax har nog ibland fått lite fel rykte att vara envis och ibland en pensionärshund men det är totalt fel. Lugn inomhus och fart ute=)
Annars verkar väl en sheltie passa bra in på beskrivningen med.
Pudeln är ju oxå instämmande på ovan om man håller dem nedrakad, men om du är frälst i Springern ska du ju skaffa det 
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Svensk eller finsk lapphund? Den finska finns i massor av olika färger, de svenska är svarta. Finnarna är lite lugnare, de svenska mer "på".
Konstigt att rekommendera både rottis och curly tycker jag när ett par av kriterierna är "lugn, men ändå lite fart och fläkt" och 40-50 cm. Ska man ha någon av de raserna ska man vara långt över medel-aktiv tycker jag!
Även jag undrar av vilken anledning din sambo vill ha rottis. Vet vi det kanske vi kan hitta någon medelväg åt er!
#6 Våra rottweiler har vart lugna och harmoniska hundar.
Ingen rottweiler jag jobbat med har vart jobbigt aktiv så att säga.
Det gäller ju att aktivera dem, som med alla hundar :)
Därför tog jag rottweiler som ett förslag.
Det står heller inte hur mycket de ska aktivera hunden.
Så jag tycker en rottweiler vore bra. :)
Mini-rottis då
.
Grejen är just det där med aktiveringen. Vill man ha en så aktiv hund så tror jag att man vet det och efterfrågar det! Jag föder upp kelpie, men skulle aldrig drömma m att föreslå det till någon som söker en sällskapshund.
Visst behöver alla hundar aktivering, men konsekvenserna om en rottis inte får den aktivering den behöver, eller den fostran den behöver för den delen, blir så mycket större än många andra raser. Bara att läsa hur många unghundar med diverse problem som omplaceras…
#8 Jodå, jag vet vad rottis är för ras, som sagt, haft två egna och jobbar regelbundet med två.
Men som sagt.. (igen
) står det inte hur mycket TS vill aktivera.
Mycket aktivering för en kanske är lite för en annan..
Men det är fortfarande för mig en ras som skulle passa beskrivingen..
Jag har aldrig haft en rottweiler som vart helt av banan eller så, utan en lugn, helt underbar familjehund som dessutom har gått underbart bra med både barn och katt.. Hanen var ren sällskapshund och tiken som var bruksavlad jobbades det mycket med.
Självklart fick ju hanen aktivering, men han jobbade inte lika hårt som tiken, han behövde heller inte det.
Nu finns det ju rottweiler och rottweiler.
Mycket hänger ju på var man köper den..
Sen på aktivering, men det framkommer inte hos TS änsålänge
Men jag förstår vad du menar.
Också sett konsevenser hos en felaktiverad rottweiler.
(samt många andra raser)
Så jag säger inte emot dig eller så på det viset
**
Till TS** - Gå in och kolla på SKK om inte annat. Där kan man i lugn och ro kika igenom de olika grupperna och kanske komma överens om en ras 

Eftersom jag har varit urlat i många år men nu har fått en Curly av bekanta som inte kunde ha den kvar pga ändrade jobb så kan jag rekommendera den. Plötsligt fick man bli aktiv ordentligt och Springertjej verkar vara en aktiv person som bor i glesbygd och gillar skog och mark samt ev lite jakt. De accepteras dessutom av rottisälskare, trots lockarna. Och de är familjevänliga. Tuffa ute men gosiga inne.
Men en Springer är också en trevlig hund, fast det var längesedan jag hade mycket kontakt med dem. Welsh Springer (Tarfgi Cymraeg) är ju ett alternativ, lite mer aktiva än den engelska och kräver mer aktivitet.
Ja, att gå in på SKK är jättebra. Så gjorde jag när jag skulle välja ras sist. Öppnade alla jag kunde tänka mig, läste och fundrade ett varv till och stängde fönstren ett efter ett. Vad det blev syns på min Avatar
.
Här är länken till sidan med alla rasklubbarna.
Labrador är ju också ett tips.
Det är en hund som passar in på din beskrivning.
De ligger iofs lite högre.. Runt 55-60 - tikar något mindre..
En tollare då?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Ska hunden med på jakt är det ju rätt viktigt vad för hund, samt att hunden är tränad för syftet för både hunden och djurens bästa.
Tycker absolut att en springer stämmer in på det övriga, är det springer spaniel du vill ha så skaffa det.
≧◔◡◔≦
Tack för alla tips och råd. För min del är ras valet klart, det blir en eng springer spaniel (sambon får faktiskt ursäkta mig men jag är hel tokig i rasen).
Både jag och sambon har växtupp med hundar, han med jakthundar, stövare, jämte osv och jag med pudel, border collie och någon blandis.
Anledningen till att han vill ha rottis är att den liknar Smålandsstövaren (det är väl en sån han hade velat ha egentligen men inte hittat ngn) och så har en kusin till honom en rottis tik som är jättesnäll, men jag tror inte att han fattar att det är en krävande ras.
Däremot känner jag att springern passar in i vårat liv och att sambon även kan använda den till jakt om han vill. Rätt tränad är det en bra jakthund (har bekanta som jag älg med sina springers). Sen tycker jag det är en mysig ras som passar mig perfekt, jag har alltid varit lite skeptisk mot just springer, men sen när jag köpte en själv upptäckte jag att min bekant hade rätt, det var rätt ras för mig.
Tollare har jag varit inne lite på, men jag kommer alltid tillbaka till springern så det blir en sådan till våren. Jag måste ju gå på min känsla då det är jag som ska träna/tävla med hunden.
Lycka till med vovven! Det låter som en ras som passar utmärkt in på dina kriterier (det är nästan så att man tror att kriterierna är skrivna med springer i tankarna
).