Kattmat
Jag vet att det finns delade åsikter om att ge en hund kattmat eller ej.
Jag läste en artikel här för någon månad sedan där det stod att det är okej att ge en fullt frisk vuxen hund kattmat.
Jag har en fullt frisk tik på 2,5 år som jag efter att ha skaffat katt brukar blanda ner lite kattburkmat till i hennes torrfoder. Blev helt förvånad över resultatet. Hon äter verkligen kopiösa mängder mat nu från att knappt ha ätit någonting alls. Och det har gått ungefär 4 veckor sedan jag började med detta och det håller fortfarade i sig och jag är förstås överlycklig.
Jag undrar bara om hon kan fara illa av så mycket protein? Hon brukar också få lite kattorrfoder som godis vid träning som hon älskar.
jag ger alltid åskar en sked kattmat samtidigt som katterna får… jag har dock hört att det ska vara tvärtom, att katter kan bli sjuka av hundmat… det är jag oxå skeptisk till då min husis hellre äter åskars torrfoder än sitt eget och har aldrig haft några problem.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag har fått höra i djuraffären att hundar kan överleva av på kattmat men en katt kan inte leva på hundmat. Tror inte det är farligt på något vis bara katten äter sin mat också.

Tror inte heller att det är någon fara alls. Läste en artikel i ämnet faktiskt bara för någon vecka sedan. Och som Ni skriver så kan en vuxen, frisk hund äta kattmatt och må bra, men inte tvärtom. Katt klarar sig inte på hundmat.
Tror inte alls att det är någon fara om Du blandar upp med lite kattmatt, så länge merparten av portionen består av hundfoder.

Jag brukar också blanda i lite kattmat till min hund, men man lära ju vara lite försiktig så att det inte blir för mycket att det goda, en del hundar kan bli rätt så feta av att äta kattmat. Jag hade en whippet förr som hoppade upp på bänkarna och snodde kattmaten & hon var ju inte den smalasta & smäckraste whippeten precis.:) ,
Jag har hört att det bara är bra för hundar att få lite kattmat då och då, då det innehåller lite mer än hundmat, tvärt om så blir katter blinda av att bara få hundmat.
Vi brukade blanda i kattmat förut till Mollie när hon var yngre, men hon blev så kinkig så vi slutade med det.

Instämmer med er alla, jag pratade med vetten om det här då jag hade katten Doris i livet. Skorpan älskade nämligen Doris torrfoder och enligt vetten så var det inga problem så länge Skorpan åt sin egen mat också 
Men om Doris ätit av Skorpans mat hela tiden så hade det inte varit bra…men att dom skulle bli blinda av det sa han inte.

katter kan faktiskt dö av att bara äta hundmat eftersom katter har en fullkomligt anolunda metabolism än hundar, samt att hundmat inte innehåller taurin, som hundar själva kan producera, medans katterna måste få i sig det genom mat. får inte katter i sig taurin dör de tillslut. katter använder bara fett i sin cellförbränning, därför är kattmat ganska fet.

De blir inte blinda, men förlorar mörkerseendet, dvs blir nattblinda, pga taurinbristen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hundmat (ungefär alla sorter) innehåller för mycket kolhydrater (kommer oftast från vete, majs eller ris) helt enkelt eftersom detta är billigt… Kattmat innehåller mer fett och protein (fast i alla fall torrfoder innehåller en hel del kolhydrater också…). Så kattmat är inte alls dåligt för hundar, tvärtom!
Den dag vargarna kommer ut ur skogen för att beta på veteåkrarna är jag beredd att diskutera sädesprodukter som första ingrediens i hundmat. Inte innan!