hur träna?
Hur tränar man en envis hund som inte vill lyssna?
Det spelar ingen roll om man "mutar" med godis…. hon tycker inte att det är kul.
Det blir bara såhär…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Hitta något som hon gör nästan vad som hellst för att få och använd det som belöning
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jo, har provat med köttbullar och annat mums. Hon verkar gilla allt utom sin egna mat. Så godis är inget problem. Men det blir som oftast rygg läge hur man än gör.
Verkar vara som att hon trivs med att vara en ouppfostrad gårdshhund.
~ Anneli ~
men testa när hon lägger sig så, att prata med ljus pigg röst och ge henne inte förrän hon gjort det du vill, då kopplar hon samman rösten med annat,hon e så söt
#3 Jo jag försöker att låta pigg och glad…
Ibland går det bättre, det verkar verligen som att hon gör det när hon har lust och det passar henne.
Ibland är det tur att man är så söt kan jag bara säga 
~ Anneli ~
belöning behöver ju inte vara ätbart. det kan vara en kamptrasa eller favoritleksaken. testa det, kanske funkar!
#5 Leksaker fungerar bara ytterst sällan köttbullar, köttbitar är nog det som hon gillar bäst.
~ Anneli ~
Kan ju vara ett alternativ att gå någon kurs med henne, t.ex. någon vardagslydnad.
Med en bra instruktör får man hjälp, råd och tips. Träningen blir roligare i grupp och både hund och ägare brukar bli mer motiverade. Många hundar uppför sig helt annorlunda i en grupp än när man tränar ensam.
Bara ett förslag. Jag gick vardagslydnad med min hund (då 9 år) som är en omplacering, bara för skojs skull och för att min moster ville ha sällskap. Och det var väldigt givande, även om vi egentligen inte gjorde så mycket som han inte kunde sedan tidigare.
Annars har jag inte fler tips än de du redan fått. Förutom att träna korta stunder. Någon minut varje gång bara och sluta alltid när något går bra. Så det inte känns tråkigt och krävande, utan att hon förhoppningsvis börjar se träning som något roligt. Och se till att det är bra tillfällen att träna. Det kanske går bättre när hon är trött efter fysiskt arbete? Eller tvärtom, när hon är mer taggad? osv.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Varför lägger hon sig?
Använder hon det tillsammans med lugnande signaler (på fotot ser det ut att vara långa mungipor i alla fall) kanske hon tycker att det är lite läskigt att träna.
Viss lite osäkra hundar tycker att man är lite för på och hotfull om man står med tyngdpunkten framåt och tittar på dem. Testa att ändra kroppsspråk och gör något riktigt enkelt. Backa i träningen och försök att aldrig bli irriterad om hon lägger sig.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 Ja jag skulle verkligen vilja gå en kurs med henne, men det verkar inte vara några här just nu.
#8 Jag vet inte varför hon lägger sig. Ibland tar jag det som att hon gör så för att slippa… hon VET ju faktiskt att hon är söt iaf. ;)
Vi kan nog inte backa så mycket i träningen. Jag har lyckats lära henne sitt och nästan ligg. Försöker få henne att komma på inkallning, Jag har egentligen inga krav på henne, bara att hon kommer och sitter vid mig.
Hon är en omplasering på två år och jag vet inte alls vad hon kunnat tidigare. Eller om hon är lärd något alls.
~ Anneli ~

måste bara fråga vad är det för ras/raser?? helt OT..
#10 har ingen aning, men det finns misstankar om spaniel/tax…
~ Anneli ~

ok.. söt iaf..
Ja visst är hon söt.
OT: Kollade på din hemsida förresten….Hur känner du "kalle" Känner han oxå… då vi bodde åt det hållet.
Kommer Massimo till start tror du??
~ Anneli ~

OT
haha känner du min farbror kul!!!!
nej massimo är min plutt han är hopp häst just för tillfället, en riktig arbetsmaskin som bara älskar att bli pysslad med :) han är tyvärr sönder körd och vissar felaktigheter i trav med vagn en skadda troligen fått på för snabb och hård inkörning sa vet men vi vet inte inget han lider av iaf.. han tycker bättre om sadeln helt enkelt, vi tror han fejkar för de är inte alltid, men han är för stor för att göra sig på en trav-bana tror ja, möjligen monté isf. Massimo=jätte och de stämmer ju..
just nu är han ute på foder till sommaren står i vigelsjö stallet.. hur känner du honom??
men vår andra häst plenty har just kommmit igång efter skadda, och de går verkligen bra.. sen har vi en ny vendela, en nordis, envis rakare men ack så söt!!
#14 Vi har haft Plenty i träning Och Hjälpt honom för många år sedan när vi bodde lite närmare. Kenneth(min sambo) Körde Fire Miracle och jag undrar om han inte körde Trivial Pursuit oxå någon gång… Men det är ju jätte länge sedan nu.
Hälsa honom så mycket från oss!!!
~ Anneli ~

#15 Okej 2 av mina favoriter bland våra varmblod.. fajen (fier miracle) har flyttat till himmlen.. den hästen kunde springa tyckte ja då iaf, var han ja lärde mig köra med.. trivial är jag iofs osäcker på vilken de är nu då vi ofta kallat hästarna för smeknamn.. ska hälsa "gubben" när ja träffar honom han är ju förtids pansionerad efter nedskärningar så han snickrar mest staket och hagar till mig och mina isisar om dagarna..
torsten var väldigt svår att motivera förut..efter jag började med klickerträning gick det kanon, nu gör han allt för att få en liten godisbit.
317 Jo jag har funderat på att prova klicker… men är själv inte så insatt i det…
Nu har hon faktiskt fungerat bättre hela helgen, bara man INTE provar med inkallning. Vet inte om någon varit elak mot henne just i det… Hon är ju faktiskt två år och jag vet egentligen ingeting om henne.
Men nu i helgen kunde hon sitt, ligg, och sen kan hon stå på bakbenen och dansa runt.
Hittade ett godis hon verkade gilla jätte bra!
~ Anneli ~
canis har en gratis klickerkurs, på mejl, om du är intresserad :)
http://www.canis.se/gensider.php?gid=6&mid=186&s=1
#19 ska genast kolla
~ Anneli ~
Hon kan ju ha varit med om mycket bestraffningar i träningssammanhang och därför blir osäker. Det är som är bra klicker är ju att du ej måste använda kommandon och det kanske hon känner sig tryggare med om hon nu förknippar något negativt med själva kommandona (typ "kom").
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#21 Ja man ser på henne när hon gjort något fel, hon vet så väl, men bara måste….
Jag ska verkligen försöka mig på det där med klicker, men problemet är att jag själv aldrig har varit i kontakt med någon som tränat så…
Först måste nog jag lära mig för att kunna lära hunden…
~ Anneli ~
#22: Jag har skrivit en artikel om det inne på blandrashundar.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#23 Jo jag har läst den. ska skaffa en klicker och träna på!
~ Anneli ~