Hundcoachen i måndags.
När det handade om den andra rottisen, och han skulle få henne (visst var det en tik) att sitta vid ett hundmöte. Tog han inte i lite för mycket istället för att bara be hunden att sitta?
Vad tycker du?

Jo, jag blev väldigt förvånad! Gud så han ryckte. Och en gång så ryckte han fast hunden bara reste sig, den gjorde ju inget speciellt, och han typ "Här!" och ryckte som en galning 5-7 ggr, hunden hann ju varken lyssna eller reagera på hur den skulle göra!
Nä, gillar inte honom. Han kanske säger lite bra saker ibland, men tycker han hanterar hundar fel, även om det blir lite bättre tillslut. Hunden är ju säkert bara trött och lyssnar för det, säkert inget långvarigt heller. Men det är min åsikt. Dessutom förklarar han inte varför han gör som han gör, eller varför hunden gör si o så. Hänger inte alls med i hans träningar.
Nej man får ju ingen riktig bild över varför hunden beter sig som den gör eller varför han gör som han gör, och programet är för kort, men det är inte hans fel antar jag.

Och en sak, han säger ju inte ens till en gång innan, så att hunden har chans att göra rätt, utan han bara rycker och sliter i hunden (vad jag sett?).
Och när en hund hoppade på honom blev han ju typ förvånad och ryckte som en galning där med, bara för att få bort hunden, och så tog han tag i halsbandet och kinden så att hunden hade noll chans att hugga och höll hunden ifrån sig, vad är det för träning? Iofs kanske man gör så, vet inte, men det såg iaf fel ut.
Ett minus med honom enligt mig, är även att han inte har nåt lugn med hundarna. Och är rätt "stel".

#2 Jo, det är ju för kort, visst är det inte hans fel. Men forfarande gillar jag inte hans sätt att hantera hundarna. T.om jag skulle kunna göra som han gjorde.
Men visst, allt är väl inte fel, men av det lilla man ser så blir min åsikt att han inte är speciellt erfaren. Men det är jag.
Som du säger, jag gillar också vissa delar och tycker mindre om andra.
Puttar åt mig själv…
Asså om jag får vara ärlig så tkr jag att ha inte kan hanskas med hundar .. med den där Rotwilern han klarade inte ens av det.. Det skulle Cesar gjort ( MANNES SOM TALAR MED HUNDAR)
Alla har vi våra sätt. Endel saker han säger tycker jag är vettiga endel tycker jag är mindre bra.

Jag tyckte att han skötte det jäkligt bra. Jag undrar hur ni själva skulle göra om hunden började bita er där han kom åt pga frustation.

Håller med er alla om att han är lite väl hård i sina metoder, iallafall för hård för min smak!
Däremot!! Säger jag SITT till min hund (som kan SITT mkt bra) så är det SITT som gäller! Reser han sej eller lägger fokus på något helt annat så är jag mkt snabb med att korigera honom och visa mitt missnöje! För mej funkar det att släppa allt och gå åt andra hållet! Funkar utmärkt på min voffe!
När han sedan sökt min kontakt igen så gör vi ett nytt försök! Gör han rätt blir det julafton!!
Så jag kan tycka att han gjorde rätt i att INTE "ge hunden en ny chans" genom att säga SITT när han rest sej utan tillåtelse!
MEN jag tycker att han är över lag jättetjatig på hundarna.. Samt att han i mellanåt är lite väl hårdhänt och sen i sina tillrättavisningar som har en tendens att vara långvariga!
Min åsikt!

#10# Som han sa i programmet. Det är bättre att vara lite hård kanske 3 ggr och sedan vara mjuk i stället för att tjata ut hunden och inget händer.
Har ni aldrig blivit arga på era hundar? Låter som ni aldrig gör något med era hundar. Isf skulle jag vilja se hur dom lyder er i ur och skur.
Han tar i för att hunden ska förstå att det är allvar. Tycker det är helt ok. Eftersom det hjälper och ägarna kan fortfarande ha hunden kvar inom familjen.
Om vi ändrar på det och han är för snäll och inget händer. Då skulle kanske en del familjer få avliva eller lämna bort sina hundar. Undrar vad ni skulle skriva här då. -Tänk om han hade tagit i lite mer så hunden hade fattat. Då hade den inte blivit avlivad osv osv.

#9. Är det inte bättre att bygga förtroende innan man går in och försöker bestämma??
Kan bara dra paralleller till vanliga livet.. Om någon försöker få mig eller min hund att göra något, och personen ifråga inte har vårat förtroende kommer det att bli en makt kamp och den personen kommer att på ett eller annat sätt få märken av något slag.. Tänder ifrån hunden och troligen knogar av mig..
Helt personligt.. Utan förtroende kommer ingen Inläran att funka! om du inte så tillvida bryter ner enligt konstens alla tortyrmetoder för att sedan bygga upp igen..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#11 Visst har jag blivit arg/sur/"besviken" på min hund, fast då när det gäller bitande i saker så finns det inte mkt att göra om jag inte tagit honom på "bar gärning"! Då är det klart att jag tagit tag i honom sagt FYY och sedan är det bra, (han är valp och det kliar i tänderna).. Gör han något som gör mej missnöjd i träningen så ignorerar jag (inget klick/inget godis). Som jag skrev i mitt tidigare inlägg; JAG skulle inte tjata utan gör hunden inte som jag säger fast han mkt väl kan komandot så blir det en snabb tillrättavisning!
Känner jag att humöret börjar tryta så slutar jag träna!
Alla har sina knep och rutiner mm. och för mej och min nuvarande hund så funkar detta utmärkt, där emot så kanske man får byta taktik om man skulle skaffa en till/annan hund om det skulle visa sej att det inte funkar på honom!
Men hundcouchen är alldeles för "hårdhänt" + tjatig för min smak!
#13 jag är inget fan av steen men du kan inte jämföra hur du gör med din valp… han tillrättavisade en vuxen hund som redan fått sina olater under några år… det har inte din valp än och därför funkar ditt "ta i och FYY"…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#14 som jag skrev så gör jag detta för att det funkar och vill köra på en så mjuk metod som möjlig OM DET GÅR!
Skulle det visa sej att det inte funkar så får man helt enkelt byta strategi!
Jag tror faktiskt att det finns något annat sätt än att "banka in vett" i huvudet på en hund! Jag håller med honom i hans sätt att inte ge honom en andra chans innan korigering om hunden gör fel! Det hållet jag med steen till fullo i! MEN jag tycker att det är onödigt att sitta och tjata SITT 6-7ggr när hunden sitter ner redan, OCH visst ska inte hunden få bita, MEN ska man verkligen skaka hunden fram och tillbaka så länge som steen gjorde? Klart att han ska hålla kvar greppet tills han känner av att hunden inte kommer bita tillbaka!
Jag tittar på hundcouchen med ett öppet sinne och gillar ungefär 45-50% av det jag ser av honom på tv'n!
Svårt att bilda en korrekt uppfattning när man bara får se ca 15minuter av varje hund som han bergis lagt ner MÅNGA timmar på!

Tycker att FREKE fick fram det jag tänker på ett bra sätt i inlägg #12! Där håller jag med!

#12# Om en hund inte lyder sin ägare så har den redan tappat förtroendet för ägaren. Det bygger han upp genom att visa vart skåpet ska stå. Tyvärr så kan man inte jamsa med alla hundar och allra helst inte dom som kan bli farliga för mäniskan. Här måste man visa att det inte går längre som han gör ett par ggr och sedan är det bra.
Och herregud säger jag bara, han tar bara i halsbandet och håller kvar det. Klassar ni det som djurplågeri eller? Hunden varken gnällde eller skrek den var så upphetsad för att den inte kom fram och kunde få bita hunden så den kände knappt något. Mer än att den upptäckte att det inte gick att göra som vanligt. Vilket får hunden att börja lyssna på honom.
Natti natti

#17 Tror inte att det är någon som påstått att man ska "JAMSA" med hundar! Alla hundar kan bli farliga! Till och med en Tax i fel händer!
Man ska köra på metoden som man tycker funkar (självklart inte våld)! MEN du måste ju tro på metoden du använder dej av!
Jag tror att; om du inte är övertygad om att det du gör kommer få en possitiv inverkan så gör du mer skada än nytta!
Metoderna jag kör på känner jag mej bekväm i och tror på; då kan jag på ett schysst sätt övertyga min hund om att detta är rätt! Genom att jag känner mej trygg och säker i det jag gör så känner min hund inget behov av att ifrågasätta! Han tar då mej för truggheten= ledaren!
Nu pratar jag inte bara om min unga Aussie utan även om mina förra hundar! Och mina erfarenheter tillsammans med dom!
Än en gång vad jag tror! Natti Natti
Jag håller helt med #17. Hade det funkat med mjuka metoder så hade väl ägarna inte ringt efter hjälp och ställt upp i tv som "problem"?
Det är skitlätt att sitta här och säja vad han borde gjort (har gjort detsamma själv), men prova istället uppfostra en problemhund med mjuka metoder först… finns säkert nån i varje kommun med problemhundar. sen kan vi kommentera mjuka vs hårda metoder och vad som funkar på en problemhund…
/Ingalill

#17 säger inte att det är djurplågeri…
men jag säger att det är felhantering..
eftersom hunden försöker bita??! bita den som håller i hunden??!
Varför?? Oavsett vem och vilka fel som gjorts med hunden är det inte okey att den biter! eller?? Och om du i det läget inte har hundens förtroende och vice versa.. så kommer du bara att eskalera känslorna..
Och FS han är rädd i rösten samtidigt som han säger till ägare att man måste vara bestämd..
klart man ska va bestämd, men inte rädd… för att precis som våra hundar.. byggs bara rädslor genom våra fel.
Och rädslorna skapar bett
Hälsn. Freke
hundens enda försvar vid rädsla är ett hugg det går aldrig att komma ifrån
Det enda jag menade var att när rottisen stog upp och den mötande hunden var på ingång, då utan att han med någon snällare metod tog tag i hunden (fast vad jag såg inte gjorde något) och sa sitt ganska hårt enligt mig. Vad jag skulle ha gjort är inte meningen med mitt inlägg, jag bara undrade vad ni andra tyckte om hur han gjorde.

#20# Konstigt att det fungerade på tv då. När du skriver att det inte fungerar. Du får nog ta och tänka om. :)
20,även jag hörde rädslan/osäkerheten i hans röst bara där gör han ett stort fel….
23,att det funkar på tv är en sak….men tycker du att det visade sig funka vidare eller?

#23.. Var det därför han blev biten???
För att det funkade så bra???
#23 Du kanske ska börja tänka… först och inte OM
Hälsn. Freke

Haha ni är roliga. Det var ju första gången han tog i hunden och blev biten. Sedan gick det väl troligtvis bra nästa gång.

Spelar ingen roll om det var första???
Hunden bet… onthebas of… lack of trust
Lika med dessa hundar som tagit en tugga ur barnansikten!! kunde/har gått bra andra gången??
Dumt sätt att resonera..
Tänka först!! Göra sen!! alltid lättare att vara efterklok än klok..
Hälsn. Freke

En hund som trängs så att den biter, biter snabbare nästa gång.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#27# och #28# Ja, visst bet han. Skulle han stått med en avlivningsspruta i handen eller vad menar ni med era inlägg?
Först är det för jäkligt att han avlivar hundar och inte kan se till att dom slutar bitas på första besöket och så hux flux är det för jäkligt att han biter. Förstår inte era inlägg som ändrar sig stup i kvarten faktist.
#15 det går säkert med bara mjuka metoder också om man håller på några månader konstant… men vem tror du har råd med det? att anlita en tränare/instruktör för problemhundslösning kostar allt mellan 300- 1500 kr/timmen…
/Ingalill
/Ingalill

#29 ändrar inget…
Står för allt jag skrivit.. utan variation det är dina som ändrar sig efter vad du får medhåll eller inte!
Jag står fullt och fast för att FS blev biten pga hundarna inte litar på honom och han försöker utan hundens förtroende korrigera/rätta ett felaktigt beteende..
påtalandet i#27 var för ditt inlägg #17 med en vidareutveckling.
men då krävs det att man reflekterar på vad man själv skrivit!
Hälsn. Freke

#31# Visst vet jag det. :)
Tycker det är så synd att inte alla "experter" här på forumet går ut och jobbar med hundar i stället för att sitta här och dementera och snacka skit om dom som gör det.

#31# Visst vet jag det. :)
Tycker det är så synd att inte alla "experter" här på forumet går ut och jobbar med hundar i stället för att sitta här och dementera och snacka skit om dom som gör det. :)
#33 precis vad jag skrev nånstans däruppe ;)
jag gjorde likadant förut men så kom jag på att jag har ju faktiskt ingen erfarenhet av det FS eller CM sysslar med :)
Men för dem som vill prova finns det säkert problemhundar runt hela sverige som är villiga att få hjälp…
Freke: Du som arbetat på ett stort hundcenter i USA och sysslar med tv-produktioner, varför ber du inte att få hjälpa FS eller visa honom hur du tycker det ska gå till? Med ett arbetsgivarintyg från ett ställe där du tagit hand om och rehabiliterat hundar som CM "förstört" borde du nästan kunna få ett eget uppdrag;)
Skulle vara kul att se hur Du hanterar ett problemfall…
/Ingalill

#33,34
Kan tänka att du syftar på mig men helt uppenbarligen inte vågar så säga.
Jobbar med hundar dock inte på heltid, då del av tid måste det bringas in pengar oxå!
Men lägger trots allt ner kropp och själ i ett bättre liv för hundar och tänk om helften av alla hundägare skulle ta sina hundar till dom aktiviter och möjligheter som finns för hundar och hundägare, så skulle hundarna inte bli lidande och inte heller dessa diskussioner om och hur..
Samt att Tv program med hundinstruktörer som påtalar att si och så ska göras med dessa problem!
Om nu den som inte vill se, ska den inte tala för döva öron.. för då sitter du i samma sits..
Men den döve kan leda den blinda utom i mörkret där den blinde leder bättre än den döva.
Hälsn. Freke

#36# Haha tillåt mig småle. Nog vågar jag säga rent ut om jag bara tyckte det var du som var en "expert". Det är flera stycken som hela tiden säger emot här på forumet så du är inte ensam. Och så länge jag inte vet vem du/eller någon annan är så kan man ju inte förlita sig på att du vet och kan allt heller.
Jag ger mig inte ut för att vara expert här heller. Jag är en helt vanligt svenssons. Däremot har jag ett sunt förnuft som jag brukar förlita mig på.
Jag har haft hund sedan -69 och då inte bara en i taget utan det har varit både 2,3 och 4. Har aldrig haft något problem med bitning eller annat.
Varför ska alla tjafsa om att hur skulle du gjort då om du är så duktig? Det är fortfarande inte det tråden handlar om! Hade man på ett snällt sätt kunna disskutera hur man kan göra på ett annat sätt hade det inte varit något problem för mig. Men nu är det inte så.
Om det fortsätter skapa en egen tråd eller lås den här….

#34! FORUM är till för att dela med sej av sina åsikter/erfarenheter/ideer/råd!
Man behöver inte vara "proffs" eller "expert" för att skriva ett inlägg eller dela med sej av sina tankar! ELLER?
Att kommendera SITT, SITT, SITT, SITT till en hund man har hängande efter strypkopplet så den bara har baktassarna i marken har ju mycket för sig 
34,det är ingen som snackar skit här!,läs igenom dina egna inlägg så ser du förhoppningsvis att du är rätt duktig på att försöka vara "expert" du med,hur har du tid med det då?.
39,jätte bra inlägg
Som sagt, tillbaka till ämnet där alla kan delta med sin åsikt utan att behöva dra upp sin meritlista, man behöver inte ha erfarenhet för att ha kunskap och tvärtom.
FS har ju en enorm meritlista, men han vore den sista att lägga händerna på mina vovvar 
≧◔◡◔≦
#42 Håller helt med.
En allmän reflektion: när FS tjatar sitt, sitt till en hund som redan sitter blir hunden förvirrad och reser sig, för den tror att något förväntas av den. Då får hundstackarn ett stenhårt ryck i kopplet, är det ok? Nej, enligt mig.
För FS verkar kommandot sitt betyda: "sitt still och våga inte göra något annat än att se på mig, andas bara om du måste". Sitt för min hund, och för de flesta tror jag, betyder just det, sitt. Inte särskilt schysst att korrigera en hund hårt när den inte VET vad den förväntas göra.
När det gäller hundmöten finns två vägar att gå. Antingen kan man lära hunden att hundmöten inte är läskiga, eller så kan man lära hunden att hundmöten är läskiga, men mattes vrede är ännu läskigare. Jag vet vad jag föredrar.
//Marylojs, vars hund numer inte gör utfall mot alla hundar han ser, helt utan träning med ryck i kopplet.

#41# Som tur är, så är jag inte värst iaf. :)

#30 Jag kan bara svara för mej själv nu! Med risk för att hamna OT.! Jag skulle hellre lägga dom 1500 per gång på en "MJUKARE/TREVLIGARE METOD!" än att ge mej in på något jag inte tror på!
Och så dyrt behöver det inte vara! Finns mkt välmeriterade och duktiga instruktörer (iallafall i östergötland) som inte kostar multum! Och som inte heller nödvändigtvis kör med den "hårdare" metoden!
som sagt så tycker jag att man ska använda den metoden man känner sej bekvämast i! Alla är inte stöpta ur samma form! Varken hundar eller vi människor! Klart en metod inte passar alla!
Jag tex. kör med klicker och possitiv förstärkning/ignorerar felen, gillar den metoden skarpt. Det finns motståndare där med!
Beror vell helt enkelt på vad man har hört och har för (tidigare)erfarenheter av just den metoden!?
Nu lovar jag att inte bli mer OT, återgår till ämnet!
#45 svarar väl lite ot då;)
om du hade en problemhund och gick till en tränare som sa att mjuka metoder funkar inte på din hund? troligtvis går du vidare till en annan tränare då, men får kanske samma svar… låter du hunden vara ett problem då? eller har du så gott om pengar att du kan lägga kanske 20 000 kr i månaden i upp till ett år som en del tränare anser att det behövs?
för precis som du säjer är alla hundar olika individer och mjuka metoder funkar inte på alla precis som hårda inte gör det…att man måste anpassa träningen efter individen har du helt rätt i;)
jag personligen är inte emot någon form av träning som inte skadar hunden, men självklart kör man så mjukt det går;)
/Ingalill
44,OT,är du inte
?,åter till tråden eller ta det via pm

Jag gillar att man blandar metoder.
Inte har jag sagt då att det ska vara koppelryck, eller gulligull heller.
Vissa raser kräver mer starkare förare, andra raser kräver ingenting.
Men sedan kan jag inte fatta, att man måste sitta och titta på ett hundprogram, som då Hundcouchen, och inte ta det för va det är, utan måste sitta och leta fel?
Tittar ni på progrmmet, enbart för att komma in här och få reaktioner och ev. bråk?
Nä! Jag börjar på och bli trött på sånt här.
Det finns lika många träningsett som det finns hundar.
Sedan kan man disskutera i det oändliga om saker och ting är rätt, för alla håller på det dem själva säger i alla fall.

#47# Jag skriver inte här för att få brevvänner utan att diskutera i ett forum. Varför ska jag skriva till dig som uppenbarligen alltid ogillar det man skriver?
#48# Jag är precis av samma uppfattning, Det är precis som med hästar som jag har. En del måste man bli väldigt hård mot för att dom ska lyssna en del får man lirka med. Annars slår dom bakut.
Han ser nog vilka hundar han måste ta i lite mer med och gör säkert så för att få respons. Vi ser ju som sagt inte allt. Utan bara en bråkdel av det han gör och ser på hunden.
49,OT.hänvisar till 47………

När ska människan inse att det är en Produktion?
varför görs en produktion??
Kanske för att tjäna pengar eller för att få tittare?!
Annars borde det kallas dokumentär…
Hälsn. Freke
Jag startade tråden för att diskutera och inte för att alla skulle hoppa på varandra om vems som är bäst.
Jag letar inte fel i program men kan hitta saker jag gillar mindre bra för det. Och då ville jag diskutera om det.

# 52
Om du startar en sån här tråd. Tror du inte att du skulle få reaktioner då?
Tror du att folk kan hålla sig till TS skriver i en tråd?
inte här ialla fall…
Det hade ju inte varit någon mening me att skapa en tråd, och tro att det bara ska svaras på det som en TS har skrivigt, eller ?
Hade blivigt dött om inte någon hade svarat….
Varför skulle folk inte kunna hålla sig någolunda till ämnet?
Så jag ska inte skapa en tråd för att folk inte kommer att svara på det jag skriver, tråkigt att det här forumet finns då om man inte får skriva i det.
Vadå dött? Nu har ju folk svarat, och på det som jag ville disskutera.
Tycker du har en tråkig inställning.

# 54
Visst ska man kunna skapa en tråd, men folk på ett forum är sånna att dem inte gärna håller sig till TS, utan går på någon annans svar, och på såsett urartar et sig….tyvärr….
nä, jag är realist - har inte tråkig inställning.
Är för gammal i gården för att ha tråkig inställning, utan jag vet hur det funkar här med sådant!
Ja det är tråkigt att folk inte kan hålla sig så mycket som möjligt till tråden.
Det jag reagerade på i ditt inlägg var att det lät som att jag var dum i huvet som startade en tråd och inte trodde att det skulle bli reaktioner av de.
Visst räknade jag med olika svar, men inte att folk ska flyga på varandra och haka om vem som är bäst och så vidare. Inte så moget tycker jag.

# 56
Håller med att det inte är så moget att få ifrån TS, men tyvärr så är det så på vissa forum….
Uppenbarligen =/
Jag kan förstå att man kan komma lite avsides, men inte att direkt när någon trådskapare (som jag i det här fallet) skapat en tråd och frågar hur just du tycker, sedan bli näst intill påhoppad och utfrågad om hur jag eller någon annan skulle gjort det bättre själv.

#58# Men det måste du väl förstå att man frågar hur dom skulle gjort, när det alltid kommer in folk och skriver ner någon som är på tv och skriver att dom kan bättre själva. Men oftast kan dom inte svara på hur dom skulle gjort utan bara att det var fel som han gjorde.
Och eftersom detta är ett diskussionsforum så måste man ju diskutera och att det inte alltid bara handlar om det du frågade om är vanligt på forum.
Om du läser det jag har skrivit så ser du att jag aldrig sagt att jag eller någon annan kan bättre. Utan jag hade en åsikt och funderingar kring det han gjorde. Inget annat.
Sen har jag inte skrivit ned någon utan haft en åsikt om en sak som en person har gjort.
Ja klart det får diskuteras, det gör jag ju själv. Men då kan man hålla sig så mycket som möjligt till ämnet.
Vad menar du med "och att det inte alltid bara handlar om det du frågade om är vanligt på forum."? Förstår inte riktigt, kan du skriva på ett annat sätt?

#60# Nu var det ju inte dig jag skrev till förut heller. När man skriver så skriver man ju oftast in numret till den som man vill ska läsa. Det råkar bara vara din tråd. I tex mitt inlägg 9 så var det till alla som tyckte att han inte gjorde det bra.
Sista meningen: Att man inte alltid håller sig till det som ts frågar om i ett forum. När du tex sitter och diskuterar hemma så pratar du väl inte om samma sak utan tar fram olika saker i en diskussion. Eller?
# 61
Jag reagerade också då eftersom inlägg nr 9 riktades då även till mig. Jag tycker att du kunnde frågat på ett bättre sätt. När jag läste det tolkade jag det inte på ett vänligt sätt.
Nej självklart gör jag inte det, men jag tycker att man kan på ett snyggt sätt prata om tråden och blanda in annat. Inte börja bråka om vem som är bättre än någon annan.

#62# Det riktades till alla som läser i forumet som inte tyckte att han var bra. Hur kan man göra det bättre. Du kan kanske svara på det nu i stället för att haka upp dig på ord. För jag blir less på er som bara skriver ner folk som är med på tv och som lyckas.
Hur menar du att jag skulle ha frågat på ett vänligt sätt. Det är en helt vanlig fråga. Men du verkar tolka den på annat sätt. Man kan ju bara läsa den på ett sätt tycker jag.
Som sagt har inte skrivit ned någon, har bara en åsikt. Jag hakar inte upp mig på något alls. Vad tycker du jag hakar upp mig på?
När man inte hör tonfallet eller ser den man pratar med blir det lätt missförstånd och en text kan tolkas på hundra olika sätt, sen är det klart att du tycker att det bara går på ett sätt då det är du som har skrivit det.
Kanske du kunde skrivit, hur skulle du vilja gjort eller liknande.

Spelar nog inte någon roll hur jag skrivit frågan eftersom du säkert hade hakat upp dig ändå. Du skriver din åsikt och tycker inte att vi andra ska få skriva våra åsikter bara för att det var du som startade tråden. Så får jag det till när jag läser ditt svar. Du vill inte svara på hur du skulle ha gjort utan vill bara veta om vi andra tyckte det var fel. Det är ju bara halva svar om man inte får ge en motfråga om hur du eller någon annan skulle ha gjort. Det är liksom ingen diskussion då.
Nog om detta. Orkar inte tjaffsa om detta mer nu faktist. Vi lär inte komma någon vart heller.
Jag har fortfarande inte hakat upp mig på något alls, och ja det spelar roll hur man skriver en fråga.
Det är väll klart att alla ska få skriva sina åsikter, har inte sagt att man inte får det och finns ingen mening med det heller.
Jag har inte sagt att jag inte vill svara på din fråga, jag kan tycka att det finns en annan metod än just så som han gjorde.
Nej jag ville inte veta om folk tyckte det var fel. Jag undrade vad ni tyckte om det hela. Vad tycker du skrev jag i slutet.
Som jag sa så om man vill fråga något kan man göra det på ett bra sätt. Och visst får man ställa motfrågor. Men på ett bra sätt.
Det jag tycker har blivit dumt med den här tråden är att ndel hoppar på varandra.
Tråkigt att du ser det som tjaffs, jag försöker bara diskutera och reda ut det.

blev dubbel svar. min dator hakar upp sig pga 3g.

#46 Du har PM
#68 du har svar 
/Ingalill
Jag tycker inte det var för hårt. Men å andra sidan har jag ränat med killar och tjejer som utbildar poliser och deras hundar, försvaret och deras hundar och nu senast en kille som jobbar som hunddressör och har "problemhundar" som alla säger som specialite och hans metoder är lite hårdare än denne fredriks men fullt lagliga. Om en hund drar i koppel och inte lyssnar, ge en chans beordra hunden det du vill den ska göra och lyssnar den inte, gör så den lyssnar på dig och mildaste sättet är ett ryck i kopplet, då förstår den att du menar allvar och den vet även att i framtiden om den drar så dras det tillbaka.
Sen beror det på med vilken kraft man rycker i kopplet och hur man rycker. Det var det första jag lärde mig på bruks när en kille skulle få sin "problem" hund att gå fint och kunna möta andra hundar, det gick inte med någon metod mer än att gå åt ett håll, drog hunden tvär vänd och ryck hunden med dig..
Så jag ser inget konstigt i hans metoder och inget illa heller.

Konstigt är det inte, bara tryggt och invant.
Fakta kvarstår att hundar kan få problem med rygg och nacke av ryck i koppel, oavsett om det är de eller vi som rycker.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
71 precis min tanke, och jag skulle aldrig gå på en klubb där dom lär ut sånt…..

Men nu går han ju inte och rycker hela tiden. Jag undrar om ni såg det sista programmet eg? För det låter inte som det. För han sa nämligen att han bara behöver göra detta ett par ggr. Det är väl skillnad om man går och rycker 10 ggr om dagen livet ut. Lyssna på vad han säger i stället för att slå ner på allt han gör.
Sedan var det inget tvärtstoppryck utan hunden satt väl ner och han ryckte i hunden halvsittande. Och att "be" om hunden att sitta när den vill anfalla det kan nog ingen i detta läge. Det går inte ens att locka med något godis utan hunden är fokuserad på att anfalla.
Jag måste få fråga hur ni gjorde/gör när er hund drog/drar i kopplet och vill fram till en annan hund? hur hanterar ni det? har ni varit i en sådan situation?
Jag har en schäfer som syns på bilden, han har blivit påflugen x antal gånger av diverse hundar nu senast förra fredagen av en pittbull, tack vare detta är han aggressiv mot andra hundar men aggresiviteten är bara ett täcken på osäkerhet, han vill hävda sig för de andra hundarna, visa sig tuff. men kommer de nära vill han bitas och bråkas. I detta läget fungerar inte sitt då han står med full ragg, visar tänder och vill fram.
Jag får stå med han ta tag i han och sätta han ner samtidigt som jag säger sitt, då alla kommando han kan är borta vid just det tillfälle som den andra hunden kommer mötandes. Min hund har nu problem med alla andra hundar även de han känner. Men jag ger mig han ska bli samma gamla vanliga Ike och ddet kommer inte fungera den mjuka vägen, jag har varit där innan.

#74 Jag har och hade en hund som drar/drog i kopplet vid hundmöte! Bröt hans mönster med hjälp av klicker och beröm! Självklart funkar det inte på alla hundar men det är vad jag gjort och det har funkat på mina!
Måste fråga hur ni gör med era lösa hundar! Lite svårt att rycka när den inte gör som man vill då! Och springa ifatt är ju inte det lättaste eftersom hundar i regel är rätt snabba!
En tanke som slog mej; Känner inte hunden att -haha nu är jag friii och husse/matte kan inte rycka! För den måste vell ändå accosiera kopplet med rycket!? Eller hur gör ni?
Inga spydiga svar tack! För detta är ett par enkla frågor som kan svaras med en trevlig ton!

#75# Jag har inga problem med mina 3 hundar vare sig dom är lösa eller i koppel. Ärligt talat är Bessie tex min snart 8 månaders schäfer duktigare att lyssna när hon är lös mot när hon går i koppel. Hon är ju också mest lös här hemma på landet.
Men jag undrar ju mer hur alla andra gör som tycker att han är hård.
Nu har du svarat iaf. Och det är ju bra att du skriver att det inte alltid fungerar på alla hundar. Vilket jag förstår att det inte gör på dessa problemhundar heller som är på tv. Dom har nog prövat många olika knep innan dom hörde av sig till tv. En aggressiv hund bryr sig inte om klicker eller en snäll röst vid sådana tillfällen.

#76 ja min hund går oxå bättre lös!
#75 Min hund är aldrig lös där det finns andra hundar då han är så pass aggressiv som han är. Men när han väl går lös går han hur bra som helst han är som en dröm. Jag drar och rycker inte i min hund men många gånger har jag haft lust.
Precis en aggressiv lyssnar på nästan inget när den väl har bestämt sig och som Fredrik säger på sin hemsida så lär sig en hund aldrig något den inte vill så man kan inte påtvinga en hund ett beteende men man kan hjälpa den att vilja lära sig då hundar är ett vane djur. Därför har vissa hundar lättare eller svårare för klicker träning, mjuk träning så som godis och beröm och andra har lättare att lära sig med ett litet ryck här och ett litet ryck där.
74, jag har haft med många aggresiva hundar att göra genom åren,men ändå aldrig ryckt i ett kopplet,och jag menar riktigt aggresiva hundar,
jag kan berätta för dig om min senaste hund spike,en korsning mellan rottis och chabrador.
Han har blivit anfallen och fått magen uppsliten av en pittbull i unga dar,det har varit lösspringande chäfer och boxer bland annat som har gett sig på honom genom åren trots att han varit kopplad,och nu sist 2 lösa rottisar hanar.
han visste med sig att det är bättre att försvara sig INNAN någonting händer,för det är just det som det handlar om, försvarar sig gör dom vid osäkerhet/rädsla och egentligen inte för att dom har blivit aggresiva…..för 2 hanar som allt står rätt i huvet med slåss aldrig på liv och död,till skillnad från tikar,där så mycket annat spelar in hormoner etc etc….
jag har ju snodden här hemma som jag visste kunde ta rätt ordentliga han-gruff om det skulle behövas, eftersom han har ju levt upp med flera hundar och även umgåtts med 2 stora vargtikar under sina första 4 år.
jag började med att skaffa mig ett förtroende för spike i några veckor med promenader, inlagt där var kontaktövningar av alla de slag,och roliga sådana,ingen träff med någon hund alls,när jag sedan kände att nu har jag hans fulla förtroende, så tog vi ut snodden för ett första möte,kopplade förstås,spike satt bredvid mig och morrade dovt,men jag hade ju då fått så bra kontakt med honom, att jag var den mer intressanta för honom, så vi stod helt still på varsin sida och kallpratade tills dom hade accepterat varandras närvaro.
då tog vi en lång koppel prommis,därefter har det rullat på spike hade lite svårt i början att tagga ner inomhus tillsamans med snodden,men lyssnade hela tiden på en tillsägelse från mig,nu har det gått ett halvår och dom tuggar ben ihop på rumsgolvet utan problem, är lösa i skogen och har kul…..vad jag vill komma till här är att sånt som din hund varit med om måste få ta sin tid och läras in från grunden, för att din hund ska bli trygg vidare i livet.
idag kan hundar gapa och skälla på spike hur mycket dom vill och han går fot vid sidan och slänger åt dem en blick på sin höjd,det är det jag menar med att jag aldrig skulle rycka i ett koppel….det föder bara med sig mera osäkerhet,spike kan idag umgås lösa med andra hanhundar utan att det händer något alls….inte alla men det läser man av och passerar och han går fortfarande fot.

Att lägga Hundcoachen efter Cesar var i mina ögon inge bra.
Först visar de ett program med en man som med sin kropp och kroppsspråk visar "vart skåpet ska stå" och efter det så kommer det en man som "rycker o gapar" sig till lydnad. Jag undrade om det var ett skämt…
Jag såg första programmet med den rottishanen, sade jag direkt när han mötte hunden att han kommer att bli biten! Vilket han ochså blev.
Sen kände jag medlidande med familjen som hade hunden och ställde mig frågan: Vart var uppfödaren?? Jag personligen skulle inte sälja en rottis hane till en familj som inte haft hund tidigare o skulle nog råda dem till att välja en annan ras. Inget mot hunden, men som ni själva såg: En hund i fel händer blir dominant o farlig.
Jag skulle gärna haft en rottis men jag vet med mig att det är mycket jobb.
När kunskapen tar slut, tar våldet vid!
80,helt enig med dig

#80 jag håller oxå med dej!
#79 vad bra att det fungerade för din hund, men min hund går inte på det, vi har provat allt utom att ta han till en kompis som tränar hundat inom försvaret och jobbar dagligen som hundförare och jobbar när han hinner med andras problemhundar och om jag inte får rätsida så är han mitt sista hopp.
Ike är super bra och super duktig men han vill verkligen fram och dagar som den igår när det är snorhalt ute kan det gå illa.
Men jag ger mig inte i första taget. Har aldrig ryckt i kopplet jag har bara tagit tag i han och satt han ner och givit min order om vad jag vill han ska göra.
Han lyssnar och lyder fin fint så länge ingen annan hund kommer mötandes eller i närheten av oss. Tror även att han hans betende kan vara för att han är vaktig.
83,går inte på vaddå?,vad jag vet har jag inte på något sätt kollrat bort honom, utan använt mig av ett långt tålamod och framförallt gett honom tid…..vad jag uppfattade av dina tidigare inlägg så gjorde inte ett ryck hit och dit nått,men i min värld gör det en hel del…..du frågade och fick svar inget konstigt med det.
bra att det funkar för er,även om det inte är min form av hunduppfostran….vad det verkar
Jag tycker att det är bättre att visa ordentligt vad man vill ett par gånger än att gå och seg dra i hunden och tjata. och det är inte trevligt med en hund som får omvänd aggrissivitet speciellt inte av en rottweiler som kan gör ganska stor skada.. Jag tycker han verkar bra och att han vet vad han gör..
Man kan inte vara mesig och velig med en rottis..
#84 saker som god ton, klicker, promenader med mycket tålamod mm
Jag tycker att ett ryck inte gör någon skada för som jag skrivit tidigare beror det på hur man rycker. men jag skulle aldrig rycka i Ike då han redan varit med om så mycket så varför ska jag rycka i han med om det finns andra metoder? jag anser att om det fungerar på en hund visst ryck i hunden då men skada den inte. Så länge det finns oprovade metoder på ike tänker jag ta dem före alla de lite hårdare metoderna.
Men om den dagen skulle komma att ike skulle behöva ett ryck i kopplet då får jag ta det de tiden. För jag tror inte att ett ryck idag eller ett ryck i morgon med skulle skada min hund bara göra han mer osäker på situationen i fråga.
Men jag kan ha fel då jag inte har någon form av utbilndning med hundar och hur man ska träna dem i situationer som den jag är i.
Fredrick ryckte ju inte speciellt hårt i kopplet vad jag tyckte det såg ut som, så jag tror inte den hunden tog någon skada, sedan vet ju han vad han pysslar med. Tänker inte diskutera hur vida hans metoder är rätt eller fel då jag anser att jag vill veta mer om fredrik och kanske träffa han i verkligeheten först och se hur han arbetar mer än 10 min på tv innan jag beslutar mig för att Hata hans metoder. Men jag tycker att som sagt att ett ryck skadar inte.

#80, ja jag håller med dig helt och hållet, fast jag tycker inte man ska vara så noga med att tänka på vem uppfödaren var och gå så mycket på föräldrarna, friska människor kan få sjuka barn, samma med hundarna, så föräldrarna säger egentligen rätt lite om hur hunden utvecklas, det är iaf vad jag tror.
Däremot så hade jag som uppfödare av "tuffare/större" raser krävt att få höra syftet av anvädningen för en sådan hund. Den kräver mer än promenad med barnvagn och mys i soffan,förstår helt din tanke där. Det är trots allt en bruks/vakt hund som gillar att jobba och måste därav få stimulansen den behöver! Speciellt en rottishane i sina bästa år.

#87 Med min fråga "vart är uppfödaren", menade jag det du svarade på. Håller med om att hundens föräldrar inte har med saken att göra men det borde ligga i uppfödarens intresse att alla valpköpare får bra o stabila hundar.
Någon gång under 1(?)års tid borde ägaren eller uppfödare talat/kontaktat varandra o en seriöst intresserad uppfödare hade nog frågat hur det går. Både misslyckaden o glädje kommer tillbaka till uppfödaren(personen). Det är oerhört tråkigt när detta händer och det är sådant som ger vissa bruksraser dåligt rykte.
Hundar är inte dominanta vid födelsen, utan tar över den rollen när människan inte är kapabel till det. När en dominant hund, som i detta fallet, blir ifrågasatt om "dominansposten" så är det ju självklart att han protesterar. Hur gör hundar det om de inte kan tala? Jo de använder tänderna! Vilket hunden ochså gjorde men i detta fallet så förstod inte "coachen" det utan gav tillbaka med samma mynt, om ni förstår hur jag tänker… Hunden blev missförstådd från början och om jag inte hört fel även avlivad.
Meningarna går i sär om hur man uppfostrar hundar o jag är ingen expert o vill inte vara det heller. Men med vissa raser bör man nog veta lite mer om psykologi och hur hundar fungerar innan man skaffar en.
86,förstår hur du menar även om jag inte delar din uppfattning,som det skrivits tidigare i tråden så gjorde han helt fel i mina ögon….men alla är vi olika,gav dig enbart ett svar på det du frågade i ett tidigare inlägg 74…..
#89 jag är helt med det är väl så man ska göra i forum, jag frågar en sak och får bra svar så går diskusionen :)

# 90
Bruden - du har fattat vinklen!