Begreppet fodervärd
Är det jag som missuppfattat vad fodervärd betyder eller?
Tycker jag ser fler och fler annonser om folk som vill ha fodervärd åt sin hund, men läser man annonsen så vill dom ha nån som har deras hund under någon månad eller några dagr i veckan..
Vad jag lärt mig är iaf att är man fodervärd så skriver man avtal och när avtalet är uppfyllt så blir hunden fodervärdens.
Är det inte så?

Njae, alltså jag har för mej att fodervärd är någon som tar hand om någon annans djur. Tex min kusin var fodervärd åt en annans häst i 6 månader. Som du skriver är ju en fodervärd tex någon som tar en valp på foder, men rättigheterna över djuret tillhör fortfarande uppfödaren. Dom får avla på djuret om dom vill. Och fodervärden har ingenting att säga till om. Man betalar alla kostnader för djuret och djuret bor hos en osv men uppfödaren har fortfarande rättigheterna. Därför ska man alltid vara noga som fodervärd att se till att få ett bra kontrakt!
Det är ju många som haft problem med det där. Tex att man som fodervärd anser att ens hund inte bör gå i avel pga dålig mentalitet eller dåliga höfter. Men i slutändan inte haft något att säga till om då det är uppfödaren som bestämmer och då har dom varit tvugna att snällt "låna ut" sina hundar till uppfödaren ändå. Men det är väl en annan diskussion
Ofta brukar dom här kontrakten innehålla tex " Uppfödaren tar 3 kullar på tiken eller hanen och sen blir hunden fodervärdens" Eller typ att "uppfödaren har rättigheterna för djuret tills djuret fyller 4 år".. Och DÅ blir djuret fodervärdens och man är inte längre fodervärd utan ägare.
Jag tror jag gled ifrån din fråga. Men svaret finns väl lite längre upp i mitt inlägg =P Sorry

#1 Jo men som det där med viss många kullar så har det funkat med alla fodervärdar jag träffat. Och så var det med min ena hund. Men det jag reagerat på var dom som sökte fodervärd och bara vile att man skulle få ha deras hund 2-4 dagar i veckan :/
Det med hästar funkar ju lite annorlunda, då är det ju oftast 6 mån - 1 år som man har den.
Jag har hört att fodervärld är att
Ägaren som äger hunden nu för tillfäller skriver ett kontrakt om att den nya ägaren ska få hunden efter 2-3 parningar

finns inget som står för begreppet fodervärd.. det är bara ett begrep över ett kontrakt som står mellan 2 parter och de innebär det som står i kontraktet.. pga alla missuppfattningar och mssbrukningar på kontraktet så stöder de flesta förbund inte detta längre, sverak vet ja inte gör det tror inte skk gör det heller.
* men ja tycker att fodervärd står för att man har rum och mat åt ett djur ett X antal år eller ett X antal kullar (gäller katt och hund) och ägaren står för försäckring under tiden och alla mer kostnader under en dräcktighet/städning för att ha honan hos sig, ägaren brukr då vanligtviss ersätta fodervärlden med 500-1000kr i städ avgift.

#4 Men skk har ju fodervärdsavtal som man kan använda och man bör använda dom för att inte bli lurad, men man måste tänka på att du och ägaren är medlem på skk annars står du oskyddad.
#4 alla jag vet som har djur ute på foder tar hem djuret några dagar före förlossningen och sen åker den tillbaka till fodervärden när valparna/kattungarna är leveransklara…
jag hade min skogis på foder först och när hon hade sin kull var hon hos uppfödaren. när kattungarna var redo att flytta kom hon hem till mej igen och skrevs över på mig;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag hade funderingar på att bli fodervärd åt en tik, Hennes villkor var att hon skulle ta tre kullar, och 3000kr. När tiken skulle paras skulle hon bo hos ägaren under höglöpet och sen tre veckor innan hon skulle föda, sen stanna hos ägaren tills valaprna var sålda, Jag skulle stå för försäkringen och mat och alla omkostnader förutom just rund det som hade med dräktigheten att göra,,Det är många som köper upp valpar och lämnar på foder eller spar ur egna kullar för att avla på men de kan inte ha för många hundar hemma själva, den fodervärden jag diskuterade av hade 11 hundar ute på foder, Valpfabrik kändes det som, så jag avstod, kändes oseriöst samt att jag började fundera på om jag skulle klara att lämna ifrån mig tiken när hon skulle föda, Tänk att få lämna matte och bli lämnad i en främmande miljö och föda barn tror tiken blir orolig då och jag skulle längta ihjäl mig.
Just för att det förekommer så mycker missuppfatningar har jag skrivit en artikel som förklarar fodervärdssystemet (på hund, för t ex hästar fungerar det helt annorlunda och innebär oftast att man tar hand om någons häst en tid).
Annars stämmer det ju så klart som #4 skriver. Det två parter avtalar gäller, så man kan självklart passa någons hund och kalla sig fodervärd också. Det är svenska kennelklubbens avtal jag beskriver.
Snälla hojta till om något är fel. Reglerna ändras ju ibland!

okej då har inte skk tagit bort det.. hörde att de var på g förut men kanske ändra sig??? sverak har tagit bort det iaf (katter)
#6 så som du beskriver tycker ja är helt hemskt.. pga stressen tiken/katten utsätts för.
#7 3 kullar OCH 3000 kr tycker jag lät lite mycket… med så pass många kullar anser inte jag det ska vara pengar inblandade alls. Försäkringen bör dessutom stå på ägaren…
en del uppfödare står även för mat och vet-kostnader men det vanligaste tror jag är att fodervärden betalar det…
Även om uppfödaren har många hundar på foder så får den bara ta 2 kullar/år om de inte har tillstånd för fler…
jag förstår att du avstod:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag har haft två Norska Skogkatter på foder hemma hos mig, ägarna till de två resp honkatterna skötte parningen sedan fick honkatterna vara hos mig för att föda sina ungar. Det ägarna betalade (har jag för mig) var vet.kostnaderna, försäkringarna & utst.avgifterna resten betalade jag, sedan efter att dessa två honorna hade fått sina ägares kattungar så blev honkatterna mina.
Då hade jag helt rätt

#12 alla kontrakt är ju inviduella men som du gav som ett förslag skulle de möjligen kunna se ut.

#7 mkt bra val att avstå! Hunden som jag tagit över var foderhund förut och ägaren skulle ta 10 kullar på han! Plus att foderv skulle stå för vet.försäkring och livförsäkring och om han blev sjuk skulle foderv betala för det också. Men om han dog skulle hon ha ut pengarna för livförsäkringen. Totalt idiotiskt och hon hade skrivit kontraktet själv. Super oseriöst, och hon som hade han innan säger nu att hon ångrade grovt att hon skrev på det där.

#8 är det inte vid 7 års ålder som skk kontrakten går ut av sig själv?

Hej.
Har fått till mig att det inom hundvärlden finns halvfoder och helfoder och gäller både hanar och tikar.
Halvfoder: att man har avtalat i kontraktet att x antal kullar och ett pris så är hunden din sen.
Helfoder: Uppfödaren äger hunden och kan ta de kullar de vill inom skk:s regler förstås. Avtal med försäkringar och dylikt kan ju variera som sagt.

Fodervärd under en månad det bör väl kanske räknas mer som en lång hundpassning. Och bara några dagar i veckan som typ förlängd dagmatte.
När vi var fodervärdar på våran nuvarande hund så sa kontraktet att uppfödaren fick ta två kullar på hunden och sen skulle hon bli vår. Dock hade hon ett litet fel på ena höften så vi fick överta henne helt och skippa allt vad avel hette.

Jag har min hund på foder. I kontraktet står att hunden är min när ägaren fått 2 kullar eller när hon har fyllt 5år.