Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4384 ggr
pippa__
0

Avryckt Klo

Nu är det så här att min hund har lyckats fastna nånstans och ryckt av hela klon på baktassen. Det är alltså bara pulpan som sitter kvar helt "naken"

Är detta farligt eller ska jag bara låta det vara tills klon växer ut igen?

spikes
0

om det blöder mycket tycker jag att du ska åka iväg till vet,i annat fall så gör rent och skydda klon från smuts och slick, det kan bli allvarliga infektioner i det annars….

ingann
0

gör rent med sårtvätt eller sterilisterat (kokt, kallnat) vatten och lägg om tassen så vovven inte slickar på det eller det blir infekterat… blöder det kan du sätta på lite stoppablod-pulver, om du har, innan omläggningen… (det finns ett jättebra som heter Cardinal som säljs hos veterinären, perfekt att ha hemma om man råkar klippa i pulpan tex)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Bleenda
0

När du ser att pulpan är ren och frisk kan du måla på nagellack i några lager. Det blir som ett skyddande skal.

Gör det bara där det finns bra med luftkonditionering. Det kan lukta starkt i nosen.

pippa__
0

Tack, han har inte blött nånting alls och verkar inte bry sej om det (ingen hälta eller liknande)

#3 Gör det inte ont med nagellack? Det är ju så starkt.

SundblomMaria
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det inte så att man ska vänta med nagellacket tills det liksom blivit en hinna över klon, iaf torrt, jag skippade det dock helt även om jag hört tipset!? MAn ska väl knappast pensla på det på ny fräsch blottad pulpa, ajjjj ajjj….

Har vart hos veterinären och ryckt bort trasiga klokapslar ett flertal gånger, finns det inag rester av kapseln kvar så är det ju bra, tvätta rent och lägg om, håll koll på det så att det inte blir infekterat, vilket det gärna blir iaf om delar av klokapseln sitter kvar.

Varför inte ringa ett snabbt samtal till vetrinären och få raka enkla råd, så känner nog du dig lugnare men farligt är det inte, var glad så länge det verkar fräscht då läker det fort och snart har en ny klo växt ut.

Bifogar en bild på 2 snygga veterinär badagerade tassar, min Bullmastiff hade fått rycka en klo på varje framtass, efter att ha försökt gräva en mammutfälla när det var -20 grader kallt ute.

spikes
0

nagellack skulle jag nog inte använda alls,men däremot skulle jag kunna pudra på lite potatis mjöl om det hade blödid,men gör det inte det så tvätta ren och lägg om bara så det inte kommer in smuts som sagt….

pippa__
0

Ok tack alla!

Har inte blött idag heller, men ska lägga om det. Kan man ha omlägningarna ute oxå då?

Vattnadal
0

Du bör ha bandage ute. Pulpan är mjuk och kan skadas, då blöder det kopiöst.

Raksha ryckte av en klokapsel helt en gång. Pulpan vätskade mycket, hon hade ont och ville slicka mycket där. Vi hade bandage hela tiden i början, och en gummisko ute, för att hindra skador. När den slutade vätska började det bli ett hårdare skal på den, som tillsist var en ny klokapsel. Vi målade aldrig nagellack på, men fick tipset av en veterinär. Dock ska det göras när den helt slutat vätska och den skyddande hinnan är på gång.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

pippa__
0

#8 Ok för min hunds pulpa har börjat vätska sej först idag. Bytte bandaget varje dag?

Vattnadal
0

Jag bytte varje morgon och kväll.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

pippa__
0

Ok tack! =)

IdaS-A
0

Usch, sådär gjorde min valp också. Det blödde aldrig och blev inte infekterat som tur var, hon verkade inte ha ont av det heller. Men det ser ju äckligt ut!

Lycka till med din hund!