Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1580 ggr
Elega
0

Irriterad på bussen

Jag åker alltid buss med min jycke eftersom jag inte har varken bil eller körkort och idag blev jag så otroligt irriterad!

Bussåkare tar sällan hänsyn till passagerare med hund i Jönköping och ser sig knappast för och bara skyfflar undan hunden, trampar på tassar och svans osv. eller så skriker dem eller retas med henne.

Jag blir så arg, och det är samma sak med alla mina vänner som åker buss med sina hundar.

Idag gick jag och min bästa vän och våra hundar på bussen och bussen var full på alla säten så vi fick stå upp. En barnvagn stod på platsen där det är säkrast att ha sin hund och vi var helt enkelt tvungna att ställa oss i gången. Då muttrar en tant högt och ljudligt om hur dumma i huvudet vi var som stod mitt ivägen för alla med våra hundar.

- Som vanligt ställer dem sig ivägen, dumma jävla hundägare, mutter mutter hur länge som helst.

Jag frågade henne vart hon tyckte att vi skulle stå? Då blev hon tyst och tittade på mig som om jag vore en idiot. När vi tillslut fick platserna på barnvagnsplatsen skulle hon gå av nästa hållplats och ber mig irriterat att flytta på hunden som för övrigt inte alls stod ivägen över huvud taget längre, men jag håller in henne, inte mycket, för hon stod redan tätt tätt vid min sida och så gick kärringen av bussen åt andra hållet så hon var inte ens i närheten av min hund, hon ville bara djävlas..

Usch, jag blir så arg…

Maddepadde
0

Tråkigt att du upplever att det är så.
Här i Stockholm måste jag faktiskt säga att hundar är otroligt accepterade på bussar, det är skönt eftersom inte heller jag har körkort :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

sagalisa
0

#0 jag håller med dig till viss del, här i växjö är det aldrig muttrande från chauffören utan från passagerare.

Skulle åka buss nån timma för SJ hade ju självklart nått fel på deras tåg igen. Jag går på bussen med mina två, en i koppel och en i transportväska. Det var en dubbeldäckare så jag kom inte upp på övervåningen med allt, det var omöjligt. På nedervåningen sitter det en person på varje tvåsäte. Jag säger då ganska högt: "Ursäkta, kan någon tänka sig att sitte bredvid nån annan, jag har två små hundar här o packning och behöver lite mer plats". Ingen säger något, alla tittar ut genom förnstret….

Jag säger då lite högre: "Finns det ingen som kan flytta på sig o sitta jämte någon annan?".

Alla vrider på sig lite besvärat, då flyttar en man upp istället o lämnar två säten lediga. Är folk sååå rädda för att dela plats med nån annan i ca 2 timmar???? Fruktansvärt! Lite typiskt svenskar tycker jag.

Sen är det ett ständigt viskande från ett pensionärspar om mina hundar som sitter med på bussen, ändå sitter jag längst bak på nedervåningen. Jäkla sura människor det finns överallt!

Bogart
0

Har faktiskt aldrig varit med om att passagerare beter sig så. Dock har jag haft problem med en man som kom på bussen med sin hund. Min hund satt på sätet bredvid mig (det fanns tillräckligt med platser till alla och jag hade såklart något som han fick sitta på så att han inte hårade ner sätet). När jag ser att det kommer en annan hund så tar jag fram godis för att försöka hålla min hunds uppmärksamhet mot mig.

Mannen med den andra hunden ser inte ens min hund. så han bara går på och hans hund nosar min hund i baken. Min hund såg inte den andra hunden och var absolut inte beredd, och det kan ju trigga nästan vilken hund som helst. Det blir ett jävla liv och hundarna morrar och skäller som bara den. Blev ingen trevlig bussresa, då min hund blev otroligt stressad. Hade han hållt i sin hund ordentligt hade detta aldrig hänt…

Här brukar chaufförerna ofta vara riktigt schyssta! Där jag bor så måste man även betala för sin hund, men jag har flera gånger sluppit betala för hunden när det var lite folk på bussen. Chaufförerna tycker väl det är lite löjligt att man ska betala för hundar. =)

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

AnneN
0

På en del sträckor så kan det vara gnälliga chaufförer, men jag har aldrig vart med om att det har vart några problem från medpassagerare här uppe i de trakter jag åkt buss (Luleå, Piteå, Skellefteå)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[lillbrun]
0

Här i hudik går det hur bra som helst att ha hundar på bussen gratis är det också.

Men i när jag bodde i Övik var dom alltid besvärade, man fick betala barnpris plus att man måste gå in genom bakdörren. och om man ska åka till exempel till sundsvall från övik kostar det alltså 100kr för en hund. alltså 200för mina två små hundar. det är ju mer än för bara mej.

Inte nog med att det kostar att ha dom me, då får dom inte ta upp en plats, utan en annan person måste kunna sitta påplatsen bredvid. alltså inte sitta på sätet, inte stå i mittgången, eller stå bredvid mej utan dom måste klämma sej i under sätet jag sitter på.  Jag tycker det är värdelöst. Betala man för en biljett ska man väl ändå få en plats? visst fattar jag att dom inte vill att hundarna ska skita ner sätena, men dom behöver inte va så griniga. Om inte mina hundar va så små skulle det vara omöjligt att ha med dom på bussen.

upprörande är vad det är!

Friida
0

Tyvärr är det väl så att ordentliga hundägare drabbas av nonchalanta, därför blir medpassagerare avigt inställda…Hundar på sätet, hundar som kör upp nosen på oönskade ställen, hundar som blockerar gången osv

Amoz
0

Jag har problem med att folk sätter sig på min hund (ja, det är flera gånger folk satt sig på hans tassar, som han lyckas rycka undan i sista sekunden, eller så får jag vara snabb med att dra undan dom) är det inte geggigt ute så sitter min hund på sättet brevid eller i mitt knä. Jag anser så, jag stämplar för honom då har jag rätt att låta honom sitta i mitt knä eller ha ett eget sätte (är det så att det blir väldigt fullt tar jag honom självklart i knät) om någon skulle be mig "Kan du flytta hunden?" så skulle jag göra det, men inte när folk nästan sätter sig på honom, då brukar han lägga sig med baktassarna tryckta mot människan som försökt sätta sig på honom. Jag kan ju säga med, hade jag haft en hund som fäller mycket hade jag inte låtit den sitta på sättet då det inte är så kul med massa hundhår.

Många fler här brukar gilla att hundarna åker med, i stället för att blänga och liknande, oftast får min hund leenden och folk som gärna vill hälsa.

Friida
0

#7 Antar att du har dina fötter på sätet också…bara det inte är geggigt ute? Är väl skillnad på hur man är uppfostrad helt enkelt.

ingann
0

Här är det inget problem med att ha hund på bussen. De få gånger vi åkt har jag bara hört viskande kommentarer om hur söt Åskar är.

Om vi åker tåg får han ligga på sätet, men självklart har han sitt lilla täcke att ligga på.. skulle aldrig låta honom sitta/ligga direkt på sätet… det är respektlöst mot den som ska sitta där efter honom…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Bogart
0

Tycker också det är fel att låta hunden sitta på sätet utan att man har något som hunden kan sitta på som skyddar sätet.

Annars så tänker jag också så att, jag betalar för att min hund ska få åka med, finns det då plats så ska han få ha ett säte. Folk får ta med barnvagnar, cyklar etcetera helt gratis, så då kan min hund i alla fall få ett säte.

Med vänlig hälsning

Amoz
0

Varför skulle jag det? Däremot sitter ofta småbarn med fötterna på sättet, om det så är geggigt eller inte. Varför får inte min hund, som jag betalt för, sitta där då när det inte är geggigt?

ingann
0

#11 oavsett om din hund hårar eller inte är risken väldigt stor att det faller av mjäll/hudavlagringar när din hund sitter/ligger… tänk om det kommer nån som är allergisk och sitter där efter din hund och får detta på sig?

du kan inte jämföra små barn med din hund… en hunds plats är inte uppe på stolar/möbler men det är det för barn…

/Ingalill

Amoz
0

Och du har beslutat att han inte ska få vara på möbler alltså?

Ja… och när folk har mängder av parfym fastnar det inte på säterna?

Bogart
0

#12 Här så måste man sätta sig längst bak i bussen om man har hund, detta för att allergiker ska kunna sitta längre fram i bussen. Så jag vet inte riktigt om det där argumentet håller… Beror ju på vad som gäller på andra ställen.

Med vänlig hälsning

Singo-Torpet
0

#14 här måste man välja bakredelen av bussen står det pga allegikerna..

och självklart för ingan hundar sitta på sättet om man inte har något som skydar sättet en filt eller dyl..

ingann
0

#13 när blev möbler ett naturligt ställe för hundar? din kanske sitter vid matbordet på en stol o har tallrik bå bordet när ni äter, vad vet jag.. men jag har det inte..

min får ligga i soffan om det finns plats och om det finns en filt under honom…

att inte ha hunden på ett buss/tågsäte utan skydd tillhör vanligt sunt förnuft och vanligt hyfs tycker jag..

/Ingalill

Amoz
0

Haha, sa jag att han äter vid matbordet?

Ja, det är din åsikt.

ingann
0

#17 japp, det är min åsikt.. jag är nämligen uppfostrad till att tänka på mina medmänniskor precis som jag uppfostrar mina barn att göra detsamma Flört

/Ingalill

Amoz
0

Jag vet att aga(?) inte funkar speciellt bra som uppfostran så du kan väl sluta gnälla om min? -.-

Jag har lärt mig själv att respektera andra människor, då folk inte respekterar mig har de sett till att jag inte har anledning att respektera andra på det sättet.

Anne85
0

Det var likadant på tåget när jag åkte tåg mellan västmanland och skåne.
Många tar inte hänsyn förrst när hunde hade bandage på sin tass så såg de han och gick ordentligt och var föriktiga och gullade gärna med han.

(bandaget var för kanylen han haft hos veterinären.)

ingann
0

#19 vad pratar du om nu? aga??? vem har pratat om det? inte jag iaf.. om du agar din hund eller dina barn (om du har några) bryr väl inte jag mej om, även fast det är olagligt Obestämd

jag svarade på att det var min åsikt om hundar på säten…

/Ingalill

Amoz
0

#21 Jag talade om MIN uppfostran -.-

Nej, du svarade om att jag har dålig uppfostran trotts att du inte vet något om den.

Singo-Torpet
0

även om ja inte är allergiker och ja har egen hund skulle ja då inte vilja sätta mig på ett hårigt och skitigt sätte pga att någon satt sin hund där utan skydd…

Friida
0

#22 Du har dålig uppfostran eftersom du utsätter medresenärer för din hund (på sätena alltså) Skrattande

Amoz
0

Som sagt, när min hund är smuttsig får han inte sitta på sätet. Han fäller inte, därför låter jag honom sitta på sätet om han inte är smuttsig.

Varför skulle jag ha dålig uppfostran bara för att jag väljer att låta honom sitta på sätet?

Maddepadde
0

Jag tycker det är sjukt respektlöst att ha sin hund i sätet utan att ha ett ordentligt "skydd" under - oavsett om det är torrt eller geggigt ute.
Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att slänga upp mina skor på sätet mittemot.

Alla är inte lika förtjusta i hundar som jag är, och då får man acceptera detta. Alla vill inte få kläderna fulla med hundhår bara för att man råkat sätta sig i ett säte där något pucko har envisats med att ha sin hund.
Kollektivtrafiken är inte avsedd för hundar, utan i första hand för människor.

Ila har aldrig suttit varken ett bussäte, ett tunnelbane-säte eller ett pendeltågs-säte hon klarar sig gott och väl under sätet eller i gången.
Jag har flera ggr sagt åt andra hundägare som har sina hundar i sätet.

Respektera omvärlden så kanske ni får lite mer respekt själva. :)

Men börja grina då!

Zvintos
0

#25: Även om din hund inte fäller, kan den dra med sig annat i pälsen som sedan lossnar och hamnar på sätet.

Ellinor Johansson
0

# 26 Mycket bra skrivet.

# 25  Om alla skulle tänka som du skulle det inte gå länge förrän hundar inte var välkomna på bussar. Med ditt handlande förstör du för alla andra hundägare.

Maddepadde
0

Tack så mycket. Jag personligen tycker att det borde vara en självklarhet att man inte har sin hund i sätet.

Men börja grina då!

[lillbrun]
0

Självklart ska man inte smutsa ner sätena på bussen. även fast det inte är lerigt så är dom ju dammiga under tassarna och magen. Men eftersom det är ett säte, en plats, man betalar för så tycker inte jag att en hund ska kosta att ta med, iallafall borde det inte vara en stor summa. Som någon tidigare skrev, barnvagn får man ta med gratis.

Maddepadde
0

Men då får ni väl skicka det som förslag till er kommun eller nu vilka det är som håller i den biten. Det hade jag garanterat gjort om det hade kostat att åka med hund här.

Men börja grina då!

paronskrutten
0

Jag har aldrig blivit dåligt bemött i kollektivtrafiken här i stockholm med vovve, dock är det inte så kul när alla barn i närheten pratar med en tills man stigit av, frågar 10 ggr vad hunden heter, om den är min, frågar om det är en pojke eller flicka, eller mamma eller pappa -.-' menmen, det är bra att de inte är hundrädda iaf då min vovve tar mycket plats då han hatar att åka tunnelbana :P

Helena

[lillbrun]
0

jag bor inte i Övik längre, här i Hudik är hundar mycket välkommna på bussar och tåg :)

När det va kommunen som hade bussarna i Övik kostade det inget, utan det var när bussarna blev uppköpta av ett privat företag.. dom höjde priserna och började ta betalt för hundar :(

Helt värdelöst!

ingann
0

#22 men snälla du, nu får du väl ge dig! JAG borde väl veta vad JAG svarar på??? 

Förtydligande: #16 (sista stycket) "att inte ha hunden på ett buss/tågsäte utan skydd tillhör vanligt sunt förnuft och vanligt hyfs tycker jag.."

#17 (sista stycket) "Ja, det är din åsikt."

#18 " japp, det är min åsikt.. jag är nämligen uppfostrad till att tänka på mina medmänniskor precis som jag uppfostrar mina barn att göra detsamma Flört"

Kan du nånstans där se att jag skrivit om DIN uppfostran eller aga??? Du är bara grinig för att ingen håller med dig om att det är rätt att ha hundar på sätena så lägg ner nu!

/Ingalill

ingann
0

#30 man betalar för att få åka med bussen.. inte för att få sitta:) att de räknar antalet personer efter säten beror på att det är trafikfarligt att köra med för mycket passagerare…

/Ingalill

[lillbrun]
0

#30 men det är ändå konstigt att en hund betalar lika mycket som en människa när den bara sitter på golvet och inte är i vägen för någon, barn under 5år, barnvagnar, stora väskor, transportburar med diverse djur.. ja allt möjligt annat få tas med gratis.

Jag tycker det va orättvist! ibland när spencer va valp hade jag han i väskan, då slapp jag betala. men hade jag han innanför jackan, som jag hade förra vintern ibland, då fick jag betala! han va inte större än ett marsvin…… ja det va konstiga regler

Tur att det inte är så här! :)

ingann
0

#36 här är det gratis för hundar och barn under 6 år.. men max 2 barn/hundar per betalande vuxen (så tror jag det är överallt, för barn alltså.. på tågen är det så också) så min kompis som har 5 småbarn betalar 2 vuxenbiljetter (1 för sig och 1 för ena barnet) så kan de 4 minsta åka gratis… det är billigast för henne..

när hon har hunden med gör de likadant.. första gången ville de ha betalt för hunden eftersom det skulle bli 5 gratisåkare men hon hänvisade till deras, ganska otydliga, information där det står: max 2 barn under 6 år och 2 hundar får medfölja varje betalande vuxen… *s* de hade missat att skriva eller hehe

/Ingalill

destroyed
0

Här nere är det inga problem att ha hundar på bussarna, däremot är det jättemånga hundägare som uppför sig illa med hundarna m.m.

[lillbrun]
0

Det låter ju vettigt. annars kunde man ta med en hel dagisklass gratis :p

ingann
0

#39 ja, det tycker jag med;) själv har jag ju bara 2 barn så jag har klarat mej men jag vet många med fler barn som klagar… men bussbolagen skulle ju gå back om man fick ha hur många som helst;p eller chockhöja avgifterna så alla utan barn fick betala…Obestämd

/Ingalill

Zvintos
0

Här åker alla hundar med en mankhöjd under 40cm gratis, över 40cm så får man betala barnbiljett.
Men många chaufförer låter mig och vovven åka gratis iaf, trots att han är bra bit över 40cm. =P

Amoz
0

Jag är inte precis själv om det här. Men många här tar upp hundarna på sätet om det så är geggigt ute eller inte.

Du skrev så bra själv var du komenterade MIN uppfostran " jag är nämligen uppfostrad till att tänka på mina medmänniskor precis som jag uppfostrar mina barn att göra detsamma"

Det kan man här.

ingann
0

#42 du är bara för mycket!!!  jag skiter totalt i om du är väluppfostrad eller ouppfostrad… just nu tror jag på det senare…

tydilgen kan du inte läsa heller så jag rekommenderar en kurs i läsning…

nu tänker jag inte besvara fler idiotinlägg från dej vare sig här eller i PM… *irriterad som 17 just nu*

/Ingalill

Amoz
0

#43 Sluta tjata om min uppfostran då -.-'
Jag har dyslexi, so what?
En vuxen och "bra uppfostrad" människa (som du tydligen är) borde väl kunna skriva på en nät sida utan att säga massa saker den inte vet något om och seda ljuga om att den inte sagt det när det tydligt står

Anne85
0

Kan vi hålla oss till ämnet?

Jag anser att man inte bör ta upp hunden i sätet, ska man tvunget ta upp hunden kan man ha den i sitt knä. jag är pälsdjursallergisk och tål inte katthår, vissa hundhårs typer och främst hästhår (ändå äger jag både hund, katt och rider på ridskola) Jag går på medeciner för detta men ibland som på bussar, tåg mm så sitter man i ett säte och plötsligt har man ett eller flera hår och andra  particklar på sig som gör att man måste besöka akuten för att kunna se och andas. Det kostar för den som drabbas medan djurägaren kunnat hålla hunden på skydd, knä eller på golvet så jag håller med, visa respekt åt de som åker och inte tål/gillar djur så respekteras du och ditt djur med. Fast det är min åsikt.

Amoz
0

De gånger jag åkt med min hund och han suttit på golvet är det nästan alltid någon som trampar på honom (kan ju säga att jag inte åker buss så ofta om det så är geggigt eller inte ute) oftast tar han platsen i mitt knä (om han så är lerig eller inte har han fått för sig även där >.> men bättre att jag blir smuttsig än att folk ska trampa på min hund. Han har även fått ligga på en tidning då det varit smuttisigt och jag inte velat ha honom i knät och det funnits en tidning där, det är dock inte vanligt att jag får tag på någon tidning han kan ligga på)

Nicolina
0

Jag brukar åka både buss å tunnelbana med min farmors lilla hund, och har hittills bara blivit vänligt och trevligt bemött. Ofta ler människor mot en och frågar om honom, vilket jag bara tycker är roligt, mest är det äldre som blir så försjusta när jag kommer med min lilla gubbe.

Maddepadde
0

Får jag bara fråga men vad är det för ras du har?

Men börja grina då!

Amoz
0

Dvärgschnauzer.

Bogart
0

#45 Har ni inte uppdelat så att hundar bara får sitta i bakre delen av bussen?

Med vänlig hälsning

Maddepadde
0

Dåså, ha din hund i knät och inte i sätet.

Men börja grina då!

Amoz
0

Varför ska jag betala för honom då?

Maddepadde
0

Som någon tidigare nämnde så betalar man inte för sätet, utan för att få åka med bussen. Det är inte en biobiljett du köper som garanterar dig en fåtölj i salongen, utan det är en biljett som visar att du betalt för att åka med bussen.

Men börja grina då!

Amoz
0

Borde man inte betala för barn under 6 år, vagnar och alla typer av djur med?

Maddepadde
0

Jo, men nu är det inte så och då får du antingen ta och acceptera det eller göra något åt det.

Tänk om alla hundägare resonerade som du, "Jag har minsann rätt att ha min hund i sätet om jag vill ha min hund i sätet, jag har minsann betalat för min hund".

Du måste ta och inse att alla inte älskar hundar, alla vill inte ha sina kläder fulla med hundhår och smuts för att något pucko envisats med att ha sin hund i sätet. Jag är ledsen, men jag köper inte ditt resonemang.

Men börja grina då!

Anne85
0

#46 Jag förstår hur det är, min hund har med blivit trampad på många gånger och jag förstår din åsikt.. alla har rätt till sina åsikter och jag framskrev bara min, sköt att du har tidning under iaf :)

#50 beror på vad man åker, tåg ja där finns det vagnar för djur, men inte alltid plats i de vanliga vagnarna då får man gå dit det finns plats eller blir hänvisad, buss nej inte alltid.

Tina-A
0

Är det i många städer man måste betala för att hunden ska få åka med? … Låter så konstigt tycker jag!

I stockholm betalar man inte för hunden.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Bogart
0

#57 Det verkar variera ganska rejält i landet. Västtrafik tar betalt, och då gäller det väl hela Västra Götalands län. Tycker verkligen att det är riktigt dåligt, har man flera hundar så är det väl aldrig värt det. Jag slängde iväg ett mail till Västtrafik och klagade häromdan, får se vad de svarar. Hade varit underbart att se en förändring.

Med vänlig hälsning

Amoz
0

Det konstiga med det är, har man en hund i t.ex. en vagn eller transportbur får man tydligen ta med den gratis. Tar den mindre plats? Knappast. Man borde ju då betala för alla djur man tar med, kanin, marsvin, hamster o.s.v. även barn under 6 år.

Zvintos
0

#57: Dalatrafik tar enbart betalt för hundar med en mankhöjd över 40cm, mindre hundar åker gratis (även marsvin, kaniner etc). Så länge det inte är en ledarhund dvs, de åker gratis.

pippa__
0

Skåne/Blekinge tar inte betalt för någon hund. Här åks det gratis.

Singo-Torpet
0

#60 att dom  tar betalt för vissa var nästan värre tycker ja då..