Hund + iller?
Jag har aldrig haft iller förut och vet inte riktigt hur detta kommer att fungera. Däremot hade vi katt och kattungar ett tag men katten såldes till ett hem där hon fick gå ut och röra sig fritt eftersom hon inte kunde det hos mig. (katten va omplacering)
Iaf så fungerade katten och Ike super bra men han är håri tagen när han leker med katter och andra hundar med för den delen.
Han biter inte men han "naggar" och trycker med tassen ibland..
Nu undrar jag om någon har erfarenhet av hund och iller i samma hushåll?
Kan n i dela med er lite om hur det gick för er eller bekant?
Vill så gärna ha en iller men tänker inte köpa en om jag inte vet mer om hur det fungerar och hur det kan gå.
Självklart kommer jag begära att Ike får träffa illern innan köp så de får bekanta sig.

Jag har ingen erfarenhet av hund+iller men kan rekomendera att du ställer frågan inne på http://iller.ifokus.se också
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack Anne :D hade glömt den sidan

Iller och hundar fungerar bra.

#3 inte alltid
Min hund funkade bra med illrarna. Men jag har också varit med in akut till veterinär med en iller som brutit nacken tack vare en illervan hund.
Om det fungerar elle inte är upp till individerna och jag personligen skulle inte lämna en hund och en iller obevakade ihop. Man vet aldrig vad som kan hända. Den hunden som hade ihjäl illern hade under flera år levt med illrar utan att röra dom och helt plötsligt hände något, kanske blev hunden skrämd, kanske lekte dom och det gick fel… men som sagt. Det kan gå hur bra som helst.

Man ska väl inte lämna några djur obevakade i början?!
Självklart måste man hinna lära hunden vad som gäller.

#5 gäller inte bara i början… hunden som hade ihjäl illern jag pratar om hade levt med illrar flera år och träffat denna iller nära under två månaders tid innan något hände
iller + hund = iller som sitter fast i hundens nos eller fötter. Eller hund som tycker att iller är jätte kul leksak. Det funkar, men under endast under bevakning är min erfarenhet ialla fall.
Okej, så det är okej att köpa en iller och hoppas de båda kommer överens och att inte lämna dem obevakade för då kan det hända saker.
Ike är varsam mot små djur så som råttor.. men tänkte en iller är väl i storlek med katt så då skulle jag tro att han skulle va lite mer hård i leken..
Jag får nog lov att fundera på detta ett par månader till.. *suck* har tänkt på iller i mer än ett år nu..

Asså… ok.
Jag har haft både iller och andra djur "obevakade" med mina hundar - och det har aldrig varit några problem.
Att EN hund har haft ihjäl EN iller säger inte så mycket.
Självklart kan det hända olyckor.
Det är som med hund och katt - det funkar utmärkt.

Om din hund fungerar med råttor och andra smådjur så lär en iller inte vara några problem alls.
Låt dom lära känna varandra - och korrigera hunden om du ser att den "leker för hårt" med din iller.
#10 det var lite så jag hade tänkt göra men va osäker på om det skulle fungera då illern är i stolek med katt och han gärna leker hårt med katter..
Jag ska fundera ett tag till så får vi se vad beslutet blir. Tack för tipset

Har du en katt hemma nu?
I så fall kan du börja redan nu och korrigera hunden när den leker för hårt med katten. SOm en liten förbredelse för illern.
#12 Nej hon trivdes inte i lägenhet så hon flyttade till en kompis som bor på en stor gård där hon kunde röra sig fritt. Men vi har haft denna katten i ett års tid och under den tiden fick hon även en kull kattungar.
Men vi är ofta ute och hälsar på både kattungarna och kattmamman då och jag gör små försök att få han att inte leka så hårt utan att han mer ska gulla med katterna.

Ok. Då får du helt enkelt skaffa en iller - och börja öva från början. =)
#14 ja det får nog gå åt det hållet =O)
Jag kan bara säga att det finns olika illrar o olika hundar !
Jag hade en mycket snäll o mild iller hane (kastrerad ) som vid 3 års ålder fick en hund kompis, en Tim en borderskäfter blandning som gick super bra ihop efter ett år kom Timjan (samma blandning )en tik som gillade illern sådär dom hade klart sina duster dessa mer milda från hundens sida än illern, det fanns tillfällen då Timjan hade en iller hängandes i halsen (tur hon har en rejäl pälskrage)som inte släppte förrän hon pep till vilket hon inte alls var villig att göra.
Det gick bra med min kompis Yorki oxå visst ville den busa med den men illern visad rätt tydligt när det var bra.
Senare fick jag en omplaserings illertik som var lite mer skygg o klart mer bitsk , det gick bra illrarna hade sina rör dom kunde fly in i o hundarna hade sina korgar som var deras där fick dom ofta vara ifred..
det var ju många år se'n detta jag har nu bara en av hundarna kvar Timjan 15 år
Illarna dog vid 13- o 11 års åldern o Tim förra året.
Så länge sen det var o dom busarna hittar man än spår efter *ler det var en rolig tid med massa djur hemma.
Jag hoppas detta hjälper nått o jag tror att man får kolla lite hur det är med dom olika individerna
Lycka till !