Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4880 ggr
Springertjej
1

Sjuk hund.

Hej!

I söndags förmiddag började min tik att bete sig konstigt. Hon var vinglig på benen, rasade ihop, drack myket vatten + att hon kräktes upp allt igen.
Tänkte först att hon hade ätit ngt olämpligt, men eftersom läget var lika på morgonen idag ringde jag veten. Fick en tid och har nu kommit hem, ska snart iväg till Falu djursjukhus, hon ska läggas in. Hennes blodsocker var nere på 1,4 eller 1,5 och hon är vinglig på benen än, hon ska utredas på djursjukhuset så jag kommer att vara hundlös ett par dagar. Till saken hör att hon har rasat i vikt, hon väger 14 kg nu hon som brukar ligga runt 19-29 kg.
Nu sitter jag här och är nervös, min lilla gumma som har hängt med mig i 3 år, vad ska hända nu? Jag hoppas att hon blir frisk.
Någon här som har varit med om liknade symtom eller bara har någon idé om vad det kan vara?

Mvh Springertjej

spikes
0

nejmen vad jobbigt,hoppas verkligen allt löser sig till det bästa.

tröstekramar

lena

AnneN
0

Kan hon ha ätit i sig något olämpligt? Eller kan hon ha fått diabetes?

Hoppas att de hittar felet och att hon blir frisk snart

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

chrissan
0

Fast diabetes brukar innebära högt blodsocker (4,5-7 är normalt för människor).

Hoppas de hittar orsaken och att det går bra

AnneN
0

#3 jo men en diabetiker kan ibland även få för lågt blodsocker. (mammas sambo är diabetiker)

_**/Mvh Anne

Yessica
0

Usch vad tråkigt att höra, hoppas dom hittar felet och att det går att åtgärda! :) Håller tummarna!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

V-lang
0

#4 det kan mycket väl vara som du säger, blir det väldigt lågt så kan man till och med hamna i koma, det är därför man ska ta något sött så att sockret stiger och man blir piggare Skrattande

Hoppas dom hittar felet fort så du får hem din plutta snabbt, finns inget värre en att vänta. Jag håller tummarna här hemma!

Springertjej
0

Tack för alla vänliga ord, det värmer.
Jag fick som sagt läman min gumma på djursjukhuset igår kväll. Under den tiden jag var där, när veten kollade igenom henne upptäckte han att hon har långsamma reflexer på både bak och framben. Då pratade han om något med nerverna, plus ngt annat som jag inte kommer ihåg (blev så mkt på en gång). Hon var även uttorkad (skulle få dropp under natten). Men blodsockret låg normalt när de tog nya prover, konstigt men det var ju iaf positivt. (Min sambo har diabetes så det var ju det vi misstänkte att vovven oxå fått, men det verkar ju inte stämma nu när provet var normalt).
Sedan röntgade de buk och bröstkorg, hittade inget onormalt där. (Hon har vad vi vet inte ätit ngt konstigt, men de behöver ju bara 1 sek för att hitta ngt och sedan svälja).
Det var jobbigt att behöva gå ut med tomt koppel från veten, men det är ju för hennes bästa. Men det tog emot att se henne ledas bort vinglande på benen och med en blick som sa "Matte varför lämnar du mig här?" Men det är ju som sambon sa innan jag gick in med henne, det är ju bättre att hon är där det finns kunnigt folk än hemma ifall hon blir jättedålig, då kan det ju vara försent.
Idag ska de ta fler prover och även kolla igenom hennes reflexer igen + allt annat veten pratade om igår.
De ska höra av sig på eftermiddagen, så då hoppas jag på ett bra besked, men jag är även inställd på det värsta. Uppdaterar när jag vet ngt mer.

Ellinor Johansson
0

Håller tummarna för henne.

Springertjej
0

En liten uppdatering: Pratade med veten på em, inga glädjande besked tyvärr. Min gumma har fått i sig Glykol.
Njurarna har tagit skada dvs hon har njursvikt. De provar att behandla, men det är inte säkert att det går…Gråter Vi håller givetvis tummarna för att hon ska repa sig och hon är ju ganska ung (3 år), vet ska höra av sig imorgon em igen.
Vill nu passa på att varna alla som brukar prommenara med sina vovvar där det brukar stå bilar som har varit inblandade i trafikolyckor eller på annat sätt kan läcka Glyckol! Glyckol är väldigt sött och hundarna älskar det! (Vi bor oturligt nog nära en bärjningsfirma/bilverkstad där det brukar stå trafikskadade bilar).
 Så snälla håll ett vakande öga på er hundar när ni är ute, det behövs så lite, det har vi fått erfara. Misstänker du/ni att er vovve fått i sig glyckol åk till närmaste vet innom 8 timmar! Droppet de får mot förgiftningen verkar bäst om de hinner sätta det innan 8 timmar.
(Vi hade alltså skullat åka direkt hon uppvisade symtom, men då vi inte misstänkte glyckolförgiftning väntade vi tills måndagen, det kan ha kostat oss en väldigt älskad vovve).
Givetvis finns det chanser att hon kan klara sig, det beror på hur njurarna repar sig och om det är ngt annat organ i kroppen som tagit skada. Som veten sa det är för tidigt att säga varken ja eller nej till om hon någonsin får komma hem igen. Vi får ta en dag i taget.

Ellinor Johansson
0

# 9 Tänker på dig.

chrissan
0

Stackars er och stackars hund. Det var en viktig varning - glykol kan droppa ned från bilar på parkeringar och andra ställen. Alla kylarvätskor är livsfarliga även i mycket små doser. Var jättevaksamma!

Dödlig dos för hund: 6,6 milliliter per kilo kroppsvikt

För katt; 1,5 milliliter per kilo

pippa__
0

Oj usch va hemskt!! :O

Håller alla tummar för att det ska lösa sej!

V-lang
0

Usch stackars liten, tänker på dig och hoppas att det går bra.

gejsa
0

Men usch vad jobbigt. Hoppas verkligen att vovven klarar sig.

Springertjej
0

Tack för alla värmande ord, det betyder oerhört mycket för oss (både mig och min sambo).
Min sambo klandrar sig själv eftersom det var han som var ut med henne på lördag kväll, men vad säger att hon fick i sig det då? Inget egentligen, det är ngt som varken jag eller han kan hindra.

Eller är vi dåliga hundägare som inte vakar som en hök över våran hund när vi är ut? (Det är funderingen som snurrar runt runt hos både mig och min sambo). Ska vi våga skaffa en valp efter detta öde? Jag har sagt att det blir ingen mer hund, men sambon sa att jag klarar mig inte utan hund…Insåg sedan att han har ju rätt, det är hemskt tomt just nu…Skulle göra vad som helst för att få höra tassandet av en hund i hallen eller i köket….Men hur mycket jag än önskar finns det ingen hund, inget tassande, ingen som vill gå ut, ingen som vill busa/kela…Gråter Jag har tänkt tanken att skaffa valp, men det tar emot, jag måste nog få ett klart besked innan jag kan tänka i de banorna riktigt. Helst vill jag ha hem min älskade kamrat som hängt med mig i 3 år, det är för kort tid för att hon ska gå ifrån oss nu.

Det känns hemskt att säga det men jag önskar bara att det här aldrig hänt eller att hon bara får somna in helt smärtfritt under en natt och slippa alla plågor som denna förgiftning medför….Gråter Min lilla gumma, frågan är ju vad hon får för liv om hon klarar sig, jag tänker på njursvikten, det är väl ngt som hon får leva med eller? Jag måste försöka prata med veten riktigt idag och se hur stor chans hon har, det sista jag vill är att min älskade vän ska lida, jag är en dålig matte om jag låter henne utså för mkt till ingen nytta. Är det grymt att låte dem medicinera henne för att se om det hjälper? Tänkte i så fall att de skulle få medicinera henne fram till söndag, då har hon varit hos dem sen i måndags kväll, borde de inte se resultat då?

Jag vet bara att om det blir så att hon inte har en chans att bekämpa detta kommer jag skriva en insändare i tidningen för att varna andra hundägare här i området. Egentligen borde jag göra det i vilket fall som helst, andra hundägare bör få veta vad som händer eller kan hända deras hundar och även katter. Eller är det dumt att dra ut det i tidningar?

Om ni är medlemmar på andra sidor varna gärna där för glykolförgiftning, alla kankse inte vet att hundar älskar det eftersom det är sött!

Uppdaterar när jag vet ngt mer om hur läget är. Jag håller tummar och tår för ett glädjande besked, men jag vet att chansen är liten.

chrissan
0

Hon kan ha fått i sig det tidigare än lördag kväll, de kan ta flera dagar innan de får symtom. Man kan inte klandra sig själv, alla vet att det är ett ögonblicks verk att en hund stoppar i sig något olämpligt. Skulle man vaka jämt så fick hunden aldrig gå fritt utan bara på kort koppel och det är inte ett hundliv. Det behövs så lite glykol också.

Jag tycker det är jättebra att du gör allt för att varna andra hundägare. Det verkar som man lite glömt hur farligt glykol är. För 30 år sedan när jag hade hund brukade det vara varningar i tidningarna varje vinter, men då var bilarna sämre och läckte glykol oftare. Man bytte kylarvätska från vatten till glykol till hösten och då var det stor risk att det började läcka eller att man spillde, lika när man tappade av kylarvätskan på våren. Vi har nog glömt att bilar har glykol året runt numera, vi tänker inte på faran längre.

Farliga ställen är alltså verkstäder, mackar, p-platser och korsningar där bilar står stilla ett tag.

Veterinärerna gör säkert en bra bedömning åt dig om hennes chanser, så att hon inte behöver lida i onödan. Vi tänker på er.

destroyed
0

tack för varningen av glykol, jag visste inte ens om det innan. Du kanske räddar fler hundar med den varningen.

hoppas allt ordnar sig för er och eran hund..

Springertjej
0

Jag har nu pratat med veterinären så här kommer dagens rapport:

Vovven mår i det stora hela okej och plågas inte, iaf inte som läget är nu (vet lovade att informera när hon tyckte det var dags att sluta, när alla chanser var tagna). Hon har inte just ngn aptit idag, men igår kväll hade hon ätit bra, men även kräkts. Hon fick medicin mot kräkning och idag har hon inte kräkts ngt alls. Hon var även mindre vinglig på benen, men njurvärderna hade blivit sämre, så hon har fortfarande akut njursvikt. Veterinären lät mer hoppfull idag, men sa även att man inte ska hoppas för mycket. Hon sköter alla bestyr ute helt normalt, vilket vet tyckte var jättebra, för då tyder det på att njurarna fungerar fortfarande vilket är kanon.
Jag skulle få veta mer imorgon.

#16 Jo det är ju sant, man kan inte vaka som en hök över sin hund. Det borde väl egentligen varnas i tidningar för glykol, många vet inte ens om att det är giftigt! Det har jag fått erfara när jag berättat för grannar, kompisar och även andra hundägare som frågat var jag har min hund. De blir nästan chockade och frågar om en hund verkligen kan få i sig glykol och varför de äter/dricker det. Jo det kan ju säkert stämma att hon fått i sig det tidigare.

#17 Det är många som inte vet det och jag hoppas att alla får upp ögonen nu, eller iaf några.

ingann
0

Hoppas hon blir helt bra snart!

Jag har aldrig låtit Åskar dricka ur vattenpölar eller slicka på backen ute eftersom jag känner en hund som vart just glykolförgiftad för flera år sen…

Jättebra att du varnar så fler hundar klarar sig undan Glad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

chrissan
0

Det skulle ju vara jättebra om de skrev i lokaltidningen om hur farligt glykol är. Det gjorde de ju alltid här förr i tiden. Det verkar som hundägare inte vet det numera.

Springertjej
0

Jag håller med, det skulle iaf finnas info om det i tidningarna, för många är inte medvetna om hur giftigt glykol egentligen är.

Ja, vi håller alla tummar vi kan för att hon ska bli helt okej, men vi törs inte hoppas för mycket heller. Det kan bli bakslag imorgon igen, även om det lät bra idag.

Jag har börjat se ljuset igen, allt var bara mörkt ett par dagar efter att hon blivit inlagd, men efter samtalet med veterinären idag vände det. Man kan inte gå och fundera på vad man borde gjort utan istället vad man kan göra för att varna andra.

V-lang
0

Jag tycker att det är bra att bli påminnd om det här med glykol, så det här om att gå ut i tidningar tycker jag låter som en bra idè.

Jag har aldrig varit med eller hört om någon som blivit sjuk av det och tycker att det här låter hemskt. Jag lider med er och jag håller tummarna att det går bra för er hund.

gejsa
0

Jag har hört fler hundar som inte klarat sig efter att fått i sig det. Så din hund har nog haft änglavakt. Jag brukar alltid fråga gubben om han har haft något i garaget när han är där och jobbar och hundarna springer till honom.

destroyed
0

kan inte alla skicka insändare till tidningarna och varna för glykolförgiftning? det vore ju jättebra! då kan vi nå ut med det och ingen behöver bli utsatt för samma sak som TS

Springertjej
0

Idag ringde veterinären tidigt, klockan nio ringde hon och jag visste direkt vad hon skulle säga. Min älskade gumma hade blivit sämre. GråterHennes liv gick inte att rädda. Njurarna hade börjat ge upp och hon vägrade äta eller dricka. Jag fattade beslutet direkt i telefon med veterinären hon skulle få somna in, hon skulle inte behöva lida mer. Vi fick en tid kl 14.00. Ringde sambon och berättade, han åkte från sitt jobb för att följa med ner och ta farväl.
Klockan 14.20 fick hon somna in, det var hemskt att se henne, det var inte samma glada vovve jag en gång hämtat hem som valp. Hon tog de sista krafternahon hade kvar i sig kropp till att hälsa på min sambo, hans dotter och sedan la hon sig på golvet, hon visste att jag skulle lägga mig bredvid henne och gosa med henne innan hon fick somna in. (Det hade jag lovat när vi lämnade henne, om det var så att hon inte orkade kämpa). Hade hon orkat hade hon pussat oss, men krafterna fanns inte, inte livsgnistan heller.
Veterinären kom in och pratade lite med oss, sen hämtade hon sprutan och min ängel fick somna in, inga mer smärtor, inga mer problem. Hon väntar på oss vid regnbågsbron tillsammans med hundarna jag växtupp med. Bad henne hälsa till dem, kanske låter patetiskt, men jag tror att hon förstod vad jag menade.
Allt gick bra, hon fick sprutorna i kanylen och somnade in nästan direkt utan att kämpa emot. Hon fick ett värdigt slut på detta hemska elände. Hon hade blivit mkt sämre under eftermiddagen innan vi kom dit berättade veterinären. Det syntes verkligen på min älskade hund att hon ville få somna in, vilket gjorde det hela mkt lättere, fast ändå inte. Det känns otroligt tomt och tyst här nu. Hon ska kremeras och kommer att få en plats i bokhyllan tills jag vet var jag ska begrava henne.
Vi fick tre år tillsammans, 3 år som jag värdesätte högt, hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta och i mina tankar.

R.I.P Susie 050624 - 081120, vi tänker på dig och saknar dig. Ett ljus kommer att brinna för dig ikväll min trogna vän. Gråter

(jag kommer att skriva en insändare i tidningen om glykolförgiftning, fler får gärna hjälpa till att sprida budskapet till media).

AnneN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Beklagar verkligen eran sorg, tänder ett ljus för Susie både här i tråden och ett riktigt ljus här hemma.

_**/Mvh Anne

chrissan
0

Så oerhört sorgligt, vi tänker på er

ingann
0

Vad sorgligt! Tänker på Er!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mammi
0

Usch, så tråkigt!  Styrkekramar från Gyte och Bella

krasivis
0

Så oerhört ledsamt! Beklagar verkligen sorgen

/Elisabet

giffan
0

Beklagar verkligen. Vi tänder oxå ett ljus.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Ogirl
0

Usch! beklagar verkligen! Fick avliva vår valp i på 5 månader i sommras pga ett medfött njurfelGråter Verkligen hemskt! Vet vad du går igenom!

Skickar mycke tröst!

gejsa
0

Beklagar verkligen! Jag trodde nästan att din vovve skulle klara sig eftersom den låg så länge på djursjukhuset. Men jag har hört så många fall som inte klarat sig. Vad var det för ras ni hade?

Tänk vad jäkligt att en frisk hund kan bli så sjuk att den inte får leva när den slickar i sig lite glykol!! Jag blir så ledsen.

spikes
0

begklagar verkligen och sänder styrke kramar från oss.

Lena spike o snodden

Marylojs
0

Men fy så sorgligt. Jag önskar er all styrka jag kan!

Springertjej
0

Tack alla, för alla varma ord! Vi känner oss lite deppiga, men det känns ändå skönt att veta att hon har det bra där hon är nu. Vi samlar styrka för att kunna gå vidare, även om det tar emot.

#32 Usch vad hemskt att avliva en 5 månaders valp, jag förstår att det tog emot.

#33 Susie var en Engelsk springer spaniel.

SaraC
0

Beklagar verkligen! Massor med kramar till er!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

destroyed
0

stackare, trodde hon skulle klara sig. jag skickade in en insändare för några minuter sedan

Ellinor Johansson
0

Beklagar er stor förlust så tragiskt.

Singo-Torpet
0

Gråter beklagar…

MagicPaws
0

GråterGråterGråter

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

mabia
0

Usch så tragiskt….beklagar!! Gråter

Nu har hon det bra, med de andra änglahundarna och slipper sjukdom och smärta.

Kram till er från mig/ Mabia

Yessica
0

Usch så hemskt :( Men det var det bästa du kunde göra henne tror jag! Finns inga ord som räcker till! Hoppas bara att flera slipper detta.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

V-lang
0

Beklagar verkligen, tänker på er och skickar en massa styrkekramar.

destroyed
0

Måste berätta att tidningarna på gotland har gjort ett helsideuppslag i tidningen om just glykolförgiftning och nu vet säkerligen fler om glykolförgiftning:)

chrissan
0

Vad bra, det borde fler tidningar göra

destroyed
0

jaa det tror jag definitivt. synd att det har kommit fram att vissa förgiftar djuren med flit:( Och då menar jag inte ägarna utan att andra människor häller ut glykol på gångbanor m.m för katter och hundar… fyra katter har redan dött den här veckan

Springertjej
0

Vi håller på att fila på en insändare till lokaltidningen nu. Vi orkade inte börja med det direkt efter den tragiska händelsen, men nu har vi börjat lite smått.

Ja det är tragiskt att det är många både katter och hundar som stryker med innan det händer något. Och som någon skrev det finns folk som håller ut glykol efter gångvägar, vi har tråkigt nog så här där vi bor.

Bra att det finns tidningar som gör uppslag om det. Tummen upp för tidningarna på Gotland!

destroyed
0

Yäy:) och efter tips ifrån boende har man fått fast en av personerna som häller ut glykol. enligt tidningarna så ska det vara 3 stycken 16-19 åringar som har hällt ut glykol på olika ställen på gotland dom har fått fast en.. varför vet jag inte men vilka idioter som gör något sånt! hoppas det kommer fram snart varför de gör det.