Trött på Hades.
Han kan aldrig göra något själv. Aldrig vill han tugga på sina ben.
Antingen sitter han och piper, eller så sover han.
Vi kan inte underhålla honom dygnet runt. Ibland skulle han ju faktiskt kunna ligga och gnaga på ett ben, i alla fall mer än 2sec. Det gör alla hundar jag känner till.
skicka honom till mej då
jag kan underhålla honom och hålla i benet så han får gnaga *s*
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#1 Jag tror svärmor har läst honom just det, att någon håller benet. för förut ville han tugga själv, nu tuggar han inte om ingen håller i det.
Hon håller i hans matskål också, slutar hon inte med det så kommer han väl sluta äta också om ingen håller i matskålen. Det fungerar ju inte alls.
Tyvärr lyssnar hon inte på vad man säger, utan skapar egna regler då hon passar honom. Och hon är den enda som faktiskt kan passa honom om vi måste något.

Låter som Curly! Ha en hundbädd med bra utsikt över hemmet. Lägg honom där, beröm. Beröm så snart han är där i en sekund. Lägg gärna dit godis. Beröm, beröm……..Beröm så snart han sätter sig eller befinner sig där. Efter ett tag (ett långt tag) så kommer han att se bädden som jättetrevlig och vara där åtminstone ibland.

Lär honom att det är skillnad på dig och svärmor. Hundar håller oftast koll på sånt. Det som går bra med ett syskon går inte med ett annat översätts lätt till att vissa människor får man dra i kopplet för, men inte matte, vissa får man av vid bordet, men inte husse osv.
Ge honom godare ben, inte bara oxhudsben, utan mumsiga märgben, en kong med leverpastej, en kartong med köttbullar ed. Något som är pyssligt för skallen och samtidigt så gott att han struntar i att be om hjälp.
Uppmuntra honom till att ta egna initiativ. Testa att träna lite shaping, dvs att låta honom själv få räkna ut vad han ska göra. Problemlösningar, balansövningar och annat som stärker både kropp och sinne. Kanske lägga spår, så att han får jobba själv och sen blir trött och kan sova utan att gnälla?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#3 Men vad spelar det för roll om han sover i en hundsäng eller där han sover nu?

Det är inget måste att en hund ska tugga på ett ben.
Vill han inte så vill han inte, då får det vara. Inget att haka upp sig på.
Sitter han och gnäller hänvisa honom till sin plats där han tyst ska ligga, alt. hänvisa honom ut ur rummet.
Ang. svärmor, redogör för henne klart och tydligt Vad som gäller för Eran hund.
Kan hon inte följa det så rekomenderar jag er att hitta en annan hundvakt som kan 'hålla fingrarna i styr' eller så tar ni den smällen utan gnäll att svärmor gör hur hon vill även om det betyder att hunden får oönskade beteenden.
Vad gör ni för att aktivera Hades under dagarna då? Tänkte lite på det här med att han kan sitta och gnälla.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Vi kör både spår, "hemma agility", prommenader och spring i skogen. Inne tränar vi trix och kör godisgömma.

Men? Hur ska han kunna gå om han tuggar på sina ben??

Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Tänkte jag aldrig på

vi förstod det!
Du får väl tugga benen åt Hades… så kanske han blir nöjd?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

"Hundsäng" = fast plats för hunden som är en alldeles egen plats. Där ska vara tryggt och trevligt. Gärna hamnar just ett märgben dä ibland som hunden hittar. Lite skattgömma som är spännande, mycket beröm när man är där.