Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 3100 ggr
Daisymink
0

avel eller kastrering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej på er!

tänkte kolla om det finns några som kan hjälpa mig med utställning & avel. har en renrasig amstaff hane på 9 månader som jag funderar på att ställa ut, men skulle göra det för att ta kull på honom (när han blir äldre). hans pappa är champion och mamman har fin stam hon med. han är fortfarande ung och inte helt musklad, hans ena öra är efter "standarden" (tror jag man säger) alltså rosenöra, men andra ligger ner och efter tejpning i flera månader så vill det inte lägga sig rätt. hur mycket minus poäng får man för det ? anledningen till mina frågor är att vi funderar på kastrering. vad skulle ni göra ? ställa ut eller kastrera ? när bör man kastrera ifall det är erat svar..tack på förhand!

// Vanessa 

Tiarasmatte
0

Jag säger bara; har inte så bråttom!!!!!!!!!!!!!!!!

Daisymink
0

jag har inte bråttom, därför jag frågar här på forumet. för att få hjälp så vi kan bestäma oss över ett beslut. bara för att jag skriver det nu och vill ha hjälp så betyder det inte att det ska hända nästa vecka..

// Vanessa 

Mischa
0

Instämmer med #1 samt att hälsan går inte att avgöra än, Jag vet att man (tyvärr) pysslar mycket med matadoravel inom rasen (samma hane brukas om och om igen) trots diverse hälsodefekter.

Friska höfter, noll hudproblem eller allergier är förutsättningen!

≧◔◡◔≦

Daisymink
0

#3 jo det där vet jag med. han ska röntgas efter sin 1års dag och göra ett psyk/beteende test.. ville bara höra hur ni hade gjort..

// Vanessa 

Mischa
0

#4 huvudsaken är att han blir testad mot diverse sjukdomar samt kombineras med en tik som inte är relaterad med honom och såklart även hon friskförklarad.

≧◔◡◔≦

fettmedkevlar
0

Varför kastrera? :) Ställ ut hunden till och börja med för att se vad den kan få för resultat, det är alltid roligt. Påså sätt så får man ju även en liten "inblick" i hur omdömerna kan se ut i framtiden om du väljer att behålla kulorna på honom :D Kom ihåg att kanske gå ett flertal utställningar innan du bestämmer dig, för det kan ju vara att en domare anser att hunden är "ingenting att ha"(missförstå mig rätt) och typ 4 st andra domare anser att hunden är i världsklass :D

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Daisymink
0

#6 tack :) äntligen någon som ger mig rätt typ av svar :) kastreringen är väl mest för att han ska vara lugn, slippa all stress med löpande tikar (vad jag hört), kunna ha honom lös med andra utan att behöva bli orolig för arga hussar och mattar :P vad jag känner så tycker jag att det inte spelar någon roll om man inte använder hanar till avel om man har kvar kulorna eller inte. beror helt på hur hunden är iförsej.. får kolla upp lite utställningar och se vad som händer i framtiden.

// Vanessa 

fettmedkevlar
0

#7 Ingen orsak, men jag har en hane bland tre tikar och det fungerar bra. Han sticker inte iväg om han känner av löptikar, och jag själv anser att har man en löptik så är det den man ska ha kopplad utifall att.

Jamen det låter bra, far på ett par utställningar och sedan bestämmer du dig :)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Edgeplay
0

Jag tycker det är väldigt klokt att kastrera hunden ifall du bestämmer dig för att inte avla på honom. Tummen upp!

Ser faktiskt ingen mening med att behålla kulorna på hundar som man inte ska avla på, jag har bara haft goda erfarenheter vid kastrering och jag har träffat många hundar då familjen driver hunddagis och pensionat. De kastrerade hanarna är mycket mer okomplicerade än de med kulor och de kan (nästan) gå ihop med alla hundar, både tikar och hanar :)

Zebben
0

Håller med #6.

#9 Och jag har erfarenheten att många kastrerade inte fungerar ihop med andra hanar. På vårt hunddagis håller vi både löptikar och kastrerade hanhundar ifrån våra hanhundar, då det inte fungerar ihop. Av våra 11 kastrerade hanhundar så är det bara några få som vi kan ha tillsammans med icke kastrerade. Det blir absolut inga bråk, men kastraterna blir ständigt uppvaktade och tycker det är jobbigt att sitta med hanhundarna.

Tycker man ska låta hunden behålla kulorna, tills man får en anledning att kastrera. Tex om hunden stressar upp väldigt vid löptikar. Eller om man har tik i familjen eller det blir andra mediciska problem.

Singo-Torpet
0

Man kan kastrera så fort hunden är könsmogen det vill säga när kullorna ramlat ned.. ja har kastrerat min pojk av många anledningar.. alla granar har galna han-hundar, så om han rymmer så är de snällar mot kastrerade hundar (slipper ja vara orolig över det om han skulle rymma) mina katter var på hans kullor lekte bet osv ( ja har avels katter som ja gärna vill hålla fertila ett ta till)

han ska inte avlas på anser ja…

Anett Lindbom
0

#7, Vore jag du så skulle jag nog vänta med ev kastrering & ställa ut hunden några gånger, för är han frisk & sund så kan han ju få göra lite nytta i aveln om du tycker att det känns rätt sedan & då tror jag inte att öra som inte är helt rätt är hela världen.