Lite hjälp i valet...
Hej!
Jag och min sambo ska snart flytta in i vårt hus och vill utöka familjen med en liten söting..
Han jobbar som snickare och kommer det första året jobba på granntomten, och sedan är tanken att han kommer jobba så att han kan ha med sig hunden till jobbet.
Jag jobbar långa dagar när jag väl jobbar men är hemma desto fler dagar. varannan vecka jobbar jag 2 dagar och varannan vecka 5 dagar.
Så då är tanken att vovven e med mig när jag är hemma och honom när jag jobbar.
Nu till hunden 
Vi har kollat runt på flera olika raser och kommit fram till att vi vill ha en mellan stor ras.
Jag har fastnat sååå för de underbart fina keeshondarna, dom e bara så fina och verkar vara en bra familje hund, som gillar att fälja med på alla möjliga aktiviteter.
Vi vill främst ha en familjehund och sällskapshund, som inte kräver extremt mycket träning. Men självklart en som får igång oss och vill ut och röra på sig, härliga långprommenader och innomhusaktiviteter.
Keeshonden har ju väldigt mycket hår och jag undrar lite över hur mkt fällning det blir..
ska man välja tik eller hane som första hund?
Så undrar jag över övergången, när man börjar träna unden att vara ensam? hur lång tid tar de innan han kan vara ensam iaf två timmar? mm..
Finns det nån annan hund som ni kan rekomendera? jag har fastnat för keesen men är öppen för andra förslag.
……………………….kram

keesen tycker jag är en jättebra hund. det finns vissa som kan av det som hunden fäller göra garn av det och sticka vantar m.m. :) en väldigt alert hundras som alltid villig att följa med. Jag vill själv ha en kees någon gång då vänner till mej föder upp den hundrasen:) annars kanske en ur Spanielfamiljen kanske skulle vara något? eller Pudel om man vill nu ha det. allt är ju beroende på individen det är inte alla hundar som är soffpotatisar och riktigt alerta hundar som vill springa två min om dagen:P. om du vill ha en vovve med mycket päls kan du ju tänka lite på sheltie också. på sheltie.ifokus kan du lära dej massor
Ja, sheltie är superfina dom me =)
vi vill nog ha en hund som klara sig själv och kan vara ute på vår tomt, med skog bakaom, utan att den springer iväg.. en hund som gillar promenader framför ut och springa.. tycker om skog och "hjärngympa"
spaniel vet jag inte så mkt om, men jag har alltid tyckt om deras uteseende. min sambo tycker nog att den är lite för liten…

Tycker det låter som ett bra hundval! Kom ihåg; välj aldrig hund enbart för utseendet utan välj efter det tänkta användningsområdet! Lycka till med letandet!
Själv har jag en dvärgschnauzer som älskar att följa med mig överallt.

Låter som om Ni tänkt en del på detta hundköp och det är alltid bra. Även en lösning för att hunden inte ska bli själv långa stunder är också inräknat. 
Keesarna är trevliga hundar och kräver lagom med jobb för att bli trevliga. Skulle nog rekommendera Er en tik som första hund. Även om det absolut inte är en garanti för att Ni får en bättre individ. Men de är oftast lite lugnare i kynnet. Och vill Ni dessutom ha den på tomten utan att den springer iväg är det ännu en liten "garanti" att den inte drar iväg efter löptikar som bor i området.
Hur lång tid det tar för en unghund att lämnas ensam i två timmar är oerhört individuellt. Det beror mkt på hunden i sig, men även hur Ni tränat in ensamhetsträningen. Valpar ska aldrig lämnas ensamma under längre tid, men en väl tränad unghund klarar 2 h.
Det finns massor att tänka på vad gäller ensamhetsträning. Men det viktigaste av allt enligt mig är att aldrig aldrig gå för fort fram. Inte ens när det går jättebra ska man skynda på, för det kan gå jättebra i flera veckor innan baksmällen kommer och man får jätteproblem. Ta det väldigt lugnt och låt det ta tid. Man får aldrig denna första chans en gång till. Har det väl blivit fel med denna träning är det oerhört svårt att komma till rätta med. Och att ha hund som inte kan vara ensam hemma alls är ett oerhört jobbigt hundliv.
Lycka till med Ert hundköp!