Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5252 ggr
Freke
0

Klä Hundar?

Har en fundering och undran?

Varför klä hundar? med motiveringen att dom fryser annars??

Den håller inte för mig, en frisk hund bör klara det klimatet vi har, visst naken hundar kan jag väl kanske gå med på att dom får ett täcke.

men annars anser jag att hundar ska klara det klimatet vi har, annars kanske de hundar inte skulle vara här, i de klimatet vi har?!

Jag har en Långhårig hund, inte rakar jag eller klär av honom på sommaren!

Vilket jag kanske borde enligt det resonemanget som klädda hundars ägare för!

Trots allt en hund som är invand med att det kan bli kallt, klarar sig bättre än om vi börjar klä dom. Se till sig själv om man vant sig vid varma kläder blir det skit kallt om vi tar av oss.. är vi redan avklädda känns det inte!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anett Lindbom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det för fel med om man vill ha ett täcke på hunden nu när det är kallt ute?

Min Whippet får ha sitt täcke på sig när vi är ute nu när det är kallt för annars fryser han. Min hund är ingen ungdom längre så han kan helt enkelt inte hålla värmen på samma sätt som när han var yngre. Förr brukar jag ha velat göda mina Whippets inför vintern för att dom då lättare håller värmen men whippeten som jag har nu lägger inte på sig ngt hull alls nu längre, men är man nästan 11 år så är man.:)

Singo-Torpet
0

jag har täcke på min hund när de är kallt, men inte alltid men om ja håller på ute i trädgården så rör han sig inte så mycket och då fryser han, de syns på långa vägar, men får han sitt täcke då så rör han sig som han vill och verkar ite frysa.. men på promenader behövs det ju inte om man går hela tiden.. jag har en JRT och han har än inte så mycket hår på magen men de kommer väl med ålderna och när han är vuxen kanske han då inte behöver täcke..

ja skulle aldrig tvinga på honom en "kostym" eller dyl, har provat en gån när vi var på zoo och dom tyckte han skulle vara så "söt " i en så men han skämdes och kröp ihop så de skulle aldrig falla mig in att trycka på honom något som inte är för kylans skulle.. visst väljer ja då ett täcke ja tycker är fint men prio 1 kommer alltid vara funktionen hålla värmen.

rackartyg
0

Freke - du har missat en viktig poäng.

Importer och sjuk avel.

rulda
0

Jag ska skaffa ett regn täcke till Tusse. Inte för att han ska bli snygg utan för att hans päls tar sjukt lång tid på sig att torka. Inte kul när man går ut innan man ska sova och han smyger upp i sängar och soffor efter.

Anne85
0

Jag håller med Freke, men jag anser dock att täcke kan man väl ha om det är extremt kallt ute, det regnar och är lerigt men då ska inte ursekten vara att hunden fryser för det gör den inte. Jag har reflexväst på min hund eller vad man ska säga, bara för han är mörk och det är ganska mörkt där vi går. Men det är det ända skulle aldrig ta på han något annat för han måste få känna sin frihet.

Freke
0

Själv skulle jag av bekvämlighetskäl kunna tänka mig att sätta på Tzar en regnrocksvariant under magen!! Bara för att slippa att drar in massa vatten, grus och skit när det regnat..

Hälsn. Freke

rackartyg
0

Aha.. det är du som har Tzar?

Nikkis
0

Jag är emot att klä på hundar som inte behöver det, dvs som en accessoar.

Men faktum är att det finns hundar som verkligen fryser arslet av sig när det är kallt ute, när det regnar och snöar-och dessa ska man absolut täcka tycker jag.
Lika mkt som att Vi människor klär oss varmare när det är kallt. Eller påstår du att vi som bor i Sverige tex ska tåla vårt eget klimat såpass att vi ska kunna gå med shorts ute när det är snö och minusgrader?

Bah, vilket önsketänkande!

Jag tänkte/tyckte precis som du tills jag börjat ta hand om min mammas Franska Bulldogg, då jag har schäferhundar med bra underull och en Pekingese med lika bra underull så har jag aldrig behövt bry mig om hurvida dom fryser eller ej.

Men frallan dårå, hon har så kort och tunn päls att det inte är möjligt att ha henne naken ute när det är kallt.
Snön har precis fallit här i stockholm, igår när vi var på väg för att gå en långis med hundarna så fick sambon gå hem och hämta ett till täcke till henne-för hon frös så inni tusan, och fick alltså gå med ett fodrat regntäckte och ett tjockt vintertäcke över.
Nu i veckan ska(måste!) jag köpa ett riktigt varmt och tätt täcke till henne, helst med långa ben.
Hon fryser dessutom ännu mer då hon är så liten, hon får plöja sig fram och blir helt kall om sin helt nakna mage. Det var på gränsen att hon blev förkyld.

Så absolut ska man täcka hundar som behöver det. Lägg ner skitsnacket om att hundarna ska anpassas till klimaten dom lever i, för det funkar inte, eftersom vi importerar hundar och tar dem ifrån dom klimaten dom från början är framavlade till för att klara av.

[randi]
0

Är total anti mot snusnäsdukar, glasögon, tröjor mm för att det är mode.

Nikkis
1

Vad har "sjuk avel" som du själv skrev, med saken att göra?

Bleenda
0

Mina får ha ett täcke på sej efter jakten. Och när dom blivit varma och torra åker det av direkt.

rackartyg
0

"Sjuk avel" har gett oss hundar som inte klarar av kallare klimat.

Nikkis
1

Men du säger emot dig själv nu. Du skriver "importer" (… och "sjuk avel").

Vad är det för sjukt med aveln om en Saluki är framavlad till att leva i öknen?
Men att rasen sedan exporteras världen över där klimaten skiljer sig från det klimat den ursprungligen är framavlad till att klara av, det är inte rasens fel, utan människans.

Då är det också vår plikt att se till att täcka de hundar som behöver det. Eftersom det är så mkt humanare (och billigare) att sätta på ett täckte till en frusen hund, än att riskera att den blir allvarligt sjuk av att ha fått gå naken.

Förstår inte ritkgit hur du tänker, vad du menar…? Du får gärna utveckla dig lite mer specifikt.

rackartyg
0

Vadå skriver emot mig själv? Jag skrev importer OCH sjuk avel.

Dels importerar vi hundar som inte klarar klimatet som finns i Sverige,
Och sen finns dessutom en "sjuk" avel - en avel där vi tar fram hundar som ser coola och söta ut - utan en tanke på att hunden ska klara av klimatet dom lever i eller kanske kunna gå själva?
För den sjuka aveln gäller inte bara dem smala, små och nakna hundarna som fryser.
Det gäller hundar som inte kan gå, som knappt kan andas och som inte kan förlösa sina valpar naturligt längre - på grund av aveln.

Jag tycker också att det är helt sjukt att ha kläder på sin hund.
Täcken är en sak - men kläder är en helt annan! 

Inlägg 3 var ett svar på TS ""Varför klä hundar? med motiveringen att dom fryser annars?? Den håller inte för mig, en frisk hund bör klara det klimatet vi har, visst naken hundar kan jag väl kanske gå med på att dom får ett täcke.""

Nikkis
0

Ja du sa emot dig själv, ser du inte det?

Byt inte ämne, tråden handlar inte om avel på hundar som inte kan gå/andas normalt, utan om den sk sjuka avel du hänvisar till som gör att hundar inte klarar av olika klimat.

rackartyg
0

Nej - jag kan inte se att jag skriver emot mig själv.

Anett Lindbom
1

Det är ju inte mera onaturligt att en del hundar kan behöva kläder än att vi människor måste klä oss varmt när det är kallt ute.. För hur många människor är det här som är så välpälsade att dom kan gå ut utan kläder nu så här på vintern när det blåser och är kallt ute utan att frysa arselet av sig?? Så vi människor måste ju vara ena väldigt osunda djur som inte klarar av det nordiska klimatet utan att frysa ihjäl om vi går ut utan kläder..Flört

Anne85
0

#8 hihi jag gjorde det på gymnasiet gick med t- tröja och shorts det va kallt ja men det gick :) kanske lite OT men var tvungen att srkiva det

giffan
1

Vad är det som säger att en hund inte fryser?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Linda-A
0

Min jack russlar fryser nu när det är snö ute och när det regnar. De har knappt någon underull och dåligt med päls på magen, vilket gör att de blir blöta in på skinnet och magen blir iskall eftersom den alltid är i snön eller blir nedskvätt med regnvatten. Om jag kunde hitta täcken med bra passform skulle jag mer än gärna täcka dom så att vi kunde ta riktiga promenader utan att ha en skakande isbit med förfrusna spenar i kopplet när man kommer hem.

Singo-Torpet
0

#20 jag har oxå en JRT finns många bra billiga täcken som fyller bra funktion.. ja har 2 täcken olika varma och en regn rock av de anledningarna du nämner ovan.. sen har ja ju en reflex väst men de kanske säger sig själv varför man har en sådan.

iita
1

Det är inte ett dugg konstigt med täcken el overoller på hundar, tycker det är en jättebra ide den som kom på det. Har en dvärgpincsher med tunn päls och ingen underull, hade inte täcke funits hade hon aldrig kunnat vara med ute som hon är idag, för hon fryser, o det ordentligt! Sen kan man tycka vad man vill.

Mulla
0

Jag har faktiskt köpt ett tunnt fodrat regntäcke med reflex till min Aussie-valp!

Han följer med mej till stallet när jag jobbar och privat, då är vi där ca 8-10 timmar! Han är utomhus, i stallet och i fikarummet! Springande ut och in som han vill.. Har inte tagit på honom täcket än men det kommer absolut åka på när det är som kallast, dels för att han bara är 12 veckor (vill inte riskera att han blir sjuk) och dels med regnskyddet riskerar jag inte att han blir blöt=kall, och han syns när det skymmer/blir mörkt med hjälp av reflexerna!

Däremot är jag emot kläder till hund för att det är gulligt/coolt, skit samma ifall det är 30grader varmt..! Usch det gillar ja inte alls!!!!

Såg en liten Chihuahua på stan i somras som hade en rosa "pälsjacka" på sej och hon/han var så varm så hon såg helt panikslagen ut!!

Sen är det ju inget fel ifall det nödvändiga "täcket" eller vad det är ser bra ut eller är snyggt/coolt!

Karmatarerskanise
1

Helt ok att klä hunden i något som skyddar den eller värmer den.

Annat än det är bara hemskt.

Linda-A
0

#21 Nja jag har inte hittat så många täcken som sitter bra på mina kortbenta russlar. Hittar man ett i lagom rygglängd hänger det ju ned till fotknölarna och gör det svårt för de att röra sig.

Babbett1
0

Håller med de som skriver att kläder/skydd mot kyla/regn är ok på hundar med kort/ingen päls.

Jag kommer inte ha någon hund utan underull i framtiden dock pga. det… Min rhodesian ridgeback frös sönder öronen vid kallare temp. än 3-5 minus Rynkar på näsan

MagicPaws
0

Min Spike är ju en nedklippt Pudel, och han fryser inte så lätt men när det är mer än -10 så kan jag tänka mig att ha ett tunnare täcke på han när vi ska på långpromenad i typ 1-2 timmar, men inte annars, hade han varit fullpälsad hade jag inte tyckt att det var nödvändigt.

Dock har jag gärna regntäcke på en Pudel med lite mer päls för att minska tovbildning som blir på pudlar när de blir blöta.

Men kläder för mode, nej tack, snusnäsdukar kan jag tänka mig för det påverka inte hunden men där går oxå min gräns.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

MagicPaws
0

#26 Huvva stackars vovve *tröstkram*

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Freke
0

#26 vad skulle du ha gjort annars om du visste bättre??

- Satt på honom mössa?? eller

Hälsn. Freke

Zebben
0

Är emot kläder om man har det för utseendets skull. Har man täcke för att hålla sin hund varm så är det väl bra.

Har själv täcke på mina schäfrar, och det är inte för att de fryser utan för att jag vill att de ska vara varma i musklerna innan de börjar jobba, under den kalla tiden på vinterhalvåret. Sen har jag täcke efter avslutat jobb. Min äldre tik som har en ryggskada har också täcke på när vädret är som ruggigast. Just för att hon inte ska bli kall i musklerna.

Vattnadal
0

Vi har golden, alaskan husky och siberian husky. Alla pälsade raser, men flera av dem har täcken.

Raksha, gammeltanten som är golden har täcke, fleeceoverall samt även en jockingjacka att ha inne. Hon har täcke eller overall ute då hon är gammal och stel, samt har ett diskbråck på sista kotan mot svansen som gör ont vid kyla. Ligger hon i bilen får hon ha täcka för att slippa frysa. Jackan har hon nbär hon är inne på ställen med kalla golv, typ fd jobbet, butik med betonggolv. Hon blir halt av att bli kall, helt enkelt.

Av huskyna har Vidar (alaskan husky med lite grönländare och shaffer) som har päls som en riktigt dålig shaffer täcke. Är det skitkallt har han det på promenader, annars i bilen ed. När vi kör och stannar för paus får han och de flesta av de andra huskyna oxå täcke, för att inte kyla ner musklerna för fort. Kyls de blir de lätt stela när man startar igen, med ökad risk för skador.

Sover vi ute i tält vid kallare väder eller kyligare sommarnätter har både Raksha och Vidar täcke. Freja, AH med kort mjuk päls har oxå täcke när hon sover ute.

Pjoskigt på pälsade hundar?
Nej, det tycker inte jag. Vi är rädda om våra hundar helt enkelt.

Att sedan Vidar gillar att ta på sig sin kostym, svart t-shirt med vit fluga, när det är fest, kanske är fånigt. Fast han gillar det! Sen går han nu för tiden gärna till telefonkiosken och byter om när det är fest hemma!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

Hades fick posa med mitt linne en gång måste jag erkänna Flört

Puma77
0

Vissa raser är ju inte gjorda för vårt klimat så de behöver något som håller dem varma. Sen är det ju så att ju mindre djuret är desto svårare är det för dem att behålla värmen. De har mindre blod som pumpar runt och det gör ju att de behöver ett termotäcke eller något som håller dem varma.

Sen så om jag hade en liten hund som behövde något varmt vill jag ju att det ska vara fint också och kanske inte köper vad som helst. Men jag skule ju inte klä dem i klänning och balettkjol precis utan det ska ha sin funktion. Nu har vi ju inte små hundar i familjen utan stora men även de kan frysa riktigt kalla dagar.

//Pia

sagalisa
0

Är helt för täcken med en funktion som värmer eller skyddar mot väta. Min Tax har täcke på sig ibland när det regnar kraftigt eller är upp mot 15 minusgrader. Min valp har inte behövt täcke eftersom hon har så tjock och tät päls men en reflexväst plus ett regntäcke ska jag skaffa när hon blir färdigvuxen. Reflexväst har även min Tax. Men att klä upp hundarna med kjolar och t-shirts o sånt är bara onödigt.

Maddepadde
1

Nädu, jag har på min hund ett täcke för hennes skull. För det första blir hon lätt kall, och kalla muskler är verkligen inte något jag önskar mig hos henne, för det andra har hon lätt att få urinvägsinfektioner och veterinären rådde till att sätta på henne ett täcke för lite extra skydd.

Jag sätter inte på Ila täcket för att hon ska vara snygg eller liknande, utan jag sätter på henne täcket för HENNES skull. Sen att du inte skulle kunna tänka dig att sätta på dina hundar ett täcke får stå för dig.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Bleenda
0

Många sätter täcken på hästarna så dom inte sätter vinterpäls.

Det blir ju likadant på hundar.

Singo-Torpet
0

#36 beror ju lite på.. jag har inte mitt täcke på alltid så min hund sätter vinterpäls nu men de räker inte i alla fall så han behöver täcke nu och regn täcke vid störtskurar anars blir han genom kall..

hästar sätter inte päls om de har täcke 24h/7dar/veckan men vid behov efter ritt m.m. så ska en frisk häst sätta vanlig vintepäls.

[lillbrun]
0

Min lilla sprollis är ju naken så han har jag stickat ulltröjor till.  Han trivs kanon i dom. Kryper in i dom direkt när jag tar fram en, säkerligen för att han fattar att vi ska ut och gå, men ändå :)

Sålänge hunden kan röra sej normalt tycker inte jag det är fel i att låta hundar ha en varm tröja på sej när man är ute.

Ibland har taxen också tröja på sej, när vi går långa promenader och det är mycket kallt då. Han är rätt så smal och tycker inte det är kul att gå ut när det är kallt. Och om det hjälper att he på han en varm tröja så tycker inte jag det är fel i de. För han äter mer om vi varit ute en längre tid. Och han behöver äta mycket, just för att han är så smal då

Sen har jag rengrockar till dom båda och det är kanske mycket för min egen skull, för att dom inte ska springa in dyblöta och rulla sej i soffan :p

skickar med en bild på hur mina tröjor ser ut, dom är ribbstickade, vilket betyder att dom är mycket töjbara och han kan röra sej hur bra som helst :)

Bleenda
0

Skrattande Hur skulle det se ut om jag satte på mina jakthundar täcke?. Dom är ute i 4-5 timmar under ett prov. I ur och skur. Det är korthårs taxar och stövare. Spetsarna skulle bita mej om jag satte på dom ett täckeFlört

Efter jakten torkas dom av ordentligt och sedan åker ett vinterfodrat täcke på. Helst ett nummer för stort så det täcker korset ordentligt när dom rullar ihop sej och sover en stund i bilen. (varm bil)

Men sen åker det av igen.

Men men, alla gör som dom själva vill i den här frågan, så klart.

En del använder täcke och en del inte. Och hundarna gillar det absolut. Men jag tänker på det här med att sätta vinter pälsen. Det är ju ganska viktigt att dom får den. Ett naturligt skydd liksom.

Pimu
0

#31 Super-man/hunden .. *he he he*

Pimu
0

Tycker att de inte är något FEL me att klä hundar (som så många med mig) .. Jag brukar lägga på en filt på min rottis efter utevistelse .. främst nu när hon springer/rullar i snön .. när vi kommer hem igen .. o ska skaffa henne en regn/filt jacka för blött o kallt väder ..

Freke
0

#36,37

Som g:a hästägare, så satte jag på täcken både sommar och vinter… beroende på vad som fanns i luften…

Täcken på sommaren för att slippa insektsbett

Regn för att slippa att det regnade ner till skinnet. då en häst inte kan skaka av sig som en hund.

Efter ritt för att svettiga hästar, likt ovan.

Vinter då jag hade araber och galoppörer som tävlade och rakades. således utan päls.

Så det är viss skillnad..
anser jag..

Hälsn. Freke

sokka
0

Min häst ÖVERLEVER också utan täcke, men han gillar det när det regnar.

Samma med Ninja, är vi i stallet och jag rider går hon runt och luktar i närheten och inte motionerar direkt, hon kanske inte hade dött utan täcke men hon tycker det är skönare det märker man dels på att hon inte längre springer tillbaka till bilen och dels att hon är piggar med täcket på sig.

Hon är en korthårig hund, och att ha med henne i ett lerigt stall hade gjort att vi fått bada henne mycket mer vintertid och även att hon då hade blivit förkyld.

Jag tycker det är superpraktiskt och hon bara både t-shirt under sin klövjeväska ibland, ibland sitt täcke i stallet och ibland en tjockare tröja. Dock aldrig luva eller något sådan av snygghetssjäl utan av praktiska själ då hon ofta verkade bli förkyld innan vi skaffade dom.

#0, hade jag haft en långhårig hund hade jag nog absolut rakat/klippt den på sommaren, för dens eget bästa speciellt om det var en varm sommar med många timmar i solen,stallet osv som det då hade varit i mitt fall. så jag försöker tänka på hunden. Sen tycker jag att det är sött, också, men det är absolut inte bara därför

Singo-Torpet
0

#42 ja ser inger fel att ha täcke på hästen ja har själv en bunt 4-benta vänner ute i hagen och de har täcke vid behov.. (om de lät som ja var i mot det har ja uttryckt mig dåligt) ja ville oxå påpeka att en häst som inte har täcke på sig hela tiden sätter vinter päls om den är frisk..

ja behöver dock inte täck så ofta då ja har islandshästar, och en varmblod som sätter bra päls men han är inne på kvallarna de är inte isisarna så de sätter masssssor av päls.

hästar skakar av sig det med dock inte på samma sätt som hunden.

idisen95
0

vi har haft påå märta en stickad tröja på vintern när det är väldigt kallt. det kan man ha för hennes mage har så tunn päls men min grannes lilla yorkshireterrier har på sig en flis kofta och det är väll ok för dom har ju sån tumm päls men för ett tag sen så hade dom köpt en hemska jul-kläder! ni vill inte veta vad den lilla valpen lady ska ha på sig i jul. det är en vanlig tröja med lite hårt tyg och sen en mössa med resårband under hakan. och sen till det värsta det är bjällror på den hemsa dräkten och jag tror inte att hon ska gå ute med den. och när jag var nere provade dom den och hon ville absolut inte ha på sig mössan med bjällror som hörs i hennes små öron!

V-lang
0

#31 haha super coola  Tungan ute

#32 Klatchig färg, den passar honom ypperligt Kyss

Här kommer Skorpan med en tröja som vi köpte bara för att texten var så cool. Skrattande

Jag tycker inte att det är något fel att klä hunden i nått om man vill knäppa ett kort för nått speciellt tillfälle så länge inte hunden lider av det Glad

Freke
0

#43 Du kan då rakt inte varit utomlands mycket??
Det finns en hel värld som klär på sig for att skydda sig mot solen! Pälsen är likadant.. åk ner till värmen och va där när skinnet bränner av dig för att du inte klätt på dig.. Lycka till
Så tänker på hunden gör du då inte…

Hälsn. Freke

Karmatarerskanise
0

#46 Hahaha, den var bra Tungan ute

ingann
0

#43 skulle aldrig raka Åskar på sommaren.. pälsen skyddar mot solen ju… utan den riskerar rakade hundar att få brännskador…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

V-lang
0

#48 japp synd att den inte fanns i vintertäcke för det har man ju mer användning av Tungan ute

zickan
0

Min hund vart en tjuvparning. Dalmatiner, Tax nakenhund. halv långhårig men väldigt gles/tunnhårig i pälsen. Magen varierar mellan luddig päls till naken.
Jag HATAR kläder på djur. Men hatar även att det finns vint hundar som nästan dör av värmen på sommaren. Men har vi nu tagit hit djuren och äger dom så måste man ju se till så de klarar sig och mår bra. Även om det gäller att skaffa fläkt till en varm hund eller sätta på en tröja när det är minus grader.

Min hund har jag nästan tvingat att klara sig när det är kallt om det inte var lång promenader. Men istället hade jag en hund med feber varannan vecka, utan ork, gnällig och tom bajsade inne. Lägger inge större summor på tröja/täcke och skiter lite i vad det är för färg eller hur fult. Bara det gör nytta.

Under sommaren har jag smörjt in honom med solskydd. Men inget jag testat tål han. Får hemska kliande utslag över allt. Väldigt känslig på det mesta som är i kontakt med hans mage. Så det är även ett måste att ha någon som skyddar hans mage på sommaren när man inte kan erbjuda nått annat. Dock är det rätt ovanlig att det behövs. Men man måste ju tänka på det hela tiden så han inte bränner sig.

Sorry om tonen inte är så galant. Är i slagsmål med en råttunge över nybakade bullar och mjölk. Lär väl ha mjölk över allt snart ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

sokka
0

#47, jodå jag har verkligen rest väldigt mycke vad det nu har med saken att göra?

Själv har jag erfarenhet av rakning som fungerat bra, där hunden INTE bränt sig. Men man väl som man vill men jag tycker att det är lättare för en hund att få värmeslag än att bränna sig i solen, för vilken klok människa har sin hund i SOLEN FLERA TIMMAR I STRÄCK PÅ SOMMAREN? förhoppnings sitter den i skuggan.

Sen finns det olika sorters triming, klippning, rakning och renrakning, och jag menade givetvis inte nödvändigtvis det senaste alternativet.

zickan
0

jag rycker min hund på sommaren. det är många som gör. så länge hunden inte renrakas så allt skydd tas bort så är det rätt smart att klippa ned en hund med lång päls. speciellt de hundar som verkligen får problem med värmen, typ de som är vana med hård vinter/draghundar etc. de lider verkligen även i skuggan :-(. För dom att bli av med lite av värmen men ändå ha lite kvar som skydd för solen är det bästa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Freke
0

#52 Vad det har med saken att göra!

Har du inte förstått det så får jag väl förklara..

Om en kropp som inte normalt utsättes för solfotoner så bränner dom sönder denna kropp..

Det är att jämställa med att du sätter en engelsman i en t-shirt i sahara..

Spelar ingen roll att denne har en t-shirt. då dennes kropp ej har resistens mot solfotoner eftersom kroppen inte normalt är utsatt för dessa.

SÅ det finns en anledning till att dessa som bor runt sahara bär tunga mantlar av kamelhår(Berber& andra ökenlevande)..

Vilket du om du nu var så berest borde kanske veta?? För jag tror inte hundarna sitter och sippar en kall drink eller bira vid poolkanten när du klippt ner dom.

Så hur tänkte du på hundens bästa???

Hälsn. Freke

spikes
0

52,sokka jag ställer mig väldigt undrande till att du skulle raka ett långhår,hur menar du?,en york kan man ju tex klippa ner massor men en collie och raser med underull ska man ju inte göra det med,pälsen blir ju helt förstörd då tovig ändrar färg osv osv….håret har dom ju som skydd mot just väta kyla smuts och allt annat,kan du förklara närmare hur du tänker?.

Vattnadal
0

Vi har huskyn, och deras päls skyddar mot kyla på vinren och mot solen på sommaren. Sen låter vi dem inte jobba när det är varmt ute, för då får de värmeslag, men det är en anna sak. Under de varmaste dagarna får de bara korta rastningar, eller bada om de vill. När det är normalare temperaturer går vi långa promenader eller klövjar. Det får inte vara över 12-15 grader för att köra med dem.

De kan iblkand ligga och sola, lägger man handen på dem känns de inte alls varma. Deras päls gör nytta, året om. Utom möjligen när det är lerigt, och de suger upp skiten!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

India
0

Jag klipper Saga för att det är snyggt och praktiskt. Hon gillar inte att bli borstad och vi har roligare saker för oss som att träna agilityGlad. Jag har täcke när jag tycker att det behövs som tex när vi tränar och det är kallt och rått. Vill hålla hennes muskler varma. Kommer att göra samma sak med India. Ser inget fel i att använda ett praktiskt täcke när det behövs. Om det sedan är snyggt också så gör det ju inget!

Eva63
0

Helt ok tycker jag, om det är en frusen ras. Men jag avskyr när hundar kläs för att se "gulliga" ut. Hundar ska inte se ut som prussiluskan. Själv har jag inskaffat en regnkappa till Svante. Men den används bara när det spöregnar vid långpromenader….Tungan ute

SaraC
0

Själv använder jag inget täcke eller kläder. Eller ja, kan spöka ut honom med en tomteluva eller liknande när vi ska fota julkort.

Men jag tycker inte det är fel att använda täcken till de hundar som behöver det, antingen vid/efter träning, jakt och liknande eller på grund av att de inte är anpassade efter vårt klimat.

Jag tycker det är bra att det finns så många olika hundar att välja på och om man hittar sin drömras/hund och den inte är en hund som klarar vårt klimat utan t.ex. täcke på vintern, så tycker inte jag att det är en anledning till att avstå från sin drömhund.

Däremot är jag inte alls förtjust i dem som spökar ut sina hundar i klänningar, tröjor, overaller, mössor, hattar, smycken osv., för jämnan bara för att det är gulligt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

mittpyre
0

Min gamla labbe får täcke på sig när det är kallt eftersom han får ont i sin rygg och sina höfter av för mkt kyla. Har märkt att folk reagerar när det kommer en stor hund med täcke på…det är som om de tror att bara små hundar behöver skydd mot kyla Obestämd

Babbett1
0

#29 "vad skulle du ha gjort annars om du visste bättre??

- Satt på honom mössa?? eller"

Jag förstår inte riktigt vad du menar med den kommentaren.

Amoz
0

Min hund har regnjacka(ett täcke alltså, har ett fodrat och ett ofodrat), av den anledning att hans päls är otroligt svår at få torr. Sedan har han det fodrade när det är väldigt kalt då han blivit sjuk förut av att vara ute i kyla av den aldning att han trimmas, som han är nu skulle han nog kunna få vara ute i snö eftersom han har ganska tjock päls nu, men snart ska han trimmas och om det är riktigt kallt blir det t-shirt och fodrat täcke, är det små kyligt blir det t-shirt och är det kallt är det fodrat täcke (beror också på, är han alderles nytrimmad och det är iskallt får han ha t-shirt och täcke, trimmades han några dagar innan det blir svinkallt så klarar han sig med bara fodrat täcke)

Han brukar få ha en reflexväst på kvällarna nu då pälsen är tjock så han inte behöver det fodrade täcket som jag satt fast reflexer på.