Rävskabb!!
Vi har fått rävskabb, våran Missy kliar sig nu frenetiskt stackaren…men har fått behandling med advocate, så nu är hon skyddad ända fram till jul! Vi bor i Västra Götaland utanför Göteborg och har mycket vilt här såsom räv, grävling, hare och rådjur.
Kanhända ett skabbår i år?? Känner bara till en hund till som fått detta… Några fler som har råkat ut för detta otyg?? När märkte du/ni isåfall att medlet började fungera?? Hur lång tid tog det innan hunden slutade klia sig så frenetiskt??
jag hade det på mina för några år sedan,och märkte det eftersom dom naggade på sig själva mycket eftersom det kliade,men jag hade stronghold, och det gick på något dygn så var kliandet borta.
Använde också stronghold på mina hundar förra hösten då den ena fick rävskabb. Han som hade det kliade sig väldigt mycket och fick som små röda knottror i huden. Den andra klarade sig men jag behandlade honom för säkerhetsskull. Kliandet försvann redan efter första behandlingen.

Lilla monstret Hicka har också haft skabb, lite jobbigt då skabbmedlet först inte bet på henne och vi trodde då att det var foderallergi. Men andra omgången(efter tips av vet) så bet det :)

Min hund har haft det. Fick advocate för det.
Det ska ju inte smitta från hund till hund iaf, och det är ju skönt!
*** Kärleken övervinner allt ***

#4 Där har du lite fel, det kan visst smitta från hund till hund. Men det kan inte smitta från hund till människa, istället kan vi människor få någonting som kallas skenskabb och det är övergående klåda.
det smittar absolut från hund till hund, så alla mina och min väns 2 hundar tog stronghold kuren samtidigt

#6 Det finns även vissa hundar som skabben inte sätter sig på.
Märkligt det där med smittan. Jag jagar räv med mina hundar och gjorde så även när rävskabben härjade som mest, men har aldrig fått någon hund smittad. Och ingen av mina jägarbekanta har fått skabb på sina hundar. Dessa hundar borde ju annars löpa stor risk att smittas.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
7, ja det gör det, men vetten sade att för att vara på den säkra sidan eftersom dessa hundar alltid umgicks varje dag så var det bäst att ta det på alla.
8, vad konstigt för jag känner en hel del med jakthundar som har fått skabb i alla fall en gång i livet.
#4 Hur lång tid tog det innan symtomen var borta, alltså hur många dagar innan hunden slutade klia sig och rodnaden minskade..??
Den här skabben är elak!! Mitt råttbestånd på 18 djur har oxå blivit smittade…en dyr historia…

Aldrig fått rävskabb i mina hundar, men visst fick jag en fel diagnos ("rävskabb") en gång - för en helt vanlig öroninfektion på en allergisk hund som har lite torr hud! Hennes torra hud fick vetten skriva en recept på svindyra Advocate.
Gissa om jag hämtade det? Nix! Gick till nästa veterinär i stället, och fick Canofite droppar. Och öroninfektionen läkte förstås.
Förbannad "rävskabb", och förbannade, okunniga veterinärer 
#12 Tråkigt med sån vet… de ska ju ta ett blodprov för att vara säkra! Våran vet undersökte Missy i 1 1/2 timme innan han var säker, trodde vi aldrig skulle komma därifrån, men de ska ju vara noggranna..

Mina andra hundar fick ingen rävskabb och inte mina katter heller och enl. min vet så skulle det inte smitta annat än från räv till hund/katt…
#10 Det tog några dagar innan han slutade klia sig hysteriskt
*** Kärleken övervinner allt ***
#14 Rävskabb angriper alla däggdjur! Men vi människor är kanske inte så goda, vi klarar ju oss tämligen smärtfritt…
Puttar upp denna tråd lite verkar ju vara aktuell… Några fler??
#5: Vad menas med skenskabb? Vad jag har läst mig till så kan människor få skabbdjuren på oss från hund, dock är det ingen "fara" då de inte kan föröka sig i vår hud, men att de finns där, det gör dom.
16,det är så att en människa inte kan få skabb utan att dom möjligen bits om man kommer i kontakt med dem, alltså fäster det inte på oss,och inget att oroa sig för;-)
Men detta då:
"Annan skabb finns bland annat hos häst, får och räv. Deras skabbdjur är trogna sitt värddjur men kan ändå smitta människan och orsaka en lindrig skabb."
Från smittskyddsinstitutet.se
"Oftast förknippar man skabb med djur, men skabb förekommer även bland människor. Det kvalster som hos husdjur orsakar skabb kan sprida sig till människor, men kan där inte fortplanta sig, dock försvinner inte skabbet av sig själv utan måste behandlas."
Från wikipedia.org
Det låter ju som om att de ändå bebor sig på en. Wikipedia-källan får man väl ta med en nypa salt men även Smittskyddsinstitutet skriver ju att djuren kan orsaka skabb, dock lindrig.
#18 Vettan sa att skulle vi få röda prickar som kliar, skulle vi går till vårdcentralen för att behandlas med en salva som skulle räcka. Min sambo fick nåt liknade, men det gick över av sig självt.

#18 Det är skenskabb, dvs vi människor kan få klåda och irritation men det går över av sig själv eller så kan man hjälpa till med salva. Skabbdjuren bits, men får inte fäste i människors hund som den får i tex hundar och katter.

Jag var i kontakt med vet idag ang min kliande hund. Knottror i huden som dyker upp lite varstans. Fick stronghold utskrivet och ska behandla båda hundarna för rävskabb. Tycker dock att det är lite märkligt eftersom jag inte sett några skabbiga rävar här men man ser väl inte allt……Håller bara tummarna nu att det ska hjälpa.
Någon som vet förresten hur lång tid det tar från hunden blivit smittat tills det att det bryter ut?
Jag undrar en grej angående rävskabb.
Pratade om att åka hem till en kompis imon, men hennes hund har fått rävskabb och är på dag 6 av behandlingen. Kan den smitta till mig så att jag sedan smittar mina hundar?
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#22 Nej, åk du.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Här har vi rävskabb. Hade en skabbräv som bodde på vår loge och Saga har varit i närkontakt med räven flera gånger innan jag visste vad det var. Har behandlat bägge hundarna med Strong Hold. Saga kliar sig fortfarande en del och det har lossnat en hel del päls. På India märks ingenting. Skabbräven är skjuten De har även skjutit en skabbräv i granngården så hos oss får man nog säga att det är skabbår i år.
24 vad tråkigt när det är så
,hoppas det räcker med dom 2 så det inte blir flera….