Hundar iFokus

Hundar

Etikett: presentationer
Läst 3125 ggr
sokka
0

Rottisen Harley / Hundcoachen

Såg precis en repris av hundcoachen där han försökte arbeta med en aggresiv hund som senare avlivades. Vad anser ni om kunskapsnivån i Sverige om hundar tvingas avlivas av "profisonella"? Jag blir möööörkrädd!

I slutet skyllan han ändå på hunden. GAH.

anaprincess
0

Avlivades han? :O har bara sett snuttar av programet när han kommer till familjen och hunden biter han.

[randi]
0

Det är väl inte så konstigt. Han vet ju vad han pratar om. Vi har endast sett en liten del av hunden, medans han haft hunden hos sig i 2 veckor. Alla hundar kan inte räddas, det måste man acceptera.

rackartyg
0

Hundcoachen Steen borde ägna sig åt valpkurser.

Och möjligen träning med lite enklare och trevliga raser.

Aggressiva hundar och "problem" större än ovilja vid kloklippning kan han uppenbart inte hantera.

Freke
0

#0 det är bara att se på hans sätt att kommentera hunden och hans sätt att hantera den!!

Om jag skulle ta en hund utan att först vunnit dens förtrende och tillit. är det klart som f-n att den kommer att försöka, antingen fly eller göra sig fri för att kunna fly..

Sunt förnuft fanns en gång i tiden! något som avskaffats, tror jag.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anne85
0

Jag håller med  om att vi bara har sätt hunden en liten stund och kanske borde få veta mer innan man kan säga att det var fel av Fredrik att avliva hunden, kanske de skulle gjort ett längre program om just den hunden eftersom den tydligen hade mer problem en han trodde. Jag menar något fel måste det va om varken polis eller militär vill ha hunden eller var de var han körde hunden

Sen tror jag att om man ska avliva en hund ska man tänka på hundens bästa, mådde den bra psykist? ingen som vet vi vet ju bara det vi såg på tv den snutten som visades meninte allt bakom kameran.

Freke
0

Är det någon som skulle ta en hund som varit sövd? och direkt efter ta ut den på stan när hunden inte litar på dig??

Jag skulle inte ens våga testa det, tänka vad som skulle kunna hända.. Även om du har hundvana, sen erbjuda kaffe till en hund som är stressad?? talar för sig själv tycker jag??

Nä… det är illa… riktigt illa… sen när han själv står och säger att jag litar inte på att harley fixar det här, han hade inte gjort det för två veckor sedan!

Tycker jag vurmar ännu mer för okunskap?!

Hälsn. Freke

Bleenda
0

Om till och med en som arbetar med hundar anser att det är kört, så ska man nog ta bort hunden för hans eget bästa. Tyvärr är livet sådant att man inte alltid lyckas.

Genom att ge hunden en andra chans kan den också hinna orsaka en riktig olycka. Man kan tyvärr inte rädda alla, även om viljan finns. Ibland måste man tänka på hundens bästa.

Nikkis
0

En hund som är så opålitlig och som hugger(utan varning) folk, i ansiktet dessutom att man behöver sys - har sumpat sin chans till att få leva, enligt mig.

En avlivad hund lider inte, men en levande mentalt dåligt mående hund gör det.

sokka
0

Jag tycker mest det är tråkigt att man inte går till botten med problemen och försöker förutse varför en hund är rädd vid tex kloklippning. Vissa saker är obehagliga för hundar och en stor 60 kilos rottishane kanske man ska ha munkorg på då för säkerhetsskull.

Men om inte han litar på hundne,hur ska hunden då kunna lita på honom? Jag tycker iaf det känns konstigt. Cesar Millan kan iaf säga att det tar lång tid, ibland upp emot 1 år att rehablitera en hund ordentligt och det kräver kunskap. Han gav det två veckor och uppenbarligen hade inte han mer kunskap så det kan man inte klandra honom för.

Men han verkar väl rankas som en av dom bättre i Sverige och då tycker jag det är tråkigt att det inte finns folk som kan lyckas med svårare hundar. Liten kunskapsnivå helt enkelt.

Anett Lindbom
0

Nu tittade jag på Hundcoachen idag och jag måste säga att jag ändrade min syn på det programet, tidigare hade jag bara sett ngn snutt på tv:n men nu såg jag hela och jag tycker nog att han Fredrik gjorde det rätt så bra ändå, likaså att hunden avlivades. Hunden fick sina chanser och eftersom att hunden inte dög till vare sig som polishund eller inom försvaret, och att den sedan högg folk utan förvarning så var det inte mer än rätt att låta hunden få somna in. En hund som beteer sig så där mår inte bra helt enkelt och jag skulle inte vilja skeppa över en hund med sådana problem på ngn annan.

Visst var det ett väldigt ryckande i kopplet ibland men det är ngt som han själv får stå för, som tittare så måste vi ju kunna sålla av det vi ser & inte ta åt oss av allting.

Bleenda
0

#10 Håller faktiskt med dej i det här fallet.

Mammi
0

# 10 Håller med!

sokka
0

En osäker och potensiellt "farlig" hund kan man väl aldrig ha i försvaret? Känns väldigt knepigt även om jag förstår tanken var hunden långt ifrån redo för det. Den hade behövt mer förståelse, gränser och främst, självförtroende innan den hade varit redo för ett sådan uppdrag. Tycker jag iaf.

Zebben
0

#9 Visst tar det lång tid att rehabilitera en hund. Som C.M säger upp till ett år. Men om hunden inte har ett hem, och det hemmet den erbjöds slutade på akuten så kan det vara svårt att låta en hund få 1 års rehabtid på sig.

Det går att rehabilitera och rädda de allra flesta hundar med problembeteenden. Det svåra är att hitta någon som är beredd att ta emot dessa hundar som inte passar in i samhället. Någon som inte har familj, andra hundar eller bor i lägenhet i stan. Dessutom ska kunskapen finnas. Dessa människor växer inte på träd.

gejsa
0

Jag tycker att han verkar bra faktist. Har sett dom två sista avsnitten.

sokka
0

#14, precis så tänker jag med, förstår att den upplagan av människor är begränsad och det tycker jag är enormt tråkigt.

Det som stör mig det mesta är att det idag är fullt acceptbaelt att enligt F.S. gå ut i TV och säga "Tyvärr var hunden farlig och avlivades då den bet i ansiktet och det slutade på akuten".

Kunde varit trevligare med någon som iaf stått upp och sagt:

"Tyvärr försökte vi in i det sista hitta ett hem som var villig att arbeta och ge Harley den tid hans rehablitering kräver, som kan ta upp emot ett år. Men vi lyckades inte hitta någon därav är han tyvärr avlivad".

Känns som att hunden då iaf fått ett värdigare "slut".. förstår du min tanke, litegrann?

gejsa
0

#16# Fast hur man än sa så är ju hunden avlivad. Tycker du mindre synd om hunden om man sa att det tyvärr inte fanns något hem som kunde ta sig an hunden? Nu var det ju en som försökte men det fungerade inte där heller.

Anett Lindbom
0

Dom provade ju några gånger med hunden, både hos polisen, försvaret & hos en privatperson och det inte fungerade. En hund ska inte behöva flytta runt hur mycket som helst för att ingen klarar av den, då är det skonsammare att låta den få somna in.  Det är inte alla hundar som klarar av att hålla på och hatta runt i olika hem hur mycket som helst. Så för den här hundens skull så tror jag faktiskt att dom gjorde rätt som lät honom få somna in.

Vi här på forumet kan ju egentligen sitta här och tycka och tänka så mycket vi vill om FS gjorde rätt eller fel trots att ingen här förmodligen inte ens kände just denna rottis. Han gjorde det han tyckte var bäst för just den hunden, Och hade det varit min hund så hade jag förmodligen gjort samma sak..

För det finns faktiskt hundar som har fel i huvudet, allt är inte dålig uppfostran och hundar som har fel i huvudet mår inte bra och bör då få somna in för sin egen skull och för omgivningens skull, det är i alla fall vad jag tycker.

gejsa
0

#18# Precis!

Freke
0

Och utan tillit i något av fallen!

Hälsn. Freke

sokka
0

# 18, klart man kan älta och tycka olika men hans hantering gjorde mig upprörd därför ville jag ha en diskution om det.

Jag tycker inte han gav hunden en ärlig chans och därför tycker inte jag han ska förespråka avlivning. men det är bara min tanke.

gejsa
0

#21# Hur många chanser tycker du en hund ska ha då? Tycker att han gav denna hund flera chanser faktist.

Anett Lindbom
0

Och hur mycket ska en hund behöva flytta runt hos olika människor för att ingen klarar av den?

sokka
0

# Tycker inte han skulle tagit an sig den från början och erbjudit sig att hjälpa om han inte kunde tänka sig det mer långsiktigt än 2 veckor!

Flera chanser så många som behövs. Helst 1 "större" chans istället för "många små".

Jag tycker hans ansvar om han väljer att ta över hunden är att rehablitera den som han nu påstår sig klara av och förstå att rätt ägare kan ta tid att få fram med vara beredd att ge den tiden till hunden. Det är min tanke så menar inte dirket att den skulle flyttat flera gånger utan få bättre förutsättningar den första gången den flyttade.