Blod I Avföring
Har en liten fråga här.
Min hund har varit lite halvlös i magen i 4 dagar ung.
Nu när hon klämmer ut det sista bajset så kommer det även något rött (förmodligen blod)…
är det något att oroa sej över eller är det tarmarna som är irriterade tror ni?
jag hade ringt veterinären. det är ju inte bra att ha diarre för många dagar heller. sätt henne på en diet av ris och kokt fisk eller kokt färs, det funkar alltid på mina hundar

Ring veterinären, blod i avföringen kan bero på många saker, men ett som är säkert är att det aldrig är ett bra tecken.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Färskt rött blod är mindre farligt, då kan de ha bajsat så mycket att det blöder lite i tarmen. Gammalt levrat blod är värre, då det kommer iniifrån magen.
Kolla med din veterinär.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Kan vara pga av diarrén, eller så är det mask eller någon infektion. Kan även vara på grund av att hon ätit något olämpligt eller något magen inte är van med.
Jag skulle börja med att låta hunden fasta. Men om hon redan haft blödningarna ett tag så skulle jag ringa veterinären också.
Hoppas det går bra!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hon kan även ha fått en liten spricka i ändtarmsöppningen pga av irritation efter diarren. Har du haft henne fastande? Alla hundar tål inte fisk så du kan eventuellt ge henne kokt kyckling. Hoppas att hon blir bättre.

Har inte haft henne fastande.. hur mkt ris och kyckling kan man ge henne då?
Hon är lika pigg som vanligt och ingen förändring alls på henne för övrigt, det är bara detta att det kommer lite blod när hon bajsar. Det började idag me blodet

Nu ikväll så bajsade hon fast bajs med en liten "blodklump" på slutet. Hon satte sej 2 ggr efter det och krystade, men det kom inget bajs då…
Nått skumt är det ju, men jag fattar inte vrf bajset är löst ena gången och fast näste :/
jag skulle absolut gå till vet och inte ge något annat föränn jag varit där och fått råd…
Men ta hunden till veterinären!!!

En hund som har diarre ska fasta, vilket inte innebär ris och fisk/kyckling. Det innebär just ingen mat alls i 24 h.
Skulle faktiskt inte vara orolig om det är som Du beskriver att det kommer lite blod eller en liten blodklumb ihop med avföringen. Men jag är ingen veterinär, ska tilläggas. Men har haft hundar, ej egna, som haft samma symptom med blod och det har varit i samtliga fall att det helt enkelt har blivit sår i ändtarmen som gör att blodet kommer. När hunden fått fasta i 24 h och sedan mkt lugnt börjat med lite lite ris och kokt torsk har magen kommit igång igen. Man kan även ge hunden lite koltabletter för att "suga" upp de ev. som irriterar magen. Om hunden är likadan efter att ha fastat och sedan fått ris/torsk på dag 2 då skulle jag ringa veterinären.
Om Du ringer vet. så kommer de troligen säga samma sak, låt hunden fasta = ingen mat.
Lycka till med hunden!

Tack för svar. Ska ringa vet. för säkerhetsskull och se vad han säger =)

Det är nog slemhinnorna i ändtarmen som har blivit irriterade av att hunden har haft diarre i några dagar. Min hund som har stressmage brukar bli så där & då brukar han få tabletter av min veterinär, men nu har ju jag självklart glömt bort vad dom tabletterna heter, men dom fungerar på min hund i alla fall..:)
#12 Kan det vara Canikur kanske?

Nej inte canicur för det fungerar inte på Benji, det här har tabletter som man måste ha recept från vet. för att kunna hämta ut på apoteket.

Idag har tjejen bajsat relativt fint, fast bajs utan blod. Går just nu på risdiet.
Vilket är bäst, kyckling eller fisk? Vrf?