Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 11348 ggr
Marylojs
12

Bra, seriösa schäferuppfödare

Jag har så smått börjat planera för nästa hund, och både jag och min kille är på det klara med att schäfer är rasen för oss. 

Vi söker inte en renodlad arbetsmaskin, hunden kommer t ex inte vara tjänstehund eller tävlas på elitnivå, men vi vill ha en glad träningskompis att träna och tävla för skojs skull. Helst inte rent exteriöravlad. 

Har ni några bra uppfödare att rekommendera som man kan börja titta lite på?

fettmedkevlar
0

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Marylojs
0

Tack för länken! Har än så länge bara kollat på svensk bruksschäfer och schäferklubbens hemsidor.

Mischa
0

skulle rekomenderat svenska bruksschäferföreningen, men där hade du redan kikat :)

≧◔◡◔≦

fettmedkevlar
0

#2 Du får gärna avslöja för mig vilka du är sugna på ;) Är som sagt själv i schäferbranchen.

Marylojs
0

# 4 Det är ju det som är problemet, det är en "ny" ras för mig och jag har precis börjat ta tag i att läsa på om olika kennlar och linjer. Jag tar oerhört tacksamt emot tips, gärna via PM om du inte vill skriva i tråden.

ingann
0

krilleskennel som gejsa köpt sin lilltjej från ska vara bra har jag hört från flera håll;) kenneln ligger i uppland (utanför Enköping)…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

fettmedkevlar
0

#5 Har PMat dig med ett par kennelnamn som jag tror kan passa dig :)

KindredCold
1

Jag har en att rekomendera varmt.. PM.a mig om du vill veta vilken :)

gejsa
0

#6# Kul att höra att du hört gott om kenneln. :) Känns rätt än iaf. Det är på och av knapp på henne. Ingen hund som är hyperpigg eller trött. Hon känns väldigt lagom för oss. Bra psyke verkar hon ha också. Blir 5 månader på torsdag.

ingann
0

#9 ja, han har gått kurs för min syster och flera av hans valpköpare har oxå gjort det efter hans rekommendation och han och alla hundarna är väldigt trevliga enligt min syster;) (hennes omdöme litar jag på till 100%)

sen har jag pratat med 2 andra av hans köpare, varav ena hunden har jag träffat o den är supergo o härligt temperament;)

/Ingalill

Marylojs
0

#9 och 10. Den kenneln ligger väldigt bra till iofs (uppvuxen i enköping och har föräldrarna kvar där). Berätta gärna mer om kenneln om ni vill (och via PM om ni inte vill ta det öppet). Tror ni man kan få besöka dem bara för att känna sig för?

ingann
0

#11 Länk till dem: http://www.krilleskennel.com/index.htm

Nu blev jag nyfiken;) var i enköping är du uppvuxen??? jag är uppväxt i fanna, flyttade till romberga en period, innan jag flyttade tillbaka till fanna när jag väntade min äldsta son;) hela min familj bor kvar i enköping men jag flyttade till degerfors för 4 år sen så vi är ganska ofta hem o hälsar på:)

/Ingalill

Marylojs
0

#12 Jag är ett Munksundsbarn :-) Vi är också ofta och hälsar på, min pojkvän kommer från västerås, så det är perfekt att kombinera på helgerna. :-)

ingann
0

#13 ahh… på munkan var man lite då och då;)

/Ingalill

gejsa
0

Vet att Krille ska få valpar snart. Så ring vet jag. :)

#10# I vilken klubb ger din syster kurser?

Marylojs
0

#15 Usch, säg inte sådär. :-) Vi ska ju inte ha valp än, men jag tänkte börja leta rätt uppfödare och linjer och så redan nu. Men gissa om man blir sugen när man sitter och surfar runt på olika hemsidor? :-)

fettmedkevlar
0

#15 Redan?

Marylojs
0

#17 Hur menar du? Ja, jag har ägnat lite tid som jag egentligen borde jobba åt att surfa runt :-)

ingann
0

#15 Hon var med och startade upp och drev Hundens kursgård, höll kurser på Enköpings Brukshundsklubb, Mälardalens och Skånes Hundkompetens, varit anlitad som instruktör runt om på klubbar i Sverige och Norge. Nu har hon bara privatträningar sedan hon började arbeta heltid på Smådjurspraktiken i Enköping;)

/Ingalill

Cerrolyn
0

#13-14

Jag har också varit på MunkanSkäms

**MVH Cerrolyn

fettmedkevlar
0

#18 Haha nej, jag menade åt Gejsa. Alltså att hennes hunds uppfödare ska ha en kull igen.

ingann
0

#20 hehe kommer du oxå från enköping???

/Ingalill

gejsa
0

#21# Visst det är ju en kennel. Han har givetvis flera tikar att välja mellan. :)

gejsa
0

#19# Jaha, på så vis.

Cerrolyn
0

#22 nej inte jag men min moster och kusiner har bort där.

**MVH Cerrolyn

ingann
0

#25 oki Skrattande

/Ingalill

CamillaAndersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du nu inte söker en arbetsavlad bruksschäfer, undvik då de kennlar som endast avlar på sådana linjer.
Just brukskennlar avlar ju för att få fram en ultimat arbetshund, alltså absolut inte för sällskap.

För dig kanske det skulle funka alldeles utmärkt att kolla på exteriörkennlarna, de brukar få fram hundar som inte är så krävande, utan för dem räcker det med mer 'normal' sysselsättning.

Jag själv har en bruksschäfer av DDR, tjeckiska och gamla svenska brukslinjer, och hon är nyss fyllda 1 år, och är MYCKET hund.
Något jag inte rekommenderar om man inte vill jobba väldigt väldigt mycket med sin hund.

Marylojs
0

#27 Jag är mycket väl medveten om att de bästa brukskennlarna inte är aktuella för mig. För mycket hund helt enkelt.

Har fått tips om Kennel Mischalands, någon som har erfarenheter?

Cerrolyn
0

Uppfödaren ska vara jätte trevlig och bra. Hundarna är av extriörslinjer men kan jobba. Hundarna ska vara mycker trevliga (har träffat 2 st).

**MVH Cerrolyn

CamillaAndersson
0

Har skickat PM till dig.

SaraC
0

#27 Vilken snygg hund! Var jag bara tvungen att inflika.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Marylojs
0

Putt

KindredCold
0

Kan rekomendera Lövlundskennel också..
Har träffat uppfödaren och två av deras hundar.
Hon är mycket seriös och jag har hittat min uppfödare.
Jag ska nog ha en schäfer därifrån om jag skaffar en schäfer :)

Kan tillägga att de ser att man tränar spår/skydd mm. Man behöver inte tävla eller dylikt, men gärna träna aktivt.
Många av deras schäfrar blir mycket bra tjänstehundar :)

kerstinjo
0

Seriösa shafferuppfödare???Tungan ute Finns det?Obestämd

Utom Stian-Lisas kennel i Norge eller var det i Kina?

Kerstin 

KindredCold
0

#34 Haha ja Flört
Tro det eller ej.
Även fast ni labbefolk har svårt att kanske förstå det, hihi.

kerstinjo
0

# 35 tsss….det räcker med att Nicki har två odrägliga shaffrar. Knycker Amos ben och har sig. För att inte tala om att shafferArras bet Amos TVÅ ggr.  Typiskt shaffrar, lömska, tjuvaktiga och opålitliga.

Kerstin 

KindredCold
0

#36 Aha, du tar i med hårdhandskarna ;)
Labbar då?
Vad är typiskt labbar - Tråkiga, flamsiga, odrägliga ;)
Stackars Amos, han är väl inte hund nog att stå upp för sig själv, hihi.

Denna kommentar har tagits bort.
Nicki
1

#36 *fnissar* Jag kunde inte sagt det bättre själv Skrattande

www.teambern.se
Hos dem har vi köpt våra sista 2 hundar.
Har bara gott att säga om dem.

gejsa
0

#39# Vilka snygga hundar dom har. Tungan ute Men var bor dom?

KindredCold
0

..Vart är inlägg 38?

#39 Vilka snygga ^^

Nikkis
0

Dom föder upp utställngingshundar, bara kolla linjerna och deras resultat… Oskyldig

Men alla är vi olika, tror dock inte att det där är en kennel för TS, som för övrigt redan bestämt sig för en uppfödare, eller hur Marylojs?
Lätt att vi ska ses och träna hund ihop!Cool

KindredCold
0

#42 Men man får väl tycka att de har fina huvuden
(I'm a sucker for heads) Oskyldig

Sen att de ser ut som räkor till viss del, håller jag givetvis med om!

Marylojs
0

#42 Du har helt rätt Nikkis, nu är dessutom tiken parad och den evighetslånga väntan har börjat. :-) 

Klart vi ska träna ihop! Hör du till någon OG förresten?

Nicki
0

#40 Gullspång

#42   _"#39 Dom föder upp utställngingshundar, bara kolla linjerna och deras resultat…"

_Var den till mig? Jag vet vad de förder upp för hundar.
Jag har 2 av dem vid mina fötter nu Flört

Och att en hund är snygg betyder ju inte att det är en ärthjärna som det inte går att träna annat med.
Eller…?

Skrattande

Marylojs
0

#45 Visst har du rätt i att en hund kan vara både och. Nu tycker inte jag att just den varianten av schäfer är snygg, och de passar inte heller till det jag vill göra med hunden, men som Nikkis sa, alla är vi olika. Det är ju toppen att du har en uppfödare du är nöjd med och hundar du är nöjd med!

Zebben
0

#41 Det är ett inlägg från mig som jag tog bort. Jag skrev att jag skulle pm:a Marylojs, men så såg jag att tråden var gammal och fick för mig att jag redan pm:at henne tidigare. Hade lite info om Mischalands hundarna som jag tänkte delge, men jag tror hon fått det.

gejsa
0

#46# Ska du köpa hund från Michaland?

Bessies pappa är Yasko Wom Uckerström som är på första sidan på deras hemsida. :)

KindredCold
0

#47 Aha.. Då vet jag, hehe.
Tänkte om det var fel på sida.. :)

Marylojs
1

#48 Nej, jag ska INTE köpa hund från Mischaland. Ungefär så långt ifrån man kan komma i samma ras. :-) 

#47 Ja tack, jag fick alla info jag behövde och har helt andra planer nu. Tack så mycket!

gejsa
0

#50# HUr menar du nu med ditt svar?

Marylojs
0

#51 Jag menar helt enkelt att jag valt en kennel med en helt annan sorts hundar och en annan inriktning på sitt avelsarbete.

gejsa
0

Ja, som tur är har man hängt med ett tag på den här sajten. Så man börjar ju bli van med kängor hit och dit.

Lite tråkig attityd tycker jag bara.

Marylojs
0

#53 Vadå tråkig attityd?? För att jag inte tilltalas av en viss sorts schäfer och har valt en annan sorts kennel???

gejsa
0

Ditt inlägg 50 var inte så snällt skrivet. Precis när jag skrev att Bessies pappa var där.

Hon är def inte någon utställningshund det säger min uppfödare gång på gång. När jag sa att jag skulle ställa ut för att det skoj.

Blogfinder
0

Denna kanske duger ligger i Blekinge och föder upp bruksschäfer. De har haft ett par kullar, men inga valpar nu vad jag vet.

http://team-mythbuster.atspace.com

Marylojs
0

#55 Tråkigt att du tog det så, det var inte meningen. Poängen är att jag fastnat för IPO/BSL, och då vill jag gärna köpa hund från sådana linjer. 

#56 Tack för tipset, men som sagt, kennel är vald och tiken parad så nu går vi bara och håller tummarna. :-)

Cerrolyn
0

*Nyfiken*Oskyldig

**MVH Cerrolyn

Marylojs
0

#58 Jag PMar dig. :-)

gejsa
0

#57# Det är ok! Ville bara göra dig uppmärksam på hur du skrev. :)

Cerrolyn
0

Tackar

**MVH Cerrolyn

ModestyB
0

Ska man ha en brukshund så ska man ha en från arbetande linjer, varför anars välja en bruksras? Sen att ALLA hundar inte säljs för tävling/träning på elitnivå säger ju sig självt, uppfödarna vet vilka hundar som passar den träningsintresserade friluftsmänniskan och vilken hund som passar till tjänst etc. Välj en kunnig uppfödare av tjänstehundar som främst vänder sig till yrkesverksamma.

En av mina "favoriter" är Brukstorpets kennel, men det är ju också för att jag är boxerägare=) Dom föder alltså upp Schäfer och Boxer för tjänst/tävling/träning.

Marylojs
0

#62 Jag är helt inne på samma linje som du, och det blir från arbetande linjer. Samtal med lite olika uppfödare fick mig att inse att det är helt rätt för oss.

fettmedkevlar
0

#63 Nu är jag nyfiken på vad för kennel det blir :)